Oliskos jollakulla fiksulla antaa neuvoa jonkun oikeustieteen yleisteoksen hankkimisesta, jota voisi selailla ja kattella josko ne pääsykokeet ensi vuonna kutsuisivat? Siis sellainen kirja jossa ei mennä kovin syvälle mihinkään vaan lähinnä valotetaan mitä se laki on. Vähän kuin luonnontieteilijöille on kirjat tyyliin "Herra Tompkins fysiikan ihmemaassa".
En osaa varsinaisesti sanoa sulle mitään teosta, mutta esim. laki24.fi ja oikeus.fi ovat aika juridisesti yleissivistäviä saitteja.
Tietysti vois ajatella, että joku Hemmon Sopimusoikeus I olis sellasta perussettiä velvoiteoikeudesta. Velvoiteoikeus nyt kuitenkin sisältää aika paljon sellasia perustavanlaatuisia sääntöjä ja periaatteita, joihin sitten törmää aika usein muissa oikeuden aloissa.
Pääsykokeisiin lukemisesta mulla näyttää olevan taas hyvin erilainen kuva kuin enemmistöllä.
En juurikaan lue teoksia sanasta sanaan. Usein luen tenttiinkin selailemalla, mutta useampaan kertaan. Itse oon sillä menetelmällä omaksunu hyvin perussäännöt ja päälinjat ja päässy 95 % läpi.
Samoin menettelin aikanaan pääsykokeissa. Luin kirjat ehkä kaksi kertaa kannesta kanteen. Muu lukeminen oli selaamista. Eli sellaista kirja per päivä tahtia. Se auttoi ainakin mua läpäisemään pääsykokeet (Helsingin oikis).
Ehkä toi mun käyttämä "selaaminen" on hieman raflaava, mutta pointin kuitenkin varmaan kaikki tajuu.
Pääsykokeissa arvostelijat kuitenkin katsovat onko kokelas omaksunut päälinjat kysytystä asiasta. Niistä rapisee leijonan osa pisteistä. Ja kun tarpeeksi monta kertaa niitä kirjoja pyörittelee niin yllättävän paljon sitä pikkutietoa alkaa löytyä.
Tämä on siis minun henkilökohtainen tapani opiskella. Tapoja löyty varmasti yhtä monia kuin on opiskelijoita.