Olkapää kipeenä

Oma diagnoosini olkapääkipuihini ja kuntoutus. Laitan tähän jos jollekulle apua:

Oireet:
- Takaolkapää jatkuvasti puutunut ja kipuilee (supraspinatuksen kiinnittymiskohdan alueella.
- ylätalja sattuu taakse supran seutuville
- Työntöliikkeitä voi tehdä max tangolla
- vipareita max kolmella kilolla
- lavan ja selkärangan välissä oleva lihas totaalijääjumissa lava alareunasta niskaan
- niska rutisee ja ronksuu
- epäkäs jumissa ja oikea olkapää korkeammalla kuin vasen

Tutkimukset:
- kliininen: ei oikein mitään löydy
- magneetti: ei löytyny mitään

Diagnoosi (ei lääkärin. Ite vetelen selvittelyjeni perusteella. Lääkäeiä ei napannut paljon arvella kun 10 min ajasta kaikki meni magneettikuvien pällistelyyn ja kun niissä ei ollut mitään, niin tiesi ettei kaveria tän jälkeen näy, kun if.fi laittaa kukkaronnyörit kiinni):
Takaolkapään puutumisfiilikset ja kipuilu viittaa siihen, että mahd. löysä olkanivel (lentopalloa 10v) yhdistettynä mahdolliseen ylä/etupuolen jäykkyyteen tai lihaksiston epätasapainoon (etuolka/rinta/epäkäs vahvempi tai jäykempi kuin yläselän setti) pyrkii nostamaan olkanivelen kuopastaan ja pitää supraspinatuksen lihaksia jatkuvassa venytystilassa, jonka aistin kipuna/puutuilemisena. Tulehdus/kipuilu tuntuu myös edessä supran toisessa kiinnitykohdassa.

Ilmeisesti jumit johtuvat olkapäästä, mutta elätän toivonkipinää, että olkapäävaivat johtuvat jumista (olen istunut muutaman vuoden koneella paskassa asennossa ja käynyt kolme kertaa viikossa vetämässä paikat jumiin salilla. Ei venyttelyä tai aerobista liikuntaa).

Hoito:
- Vahvistan lavan ympärillä olevia lihaksia tekemällä ylätaljaa ja soutua suorin käsin ihan kunnon painoilla (kyllä). Pakko tehä suorin käsin isommalla romulla, koska supraan sattuu kapulan rintaan veto
- Jumppaan rintaa ja dippiä suorin käsin (ihan oikeesti juu. Näillä suorinkäsin liikkeillä hoitui olka aiemmin kuntoon. Kokeilkaas.) Rintaliike penkinomainen, missä liikutetaan lapoja eteen ja taakse.
- teen perus kiertäjäkalvosinjumppaa
- venyttelen, varsinkin rintaa, epäkästä ja etu/sivuolkapäätä
- parannan ryhtiä maastavedolla, selkäliikkeillä, vatsalla ja pilatespaskalla (pois huonon ryhdin aiheuttama pinne niskasta)
- hieron/hierotan itteeni

Teen tuota niin kauan kuin jaksan tai homma paranee. Sitten menen lääkäriin vonkuamaan leikkaukseen.

Ekan kerran olkapää kipeytyi kolmisen vuotta sitten. tilanne oli se, että olin tehnyt olkapäitä todella kovaa puolisen vuotta. Oli projektina saada satanen smitissä ylös edestä ja tein aika lyhyttä sarjaa. Näin pakkiksella Halon kiertäjäkalvosinvenytyksiä ja kkeilin niitä olkatreenin jälkeen salilla. Tuntui hyvältä. Illala kuitenkin takaolkapää alkoi puutua ja seuraavana aamuna oli kipeä. Sitä se sitten olikin useamman kuukauden, kunnes sain pitkällisellä jumpalla kuntoon. Olkapäämaksimihuttu jäi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikähä helvetti olkapäässä on vialla, eli esim olkapäitä/rintaa tehdessä kaikki punnerrus liikkeet sattuu nii perkeleesti, lämmittelyn/treenin alussa todella vittumainen kipu etuolkapään kohdalla, kipu kuitenkin häviää osittain kun saanut kunnon lämmöt päälle, samaisen käden hauis lihaksessa ollut samaa vaivaa, eli aluksi yhtä helvettiä mutta kun saa lämmöt päälle niin pystyy tekemäää.

Nyt kun itsellä molemmat olkapäät ollu remontissa syksyn mittaan niin omien kokemusten perusteella että kannattaa sinne lääkärille raahautua ja tuollainen itsetohtorointi ei kovin pitkälle kanna. Vaikka onnistuisitkin kivun saamaan pois lämmittelyllä tai buranalla niin tuppaa se kertomaan että jotain häikkää siellä on ja vähintäänkin treenin kevennys ja fysioterapia voi tulla tarpeeseen.

Omalla kohdalla sain juuri toisen olkapään kuntoutettua (kiertäjänkalvosimen tulehdus), niin pamahti toinen pahemmin. Nyt käyty reitti lääkäri-röntgen-ultraääni-kortisonipiikki ja seuraavaksi menossa ortopedille. Omalla kohdalla olkapäissä on jos jonkinnäköistä ongelmaa kalkkeutumaa (?), limapussissa nestettä (?) sekä pientä repeämää, jotka sitten jollain tavalla aktivoituvat kun tuli rajummin tehtyä käsiharjoitteita. Tulehduskipulääkityksellä mennää ja eiköhän magneettikuvat vielä tarvita tarkempaa analyysia varten.

No niin eli ortopedi torpedoi nuo aikaisemmat tutkimukset ja kauhisteli röntgenlääkärin ammattitaidottomuutta. Näin siis ihan yksityiselläkin puolella...

Mikähä helvetti olkapäässä on vialla, eli esim olkapäitä/rintaa tehdessä kaikki punnerrus liikkeet sattuu nii perkeleesti, lämmittelyn/treenin alussa todella vittumainen kipu etuolkapään kohdalla, kipu kuitenkin häviää osittain kun saanut kunnon lämmöt päälle, samaisen käden hauis lihaksessa ollut samaa vaivaa, eli aluksi yhtä helvettiä mutta kun saa lämmöt päälle niin pystyy tekemäää.

Tuo hauis kipu nyt on edes vähän hellittänyt mutta olkapää kipu ei, Esim normaali elämää tuo olkapää kipu ei haittaa mutta treenin alku yhtä helvettiä, esim käsiä ympäri pyörittäes taaksepäin ei tunnu kipua, mutta kun saman tekee pyörittäen käsiä eteenpäin tulee etuolkapäähän vihlomista, tulihan tekstiä toivottavasti joku osais neuvoa, ei huvittais arvaus keskukseen lähteä.

Burana kuurilla yritin tota vaivaa poistaa ku ajattelin että kyseessä olis tulehdus, ei auttanut 1 vkon ajan otin 3x 400mg mut eipä oikein vaikutusta tuolla ollut

Minulla oirehti noin olkapää ennenkuin lähti menemään osittain sijoiltaan harvase viikko. Oli mm etu-ylä-ja takalabrum revennyt, samoin hauiksen pitkän pään jänne. Magneetissa näkyi muut viat muttei tuo hauisjänteen repeämä. Suosittelen menemään lekurille ja osaavalle sellaiselle. Itselläni olkapään kunnon kivut tuli vasta vajaan 2 vuoden päästä itse vammasta, tietysti loukkaantumisen jälkeen oli kipeä pari kuukautta, mutta sitten pareni. Kokematon lekuri sanoi silloin että on kuulemma vaan pikkuruhjeita....

Mikäköhän mahtaa olla olkapäässä. Treenasin epäkkäitä taljassa. Lämmittelin 20kilosta 40kiloon kunnolla. Sillä kerkesin tehdän n, 2x5. Kolmannella kerralla ekallavedolla kuului pieni naksahdus vasemmasta olkapäästä, olkapäähän levisi omituinen kipu, ei paha. Tavallaan käsi oli vähän aikaa puuduksissa. Tämän jälkeen ei kärsinyt yhtään tehdä liikettä. 20kilollakin havaittavassa pientä kipua. Kipu kohdistui sivullaolevaan olkapään lihakseen, ehkä hieman sen allekkin.

Tosiaan omituinen pistävä/jomottava kipu tehdessä tätä. Muuten vaikka miten vääntelisi ja kääntelisi ei tunnu minkäälaista kipua. Voi tehdä normaalisti selkälihaksia, soutua yms, paitsi leveässä otteessa tuntuu. 4päivää treenaamatta leveää otetta/epäkästä. Tänään kokeilin tehdä n, 20-30 kilolla. Kipu tuntuu todella vähän.

Kipu "naksahtaa" tietyssä leveän otteen asennossa. Eli jos suorilta käsin vedän niskan taakse, alussa kuuluu napsahdus vasemmasta olkapäästä ja kiputuntuu. Tosin huomasin että pitää käsiä hieman koukussa, ja vetää painolla alas. Ja ei päästä käsiä ylös asti. Näin napsahdusta/ kipua ei ole.:dance:

Mikäköhän mahtaa olla olkapäässä. Treenasin epäkkäitä taljassa. Lämmittelin 20kilosta 40kiloon kunnolla. Sillä kerkesin tehdän n, 2x5. Kolmannella kerralla ekallavedolla kuului pieni naksahdus vasemmasta olkapäästä, olkapäähän levisi omituinen kipu, ei paha. Tavallaan käsi oli vähän aikaa puuduksissa. Tämän jälkeen ei kärsinyt yhtään tehdä liikettä. 20kilollakin havaittavassa pientä kipua. Kipu kohdistui sivullaolevaan olkapään lihakseen, ehkä hieman sen allekkin.

Tosiaan omituinen pistävä/jomottava kipu tehdessä tätä. Muuten vaikka miten vääntelisi ja kääntelisi ei tunnu minkäälaista kipua. Voi tehdä normaalisti selkälihaksia, soutua yms, paitsi leveässä otteessa tuntuu. 4päivää treenaamatta leveää otetta/epäkästä. Tänään kokeilin tehdä n, 20-30 kilolla. Kipu tuntuu todella vähän.

Kipu "naksahtaa" tietyssä leveän otteen asennossa. Eli jos suorilta käsin vedän niskan taakse, alussa kuuluu napsahdus vasemmasta olkapäästä ja kiputuntuu. Tosin huomasin että pitää käsiä hieman koukussa, ja vetää painolla alas. Ja ei päästä käsiä ylös asti. Näin napsahdusta/ kipua ei ole.:dance:

Olen pahoillani, mutta kätesi pitää amputoida :david:

Mulla kipeytyy vasen olkapää aina muutamaks päiväks ku vetelen leukoja (tai haukkareita) ja kipua tuntuu koko sen ajan. Vasenta olkapäätä pystyn myös niljauttelee taaksepäin, mutta oikeeta en. Vinkkejä miten sais kivut poistettua muutaku lopettamalla leuat?

Mulla kävi niin, että ristikkäistaljaa vetelin, niin yhtäkkiä vihlaisi oikeasta kädestä. Ranteesta kainaloon asti. Kipu meni äkkiä ohi, tein reenit loppuun. Kotio kun lähdin ajeleen niin pää ei meinannut kääntyä ja hirveä kipu oikeassa olkapäässä, lapaluun yläosan kohdilla. Nyt viikon jälkeen parempi, mutta kun päätä kääntelee niin tuntuu pientä kipua vieläkin. Ihmettelen, että miten kipu on olkäpäässä, kun alunperin vihlas vaan kädestä. Mikäköhän hajos?

itse huomasin eilen ristikkäistaljassa että vasenta olkapäätä vihloo. Ei pystynyut kunnon pianoilla tekemään, mutta kipu tuntui vain ristikkäistaljassa. ei penkissä, ei muutenkaan. Huomena vielä kokeilemaan että tuntuuko vielä kipu ja jos tuntuu niin kai se on pakko lekurille sitä näyttää.

Mulla oli pari vuotta sitten vasen olkapää aina kipeä kaikkien punnerrusliikkeiden jälkeen. Tuolloin kävin ensimmäistä kertaa yleislääkärillä ja ortopedilla. Epäiltiin tulehdusta ja/tai vasemman lapaluun heikkoa hallintaa. Nuranaa naamaan ja joitain kuntouttavia harjoituksia. No vaivat ei parantuneet, kipu vain muuttui toisenlaiseksi, olkapään kivut väheni ja lopulta katosi, mutta vasen epäkäs jumitti pitkälle niskan sivua pitkin aina kaikenlaisten työntö- ja vetoliikkeiden jälkeen. Toinen pari fysioterapeuttia, tavislääkäri ja lopulta toisen ortopedin lähetteellä magneettikuvauksiin viime syksynä, joiden perusteella ei selvinnyt mitään. Määrättiin kuitenkin avarrusleikkaukseen, joka olisi nyt kuukauden päästä luvassa.

Tämän hetkinen tilanne siis se, että esim. tavallisissa punnerruksissa ja leuanvedossa alkaa maksimitoistomääriä (vajaa 20 ja 5 :P ) lähestyttäessä tuntumaan hieman ikävältä vasemman olkapään etuosassa ja enemmänkin ikävältä tuossa vasemmassa epäkkäässä. Sellaista jomotusta ja jumitusta. Jossain vaiheessa keväällä oireet tuntuivat olevan vähäisempiä (vähensin kyseisen tyylisiä liikkeitä), mutta nyt taas oireet pahentuneet. Tähystysleikkausjonossa olen ollut nyt kohta vuoden päivät, ja nyt sain ajan ensi viikolle. Olen pähkäillyt että kannattaako tuohon leikkaukseen mennä, ts. onkohan siitä millä todennäköisyydellä hyötyä. Kaipa se on parempi varmuuden vuoksi mennä, näkevätpähän sitten että onko siellä joku vikana. Osaakohan joku sanoa kauanko tuon artroskopian/akromioplastian jälkeen joutuu pitämään kättä siteessä, ja kauanko joutuu välttämään rasitusta? Pitäisi nimittäin varmaan siirtää tuota aikaa kun olisi ensi kuussa häät (omat) eikä kiinnostaisi käsi siteessä siellä pönöttää. :D

Ps. Tuli mieleen että mulla todettiin vasemman käden hauisjänteen tulehdus kolme vuotta sitten, buranakuurilla ja levolla meni ohi. Mutta voikohan tuolla olla jotain yhteyttä tuon olkapäävaivan kanssa?

Mulla on nyt muutaman kuukauden ollu ongelmaa ilmeisesti tuon hauiksen pitkän jänteen kanssa (ortopedin arvio) ja viimesen kuukauden ajan oon tajunnu höllätä reenejä ja koittaa parannella olkapäätä. Tuo ongelmaisen puolen epäkkään jumiminen kuulostaa vähän liianki tutulta. Mulla olkapää on yleensä kivuton reenatessa, mutta päivä pari reenien jälkeen alkaa kivut etu/sivuolan alueella, minkä lisäksi tuo kipeän puolen epäkäs vaikuttaa olevan jumissa. Salilla eniten kipua aiheuttavia liikkeitä on kapealla otteella tehdyt punnerrukset (dippi, kapea penkki), kun taas yllättäen leveän otteen penkki tuntuu paremmalta. Myös sivuvipareissa (yläasennossa) tuntuu ikään ku venytys tuossa olkapään etuosassa. Hauiskäännöt on kivuttomia. Onko kellään vastaavia kokemuksia?

Kävitkö Jouni tähystyksessä ja mitä sieltä löyty?

Itte arvon tässä, että pitäiskö mennä magneettiin, ku lähetteenki sain. Omalla kustannuksella vaan joutuis menemään, mikä hieman hirvittää.

Mulla on toisessa olkapäässä deltalihaksessa sivulla kiristystä ja pientä kramppailua aika ajoin.(Tulee ja menee esim. 3 viikoksi) En ole vielä paikallistanut selkeää syytä miksi vaiva tulee ja menee, mutta esim. penkkipunnerruksen tekeminen tuntuu edistävän lihaksen jumia.Olkapää ei yhtään ole kipeä, mutta esim. hampaita harjatessa alkaa lievästi kramppaamaan. Ärsyttävä vaiva siis. Olkalihas liikkuu täysin ja toimii normaalisti ja on yhtä vahva kuin toinenkin. Olen satuttanut sen n.5v sitten taklaustilanteessa, jolloin se parani itsestään eikä se vaivannut ainakaa pariin vuoteen sen jälkeen.

Olisikohan kyse tästä ja mitä vinkkejä antaisitte venyttelyn ym. lisäksi??

http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/back/shoulder/deltoidstrain.htm

Vaikuttaa 1. vaiheen oireilta, mikähän oireyhtymä tämä on suomeksi?

vihlaisi penkissä olkapää ja sattuu eritoten se, että käsi on suorana alaspäin ja vetää kättä taakse ni mitäs mahdollisesti on sattunut ?

Morjens. Tänää tein penkkiä, ja oon tässä nyt kuukauden verran yrittäny saada tuota 100kg ylös, mutta tänään oikea olkapää rusahti sataa yrittäessä. Nyt pari tuntia sen jälkeen pystyn kyllä liikuttamaan kättä mihin suuntaan tahansa ilman sen suurempia kipuja (tuntuu kyllä että tosta etuolkapäästä se olis ikään kuin turvonnut tai jotain, kun kättä esim. nostaa suoraan ylös) Parhaiten tuntee kivun, vihlasun, kun laitan kämmenet vastakkain, ja painan käsiäni toisiaan vasten. Voisko olla vaan venähdys tai joku tämmönen? Se tuntuu ihan tossa etuosassa, ehkä jopa osittain tossa kainalon edessä. täytyy vetää ainakin pari viikkoa ainoastaan kevyttä nopeuspenkkiä. Antaa satkun olla, nousee sitte ku nousee.

Pari vuotta sitten tuli ensimmäisiäkertoja olkapää kipeäksi, sen jälkeen on kovemman treenin jälkeen johon kuuluu penkkipunnerrus ollut olkapää/t enemmän tai vähemmän kipeät. joskus oon käyny arvauskeskuksessa ja tulehduskipu lääkkeitä saanut ja määrätty lepoa jokunen viikko , mut ei mitään mainittavaa apua ole ollut, nykyään ku tekee penkkiä/olkapäitä tekee niin kipeää et penkissä ei isoilla painoilaa voi tehdä, seuraavina päivinä jomottaa ja särkee olkapäät, etenkin öisin. viimeksi kävin maanantaina salilla ja penkkiä tein , sen jälkeen joka ilta alkanut olkapäät särkemään. ortopedilla kävin , mut ei ulkoisesti osannut mitään sanoa, mangneettia suositteli 300-400€:n hinta vaa pistää vähä miettimään vaikka ei se paljoa ole jos olkapäät kuntoon tulisi sen kautta... mikäköhän tässäkin mahtaa olla vikana?

mulla on olkapäät epätasapainossa. tuntuu että oikea puoli roikkuu alempana kuin vasen, ja siltä se näyttääkin. koko vasen puoli yläkropasta on kehittynyt huomattavasti enemmän kuin oikea. kun jännittää lihaksia peilin edessä niin näky on aika karmaiseva. tuolta vasemmalta nousee joku ihme lihas kun oikealla ei ole yhtikäs mitään.. pitäiskö mennä fysiolle tai alkaa nostelemaan käsipainoa vain oikealla kädellä? tai sitten penkkiä oikealla tekniikalla, tulihan sitä puoli vuotta vedettyä päin vittua :hyper:

Pari vuotta sitten tuli ensimmäisiäkertoja olkapää kipeäksi, sen jälkeen on kovemman treenin jälkeen johon kuuluu penkkipunnerrus ollut olkapää/t enemmän tai vähemmän kipeät. joskus oon käyny arvauskeskuksessa ja tulehduskipu lääkkeitä saanut ja määrätty lepoa jokunen viikko , mut ei mitään mainittavaa apua ole ollut, nykyään ku tekee penkkiä/olkapäitä tekee niin kipeää et penkissä ei isoilla painoilaa voi tehdä, seuraavina päivinä jomottaa ja särkee olkapäät, etenkin öisin. viimeksi kävin maanantaina salilla ja penkkiä tein , sen jälkeen joka ilta alkanut olkapäät särkemään. ortopedilla kävin , mut ei ulkoisesti osannut mitään sanoa, mangneettia suositteli 300-400€:n hinta vaa pistää vähä miettimään vaikka ei se paljoa ole jos olkapäät kuntoon tulisi sen kautta... mikäköhän tässäkin mahtaa olla vikana?

Mangneetissa kävin , itse jouduin maksamaan 333€, tuloksista näki et itse olkapää on kunnossa , mut solis ja lapaluun väliin on muodostunut arpikudosta joka sit rasituksessa kipeytyy , myös joku luu ,muistaakseni olkaluu oli turvonnut joka johtuu liian suurista painoista, paranee ku treenaa pienemmillä painoilla jonki aikaa. nyt ku lämmitellut olkapäät kunnolla (harjanvarrella kädet suorina edestä ihan taakse) ja pyöritellut käsiä erisuuntiin yms, kivut vähentyny huomattavasti, arpikudokselle ei mitään kuulemma tarvitse tehdä, joskus voi vaivata mut voi myös olla vaivaamatta... vaik ny oli toisaalta vähän turha käydä ku mitään vakavaa ei ollut (onneksi) mut on se nyt hyvä et tietää mistä kipu johtui, eikä tarvi enää pelätä mitään turhaa.

Itsellä tää samanlaine olkapäänvaiva.. magneeteissa,ultrassa,röntgenissä käyty ja ei mitää.. nivel väljä ja hoitoohjeena olen saanut siihen kumivastusjumppaa.. pian fysio käynti niin kerron jos kuulen jotain mullistavaa parannuskeinoa tähän ongelmaan..

Tuli jälleen ajankohtaiseksi tämä olkapääasia.

Historiaa sen verran, että 17-vuotiaana salilla sattui vahinko ja olkapää rusahti pahantuntuisesti "nurin". Ei tietääkseni lähtenyt sijoiltaan, mutta jäi ikäänkuin huonoon asentoon ja sen paniikissa rusautin alas ja oikeaan asentoon. Tietäähän sen, että kipeää kävi. Rtg otettiin parin päivän päästä, ultra n. kolmen-neljän viikon päästä. Buranaa ja myöhemmin Voltarenia oli rouhittavana. Muutaman kuukauden reenitauko (uimassa kävin, jottei olka vallan jähmettyisi) ja sitten aloittelin taas varovasti.

Olkapäässä on vuosien varrella "asunut" kipu ja rajoittuneet liikerajat, sekä päätähuimaava rutina. Kipuja silloin tällöin, mutta koska reenini olivat kohtuullisen keveitä ja harvassa, niin olkapää ei päässyt kipeytymään pahasti. Reilu vuosi sitten kuitenkin aloin taas reenata kovemmin ja kevään myötä kun painot kasvoivat ennätyslukemiin (jotka nyt ei meikäläisen kohdalla silti mitään valtaisia ole) ja treeni-intensiteetti oli kohtuullisen raskas, kivut palasivat. Penkki ja monet muut liikkeet tuntui todella pahalta. Sitten tuli taas reenitaukoa monista eri syistä ja olkapää sai rauhottua.

Marraskuussa vedin pyörällä reippaan asfalttisukelluksen töistä kotiin tullessa. Tunsin jo ilmalennon aikana, että nyt pätkähti olkapäässä. Illan aikana olkapäässä ei tuntunut mitään järkyttävää kipua, laitoin vähän kipugeeliä ja menin nukkumaan. Seuraavana aamuna heräsin siihen, että koko käsi on ihan tulessa eikä liiku mihinkään. Päivystykseen keskussairaalalle siis. Eivät ottaneet edes kuvia, vähän nosteli kättä, irvistelin kivusta ja sitten olinkin jo ulkona kipulääkereseptin kanssa. Mahtavaa.

Tuon tapauksen jälkeen koko oikea käsi puutuu lähes päivittäin olkapäästä alaspäin, liikeradat ovat entistä kapeammat ja kipuja on ihan uudella tavalla. Nyt siis kipuilee jo ihan arkipäivän rutiineissa. Kahden viikon päähän sain uuden lääkäriajan, sen jälkeen katsotaan mitä tapahtuu. Itselle tuli mieleen, että olisiko mahdollisesti hermo jumissa tahi pinteessä jossain tuolla olkapään seudulla, kun tuota puutumista tapahtuu?

Latest posts

Back
Ylös Bottom