old school vs. new school

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nyrkk1
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

nyrkk1

Banned
Miten eroaa nykypäivän bodaus ja voimaharjoittelu eroaa ns. "old school" voimailusta?

Vanhoja kuvia kattoessa näkyy aika erikoisiakin nostoja välillä, mutta nykypäivänä nämä liikkeet on melkeen täysin unohdettu?

Toinen ero mitä oon huomannu on se että nykyään suositaan splittiä, kun ennen suosittiin enemmän koko keho kerralla- treeniä?

En ole ekspertti, mutta kiinnostusta olisi lisätä treeniohjelmaan vanhoja nostoja. Täältä varmaankin löytyy henkilöitä jotka on liikuttanu rautaa jo arskan aikana?:worship:

Minusta taas tuntuu, että nykyään ollaan menossa takaisin tiheän frekvenssin ohjelmiin. 1-jakoisten ja 2-jakoisten suosio on kovassa kasvussa. Itsekin olen pitkälti sitä mieltä, että monijakoiset ohjelmat ovat surkeita 80-luvun jäänteitä. Kenenkään keskivertonaturaalin ei kannattaisi mielestäni haaskata aikaa monijakoisiin ;). Ehkä vähän provosoivasti sanotu, älkää vetäkö herneitä nenään.

Minusta taas tuntuu, että nykyään ollaan menossa takaisin tiheän frekvenssin ohjelmiin. 1-jakoisten ja 2-jakoisten suosio on kovassa kasvussa. Itsekin olen pitkälti sitä mieltä, että monijakoiset ohjelmat ovat surkeita 80-luvun jäänteitä. Kenenkään keskivertonaturaalin ei kannattaisi mielestäni haaskata aikaa monijakoisiin ;). Ehkä vähän provosoivasti sanotu, älkää vetäkö herneitä nenään.

Kiitoksia tiedosta!

Aloitin treenaamisen pari vuotta sitten 4-jakoisella. Viimekeväänä siirryin 2-jakoiseen. Isoin ero on ehkä siinä, että 4-jakoisella tuntuu treenin jälkeen paljon tyhjemmältä. Vedin harjoitettavan lihasryhmän aina mahd. loppuun. 2-jakoiseen siirtyessäni paino tippui hiukan, ja parin viikon (eli noin 7-8 treenin) jälkeen on monesti iskenyt hirmuinen väsymys. Ei vaan tahdo jaksaa treenata. 2-3 päivän breikki palauttaa koneiston, mutta moista ei tapahtunut 4-jakoisella. Tuntuukin hurjalta ajatella, kuinka puhki sitä olisi, jos rykisi 1-jakoista kuten ilmeisesti ennenwanhaan.

Kehitys tuntui 4-jakoisella nopeammalta, mutta siihen vaikutti varmasti se, että alkukuntoni oli niin paska. 4-jakoisella selkeä huono puoli oli se, että vedin sitä orjallisesti viikon sykleissä, ja liian usein jäi viimeisen päivän jalat tekemättä. Nyt tietysti tekisin ohjelmaa siihen tahtiin kuin ehtisin, eli jalat vuorollaan, mutta eihän sitä kaikkea heti tajua...

Vanhoista liikkeistä en osaa sanoa muuta kuin, että eikös Conan barbaari tullut aika kovaan kuntoon vain myllynkiviä tms. pyörittämällä:D

2-jakoiseen siirtyessäni paino tippui hiukan, ja parin viikon (eli noin 7-8 treenin) jälkeen on monesti iskenyt hirmuinen väsymys. Ei vaan tahdo jaksaa treenata. 2-3 päivän breikki palauttaa koneiston, mutta moista ei tapahtunut 4-jakoisella. Tuntuukin hurjalta ajatella, kuinka puhki sitä olisi, jos rykisi 1-jakoista kuten ilmeisesti ennenwanhaan.

Itehän oon nyt treenannu enimmäkseen 1-jakosella, muita ohjelmia oon käyttäny vaihteluna välissä. Alotin treenaamisen vuosi sitten 3-jakosella ohjelmalla, joka nyt miettien tuntuu aivan turhalta vemputukselta. 1-jakosella kehityksen tahti vaan on ollut melko vitullinen. Toki oon myös alottelija, mutta enempi 3- tai 4-jakosilla pumppireeneillä treenaaviin kavereihin verrattuna kehitys on ollut suurempaa.
No asiaan, itsellä ihan hyvän aerobisen kunnon ja palautumiskyvyn (:david:) omaavana 1-jakosta pystyy vetään täysillä n. 3-4 viikkoo. Sen jälkeen vaan iskee voimakas väsymys, jolloin salille meneminen vituttaa: silloin pidän kevyen viikon. Sitten taas into herää kevyen viikon aikana ja sarjapainoennätykset paukkuu sen jälkeen :D Ohjelma perustuu siis raskaisiin perusliikkeisiin, joitten lisäks vähän eristäviä olkapäille, käsivarsille ja pohkeille.

On tullut treenattua 1-,2-,3- ja 4-jakoisella...Kaikilla on kehittynyt.Tietysti kehitys ei enää
kymmenen vuoden jälkeen ole nopeaa millään tavalla:(
Mutta olen sitä mieltä että maailmassa mennään vähän muodin mukana,myös kehoilumaailmassa.Eli tällä hetkellä on kova sana treenata 2-jakoisella.Katsotaan 10-vuoden kuluttua kuinka moni vääntää vielä 2-jakoisella.Ei varmasti huono tapa,mutta pointtina on se että treenitavat muuttuu ajan kuluessa...Mennään vähän takaisin vanhaan ja haukutaan monijakoiset,mennään monijakoisiin ja haukutaan 1- ja 2-jakoiset.
Jokaisella tyylillä voi rakentaa huippukehon jos se sopii omalle kropalle!!!

Aivan turhaa verrata harrastajia ja pro-ukkoja. Se mikä toimii pro-ukolle ei yleensä toimi harrastajalle ja pro-ukko ei varmasti saa täyttä hyötyä harrastajalle sopivasta ohjelmasta. Geenit ja lääkeaineet vaikuttavat niin paljon.

Kyllä monijakoisillakin tietysti voi kehittyä, mutta ne tuskin ovat ideaali tapa treenata.

En nyt jaksa ruveta vääntämään asiasta, koska sitä on varmasti käsitelty 1001 threadissa tätä ennen. Tehtäessä sarjat loppuun asti hermoston palautuminen kestää kauan. Lihakset ovat kuitenkin anabolisessa tilassa korkeintaan pari, kolme vuorokautta treenin jälkeen. Ideaalitilanne olisi siis treenata lihat 2 tai 3 kertaa viikkoon. Sarjojen loppuun tekemistä jatkuvasti ei voi perustella edes järkevänä voimaohjelmana.

Tehköön kukin tyylillään ja kokeilen varmaan itsekin vielä joskus monijakoista vaihtelun vuoksi. :worship:

Pahoittelut, että meni offtopiciksi ja hieman provoiluksi.

jaahas eiköhän näitä väittelyitä ole pidetty aika tasaiseen tahtiin...

1-2 jakoisilla on paikkansa nimenomaan reeniuran alkuaikoina, jolloin hankitaan tieto ja taito treenata kovaa, sekä hankitaan perusmassa jota lähdetään viimeistelemään myöhemmin.Tässä monijakoiset astuvat kuvioon missä priorisointi onnistuu lihoille helpommin... esim. seuraava, jossa erityishuomion kohteena jalat

Maanantai :Rinta, hauis, pohkeet, forkut
Tiistai :Reidet
Keskiviikko :Olkapäät, epäkkäät, ojentajat ja pohkeet
Torstai :Lepo
Perjantai :Selkä, takaolkapäät
Lauantai :Reidet, pohkeet
Sunnuntai :Lepo

Ja edelleen, jos laitetaan kilpapotari ja tavisreenari samalle linjalle niin kyllä pitää ajattelutavassa olla jotain pielessä...

Minä en tajua, minkä helvetin takia tästä pitää aina vääntää. Luulisi jo kaikkien tajuavan, että JOS SE PROTEIINISYNTEESI pysyy yllä pitkään niitten roinien avulla(+ geenejen), ei ole mitään syytä treenata sitä lihasta kuin kerran viikossa. Ei tarvitse miettiä läheskään niin paljon toistoja varastoon, koska on viikko aikaa palautua jne. Senkun vaan murjoo paikat paskaksi ja odottaa ensi viikkoa.

Aivan turhaa verrata harrastajia ja pro-ukkoja. Se mikä toimii pro-ukolle ei yleensä toimi harrastajalle ja pro-ukko ei varmasti saa täyttä hyötyä harrastajalle sopivasta ohjelmasta. Geenit ja lääkeaineet vaikuttavat niin paljon.

Kyllä monijakoisillakin tietysti voi kehittyä, mutta ne tuskin ovat ideaali tapa treenata.

En nyt jaksa ruveta vääntämään asiasta, koska sitä on varmasti käsitelty 1001 threadissa tätä ennen. Tehtäessä sarjat loppuun asti hermoston palautuminen kestää kauan. Lihakset ovat kuitenkin anabolisessa tilassa korkeintaan pari, kolme vuorokautta treenin jälkeen. Ideaalitilanne olisi siis treenata lihat 2 tai 3 kertaa viikkoon. Sarjojen loppuun tekemistä jatkuvasti ei voi perustella edes järkevänä voimaohjelmana.

Tehköön kukin tyylillään ja kokeilen varmaan itsekin vielä joskus monijakoista vaihtelun vuoksi. :worship:

Pahoittelut, että meni offtopiciksi ja hieman provoiluksi.

Miten niin monijakoisilla voi mahdollisesti kehittyä? Totta vitussa sitä ihminen kehittyy, jos se lihaksiaan käyttää, oli se sitten jauhosäkkien kantelua tai raudan kolistelua, ihan sama millä jaolla, päästä se on kiinni ja geeneistä pääosin, muu on sitten viitsimisestä. Kuitenkin mulla on prinsiippinä se, että en kopio mitään laboratorioissa suoritettuja tutkimuksia omaan treeniin, niillä ei ole mulle mitään merkitystä. Jos lihaksia saisi tutkimuksilla, varmaanhan niitä oisi sitten joka jätkällä aika paljon. Treeni on se mitää tulee tehdä tai ei kehity, tästä nyt voi sitten lässyttää puolin ja toisin vaikka kuinka paljon, mutta tosiasiassa muuta se ei vaadi, monet vaan kuvittelee, että yksi pumppisarja riittää, jos joku tohtori on keksinyt sille kivan kuulosen nimen, ja mukavat ohjeet paperilla. Ilman kovaa työtä ei saavuta mitään, vaikka nää parin sarjan kannattajat haluaa niin uskoakin.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
:offtopic:Ootko Antibodari ikinä treenannut harvajakoisilla ohjelmilla? Kysyn vain kun ei ikinä ole sattunut silmään mitään siihen viittaavaa, ja kaikki treenijakoja koskevat viestisi ovat niin naurettavan mustavalkoisia. Vai juontuvatko mielipiteesi ihan oman kokemuksen pohjalta?:piis: Itse olen JYRKÄSTI sitä mieltä että jokaiselle sopii omanlaisensa ohjelma. Kaikenlaisia kannattaa kokeilla ennenkuin omat johtopäätöksensä vetää.

Ja sitten mutuilua tuosta treenijakojen trendikkyydestä.. Olisko nyt niin että ennen ei ollut tutkimustietoa näistä kaikista lihasten kasvuun liittyvistä seikoista, ja nyt kun siitä on, on todettu että harvajakoinen on parempi useimmissa tapauksissa. Tiedä siitäkään sitten...

Ite treenaan nyt 1-jakoisella ja tulevaisuudessa varmasti otan uudelleen 4-jakoisenkin käyttöön... Ei noita trendejä minusta kannata seurata, vaan mennä sen mukaan mikä kulloinkin itselle parhaiten sopii.

No eikös se synteesi ois tapissa sit kokoajan jos treenataan 2 jakosella?

Vai onko nyt niin, että nämä 5 jakoisilla treenaavat möröt ovat niin tyhmiä, etteivät tajua treenata 1-2 jakosella?
No mitä järkeä treenata lihasta 1- tai 2-jakoisella sellaset 2 tai 3 kertaa viikossa vähäsen kun voit runtata lihaksen kunnolla failureen kerran viikossa miljoonilla sarjoilla ja pitää koko viikon proteiinisynteensin koholla ennen seuraavaa treeniä?

:offtopic:Ootko Antibodari ikinä treenannut harvajakoisilla ohjelmilla? Kysyn vain kun ei ikinä ole sattunut silmään mitään siihen viittaavaa, ja kaikki treenijakoja koskevat viestisi ovat niin naurettavan mustavalkoisia. Vai juontuvatko mielipiteesi ihan oman kokemuksen pohjalta?:piis: Itse olen JYRKÄSTI sitä mieltä että jokaiselle sopii omanlaisensa ohjelma. Kaikenlaisia kannattaa kokeilla ennenkuin omat johtopäätöksensä vetää.

Ja sitten mutuilua tuosta treenijakojen trendikkyydestä.. Olisko nyt niin että ennen ei ollut tutkimustietoa näistä kaikista lihasten kasvuun liittyvistä seikoista, ja nyt kun siitä on, on todettu että harvajakoinen on parempi useimmissa tapauksissa. Tiedä siitäkään sitten...

Ite treenaan nyt 1-jakoisella ja tulevaisuudessa varmasti otan uudelleen 4-jakoisenkin käyttöön... Ei noita trendejä minusta kannata seurata, vaan mennä sen mukaan mikä kulloinkin itselle parhaiten sopii.

Nytkö huomasit, että naurettavaa, älä ny;)

Kuten sanoin, mä teen niin, että lihas treenataan, oli se sitten kerran tai useamman kerran viikossa, tai kahdessa viikossa. Jos paikka ei ole palautunut, sitä en silloin treenaa, sen takia ohjelmani on variaabelinen jatkuvasti. Mitään toistoja en mieti, vaan jos tulee parannus niin tulee, ja niitä tulee, jos riittää tahtoa vetää kunnolla, toistaiseksi en ole huomannut toistojen tai sarjojen suunnittelemisella tai laskemisella orjallisesti mitään hyötyä.

:hyper: Viittaat ilmeisesti minuun noilla 2 pumppisarjan tekijöillä?

Pieleen meni. Itse kannatan myös raskailla painoilla treenaamista ja n. 5 toiston sarjoja. Tästä voitaisiin saada toinen vääntämisen aihe. Pitkät toistot (yli 10) eivät ole paras tapa treenata liian pienen kuorman ansiosta.

Olen kyllä tullut siihen tulokseen, että volyymiakin olisi hyvä saada enemmän kuin ne pari sarjaa. Se on tietysti aika vaikea toteuttaa, jos treenifrekvenssi on tiheä ja huonot geenit. Kroppaa voi totuttaa ajan kuluessa ja volyymia tärkeämpänä näen kuitenkin frekvenssin.

:hyvä:

No minkälaista kehitystä se antibodari on saanut tuolla tavalla?

Sarjojen loppuun tekemistä jatkuvasti ei voi perustella edes järkevänä voimaohjelmana.

Tästä olen eri mieltä. Itse treenailin aikani (n. puoli vuotta) "tavallisella" 2-jakoisella 4 kertaa viikossa, enkä saanut merkittävää kehitystä aikaan. Ohjelmassa ei pääosin ollut mitää vikaa, sillä se oli hyvin ja huolella rakennettu. Vaihdoin vajaat 2 kk sitten DoggCrappiin (sekin 2-jakoinen mutta 3 treeniä viikossa) jokainen sarja loppuun asti, joskus positiiviseen failureen, joskus negatiiviseen liikkeestä riippuen ja täytyy sanoa etten ole näin nopeaa kehitystä voimissa saanut vuosiin:rock:. Lihastakin on tullut mukavasti tuohon aikaan nähden. Toki tuossa ei hakata samaa liikettä joka treenissä vaan samalle lihasryhmälle tehdään sama liike vain 7 treenin eli hieman yli 2 viikon välein, joten hermostollinen rasitus ei ole yhtä yksipuolinen, kuin yhdellä liikkeellä joka kerta treenatessa.

Tämä siis vain esimerkkinä siitä, että loppuun asti treenaaminen ei välttämättä ole huono valinta voimankaan kannalta, vaan saattaa toimia erittäinkin hyvin kunnolla suunniteltuna. Eihän nämä bodausohjelmat silti toki mitään voimankasvatukseen priorisoituja ohjelmia voita voimakasvatuksen kannalta, mutta nyt puhutaankin bodauksesta, jossa voima on sivutuote;). Unohtamatta kuitenkaan sitä tosi asiaa että jos et voimistu, et kasva.

Tästä olen eri mieltä...

Aivan, kyllä sarjojen loppuun asti tekemisellä oma paikkansa on. Pitäs joskus kokeilla itsekin DC:tä.

Järkevissä voimaohjelmissa on jonkinlainen periodisointi. Treenataan iso osa ajasta alle maksimin progressiivisesti painoa, volyymia, tai molempia lisäten ja tehdän lyhyt piikkaus, jossa haetaan uusia huipputulosia. Vähän pidemmälle kehittyneet treenaajat eivät pysty vetämään pitkään 100 lasissa.

Oikeastaan minun mielestä naturaalien pitäisi juuri treenata voimahakuisesti. Kuten itsekin sanoit, voimien pitää kasvaa, jotta lihakset kasvavat. Ei ole järkevää erotella voima- ja bodyohjelmia. Se mikä kasvattaa tehokkaasti voimaa, kasvattaa myös lihasta, jos nyt ei oteta lukuun pelkkien ykkösmaksimien parantamiseen tähtäävää hermottavaa treeniä.

:offtopic: "Hauskinta" näissä threadeissä on kun Ville 15wee tulee neuvomaan pro-bodareita miten kannattaa treenata tai muuten vaan haukkumaan treeni-ohjelmia paskoiksi. :zzzz:

:offtopic: "Hauskinta" näissä threadeissä on kun Ville 15wee tulee neuvomaan pro-bodareita miten kannattaa treenata tai muuten vaan haukkumaan treeni-ohjelmia paskoiksi. :zzzz:

En oikein ymmärrä pointtia. Vai viittaatko johonkin muuhun threadiin?

Tässä threadissa ei ole tainnut kukaan neuvoa pro-ukkoja. He kyllä varmaan tietävät parhaiten mikä toimii heille itselleen, kun on takana pitkä treenihistoria. Olen kuullut yhdeltä kilpailleelta erittäin huonoja neuvoja ravinnon ja treenin suhteen, että ei se pelkkä pro-status tee kenestäkään vielä asiantuntijaa. En tiedä sokaiseeko vuosia jatkunut horkan käyttö niin, että ei osaa enää sanoa mihin keskivertonaturaalilla on resursseja, vai mistä tuo johtuu.

Se nyt on vaan fakta, että pro-bodarien treeniohjelmat ovat paskoja 15wee Villelle ja aika monelle muullekin.

En oikein ymmärrä pointtia. Vai viittaatko johonkin muuhun threadiin?

Tässä threadissa ei ole tainnut kukaan neuvoa pro-ukkoja. He kyllä varmaan tietävät parhaiten mikä toimii heille itselleen, kun on takana pitkä treenihistoria. Olen kuullut yhdeltä kilpailleelta erittäin huonoja neuvoja ravinnon ja treenin suhteen, että ei se pelkkä pro-status tee kenestäkään vielä asiantuntijaa. En tiedä sokaiseeko vuosia jatkunut horkan käyttö niin, että ei osaa enää sanoa mihin keskivertonaturaalilla on resursseja, vai mistä tuo johtuu.

Se nyt on vaan fakta, että pro-bodarien treeniohjelmat ovat paskoja 15wee Villelle ja aika monelle muullekin.

Kiitos tiedosta! Ilmeisesti minunkin piireissäni treenataan paskasti, monijakoisilla ohjelmilla, kun raakapenkit on +170 kilossa ja kyykyt 200 kilon sarjapainoissa.

Treenaamme paskasti ilmeisesti, kun saavutuksia ei ole parempia tullut:eek:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom