old school vs. new school

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nyrkk1
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Päälle 200 kg kyykkysarjoja kun tekee muutaman loppuun asti niin ei tule mieleenkään reenata reisiä ennen kuin viikon päästä kun ne on täysin palautuneet. Lihas ei kasva kevyesti läpsyttelemällä. Salit ois täynnä isoja miehiä jos reenaaminen ois kivaa ja helppoa.

Mitäpä jos niitä sarjoja ei tekisikään aivan loppuun asti vaan jättäisi vähän toistoja varastoon? Sillä tavalla saisi tehtyä samalla viikolla vielä toiset sarjat ja kokonaiskuormitus per viikko on suurempaa sekä toistoissa että nostetun raudan määrässä. Tämä on kai yksi harvajakoisen ideoista, plus se että jos meinaa tehdä muutakin urheilua niin harvajakoisella treenatessa mikään paikka ei mene yksittäisestä treenistä totaalijumiin päiväkausiksi, mikä helpottaa eri lajien yhdistelyä.

Mulla rupesi lihakset kasvamaan nimenomaan opittuani kevyen läpsyttelyn hienoudet. Mutta en tokikaan ole mies... Musta treenaaminen on lisäksi kivaa ja loppupeleissä aika helppoakin. Mutta tää on koulukuntaero: on sellainen ihmistyyppi jonka mielestä treenauksen pitää sattua, jumittaa ja yrjöttää ja ruoan olla pahaa ja askeettista, jotta tulosta tulisi. :rolleyes:

Mitäpä jos niitä sarjoja ei tekisikään aivan loppuun asti vaan jättäisi vähän toistoja varastoon? Sillä tavalla saisi tehtyä samalla viikolla vielä toiset sarjat ja kokonaiskuormitus per viikko on suurempaa sekä toistoissa että nostetun raudan määrässä. Tämä on kai yksi harvajakoisen ideoista, plus se että jos meinaa tehdä muutakin urheilua niin harvajakoisella treenatessa mikään paikka ei mene yksittäisestä treenistä totaalijumiin päiväkausiksi, mikä helpottaa eri lajien yhdistelyä.

Mulla rupesi lihakset kasvamaan nimenomaan opittuani kevyen läpsyttelyn hienoudet. Mutta en tokikaan ole mies... Musta treenaaminen on lisäksi kivaa ja loppupeleissä aika helppoakin. Mutta tää on koulukuntaero: on sellainen ihmistyyppi jonka mielestä treenauksen pitää sattua, jumittaa ja yrjöttää ja ruoan olla pahaa ja askeettista, jotta tulosta tulisi. :rolleyes:

On eriasia kun raudat alkaa olemaan isoja, se on jo riskiä jänteille ja nivelille, tehdä monta treeniä samalla lihasryhmälle viikossa. Hulkkikin on valitellut niveliään, johtuen näistä monta kertaa viikossa metodeista.

Kyllä mäkin voin jumpata pelkällä tangolla tai jollain 5x5 ohjelmalla, jossa painot on alussa ylipienet, ja sanoa, että jokapäivä jaksaa, mutta kun treenaan kuitenkin aika kovaa per treeni, niin ei tule kuuloonkaan, että parin päivän päästä murjotaan sama lihas. Ja mielestäni en voi treenata silloin kovaa, jos jätän toistoja varastoon, siksi valintani on monijakoinen, mutta tämä on vain minun mielipide, eikä taaskaan kenenkään muun.

Mielestäni oleellista on vaihtelu ja monipuolisuus.
Itse treenaan suunnileen 6 viikkoa HST treeniä, 6 viikkoa kroppa kaksi kertaa viikossa ja viikon kroppa kerran viikkossa.
Näin, koska itse on ole oikeastaan koskaan saavuttanut kunnon tuloksia noilla 3-4 jakoisilla ohjelmilla.
Turha vääntää taas yhtä eipäs juupas ketjua tästä aiheesta :). Niitä on varmaan näillä foorumeilla jo riittämiin.

variaabelinen ei muuten ole sana.

Oleellista on mielestäni myös se, että pystyy oikeasti perustelemaan jotenkin oman treenityylinsä. Käsittääkseni suurin osa tutkimuksista ja käytännön kokemuksista tukee kropan treenaamista 2-3 kertaa viikossa kun kyseessä on naturaalitreenaaja. Sama koskee myös failuren välttämistä, sarjapainojen järjestelmällistä kasvattamista, lyhyitä treenisessioita, maltillista bulkkaamista/kalorisyklittelyä ja lukemattomia muita usein toitotettuja "natutotuuksia". Voi melko varmasti sanoa, että nämä asiat toimivat treenaajien enemmistölle.

On esimerkiksi hyvin mahdollista, että jonkun treenaajan geenit poikkeavat Pekka Peruspunttaajasta sen verran, että monijakoinen treeni failureen toimii yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin 1/2-jakoiset. Sama pätee bulkkaamiseen: voi olla, että jonkun aineenvaihdunta sallii tai jopa vaatii hillitöntä sikabulkkaamista optimaaliseen tulokseen. Roinaamisen vaikutukset ovat myöskin itsestäänselvät.

Jos sensijaan omien kokemusten pohjalta uskoo olevansa tavisgeeneillä varustettu naturaalitreenari, niin en ymmärrä miksi pitäisi hakata päätään seinään tekemällä asioita väkisin eri tavalla kuin tutkimukset osoittavat. Vähintäänkin kannattaisi kokeilla treenata tyylillä, joka todennäköisemmin on paras tapa.

Itse treenailen 1/2-jakoisella, juurikin koska olen mm. huomannut kuuluvani geeneiltäni tavisten joukkoon, en roinaa ja toisaalta en edes pysty murjomaan lihaksia kerralla siihen kuntoon etten olisi 3 päivän sisään valmis uuteen treeniin. Jos jokin näistä asioista muuttuu tulevaisuudessa, pitää myös treenit miettiä uudestaan.

On eriasia kun raudat alkaa olemaan isoja, se on jo riskiä jänteille ja nivelille, tehdä monta treeniä samalla lihasryhmälle viikossa. Hulkkikin on valitellut niveliään, johtuen näistä monta kertaa viikossa metodeista.

Totta. Esim. itse en pysty tekemään mavea ja kyykkyä molempia 3x viikossa, jos treenaan hst:llä. Syklin loppua kohti menee hermotus täysin tukkoon ja ei palaudu. Myös alaselkä ja polvet voivat olla kovilla. Homma toimii paremmin, kun tekee ne vuorotreeneissä.

Nämä ongelmat voi kiertää järkevällä treenin suunnittelulla. Raskaita liikkeitä voi tehdä harvemmin ja vuorotreeneissä.

Aika monen isoja painoja kolauttelevan kaverin jänteet ja nivuset on paremmassa kuosissa kuin normijampalla. SF ja DF kaltaisissa ohjelmissakin pyöritään lähes jatkuvasti omilla äärirajoilla ja kyllä joka punttaajan paikat kestää kunhan tekniikka on hallinnassa.
Ja eiköhän Hulkinkin paikat tykänny pahaa lähinnä (Mega Dutyn?) kaltaisissa ohjelmissa. Siinä ei käsittääkseni tehty edes samaa liikettä kovin tiuhaan tahtiin, vaan loppuun asti runnoen. Nyt saa korjata jos meni pahasti huti.

JOTEN eiköhän ne jänteet ja nivelet tuhoudu enemmänki teikäläisen treenitavalla loppuunasti runnomalla.... Toistoja varastoon jättäen nimenomaan vältytään pahimmilta loukkaantumisilta.

Kyllä mäkin voin jumpata pelkällä tangolla tai jollain 5x5 ohjelmalla, jossa painot on alussa ylipienet, ja sanoa, että jokapäivä jaksaa, mutta kun treenaan kuitenkin aika kovaa per treeni, niin ei tule kuuloonkaan, että parin päivän päästä murjotaan sama lihas. Ja mielestäni en voi treenata silloin kovaa, jos jätän toistoja varastoon, siksi valintani on monijakoinen, mutta tämä on vain minun mielipide, eikä taaskaan kenenkään muun.
Kuulostaa hauskalta miehen suussa joka pitää Kyykky, Penkki, Kulmasoutu, Mave.. yms. settejä "jumppana" kun blogista löytyy treenipäiviä jotka pyhitetty kokonaan Hauiksen treenaamiselle :D:D

Kannattaa käyttää sitä ohjelmaa, millä saa parhaiten kehitystä. Esim ite olen treenannut suurimman osan ajasta 4-jakoisella ja kun kokeilin jonkun aikaa 3 jakoista niin kehitystä ei tullut tippaakaan. Ihan sama, oli sitten 1000 tai -2 jakonen, jos sillä tulee kehitystä niin treenaa sillä.

Kannattaa käyttää sitä ohjelmaa, millä saa parhaiten kehitystä. Esim ite olen treenannut suurimman osan ajasta 4-jakoisella ja kun kokeilin jonkun aikaa 3 jakoista niin kehitystä ei tullut tippaakaan. Ihan sama, oli sitten 1000 tai -2 jakonen, jos sillä tulee kehitystä niin treenaa sillä.
Juuri näin. Ehdottaisin kuitenkin sinuakin KOKEILEMAAN monenlaisia eri treenijakoja ja tapoja, jotta se "oikea" löytyisi itselleen (joko pääkropan tai kehityksen kannalta). Tuo asenne että "oon treenannu tällä ja tällä koko elämäni ja olen kehittynyt sillä -> se on paras enkä vaihda" on paskaa, pitää kokeilla paljon kaikkea, opetella se oma kroppa. Siis tietenkin jos haluaa parhaimman tuloksen pienimmällä vaivalla.

Juuri näin. Ehdottaisin kuitenkin sinuakin KOKEILEMAAN monenlaisia eri treenijakoja ja tapoja, jotta se "oikea" löytyisi itselleen (joko pääkropan tai kehityksen kannalta).
Mikäs tuo pääkroppa on? :wtf: Bodarin pääkoppa? :D

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Aika monen isoja painoja kolauttelevan kaverin jänteet ja nivuset on paremmassa kuosissa kuin normijampalla. SF ja DF kaltaisissa ohjelmissakin pyöritään lähes jatkuvasti omilla äärirajoilla ja kyllä joka punttaajan paikat kestää kunhan tekniikka on hallinnassa.
Ja eiköhän Hulkinkin paikat tykänny pahaa lähinnä (Mega Dutyn?) kaltaisissa ohjelmissa. Siinä ei käsittääkseni tehty edes samaa liikettä kovin tiuhaan tahtiin, vaan loppuun asti runnoen. Nyt saa korjata jos meni pahasti huti.

JOTEN eiköhän ne jänteet ja nivelet tuhoudu enemmänki teikäläisen treenitavalla loppuunasti runnomalla.... Toistoja varastoon jättäen nimenomaan vältytään pahimmilta loukkaantumisilta.

Kuulostaa hauskalta miehen suussa joka pitää Kyykky, Penkki, Kulmasoutu, Mave.. yms. settejä "jumppana" kun blogista löytyy treenipäiviä jotka pyhitetty kokonaan Hauiksen treenaamiselle :D:D

Tuo on sinun mielipiteesi:) Mulla on omani. Nykyaikana varsinkin täällä, on monella sellainen käsitys, että kaikki muu kropan treenaus on jumppaa, paitsi ungh, ängh, kyyggy mave ja veto. Mun käsitreeneissä sä et pysyisi edes mukana lämmittely sarjoissa, joten pumppailu on siitä aika kaukana.

Kyllä siellä blogissa vähän muutakin on, irroitit vaan yksittäisen tapahtuman asiayhteydestä nätisti.

Mutta kuten sanottua, on tää treenistä känääminen niin :D hommaa.

Voi ei, käsitreenissä ei pysyisi mukana!!!!!!1111

Hei vaan kaikki jakomiehet/pojat.
Tähän jako keskusteluun kun liitätte vielä jonkun pelkkiä faktoja sisältävän debatin proteiinien mikrofraktioista tai ionivaihdetun proteiinin nauttimisesta ennen vaiko jälkeen treenin ja 5 min. vai 7 min. ennen/jälkeen niin voin taata ettei teille kenellekään kasva ikinä grammaakaan lisää lihasta voimasta puhumattakaan.

14 vuotta erilaisilla saleilla käyneenä voin kertoa, että ne kaverit ketkä ovat keskittyneet sivuseikkoihin ja asioista väittelemiseen eivät ole koskaan kehittyneet suuntaan eikä toiseen.
Ugh, olen puhunut!

Tähän jako keskusteluun kun liitätte vielä jonkun pelkkiä faktoja sisältävän debatin proteiinien mikrofraktioista tai ionivaihdetun proteiinin nauttimisesta ennen vaiko jälkeen treenin ja 5 min. vai 7 min. ennen/jälkeen niin voin taata ettei teille kenellekään kasva ikinä grammaakaan lisää lihasta voimasta puhumattakaan.

14 vuotta erilaisilla saleilla käyneenä voin kertoa, että ne kaverit ketkä ovat keskittyneet sivuseikkoihin ja asioista väittelemiseen eivät ole koskaan kehittyneet suuntaan eikä toiseen.
Ugh, olen puhunut!

Vähän sinua pitempään salilla käyneenä (kun se ilmeisesti merkitsee niin ikään) voin omasta puolestani todeta että tiedosta kieltäytyminen on sitten kyllä vielä tyhmempää kuin siitä nettipalstalla väitteleminen. Käsittääkseni tiedonjano ei estä treeniä, edes kovaa sellaista. Tottakai silloin kun detaljit menee perusasioiden edelle, ollaan pahasti metsässä. Mutta itseisarvona uuden tiedon ja vaikutteiden tyrmääminen pelkästään siksi että ne eivät ole "ruisleipää ja vitusti vaan kovaa treeniä isoilla painoilla" on kyllä vallan huvittavaa sekin. Jos kehittyy, tarkoittaako se, ettei saisi olla kiinnostunut kehittymään nopeammin ja/tai pidemmälle?

Vähän sinua pitempään salilla käyneenä (kun se ilmeisesti merkitsee niin ikään) voin omasta puolestani todeta että tiedosta kieltäytyminen on sitten kyllä vielä tyhmempää kuin siitä nettipalstalla väitteleminen. Käsittääkseni tiedonjano ei estä treeniä, edes kovaa sellaista. Tottakai silloin kun detaljit menee perusasioiden edelle, ollaan pahasti metsässä. Mutta itseisarvona uuden tiedon ja vaikutteiden tyrmääminen pelkästään siksi että ne eivät ole "ruisleipää ja vitusti vaan kovaa treeniä isoilla painoilla" on kyllä vallan huvittavaa sekin. Jos kehittyy, tarkoittaako se, ettei saisi olla kiinnostunut kehittymään nopeammin ja/tai pidemmälle?

tuossa on vaan aina se riskinä, että häviää kokonaiskuva eikä enää nähdä metsää puilta. tai ettei osata objektiivisesti arvioida saatavaa hyötyä ja mahdollisesti luotetaan liikaa johonkin tosi pieneen osa-alueeseen (samalla kun tärkeämmät asiat jää huomioimatta)

tuossa on vaan aina se riskinä, että häviää kokonaiskuva eikä enää nähdä metsää puilta. tai ettei osata objektiivisesti arvioida saatavaa hyötyä ja mahdollisesti luotetaan liikaa johonkin tosi pieneen osa-alueeseen (samalla kun tärkeämmät asiat jää huomioimatta)

Tottakai siinä on se riski. Yhtä lailla on se riski että joku ei ymmärrä koko treenaamisesta mitään vaikka mitä lukisi tai kokeilisi.

Silti, onko se riski riittävä syy sulkea korvansa kaikelta informaatiolta?

Ugh, olen puhunut!
Tuossa on varmaan juuri tuokin, niinku sanoit, ettei keskitytä tarpeeksi olennaiseen.

Mutta oletko miettinyt sitä, että ne "vähän huonommin kehittyvät" joutuvat hakemaan vitusti tietoa ja kokeilemaan kaikkea, että kehittyvät edes hieman?

Näköjään ymmärsit, että kyseessä oli osittainen provo... Tottakai pitää tiettyyn pisteeseen asti olla aina kiinnostunut uudesta ja varmistaa, että perusasiat ovat kunnossa. Joillakin tyypeillä vaan lähtee mopo käsistä oli asia mikä vaan ja ne tärkeät perusasiat unohtuu sinne hifistelyn viidakkoon. Nimim. Dinosaurus :arvi:

Tuossa on varmaan juuri tuokin, niinku sanoit, ettei keskitytä tarpeeksi olennaiseen.

Mutta oletko miettinyt sitä, että ne "vähän huonommin kehittyvät" joutuvat hakemaan vitusti tietoa ja kokeilemaan kaikkea, että kehittyvät edes hieman?

Olen miettinyt tuota asiaa silloin kun oli itsellä pari vuotta treenivuosia takana ja lihaa ei vaan tarttunut millään. Valitsin silloin tuon kuuluisan "oikotien" onneen. Nyt oravanpyörästä pois päässeenä en oikein osaa sanoa oliko sateenkaaren päässä aarretta. Jos saisin nyt valita uudelleen niin valitsisin toisin, vaikka ei niistä vuosista mitään terveydellisiä haittoja ainakaan vielä ole ilmaantunut...
Jos kokeilisit syödä vielä enemmän ja treenata vielä vähän kovempaa ja lisäisit siihen kokeilusi päälle niin kai se siitä iän myötä alkaa lihakin tarttumaan oli se treenijako sitten mikä tahansa.
Tais mennä offtopiciksi :david:

P.S. Itse treenaan aina ja ikuisesti tyyliin lihas kerran viikkoon, vähän sarjoja ja vitun kovaa eli taitaa mennä siihen old school osastoon.

Näköjään ymmärsit, että kyseessä oli osittainen provo... Tottakai pitää tiettyyn pisteeseen asti olla aina kiinnostunut uudesta ja varmistaa, että perusasiat ovat kunnossa. Joillakin tyypeillä vaan lähtee mopo käsistä oli asia mikä vaan ja ne tärkeät perusasiat unohtuu sinne hifistelyn viidakkoon. Nimim. Dinosaurus :arvi:

Jees, tästä vallan samaa mieltä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom