Olkapäältreenit Timba79 & Heikki 722 video

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
toolate sanoi:
Mielestäni suurimassa osassa noista liikkeistä negatiivisia vaiheita ei kyllä pysty sanomaan kontrolloiduiksi. Jos negatiivinen vaihe on melkein yhtä nopea kuin räjähtävä posiitivinen vaihe, niin kontrolli on kyllä kaukana.
Ihan samasta asiastahan me puhutaan, ja olen sun kanssa samaa mieltä. Toi dc on vaan sekoittanut sun pään ylikorostetuilla negatiivisilla. :D Ei noista ole kontrolli kaukana. Siinä on kontrolli kaukana kun vedät ylätaljassa kahvan alas, päästät jännityksen lihaksista ja annat sen lentää omalla painollaan ylös. Kyllä mäkin teen treeneissäni ylikorostettuja negatiivisia, mutta ne kuuluu sinne treenin loppuun pumppivaiheeseen. Se treenin perusta on jotain ihan muuta.

Mutta lähinnä mulla oli tossa viestissäni tarkoitus kritisoida Ratun mahdollista treenityyliä. Siis jos noita toistoja mitä tossa videolla nähtiin, pitää cheattaamisena, niin oman treenityylin on pakko olla jo liiankin puhdas. Tarkoitin siis sitä, että joillakin taitaa mennä tuntumahakuisuus ja liikkeiden puhtaus pahasti ylikin, ihan kuin joillakin menee se painojen kasvatus edellämainittujen kustannuksella. Se keskitie on mielestäni se mihin pitäisi pyrkiä.

Timba79 sanoi:
Aika paljon tuntuu olevan turhaa jakautumista näissä koulukunnissa, eli toiset on henkeen ja vereen tuntuman ja konrtollin puolesta, toisille taas pääasia on että rautaa liikkuu vitusti. Molemmilla varmasti kehittyy, mutta miksei käyttäisi molempia sopivasti limittäin?
Itseasissa oma tyyli on esimerkiksi kontrolloivaa, muttei missään mielessä tuntuma hakuista. Eli ainakin 3 eriä koulukuntaa löytyy:
1) ripeähköä suoritusta niin positiivsessa kuin negatiivisessakin vaiheessa
2) tiukkaa kontrollia negatiivisessa vaiheessa ja nopea positiivinen vaihe
3) Tuntuman mukaan

Toki muitakin tyylejä on vielä, mutta haluaisin tosiaan painottaa sitä, että tiukka kontrollointi ei tarkoita tuntuma hakuisuutta.

Samaa mieltä voimapöksyn kanssa. Ei kannata liikaa keskittyä siihen tuntumaan eikä myöskään siihen, että painot liikkuu kävi miten kävi. Tällainen ns. kultainen keskitie varmaan kannattaisi tässäkin asiassa löytää itse kunkin. Itselläni ainakin on näitä molempia tapoja (ei äärimmäisyyksiin vietyjä kuitenkaan) käytössä joka treenissä sopivasti sekoitettuna.

Asia video! Kiitos pojille ku viittivät värkätä noita tänne nettiin :thumbs:

Asiaan: Se nyt vaan on niin ettei ilman vipunostoja saa mieheen leveyttä ja olkapäille kokoa! Kaikki joilla on kunnon tykinkuula olkapäät tekee vipareita vitusti! PISTE! Turha edes väittää muuta. Ja tällä tarkoitetaan natikkoja ja roinareita.

Powerhousu sanoi:
Ihan samasta asiastahan me puhutaan, ja olen sun kanssa samaa mieltä. Toi dc on vaan sekoittanut sun pään ylikorostetuilla negatiivisilla. :D Ei noista ole kontrolli kaukana. Siinä on kontrolli kaukana kun vedät ylätaljassa kahvan alas, päästät jännityksen lihaksista ja annat sen lentää omalla painollaan ylös. Kyllä mäkin teen treeneissäni ylikorostettuja negatiivisia, mutta ne kuuluu sinne treenin loppuun pumppivaiheeseen. Se treenin perusta on jotain ihan muuta.

Mutta lähinnä mulla oli tossa viestissäni tarkoitus kritisoida Ratun mahdollista treenityyliä. Siis jos noita toistoja mitä tossa videolla nähtiin, pitää cheattaamisena, niin oman treenityylin on pakko olla jo liiankin puhdas. Tarkoitin siis sitä, että joillakin taitaa mennä tuntumahakuisuus ja liikkeiden puhtaus pahasti ylikin, ihan kuin joillakin menee se painojen kasvatus edellämainittujen kustannuksella. Se keskitie on mielestäni se mihin pitäisi pyrkiä.
No DC on kyllä sekottanut pääni. :)
Mielestäni nuo videot ei kuitenkaan edustaneet kontrolloitua negatiivista vaihetta, mutta ei kyllä ollut lähelläkään cheattausta. Lasken kumminkin cheattauksen siksi, että helpotetaan positiivista vaihetta.

Hankalahan tuota kontrollia on määrtiellä. Pääasiahan se on, että mies vie painoja eikä toisinpäin (mitä kyllä liiankin usein salilla näkee). Itselläni on tosiaan ylikrorostuneet negatiiviset vaiheet käytössä ja halusin vaan mainita, että silläkin tavalla tuloksia saadaan. :piis:

toolate sanoi:
Itselläni on tosiaan ylikrorostuneet negatiiviset vaiheet käytössä ja halusin vaan mainita, että silläkin tavalla tuloksia saadaan. :piis:
Juu, enhän mä väittänytkään etteikö saisi. Pohdin vaan, että saadaanko sillä kuitenkaan sen enempää tulosta kuin nopeammillakaan negatiivisilla? Onhan hitailla negatiivisilla omat hyötynsä, mutta meneekö se hyöty siihen, että painoja pitää pudottaa? Tällöinhän ollaan taas siinä tilanteessa, että kehitys on sama molemmilla tyyleillä. Kuka tietää...

Powerhousu sanoi:
Juu, enhän mä väittänytkään etteikö saisi. Pohdin vaan, että saadaanko sillä kuitenkaan sen enempää tulosta kuin nopeammillakaan negatiivisilla? Onhan hitailla negatiivisilla omat hyötynsä, mutta meneekö se hyöty siihen, että painoja pitää pudottaa? Tällöinhän ollaan taas siinä tilanteessa, että kehitys on sama molemmilla tyyleillä. Kuka tietää...
Tuolla aikaisemmin vain totesit tällä tavalla, eli siihen lähinnä puutuin.
Powerhousu sanoi:
Monta kertaahan täälläkin on todettu, että naturaalille varsinkin on vähän rumempi tyyli ja isommat painot se joka saa lihakset parhaiten kasvuun
Viitaten tuohon sun viimeiseen postiin, niin en todellakaan osaa sanoa kumpi kehittää paremmin. Itse olen vaan todennut hitaamman tyylin itselleni hyväksi kun kerran sarjapainot kehittyvät kuitenkin kokoajan. Luulisin ainakin loukkaantumisriksin olevan pienempi vähemmän repivämmällä tekniikalla.

toolate sanoi:
...Tuo hyvin kontrolloidun negatiivisen vaiheen ansiosta paineet pysyvät hyvin lihaksissa, jonka ansiosta nopeaan positiiviseen vaiheeseen on yllättävänkin helppo lähteä (ilman pomppuvaikutusta). Omien kokemuksien mukaan hitaan negatiisen vaiheen (liikkeestä riippuen 2-5 s) käyttäminen ei ole kyllä itselläni kehitystä syönyt.
No mitenkäs tämä eroaa siitä "tuntumahakuisesta" treenityylistä? Kyllä aikamoista tuntumaa ainakin itselle tulee näistä hitaammista negatiivisista väkisinkin.
Täällä luokitellaan "tuntuman mukaan" tehtävä treeni aina pikkupainoilla pumppailuksi johon ei millään muotoa voi kuulua sarjapainojen nostaminen. Kaikki bodaus on (minun mielestäni) jossain määrin tuntumahakuista.

Mutta niinkuin edellä todettu _kultainen keskitie_ treenityyleissä varmaan tuo ainakin jonkinnäköistä tulosta..

Onks noilla laitteilla nimiä.:D Tommosta takaolkapääpecdeckiä(?) oon himoinnu jo kauan, ois aivan ehdoton lisä salille.

NATO sanoi:
Onks noilla laitteilla nimiä.:D Tommosta takaolkapääpecdeckiä(?) oon himoinnu jo kauan, ois aivan ehdoton lisä salille.

Eipä oo nimiä ainakaan mun tiedossa. Silloin kun tuo takaolkapecdecki oli ainut takaolkakone Lappeenrannan Platinumilla, sanottiin vain että "tehtiin takaolat koneessa". No nyt sitten on takaolkapäille tuo soutulaite joten pitää kai keksiä jotkut nimet molemmille, jotta tidetään mitä tarkoitetaan.

Olisko soutukone takaolkapäille ja mainitsemasi takaolka-pecdeck hyvät nimet?

Se viparikone millä tehdään lopussa (taljapakkakone) on muuten mun mielestä paras olkapääkone 10 vuoteen. Tulee aivan mieletön polte kun sillä vemputtaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Inkeri sanoi:
No mitenkäs tämä eroaa siitä "tuntumahakuisesta" treenityylistä? Kyllä aikamoista tuntumaa ainakin itselle tulee näistä hitaammista negatiivisista väkisinkin.
Täällä luokitellaan "tuntuman mukaan" tehtävä treeni aina pikkupainoilla pumppailuksi johon ei millään muotoa voi kuulua sarjapainojen nostaminen. Kaikki bodaus on (minun mielestäni) jossain määrin tuntumahakuista.
Siten, että lähtökohta treenissä on aivan erinlainen. Tuo tuntuma on treenissäni seuraamus eikä tavoite, kun tuntumahakuisessa treenissä taas haetaan sitä tuntumaa. Oma treeni perustuu voimanrakennukseen kontrolloiduilla negatiivisilla, joten ero tuntuma treeniin on kyllä suuri.

Kommentoin vielä ainakin sen verran Powerpöksylle ja Timballe, että itse jaan treeniliikkeeni karkeasti pääliikeisiin/massaliikkeisiin joilla saa parhaiten yleismassaa ja apuliikeisiin, jotka itselläni tarkoittaa yleensä (poikkeus vahvistaa säännön) jotain eristävää liikettä kuten viparit. En siis halunnut millään tavalla kyseenalaistaa vipunostojen tehokkutta sivuolkapään treenauksessa, johon se on ykkösliike.

Tosta kaapeli vs. tanko esim. pystysoudussa olen erimieltä ja se varmaan minulle sallittakoon? Kaapelilla näkee pystysoutua harvoin tehtävän samoin kuin tangolla.

NATO sanoi:

Reverse peck deck. (Mun tietääkseni)

Vipunostoissa kädet oli aika kulmassa. Jotenkin tuntuu, että nostosuorituksesta tulee enemmän chickeniä kun kyynärpäät nousee, mutta painot pysyvät jossain edessä:) Itse pidän ainakin takavipareissa kädet melkein tikkusuorina ja yritän keskittyä nostamaan olkapäillä.

Heikki722 sanoi:
Se viparikone millä tehdään lopussa (taljapakkakone) on muuten mun mielestä paras olkapääkone 10 vuoteen. Tulee aivan mieletön polte kun sillä vemputtaa.

Olkapäät on kohtuu vaikea saada pumppiin ja tolla vehkeellä se onnistui parilla sarjalla. Ja ei aleta vääntämään tässä onko se pumppi pakko saada vai ei. Ja sillä pystyy myös runttamaan reilulla painolla menemään. Vituttaa kun ei täälläpäin tollaisia ole nähty, olisi varmasti treenin lopussa mulla mukana.

Krice sanoi:
Vipunostoissa kädet oli aika kulmassa. Jotenkin tuntuu, että nostosuorituksesta tulee enemmän chickeniä kun kyynärpäät nousee, mutta painot pysyvät jossain edessä Itse pidän ainakin takavipareissa kädet melkein tikkusuorina ja yritän keskittyä nostamaan olkapäillä.

Ne on mulla ainakin tarkoituksella kulmassa, jotta saa paremman kontrollin ja Heikki opetti mulle tekemään tuolleen eteen ja se menee hiton hyvin perille. Kokeilkaa ennenkuin tyrmäätte.

Timba79 sanoi:
.

Aika paljon tuntuu olevan turhaa jakautumista näissä koulukunnissa, eli toiset on henkeen ja vereen tuntuman ja konrtollin puolesta, toisille taas pääasia on että rautaa liikkuu vitusti. Molemmilla varmasti kehittyy, mutta miksei käyttäisi molempia sopivasti limittäin?
tuo on täysin totta, itellä tulee hoidettua samassa reenissä molemmat asiat, niin ei tarvi miettiä sitäkään että mikä kehittää parhaiten, sillä jokuhan kehittää varmasti :)

toolate sanoi:
Tuo tuntuma on treenissäni seuraamus eikä tavoite, kun tuntumahakuisessa treenissä taas haetaan sitä tuntumaa. Oma treeni perustuu voimanrakennukseen kontrolloiduilla negatiivisilla, joten ero tuntuma treeniin on kyllä suuri.
No tätä just ajoin takaa.. Siitä "tuntumahakuisesta treenistä" on tehty joku oma treenityylinsä vaikka useimmiten se kai nimenomaan on seuraus eikä välttämättä päätavoite ollenkaan.

_RAIDER_ sanoi:
Tosta kaapeli vs. tanko esim. pystysoudussa olen erimieltä ja se varmaan minulle sallittakoon?
Ei sitä oikein sallita, koska ei se voi edes olla mielipideasia. Mikä tekee taljasta huonomman? Eihän se voi olla fysikaalisesti edes mahdollista. Taljaversio ja tankoversio ovat liikeradaltaan ja vastukseltaan 100% identtisiä, jos vaijeri kulkee suoraan alaspäin. Siis niillä ei ole mitään muuta eroa, kuin että toisessa on painot narun päässä. Sulla on vaan sellainen mielikuva, että kaikki taljat on turhanpäiväisiä hilavitkuttimia, ja siksi pidät sitä huonompana. Ajattele siis asiaa fysiikan kannalta. Kuten sanoin, ne on täysin identtisiä, joten toinen ei voi mitenkään olla toista parempi.

Tämä on taas tämä wanha aihe. EMG on toki vain suuntaa-antava välimiesoikeus, mutta tässä kohdin ero käsipainojen ja kaapelin välillä on harvinaisen suuri:

EMG

Medial deltoids:
Incline dumbbell side laterals - 66
Standing dumbbell side laterals - 63
Seated dumbbell side laterals - 62
Cable side laterals - 47

Powerhousu sanoi:
Ei sitä oikein sallita, koska ei se voi edes olla mielipideasia. Mikä tekee taljasta huonomman? Eihän se voi olla fysikaalisesti edes mahdollista. Taljaversio ja tankoversio ovat liikeradaltaan ja vastukseltaan 100% identtisiä, jos vaijeri kulkee suoraan alaspäin. Siis niillä ei ole mitään muuta eroa, kuin että toisessa on painot narun päässä. Sulla on vaan sellainen mielikuva, että kaikki taljat on turhanpäiväisiä hilavitkuttimia, ja siksi pidät sitä huonompana. Ajattele siis asiaa fysiikan kannalta. Kuten sanoin, ne on täysin identtisiä, joten toinen ei voi mitenkään olla toista parempi.

Eieieiieieiei. Ensinnäkin teen itsekin taljaliikkeitä ja en ole missään vaiheesa sanonut niitä huonoiksi tai etten niitä tekisi? Taljassa voit nojaamalla taaksepäin ottaa "tukea", kun ei tarvitse pelätä kaatuvansa ja näin yleensä riuhdotaan yli isoilla painoilla voimiinsa nähden. Sama asia kuin ylätaljasoutu rintaan jolloin vedetään se paino sieltä omalla massalla eikä selällä. Suurin ero näissä tulee juuri suoritustekniikassa ja toisen tukipisteen puutumisesta (edellyttäen että nojataan ja yleensä nojataan). Olen itse tehnyt molempia ja tullut tähän tulokseen. Oletko itse kokeillut molempia - oikeasti?

En kuitenkaan jaksa vängätä sun kansa tästä asiasta kovin pitkään, joten sovitaan, että tee sä taljalla niin mä teen taljalla ja tangolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom