Olkapää kipeenä

Mihin kohtaa olkapäätä se kipu tulee. Taakse?

Jos taakse nii aika varmasti kiertäjäkalvosin (Supraspinatus) vamma repeämä tai jotain. Mulla tähystettiin olkapää vähä aikaa sitte oli supraspinatuksessa repeämä. Sekä takalabrumissa vähän häikkää.

Kantsii vahvistaa kiertäjäkalvosinta ulko ja sisäkierroilla sekä hartian ja lavan seutua esim soutu on hyvä liikee. Ja etunojapunnerrus niin että siinä loppuvaiheessa työnnät olkapäät kunnolla eteen, että lavat pyöristyy. Vahvistaa iskulyönnissä tarvittavaa käden pysätyksen mahdollistavia lihaksia.

Jos ei parane niin ortopedille vaan....

Mun mielestä kipu tulee selkeästi etupuolelle. Tosin välillä tulee epämääräisempi vihlaisu joka tuntuu tulevan nivelen sisältä. Takaolkaan en ole saanut tuota kyllä paikallistettua.

Erilaista jumppaa oon tehny koko pelikauden ajan mutta nyt oon ruvennu miettiin josko pitäis ihan pitää taukoo biitsikentiltä ja kovista käsiliikkeistä, keskittyis vaan venyttelyyn ja noihin jumppaliikkeisiin...

Mitä biitsiä on nyt pelannu, niin monesti huomaa ton käden "heikkoudentunnun" siinä, tuntuu että ei vain yksinkertaisesti uskalla lyödä kunnolla. Tuntuu ettei käsi kestä, vaikka mitään kipua ei pelatessa varsinaisesti ole.

Pitänee keskittyä hieromaan tekniikkaa takaisin kohdilleen, monesti huomaa että lyönti lähtee todella repivänä hieman sivulta, kyynärpää ei johda lyöntiä...

Noh, ensi viikolla ortopedisen osteopaatin jutuille. Onkohan urheiluhierojan pakeilla asiointi fiksua ennen diagnoosia?

Enivei, kiitos vastauksesta!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kai sen on tässäkin ketjussa joku maininnut, mutta muistutetaan vielä että myös tempausvala on olkapäille todella hyvä liike, nimenomaan tukilihasten ja yleisen "jämäkkyyden" kannalta. Lisäksi se ei jäykistä olkapäitä, vaan päinvastoin parantaa liikkuvuutta ja pakottaa olkapäiden aktiiviseen venyttelyyn, jos liikettä haluaa edes pystyä tekemään.

Jos joku ei tiedä millaisesta liikkeestä on kyse, niin tässä mallivideo nätillä tekniikalla. Sopiva aloituspaino on tyhjä tanko tai harjanvarsi, pienetkin kilomäärät painaa oikeasti paljon ja tuon videon raudat ovat jo todella hurjat.

Jup, itte pääsin juurikin tuolla liikkeellä eroon olkapääkivuista. :thumbs:

Olkapään tulehdus on syytä hoitaa ennen kun alkaa ehkäiseviä liikkeitä tekemään. Paskana olevan on annettava parantua ensin... sitten tempausvalalla liikkuvuutta lisää, ja ehkä joitain kiertäjien liikkeitä hilupainoilla.

Mun mielestä kipu tulee selkeästi etupuolelle. Tosin välillä tulee epämääräisempi vihlaisu joka tuntuu tulevan nivelen sisältä. Takaolkaan en ole saanut tuota kyllä paikallistettua.

Kipu olkapään edessä yhdistettynä kiertäjävaivaan on hauiksen pitkän pään tulehdus/ärtyminen. Tuo tulee erittäin harvoin itsekseen, kyllä tuossa ylläolevassakin tapauksessa veikkaisin pääsyyksi supraspinatuksen tulehdusta jota ei ole hoidettu, ja joka on alkanut ärsyttää ja tulehduttaa hauiksen pitkää päätä. Kipu tuntuu erityisesti kun otat esim jostain vähän hartialinjan alapuolella olevasta vaakapuusta kiinni ja käännyt sitten selin siihen puuhun niin että käsi sojottaa suorana taaksepäin edelleen pitäen kiinni siitä puusta. Aiheutti ainakin minulle pistävän/vihlovan kivun olkapään etuosaan.

12977256(300x300).jpg

Kipu olkapään edessä yhdistettynä kiertäjävaivaan on hauiksen pitkän pään tulehdus/ärtyminen. Tuo tulee erittäin harvoin itsekseen, kyllä tuossa ylläolevassakin tapauksessa veikkaisin pääsyyksi supraspinatuksen tulehdusta jota ei ole hoidettu, ja joka on alkanut ärsyttää ja tulehduttaa hauiksen pitkää päätä. Kipu tuntuu erityisesti kun otat esim jostain vähän hartialinjan alapuolella olevasta vaakapuusta kiinni ja käännyt sitten selin siihen puuhun niin että käsi sojottaa suorana taaksepäin edelleen pitäen kiinni siitä puusta. Aiheutti ainakin minulle pistävän/vihlovan kivun olkapään etuosaan.

Itseasiassa luettuani hieman aloin itsekin ajatella tätä vaihtoehtoa. Välillä kun tuo kipu tuntuu myös yläolkavarressa edessä/sivulla. Ja mulla on usein ollut tapana venytellä olkapäitä hieman tuon kuvan tyyliin - istuu perseellään lattialla, kädet taakse, kämmenet maahan sormet eteenpäin. Tästä sitten nojailee taaksepäin kyynärpäät osoittaen ylöspäin koukussa. Tässä venytyksessä varsinkin oikea olka tuntuu erittäin kireältä verrattuna vasempaan. Liikelaajuus on aivan eri. Kipu ei ole kovaa, ehkä todella miedon pistävää, mutta kuitenkin tuntuu hivenen epäterveeltä verrattuna normi venytys tuntumaan...

Tjooh, eilen salilla tuli sitten penkissä huomattua ettei tuo olkapää ole ihan ok. :(

Kesäkuun alussa tuli jefu-reeneissä aika ikävä tälli, jääkaapin kokonen lineback kumautti vastapalloon ja käsi hivenen rusahti. Olkapää oli ihan helvetin kipeä pari päivää. Kipu meni ohi, mitä nyt silloin tällöin tavaraa nostaessa jotkut kulmat vihlaisee tai esim. pallon heittäminen viiltää kuin anopin karjaisu. En mennyt sillon samantien lekurille, kun tuo ei kuitenkaan ratkaisevasti vaikeuttanut elämää eikä urakka ois kestäny poissaoloa.

Eilen sitten pitkästä aikaa rohkenin puntille. Jo kun penkille kävi makaamaan ja nosti kädet tankoa kohti, tuntui oikeassa etuolkapäässä kuin puukolla pistäisi. Kun paljaan tangon käytti rinnalla, tuntu kuin etuolkapäässä oisi 2 puukkoa. Rikki se on. Ei se lepäämällä parane.

Eihän näihin kukaan muu kuin iholle pääsevä lekuri osaa sanoa mitään, joten sinänsä teiltä turha kysyä. Lähinnä pitää purkaa vitutusta ja pelkoa tänne, sillä muiden stooreja lueskellessa alkoi valo kadota tunnelin päästä... jos käsi on pari kuukautta ollu kunnolla paskana, niin saatto mennä leikkaushommiksi. Ja leikkaus tietää jotain kapaloa, kantohihnaa , liikuntarajotuksia ja sairaslomaa, eli elämästä katoaa yhtäkkiä pitkäksi aikaa kaikki aktiviteetit. Oikeastaan ihan sama mitä tuolle vammalle pitää tehdä, eniten tässä jännittää sitä että mihin kuntoon sen saa parsittua. Mulla ei vati kestä sekuntiakaan jos ei pääse purkamaan akkuja ja aggressioita urheiluun. Ja se tieto siitä että on "vammainen" -eli jollain tapaa liikuntarajoitteinen- edes väliaikasesti ahdistaa ihan helvetisti.

Tämmöstä. Järkihän tähän kroppaan menee kun pitää ainakin vuoden tai parin välein hajottaa jotakin. :curs:

Tjooh, eilen salilla tuli sitten penkissä huomattua ettei tuo olkapää ole ihan ok. :(

Kesäkuun alussa tuli jefu-reeneissä aika ikävä tälli, jääkaapin kokonen lineback kumautti vastapalloon ja käsi hivenen rusahti. Olkapää oli ihan helvetin kipeä pari päivää. Kipu meni ohi, mitä nyt silloin tällöin tavaraa nostaessa jotkut kulmat vihlaisee tai esim. pallon heittäminen viiltää kuin anopin karjaisu. En mennyt sillon samantien lekurille, kun tuo ei kuitenkaan ratkaisevasti vaikeuttanut elämää eikä urakka ois kestäny poissaoloa.

Eilen sitten pitkästä aikaa rohkenin puntille. Jo kun penkille kävi makaamaan ja nosti kädet tankoa kohti, tuntui oikeassa etuolkapäässä kuin puukolla pistäisi. Kun paljaan tangon käytti rinnalla, tuntu kuin etuolkapäässä oisi 2 puukkoa. Rikki se on. Ei se lepäämällä parane.

Eihän näihin kukaan muu kuin iholle pääsevä lekuri osaa sanoa mitään, joten sinänsä teiltä turha kysyä. Lähinnä pitää purkaa vitutusta ja pelkoa tänne, sillä muiden stooreja lueskellessa alkoi valo kadota tunnelin päästä... jos käsi on pari kuukautta ollu kunnolla paskana, niin saatto mennä leikkaushommiksi. Ja leikkaus tietää jotain kapaloa, kantohihnaa , liikuntarajotuksia ja sairaslomaa, eli elämästä katoaa yhtäkkiä pitkäksi aikaa kaikki aktiviteetit. Oikeastaan ihan sama mitä tuolle vammalle pitää tehdä, eniten tässä jännittää sitä että mihin kuntoon sen saa parsittua. Mulla ei vati kestä sekuntiakaan jos ei pääse purkamaan akkuja ja aggressioita urheiluun. Ja se tieto siitä että on "vammainen" -eli jollain tapaa liikuntarajoitteinen- edes väliaikasesti ahdistaa ihan helvetisti.

Tämmöstä. Järkihän tähän kroppaan menee kun pitää ainakin vuoden tai parin välein hajottaa jotakin. :curs:

Tervetuloa kerhoon..

Nyt ensiksi näyttämään sitä kättä esim. ortopedille jos on mahdollista, siitä sitten jatkotoimenpiteet. Olkapää on sen verran monimutkainen laitos että ei tarvitse olla pahastikaan hajalla että on kovinkin kipeä.

Itellä tuli käden takia lähes parin vuoden tauko salitreeneistä ja nyt kun talvella alkoi uudestaan niin nyt pari viikkoa sitten sattui jotain....

Oma olkapää alkaa pikkuhiljaa olla jälleen kunnossa. Otti osumaa viime marras/joulukuun dipeistä ja pystypunnerruksesta SF5x5:n yhteydessä ja on siitä lähtien ollut toimintakyvytön salilla ja kipuillut muutenkin.

Nyt on viimeisen parin viikon aikana voinut tehdä jo vipunostoja ja kevyttä penkkiä pitkillä sarjoilla. Pientä paineentuntua tullut, mutta ei mitään kipua mitä aiemmin on ollut, ehkä tämä tästä. Käyty ortopedilla tutkittavana ja ultrattu kertaalleen, mutta mitään kummallisempaa ei ole löydetty. Ilmeisesti "pientä" repeämää tai vastaavaa ollut.

Katsellaan josko olisi lopullisesti ohitse nämä tuskat. Jatkossa ei lyhyttä sarjaa enää ikinä ja pitkääkin vain maltillisesti :)

Kipu tuntui olkapäässä olevan luupiikin (ac-nivel?) kohdalta kun mennään kohti kyynärvartta olkapään ylitse.

Ajattelin vain kirjoittaa tähän tämän, ei mitään funktionaalista syytä :D

Mulla sellanen ongelma että oikea olkapää ei jostain syystä enää kestä pystypunnerrusta,ainakaan niskantakaa. En ole nyt 1-2 viikkon treenannut olkapäitä erikseen ollenkaan, lepotilassa ja kaikissa muissa liikkeissä toimii olkapää ihan normaalisti mutta esim äsken nyt välipäivänä koitin nostella tyhjää tankoa(10kg) ja tuntui oikeassa olkapäässä se ei-toivottu kipu(parhaimmillaan olen tehnyt niskantakaa punnerrusta 4x10x20kg)

mikä neuvoksi ? kokeilenko tehdä käsipainoilla tai edestä ?? :confused:

Mulla sellanen ongelma että oikea olkapää ei jostain syystä enää kestä pystypunnerrusta,ainakaan niskantakaa. En ole nyt 1-2 viikkon treenannut olkapäitä erikseen ollenkaan, lepotilassa ja kaikissa muissa liikkeissä toimii olkapää ihan normaalisti mutta esim äsken nyt välipäivänä koitin nostella tyhjää tankoa(10kg) ja tuntui oikeassa olkapäässä se ei-toivottu kipu(parhaimmillaan olen tehnyt niskantakaa punnerrusta 4x10x20kg)

kukaan ei vastaa :itku:

Missä kohtaa kipu tuntuu? AC-nivel? Ei tuo 1-2 viikkoa ole vielä pitkä tauko olkapäätreeneissä kun itselläni meni monta kuukautta, olisiko ollut jotain7-8kk kokonaisuudessaan. Vieläkään en uskalla pystypunnerrusta tehdä ja olkapäille lähinnä vipunostoja pitkillä 15 toiston sarjolla. Maltilla annat lepoa, kipulääkettä ja kaikkea mitä se tarvitsee äläkä edes yritä treenata sillä siitä se vain pahenee. Paranee nopeammin kun annat sille kunnolla aikaa. Itse helppo näin jälkiviisaana sanoa :)

Itellä oli eilen treeni ja nyt on tuo vasen olkapää ehkä vähän kipeä, vissiin tuo kiertäjäkalvosin?

Kuvitelkaapa että heitätte palloa, esim. pelaatte pesistä. Mulla tämä kipu ilmenee esim. silloin ku heitän palloa ja kun käsi on tuolla takana niin käy siihen. Mutta ei eteenpäin mentäessä. Eli onko tuo kiertäjäkalvosin jotenki ärtyny vaan hieman? Ei sen kummempaa vissii?

Kipu ei mikää hirveän paha ole mutta ajattelin kuitenki varmistaa kun näiden olkapääjuttujen kanssa ei kannata vissii pelleillä. Pitäskö jättää huominen treeni väliin vai lämmitellä hyvin ennen nostelua?

Varmaan kanssa itellä jtn ton kalvosimen kaa, koska normaalisti ollessa ei ole ollenkaan kipee, mutta jos esim. penkkaan taikka pystypunnerran niin sattuu tohon etupuolella vasempaan olkapäähän

Mulla oli pari vuotta sitten vasen olkapää aina kipeä kaikkien punnerrusliikkeiden jälkeen. Tuolloin kävin ensimmäistä kertaa yleislääkärillä ja ortopedilla. Epäiltiin tulehdusta ja/tai vasemman lapaluun heikkoa hallintaa. Nuranaa naamaan ja joitain kuntouttavia harjoituksia. No vaivat ei parantuneet, kipu vain muuttui toisenlaiseksi, olkapään kivut väheni ja lopulta katosi, mutta vasen epäkäs jumitti pitkälle niskan sivua pitkin aina kaikenlaisten työntö- ja vetoliikkeiden jälkeen. Toinen pari fysioterapeuttia, tavislääkäri ja lopulta toisen ortopedin lähetteellä magneettikuvauksiin viime syksynä, joiden perusteella ei selvinnyt mitään. Määrättiin kuitenkin avarrusleikkaukseen, joka olisi nyt kuukauden päästä luvassa.

Tämän hetkinen tilanne siis se, että esim. tavallisissa punnerruksissa ja leuanvedossa alkaa maksimitoistomääriä (vajaa 20 ja 5 :P ) lähestyttäessä tuntumaan hieman ikävältä vasemman olkapään etuosassa ja enemmänkin ikävältä tuossa vasemmassa epäkkäässä. Sellaista jomotusta ja jumitusta. Jossain vaiheessa keväällä oireet tuntuivat olevan vähäisempiä (vähensin kyseisen tyylisiä liikkeitä), mutta nyt taas oireet pahentuneet. Tähystysleikkausjonossa olen ollut nyt kohta vuoden päivät, ja nyt sain ajan ensi viikolle. Olen pähkäillyt että kannattaako tuohon leikkaukseen mennä, ts. onkohan siitä millä todennäköisyydellä hyötyä. Kaipa se on parempi varmuuden vuoksi mennä, näkevätpähän sitten että onko siellä joku vikana. Osaakohan joku sanoa kauanko tuon artroskopian/akromioplastian jälkeen joutuu pitämään kättä siteessä, ja kauanko joutuu välttämään rasitusta? Pitäisi nimittäin varmaan siirtää tuota aikaa kun olisi ensi kuussa häät (omat) eikä kiinnostaisi käsi siteessä siellä pönöttää. :D

Ps. Tuli mieleen että mulla todettiin vasemman käden hauisjänteen tulehdus kolme vuotta sitten, buranakuurilla ja levolla meni ohi. Mutta voikohan tuolla olla jotain yhteyttä tuon olkapäävaivan kanssa?

^^ täällä kans vasen epäkäs jumittaa välillä. Johtuu todennäjöisesti dipeistä ja leuanvedoista lisäpainoilla kun ottanut ne taas mukaan treeniin. Olkapäävaivojakin ollut, mutta ovat parantuneet kun olen vaihtanut pystypunnerrukset vipareihin ja pystysoutuun.

Noin 3vuotta takaperin heitin aika kermaset pannut kun olin laskee ja sen seuraksena oli luuruhje olkapäässä. Sitten siitä kävin monella lääkärillä ja osa ei edes huomannut mitään sielä ja sanoi vaan että se paranee itestään. Mutta nyt kun aloin taas käymään salilla kunnolla niin jotkut liikkeet tuntuu niin pirusti olkapäässä, etenkin penkki. Ajattelin vähän että kannattaako se jättää kokonaan pois vai jotenkin vahvistaa olkapäätä pienillä painolla ja pitkää sarjaa? Kalliossahan on se joku olkapäihin erikoistunut klinikka vai mikä se oli? Jos kipu ei hellitä vähään aikaan niin menen kyllä sitten sinne ottamaan kuvat vielä tosta olkapäästä.

Etukyykkyä ensimmäistä kertaa tehdessä kumarruin liikaa eteen, ja kun painot lähtivät tippumaan, tyhmänä työnsin vastaan. Ei kuulunut mitään napsahduksia, eikä kipu ollut kova. Jälkeenpäin vasen olkapää tuli kipeäksi, ja käsiä ei edes saanut pystypunnerrusasentoon/rinnallevedon loppuasentoon. Annoin kylmää ja yritin venytellä, vaiva tuntui menevän ohi.

Viime aikoina kuitenkin olka on ollut hieman kipeä penkkipäivien jälkeen. Pientä vihlontaa on ollut, liikerata tuntuu olevan normaali, mutta takaolka ja joku lapaluun päällinen lihas tuntuvat olevan välillä puuduksissa. Pystypunnerrus ei satu, eikä vasen puoli tunnu siinä heikolta.

En usko, että tässä on mitään vakavampaa vielä, mutta taidan pitää tauon penkistä pariksi viikoksi ja kenties syödä buranakuurin. Sen jälkeen alkanee kiertäjäkalvosin, keppijumppa ja takaolkapäätreeni.

Itsellä myös vasen olkapää kipeänä ja olen syönyt tulehduskipulääkettä nyt vajaan viikon. Kipu tuntuu kun käden nostaa suoraan sivulle mutta ei kun nostaa eteen.

Lueskelin kiertäjäkalvosimien kuminauhajumppaa mutta missään ei ollut kuvia tästä eikä selityksillä oikein auennut. Voiko joku linkittää oikeaan paikkaan minut?

Itse olen nyt tehnyt niin että makaan kyljellään penkissä ja nostan 2kg painoa käsi kyljessä kiinni sivulle alhaalta ylös.

Ps. Tuli mieleen että mulla todettiin vasemman käden hauisjänteen tulehdus kolme vuotta sitten, buranakuurilla ja levolla meni ohi. Mutta voikohan tuolla olla jotain yhteyttä tuon olkapäävaivan kanssa?

Mulla on oikeassa olkapäässä hauiksen pitkän pään jänteen subluksaatiovikaa, joka aiheuttaa saman kuuloisia olkapääoireita. Voisin arvata, että se jännettä ärsyttäessään olisi voinut aiheuttaa sen tulehduksenkin. Mutta tää täysin maallikkopohjaisena arvailuna.

Silloin kun ei ole ärtynyt, eli ei kipuile, se ilmenee punnerrusliikkeissä lähinnä napsumisena jossain vaiheessa liikerataa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vasen olkapää temppuilee..

Tein tyhjällä tangolla penkkiä. Virheellisestä tekniikasta johtuen tanko "kaatui" vasemmalle ja ikävä vihlonta kävi vasemmassa olkapäässä. Aikaa tästä on jo pari viikkoa ja yksi totaalilepoviikko on jo takana. Kuitenkin eilen en pystynyt tekemään 3x10 penkissä loppuun saakka viimeistä sarjaa ku kävi kipeää.

Muutoin ei kipua juuri tunnu. Ei normielämässä eikä missään muussa liikkeessä kuten esim. niskan takaapunnerruksissa ja leuanvedossa.

Mikähän avuksi?

Joo liitytäämpäs tänne olkapäävaivaisten joukkoon..
Kun täältä pitkin oon lukenu muitten vaivoista niin epäilisen ittelleni myös tätä kiertäjäkalvosimen ärtymistä, olkapäätä vihloo siitä melko sivusta/edestä. Mutta nyt outo osuus: pystyn reenaamaan normaalisti, ainoo mikä mättää on ensimmäinen toisto ja senkin ongelman saa pois hieman kontrolloimalla painoja alku/loppuasennossa. Sitten seuraavat toistot ovat täysin kivuttomia :wtf:. Sarjan loputtua ei tunnu kipua, mutta noin 15sek päästä se pikkuhiljaa rupee nousemaan ja lopulta taas sattuu, sarja tulossa, pientä staattista jännittelyä ja sarja normaalisti loppuun ja jälleen kohta kipu nousee. Mitä helvettiä tää voi meinata? kiertäjäkalvosimia en ole kuin vasta ihan viime aikoina ruvennut jumppailemaan ja polte alkaa tuntumaan juurikin kipeässä kohassa olkapäätä. Mutta mitä se tarkottaa että sen ekan toiston jälkeen pystyy vetään normisti loppuun? muilla mitää vastaavaa?

Mikähä helvetti olkapäässä on vialla, eli esim olkapäitä/rintaa tehdessä kaikki punnerrus liikkeet sattuu nii perkeleesti, lämmittelyn/treenin alussa todella vittumainen kipu etuolkapään kohdalla, kipu kuitenkin häviää osittain kun saanut kunnon lämmöt päälle, samaisen käden hauis lihaksessa ollut samaa vaivaa, eli aluksi yhtä helvettiä mutta kun saa lämmöt päälle niin pystyy tekemäää.

Tuo hauis kipu nyt on edes vähän hellittänyt mutta olkapää kipu ei, Esim normaali elämää tuo olkapää kipu ei haittaa mutta treenin alku yhtä helvettiä, esim käsiä ympäri pyörittäes taaksepäin ei tunnu kipua, mutta kun saman tekee pyörittäen käsiä eteenpäin tulee etuolkapäähän vihlomista, tulihan tekstiä toivottavasti joku osais neuvoa, ei huvittais arvaus keskukseen lähteä.

Burana kuurilla yritin tota vaivaa poistaa ku ajattelin että kyseessä olis tulehdus, ei auttanut 1 vkon ajan otin 3x 400mg mut eipä oikein vaikutusta tuolla ollut

Latest posts

Back
Ylös Bottom