Oikeustiedettä opiskelemaan?

BadtotheBone sanoi:
Oikiksessa opiskelun kannalta ei liene väliä mitä lukiossa luet. Sen sijaan sisäänpääsyssä voidaan hyvittää eri aineiden kirjotuksista eri tavalla. Muista kuitenki että sisään voi päästä, vaikkei hirvittävästi lähtöpisteitä oliskaan. Käy täällä tutustumassa, mutta pidä mielessä että asiat voi muuttua parissa vuodessa paljonkin:
http://www.helsinki.fi/oik/tdk/valintakokeet/2006/valkoe2006.htm
Lähinnä haluan pitää ovet avoinna, ei ole vielä mitään tietoa mikä musta ''isona'':jahas: tulee...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oliskos jollakulla fiksulla antaa neuvoa jonkun oikeustieteen yleisteoksen hankkimisesta, jota voisi selailla ja kattella josko ne pääsykokeet ensi vuonna kutsuisivat? Siis sellainen kirja jossa ei mennä kovin syvälle mihinkään vaan lähinnä valotetaan mitä se laki on. Vähän kuin luonnontieteilijöille on kirjat tyyliin "Herra Tompkins fysiikan ihmemaassa".

Oliskos jollakulla fiksulla antaa neuvoa jonkun oikeustieteen yleisteoksen hankkimisesta, jota voisi selailla ja kattella josko ne pääsykokeet ensi vuonna kutsuisivat? Siis sellainen kirja jossa ei mennä kovin syvälle mihinkään vaan lähinnä valotetaan mitä se laki on. Vähän kuin luonnontieteilijöille on kirjat tyyliin "Herra Tompkins fysiikan ihmemaassa".

Timosella on jotain aika tunnettuja peruskirjoja joita on ainakin meidän toimistonkin hyllyssä. Itse oon kyllä niin kypsynyt tähän touhuun että suosittelisin miettimään kaksi kertaa hakemista :jahas:

En osaa varsinaisesti sanoa sulle mitään teosta, mutta esim. laki24.fi ja oikeus.fi ovat aika juridisesti yleissivistäviä saitteja.
Tietysti vois ajatella, että joku Hemmon Sopimusoikeus I olis sellasta perussettiä velvoiteoikeudesta. Velvoiteoikeus nyt kuitenkin sisältää aika paljon sellasia perustavanlaatuisia sääntöjä ja periaatteita, joihin sitten törmää aika usein muissa oikeuden aloissa.

Pääsykokeisiin lukemisesta mulla näyttää olevan taas hyvin erilainen kuva kuin enemmistöllä.
En juurikaan lue teoksia sanasta sanaan. Usein luen tenttiinkin selailemalla, mutta useampaan kertaan. Itse oon sillä menetelmällä omaksunu hyvin perussäännöt ja päälinjat ja päässy 95 % läpi.
Samoin menettelin aikanaan pääsykokeissa. Luin kirjat ehkä kaksi kertaa kannesta kanteen. Muu lukeminen oli selaamista. Eli sellaista kirja per päivä tahtia. Se auttoi ainakin mua läpäisemään pääsykokeet (Helsingin oikis).
Ehkä toi mun käyttämä "selaaminen" on hieman raflaava, mutta pointin kuitenkin varmaan kaikki tajuu.

Pääsykokeissa arvostelijat kuitenkin katsovat onko kokelas omaksunut päälinjat kysytystä asiasta. Niistä rapisee leijonan osa pisteistä. Ja kun tarpeeksi monta kertaa niitä kirjoja pyörittelee niin yllättävän paljon sitä pikkutietoa alkaa löytyä.

Tämä on siis minun henkilökohtainen tapani opiskella. Tapoja löyty varmasti yhtä monia kuin on opiskelijoita.

Oikeusnotaari tutkinto 1-1,5 vuodessa

Olen saanut semmoisen käsityksen, että oikeustiede opiskelu on todella paljon pelkkää itsenäistä opiskelua. Juuri semmoista opiskelua, josta minä pidän. Onko mahdollista suorittaa oikeusnotaarin tutkinto 1-1,5 vuodessa?

Olen saanut semmoisen käsityksen, että oikeustiede opiskelu on todella paljon pelkkää itsenäistä opiskelua. Juuri semmoista opiskelua, josta minä pidän. Onko mahdollista suorittaa oikeusnotaarin tutkinto 1-1,5 vuodessa?
On on. Kaikista aineopinnoista on tenttejä vuoden aikana. Siitä vain lukemaan ja tentteihin. Mutta jos on tuollainen opiskeluteho niin miksi jättää vain siihen notaarin tutkintoon?

Edit: Siis teoriassa on mahdollista eri asiaon käytännössä. Ja mutulla jos heitän niin saa olla aika fakiiri jos vuodessa tai puolessa toista lukee notaariksi. Toisaalta oot vasta 18 v. joten mikä kiire sulla on?

Joo aika juosten kusten tehty notaari tulee tuolla meiningillä. :D Saat käydä suurinpirtein kerran 2.vk tenttimässä ja veikkaan, että noista pahimmista tenteistä(finanssi- prosessi- ja esineoikeus jne.) tulee sitten paloja taululle. Eikä niitä ykkösiä ole niin hienoa katsella siellä paperissa, että tuollaisia tavoitteita kannattaa ottaa. Kieliopinnot, EJ:t ja valinnaiset tuohon päälle. Veikkaisin, että n. 1/100 tuohon kenties kykenee. Jos sulla on motivaatio katossa ja aikaisempaa pohjaa, niin kannattaa sun yrittää tota liukuhihnatenttimistä. Vaikka se on "vain" 180.op, niin jokaisen eteen joutuu jotain tekemään. Mulla itellä olis notaari tavotteena 2v. ja tuo vaatii oikeasti täyspäivästä sykkimistä, välillä enemmänkin.

Kyllä

Armeijan jälkeen olen suunnitellut hakemista yliopistoon. Olen silloin jo 20v. Kyllä mä varmaankin maisterin tutkinnon suorittaisin, mutta en heti perään. Ei oikein ole intoa mennä opiskelemaan hesaan. Motivaatiota on todella paljon.

Anticatabolic opiskeletko jo oikeustiedettä?

Armeijan jälkeen olen suunnitellut hakemista yliopistoon. Olen silloin jo 20v. Kyllä mä varmaankin maisterin tutkinnon suorittaisin, mutta en heti perään. Ei oikein ole intoa mennä opiskelemaan hesaan. Motivaatiota on todella paljon.

Anticatabolic opiskeletko jo oikeustiedettä?
Melkein pitäisi jättää vastaamatta tuon viimeisen kyssärin takia.:jahas:

Ei sun sitä otm:n tutkintoa helsingissä tarvitse suorittaa, voit suorittaa sen ihan hyvin täällä turussa tai rovaniemellä. Toinen juttu on se, että harjoittelupaikkoja/kesäduunia lakimiestehtävissä on helsingissä runsaammin. Nuo edellisen postin kokemukset koskevat nyt turkua.

Mielenkiitoista keskustelua.

Minulla on ollut haaveena oikeustieteen opiskelu,mutta en tiedä onko siihen mahdollisuutta.
Ylä-aste ja Lukion alun en opiskellut koulussa mitään ja nyt numerot ovat erittäin huonot.
Yritän kuitenki kovasti saada muita kiinni. (Olen lukiossa 2.vuoden opiskelija)

Onko mahdollista päästä sisään ,jos lähtöpisteet ovat erittäin huonot?
Kyseinen ala tuntuu nimittäin olevan juuri minulle sopiva.
Mistä aineista lukiossa on eniten hyötyä pääsykokeissa ja opiskelussa oikeustieteellisessä?

Toivon vastauksia.

Onko mahdollista päästä sisään ,jos lähtöpisteet ovat erittäin huonot?

Kyllä on. Puolet sisäänpäässeistä valitaan pääsykokeen ja yo-todistuksen yhteispisteiden perusteella ja puolet pelkän pääsykokeen perusteella. Eli käytännössä hyvästä yo-todistuksesta voi saada sisäänpääsyssä muutaman pisteen edun, mutta A:nkin papereilla voi aivan hyvin sisään päästä.

Käsitinkö oikein ,että puolet valitaan pelkästää pääsykokeen perusteella?
Eli ,jos menestyn pääsykokeissa erittäin hyvin pääsen varmasti sisään vaikka todistukseni oisi erittäin huono?

Onko sama käytäntö vielä voimassa?

Juu ihan oikein ymmärsit. Puolet valitaan pelkän kokeen perusteella. YO-todistuksen sisällöllä tai muulla opiskeluhistorialla ei ole tuolloin mitään väliä. Ja tämä koskee siis Helsinkiä, muista en ole varma.

Pakkislaisia hakemassa oikikseen 08?

Löytyykö muita, jotka ovat uhraamassa koko kevään sen vuoksi, että ensi syksynä pääsisivät seikkailemaan ihanassa pykäläviidakossa? Eli oletko hakemassa Helsinkiin, Turkuun tai Rovaniemelle? :)

Itse odotan innolla Helsingin pääsykoekirjojen ilmestymistä ja sitä armotonta itsensä piiskaamista, joka toivottavasti johtaa paikkaan tiedekunnassa. Valmennuskurssi on jo maksettu ja motivaatio on ihan älyttömän korkealla, voin lähteä lyömään vaikka vetoa, että puolen vuoden päästä olen oik. yo! :rock:

Jos olet jo tiedekunnassa tai hakemassa sinne niin kokemuksia ja vinkkejä vaan kehiin!

Valmennuskurssi on jo maksettu ja motivaatio on ihan älyttömän korkealla, voin lähteä lyömään vaikka vetoa, että puolen vuoden päästä olen oik. yo! :rock:

No laitettaan sitten veto pystyyn. Plajon haluat panokseksi?;)

Joo kannattaa tehdä jubetuksen myös varasuunnitelmia, on nimittäin hakijoiden joukko aika korkeasti valikoitunut ja motivoitunut. Kaveri valmistui OTK:si lähes ennätysajassa sisään päästyään, mutta se taisikin viedä sitten 3 vuotta. Ihan hyvinhän se kuitenkin sitten meni, luki itselleen tradenomin, OTK:n ja KTM:n paperit muistaakseni 6+ vuodessa tehden töitäkin samalla.

No laitettaan sitten veto pystyyn. Plajon haluat panokseksi?;)

Jos aikuisten oikeesti pitäis alkaa heittää jotain panosta niin kyl n. 500e helposti vois laittaa, mut eihän sitä aina rahasta tarvii :D

Mä _voin_ lyödä vetoa, mut sä selkeesti _haluat_ lyödä vetoa, joten kylhän se panosehdotus pitää tulla sieltä päästä ;)

Joo kannattaa tehdä jubetuksen myös varasuunnitelmia, on nimittäin hakijoiden joukko aika korkeasti valikoitunut ja motivoitunut. Kaveri valmistui OTK:si lähes ennätysajassa sisään päästyään, mutta se taisikin viedä sitten 3 vuotta. Ihan hyvinhän se kuitenkin sitten meni, luki itselleen tradenomin, OTK:n ja KTM:n paperit muistaakseni 6+ vuodessa tehden töitäkin samalla.

On muuten aika kovan setin kaveris saanu aikaan ja vetäny kaiken lisäks kivaa vauhtia.

Varasuunitelmia ei ole, ainakaan vielä. Oon kaks kertaa jo hakenu, mutta ne meni hieman vasemmalla kädellä hutasten. Nyt on avoimessa käyty opetteleen lisää ja muutenki vapaa-ajalla kirjoja lainattu ahkeraan kirjastosta.

Toivottavasti kuulun tohon joukkoon, joka on korkeasti valikoitunut ja motivoitunut ;)

Varasuunitelmia ei ole, ainakaan vielä. Oon kaks kertaa jo hakenu, mutta ne meni hieman vasemmalla kädellä hutasten. Nyt on avoimessa käyty opetteleen lisää ja muutenki vapaa-ajalla kirjoja lainattu ahkeraan kirjastosta.

Toivottavasti kuulun tohon joukkoon, joka on korkeasti valikoitunut ja motivoitunut ;)

Tuo kaveri opiskeli 2 vuotta ammattikorkeassa ennen kuin pääsi oikeustieteelliseen, johon käsittääkseni joka vuosi luki tosissaan. Päästyään sisään sai hyvitettyä kieliopinnot ammattikorkeasta ja suoritti senkin sitten loppuun oikeustieteellisen ohessa. Valmistuttuaan OTK:si pääsi 2 vuoden työkokemuksella ja tradenomin papereilla ilman pääsykokeita yliopistoon maisteriohjelmaan, johon sai edellisistä hyväksyttyä vielä kieliopinnot ja oikeustieteellisestä vielä jotain pääaineopintoja kurssikohtaisesti. Ja koko ajan oli siis vielä töissä kirjanpito- ja asianajotoimistoissa. Vittu siinä on kyllä yks saatanan superihminen :D Itse en saanut edes tradenomin ja KTM:n papereita samassa ajassa, mut oli kyllä mielenkiinnon kohteetkin vähän muualla. Voishan sitä pakkaa vielä laajentaa työn ohessa tekniselle puolelle niin ei tunne itseään ihan alikoulutetuksi ;)

Mut siis pointti oli se, että kannattaa nöyrästi vaan tehdä niitä varasuunnitelmia muuallekin vaikka olet henkisesti jo lokeroinut itsesi tietylle tasolle. Mitä olet tehnyt nyt 2 vuotta?

:edittiä:

Suositut

Back
Ylös Bottom