Olkapäältreenit Timba79 & Heikki 722 video

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
_RAIDER_ sanoi:
Allekirjoitan Hulkin ja Bricktop:n kirjoitukset. Itse teen vipareita ns. viimeistelyliikkeenä. Kyllä vipareita kannattaa tehdä, mutta ei pystypynnerruksen tai vaikkapa pystysoudun kustannuksella.
Pystysoutua en ole juurikaan tehnyt, enkä tee, ja olkapäät on käsien ohella paras lihasryhmä. Se siitä pystysoudun tarpeellisuudesta. Itseasiassa se on olkapäiden kasvun kannalta ihan yksi ja sama millä niitä rasitat. Ne ei tosiaan tiedä millä liikkeellä niitä rasitetaan. Pystysoutu ja viparit on niin samankaltaisia liikkeitä, että kukaan ei voi sanoa kumpi on parempi. Kumpikaan nimittäin ei ole parempi. Kummassakin liikkeessä ne olkapäät tekee yhtä paljon työtä, jos saat saman verran toistoja, vaikka painoissa eroa onkin. Painojen absoluuttista määrää ei siis voi verrata kahden eri liikkeen välillä. Vipareissa on pidempi vipuvarsi, joten siinä ei voi käyttää niin paljoa painoja, mutta silti deltoideuksen rasitus on sama kuin pystysoudussa. Ja mitä tulee siihen, että pystypunnerrus on olkapäätreenin perusta, niin ehkä onkin, mutta ei sillä sivuolkapäitä kasvateta, etuolkapääliike kun on.

Ratu sanoi:
Miksi joka liikkeessä vedetään cheatilla ja hirveellä vauhdilla? Eikö alaslaskuvaiheessa jarruttaminen olekaan enää mitään?
Jos toi on sun mielestä cheattia, niin olis kiva nähdä sun treenit. Kehitys ei varmaan päätä huimaa. Liian puhtaalla tekniikalla ei saada tarpeeksi painoa liikkeelle, ja lihakset kuitenkin tarvitsee sitä rasitusta tarpeeksi, ja sitä saadaan painoista. Siis joku raja pitää liikkeen puhtaudellakin olla. Liian puhdas tyylikään ei ole hyvä. Ja mitä tulee negatiivisen vaiheen hidastamiseen, niin taas liian hidas negatiivinen johtaa siihen, että painoja on pakko pudottaa radikaalisti, ja hitaan negatiivisen hyöty menee siihen. Eli negatiivinen kannattaa tehdä turhan paljon hidastelematta, mutta niin että painot pysyy kontrollissa. Monta kertaahan täälläkin on todettu, että naturaalille varsinkin on vähän rumempi tyyli ja isommat painot se joka saa lihakset parhaiten kasvuun. Ja rajansa sitten sillä rumallakin tekniikalla, ettei rikota itseään. Ja vielä lisäyksenä, että tossa videolla oli tekniikka valovuosien päässä rumasta tekniikasta, ja siinä ei cheattia näkynyt.

Powerhousu sanoi:
Pystysoutua en ole juurikaan tehnyt, enkä tee, ja olkapäät on käsien ohella paras lihasryhmä. Se siitä pystysoudun tarpeellisuudesta. Itseasiassa se on olkapäiden kasvun kannalta ihan yksi ja sama millä niitä rasitat. Ne ei tosiaan tiedä millä liikkeellä niitä rasitetaan. Pystysoutu ja viparit on niin samankaltaisia liikkeitä, että kukaan ei voi sanoa kumpi on parempi. Kumpikaan nimittäin ei ole parempi. Kummassakin liikkeessä ne olkapäät tekee yhtä paljon työtä, jos saat saman verran toistoja, vaikka painoissa eroa onkin. Painojen absoluuttista määrää ei siis voi verrata kahden eri liikkeen välillä. Vipareissa on pidempi vipuvarsi, joten siinä ei voi käyttää niin paljoa painoja, mutta silti deltoideuksen rasitus on sama kuin pystysoudussa. Ja mitä tulee siihen, että pystypunnerrus on olkapäätreenin perusta, niin ehkä onkin, mutta ei sillä sivuolkapäitä kasvateta, etuolkapääliike kun on.

Kuten sanoin vipareita kannattaa tehdä, mutta itse suosin ensisijaisesti massaliikkeitä, johon myös pystysoudun tangolla luen. Viparit tulevan sitten näiden jälkeen. Olkapäät saavat tosin niin paljon epäsuoraa rasitusta, että todennäköisesti viparit riittäisivät oikein hyvin. Tosin olkapäät tuntuvat palautuvan hyvin, koska en vedä niitä aivan katkeraan loppuun missään treenissä. Olkapää treeniä (suoraa/epäsuoraa) tulee kolme kertaa viikossa rinta, ojentaja/olka sekä selkä päivänä.

_RAIDER_ sanoi:
Kuten sanoin vipareita kannattaa tehdä, mutta itse suosin ensisijaisesti massaliikkeitä, johon myös pystysoudun tangolla luen. Viparit tulevan sitten näiden jälkeen.
Mikä tekee pystysoudusta paremman massaliikkeen kuin vipareista? Sitähän tossa koitin perustella, että molemmilla noilla sitä massaa sinne olkapäähän saa ihan yhtälailla. Ihmeellinen ajattelutapa muutenkin tollanen massa- ja muotoliike/viimeistelyliike -jaottelu. Ei sellaista liikettä olekaan millä ei massaa saisi.

Väitän, että vipari on eristäväliike ja tarkoituksena on vain ja ainoastaan kohdistaa rasitus sivuolkapäähän, eikö? Koitappa tehdä sama pystysoudussa jossa nostat tangon vähintään leuan korkaudelle kyynärpäiden pysyessä mahdollisimman ylhäällä. Liike ottaa mukavasti myös trapseihin ja yläselkään.

Mitä ihmeellistä tuollaisessa ajattelu tavasssa on? Toisilla liikeillä massaa saa vain paremmin kuin toisilla (tarkoitan siis lihasmassaa yleensä en vain olkapäätä). Vai väitäkö, että esim. pystypunnerruksella, joka on ns. massaliike ei saa paremmin massaa kuin vipareilla? Minä en puhu muotoliikeistä, koska en bodya juurikaan harrasta ja en niihin oikein usko, koska lihas ei tiedä miten sitä rasitetaan se vain supistuu.

Viimeistelyllä tarkoitan treenin loppuun tehtävää loppurutistusta, jossa tarkoituksena on ottaa viimeiset mehut ulos ja yleensä tällöin teen pitempää vähintään 10 toiston sarjaa. Viimeistelyliike ei välttämättä ole siis eristäväliike.

ei pystysoutu mikää huuhaa liike ole. oikealla kahvalla kun tekee niin on aivan sika hyvä liike sivu olille.

sitten tuosta pystypunnerruksen hyvyydestä sitten en osaa oikein sanoa. liike ottaa tuettuna tehtynä etuolkapäihin ja ylärintaan hivenen, en tajua miten silläkään nyt sitten niitä sivu olkia rakenneltas. niskantakaa punnerrus ottaa sivuolkiin hyvin, mutta harva sitä pystyy pitkään tekemään. toki tuolla pystypunnerruksella saa sitä yleis massaa olkiin joka sitten saattaa tehdä olkapäistä joillakin jyhkeämmän näköiset, tosin ne etu olat rasittuu muissakin punnerruksissa hyvin. ite en oo tehny varmaan 1/2 vuoteen pystypunnerruksia ja ihan yhtä onnettomat lattanat on olkapäät nyt, kuin oli silloinkin ku sitä teinkin.

hellrisers sanoi:
mielestäni pystysoutu on vähän huuhaa liike,on ole käyttänyt vuosiin eikä ole hidastanut,päinvastoin.

olkapäille on useita paljon tehokkaampia liikkeitä.

Niin toisten mielestä myös jalkakyykky on huuhaa liike ja varsinkin jos sitä ei osaa tehdä oikein. ;)

FroZ sanoi:
LOOOL... mikä toi viimenen biisi tossa videolla on =DD

Esittäjä Rautakanki ja biisi Äiti (olen pannu). Löytyy mikseri.netistä, aivan loistava biisi, kannattaa hakea ja kuunnella.

Ja minä en tajua mikä tekee pystysoudusta jotenkin paremman liikkeein kuin vaparit sivulle. Jos tekee vikareita sivulle yhdellä kädellä kerrallaan, saa siinä käytettyä ihan mukavankokoista painoa ja pystysoutu käy muutenkin paljon enemmän epäkkäille. Toki pystysoudussa on oteleveydellä iso merkisty, mutta enpä mä sitä rankkaisi sen paremmaksi liikkeeksi kuin vipareita sivullekaan.

Ja sitten vielä pystysoudusta on kysyttävä se, että tuleeko siitä heti parempi liike jos tekee vapaalla tangolla, kuin että tekee sen vaikka ristaljan alataljasta samanlevyisellä otteella? Mun mielestä tuo kun on ihan tasan makuasia kummalla tekee...

_RAIDER_ sanoi:
Niin toisten mielestä myös jalkakyykky on huuhaa liike ja varsinkin jos sitä ei osaa tehdä oikein. ;)

Ja tämä liittyy aiheeseen miten? Ja jos minua vihjasit tolla kyykkäämättömyydellä, niin siihen on todellakin syynsä ja kyykkäisin mielelläni jos siihen pystyisin. Mutta EI väännetä kyykystä tässä ketjussa, keskitytään nyt olkapääliikkeisiin. Joku voi vaikka tehdä tänne kyykkyvideon niin päästään haukkumaan. ;)

Timba79 sanoi:
Ja tämä liittyy aiheeseen miten? Ja jos minua vihjasit tolla kyykkäämättömyydellä, niin siihen on todellakin syynsä ja kyykkäisin mielelläni jos siihen pystyisin. Mutta EI väännetä kyykystä tässä ketjussa, keskitytään nyt olkapääliikkeisiin. Joku voi vaikka tehdä tänne kyykkyvideon niin päästään haukkumaan. ;)

Öööö siis miten tämä kyykky kommentti sinuun liittyi? Taisin tuossa hieman hellraisersia "piikitellä".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba79 sanoi:
Ja minä en tajua mikä tekee pystysoudusta jotenkin paremman liikkeein kuin vaparit sivulle. Jos tekee vikareita sivulle yhdellä kädellä kerrallaan, saa siinä käytettyä ihan mukavankokoista painoa ja pystysoutu käy muutenkin paljon enemmän epäkkäille. Toki pystysoudussa on oteleveydellä iso merkisty, mutta enpä mä sitä rankkaisi sen paremmaksi liikkeeksi kuin vipareita sivullekaan.

Ja sitten vielä pystysoudusta on kysyttävä se, että tuleeko siitä heti parempi liike jos tekee vapaalla tangolla, kuin että tekee sen vaikka ristaljan alataljasta samanlevyisellä otteella? Mun mielestä tuo kun on ihan tasan makuasia kummalla tekee...

Ei se kyllä ole aivan sama asia tekeekö taljassa vai vapaalla (molempia olen tehnyt). Kyykky smithissä ja kyykky vapailla ei myöskään ole sama asia. Miksi tehdä taljassa? Koska se on mukavampaa? Mukavampi on harvoin tehokkaampi.

Ote leveydellä on suuri merkitys itse käytän hieman reilun hartian levyistä otetta ja nostan tangon noin nenän korkeudelle ja pyrin pitämään kyynärpäät niin ylhäällä kuin mahdollista koko liikkeen ajan.

_RAIDER_ sanoi:
Miksi tehdä taljassa? Koska se on mukavampaa? Mukavampi on harvoin tehokkaampi.
Hah hah. Jos molemmissa tulee vastus samasta suunnasta, niin sillä ei ole tasan mitään eroa kummalla teet. Ei niin yhtään mitään. Ja tossa aiemmin kun kysyit, että saako pystypunnerruksella paremmin lihaa kuin vipareilla, niin saa tietysti. Mutta jos otat käsittelyyn pelkästään sen olkapään, niin ei saa. Vipareilla saa myös rasitettua sitä olkapäätä maksimaalisesti. Olkapään rasitus ei siis ole pystypunnerruksessa sen isompi kuin vipareissakaan. Eli puhun yhdestä lihaksesta, en yleismassasta.

Edit:
Crossmx sanoi:
mikäs tuon biisin nimi on vika esiintyy videon lopussa ? :)
Timbahan just sen sano postissa #48.

_RAIDER_ sanoi:
Öööö siis miten tämä kyykky kommentti sinuun liittyi? Taisin tuossa hieman hellraisersia "piikitellä".

Tämä selvä, käsitin vähän väärin vain, enkä ollutkaan varma että oliko se mulle yleensäkään. Eli se siitä. :)

Ja Powerhousu sen jo sanoikin, pienellä prolla kun heitin ton kyssärin talja vs. tanko pystysoudussa. Sillä kun ei todellakaan ole väliä kumpaa käyttää. Romua vaan riittävästi ja soutamaan. Taljan avulla pystyy käyttämään vaikkapa v-kahvaakin (tiedän, menee enemmän epäkkäille) mikä taas tangolla ei onnistu. Ja jos tangolla ja taljasta tangolla on sama ote, on liike mielestäni käytännössä aivan samanlainen ja yhtä raskas tehdä jos rautaa on samanverran. En voi ymmärtää mistä JOKAISEN liikkeen kohdalla tulee tuo ajatus, että se vapaa tanko on jotenkin ylivoimaisesti paras.

EDIT: Viestin sisältö muutettu äärimmäisen laimeaksi.

Hyvät videot.

Powerhousu sanoi:
Kehitys ei varmaan päätä huimaa. Liian puhtaalla tekniikalla ei saada tarpeeksi painoa liikkeelle, ja lihakset kuitenkin tarvitsee sitä rasitusta tarpeeksi, ja sitä saadaan painoista. Siis joku raja pitää liikkeen puhtaudellakin olla. Liian puhdas tyylikään ei ole hyvä. Ja mitä tulee negatiivisen vaiheen hidastamiseen, niin taas liian hidas negatiivinen johtaa siihen, että painoja on pakko pudottaa radikaalisti, ja hitaan negatiivisen hyöty menee siihen. Eli negatiivinen kannattaa tehdä turhan paljon hidastelematta, mutta niin että painot pysyy kontrollissa. Monta kertaahan täälläkin on todettu, että naturaalille varsinkin on vähän rumempi tyyli ja isommat painot se joka saa lihakset parhaiten kasvuun. Ja rajansa sitten sillä rumallakin tekniikalla, ettei rikota itseään. Ja vielä lisäyksenä, että tossa videolla oli tekniikka valovuosien päässä rumasta tekniikasta, ja siinä ei cheattia näkynyt.
Jotkut ovat todenneet ja toiset taas ei. Yhtä totuutta tähän asiaan ei nyt varmasti ikinä saada.

Mielestäni suurimassa osassa noista liikkeistä negatiivisia vaiheita ei kyllä pysty sanomaan kontrolloiduiksi. Jos negatiivinen vaihe on melkein yhtä nopea kuin räjähtävä posiitivinen vaihe, niin kontrolli on kyllä kaukana. Enkä nyt taas kritisoi tuollaista treenityyliä, sillä en pidä ainoana oikeana treenityylinä kontrolloitua negatiivista vaihetta.

Ihmetyttää vaan tuo kontrolloidun/hitaan negatiivisen vaiheen kritisoiminen. Ensinnäkin kun tuohon hitaaseen negatiiviseen vaiheeseen totuttelee niin sarjapainoja ei tarvitse ihan hirveästi tiputtaa. Tuo hyvin kontrolloidun negatiivisen vaiheen ansiosta paineet pysyvät hyvin lihaksissa, jonka ansiosta nopeaan positiiviseen vaiheeseen on yllättävänkin helppo lähteä (ilman pomppuvaikutusta). Omien kokemuksien mukaan hitaan negatiisen vaiheen (liikkeestä riippuen 2-5 s) käyttäminen ei ole kyllä itselläni kehitystä syönyt. Noin 50 % käyttämistäni liikkeistä on parantunut raskailla viikoilla putkeen jo yli vuoden ajan (eli toistoja tai painoja lisää). Parhaimpana esimerkkinä ehkä prässin sarjapainot, jotka ovat viimeisen 6kk aikana nousseet 90kg.

Vähän avoimuutta voimapöksynkin ajatusmaailmaan.

Ottakka tossa videossa huomioon se, että me otettiin pätkä yhdestä ainoasta sarjasta. Lähinnä tuossa oli tarkoitus kuvata liikeradat kun täällä hyvin usein kysytänä miten tehdään vipareita taakse ja tosta sen näkee miten ne tehdään. Itsellä on tapana normaalisti treenatessa ekat sarjat vetää vähän ronskimmin, eli tekniikka kuten videossa, vaikka videossa olikin tarkoituksella vähän pienemmät painot. Ja taas seuraavissa sarjoissa vähän paino tippuu ja kontrolli paranee. Mä en näe omassa treenissäni hyväksi tehdä pelkästään korostettuja negatiivisia, mutta en myöskään pelkästää rivakammin tehtyjä toistoja, vaan nämä sekoitettuna toimii hiton hyvin.

Aika paljon tuntuu olevan turhaa jakautumista näissä koulukunnissa, eli toiset on henkeen ja vereen tuntuman ja konrtollin puolesta, toisille taas pääasia on että rautaa liikkuu vitusti. Molemmilla varmasti kehittyy, mutta miksei käyttäisi molempia sopivasti limittäin?

Pitäisi vissiin joskus filmata koko hiton treeni niin porukka näkisi miten oikeasti treenataan, ei muutaman sekunnin pätkistä paljon kokonaisuutta näe. Eli ei muuta kuin jumppaamaan mukaan vaan seuraavan kerran niin nähdään miten ne hanttelit itse kullakin heiluu. ;)

Timba79 sanoi:
Aika paljon tuntuu olevan turhaa jakautumista näissä koulukunnissa, eli toiset on henkeen ja vereen tuntuman ja konrtollin puolesta, toisille taas pääasia on että rautaa liikkuu vitusti. Molemmilla varmasti kehittyy, mutta miksei käyttäisi molempia sopivasti limittäin?
Itse olen kanssa samalla kannalla, että sopivasti limittäin reenattuna paras ainakin minulle.
Eli itse reenaan vipareita n. kaks viikkoa pienen pienillä painoilla oikein ylikorostaen negatiivista vaihetta. Toiset kaksi viikkoa isoilla painoilla ja enkä niin välittäen tuntumasta ainoastaan siitä että painot liikkuu.
Mutta näissäkin tarvii muistaa kaikki ei sovi kaikille, mutta itse ainakin voisin suositella, omaa tyyliäni treenata vipareita.

Ottamatta nyt kantaa siihen mikä on maailman kaikkeuden paras / paskin olkaliike tai millä kehittyy/ millä ei niin:

Kaiken kaikkiaan hyvä video, Heikki olisi saanut ottaa sen verkkatakin pois,
olis nähty SM II:n tämän hetkinen kondis paremmin :D , muutenkin äijä on ollut liian hiljaa tällä foorumilla viime ajat.Timba näyttää sen kun vaan kasvavan :thumbs: .

Tahtoo näitä lisää ja se lopun biisi oli kyl :4:

Taas näitä ikuisuusaiheita :wanha: . Paljonhan tehokkaimpia suoritustyylejä on tutkittu ja yleisesti parhaaksi hypertrofiaan havaittu ~2 sekunnin räjähtävähkö nosto, ~4 sekunnin kontrolloitu lasku, jota huipulla paljon käytetäänkin. Siinä kompromisoituu parhaalla tavalla riittävä paino ja lihaksen pysyminen jännityksen alaisena.

Mitä kiistelyyn kaapeli vs. käsipaino vipunostoissa tulee, niin jälkimmäinen on EMG-mittauksissa todettu huomattavasti tehokkaammaksi :wanha: . Sitten taas ne varoitukset, tarkennukset yms.: EMG:tkin ovat vain suuntaa-antavia, eri mittasuhteisilla ihmisillä saattaa olla eroja, vaihteluakin lihakset tarvitsevat, minkä vuoksi tehottomammallakin liikkeellä saattaa olla paikkansa, jne.

Videot ovat kyllä hyviä suoritustyylien havainnollistamisessa. Valitettavasti en jostain syystä Timban ja Heikin videota näe. En tiedä, mikä olisi paras netistä löytyvä suoritustyylivideo, mutta tuolta tutulta NFL-osastoltani löytyy aika hyvä (koneilla tosin treenataan ja joissain ala-asennoissa liike jää vaativaan makuuni rahtusen vajaaksi, mutta muuten tyyli ja tempo on kelvollinen):

http://www.houstontexans.com/fitness/routines.php ja sieltä klikkaatte Kailee Wongin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom