Oikeustiedettä opiskelemaan?

Olen vielä kahden vaiheilla pitäiskö pyrkiä oikeustieteelliseen ja haluaisin tietää millaista opiskelu siellä käytännössä on. Kauppakorkeasta paikka jo löytyy. Pystyykö kukaan vertailemaan näiden kahden paikan opiskeluja keskenään? Ts. jos kauppakorkeassa pärjää liikoja lukematta, onko tämä mahdollista myös oikeustieteellisessä? Pärjääkö tenteissä, jos on vain luennoilla hereillä sen enempää itse opiskelematta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
BadgerBadger sanoi:
Ts. jos kauppakorkeassa pärjää liikoja lukematta, onko tämä mahdollista myös oikeustieteellisessä? Pärjääkö tenteissä, jos on vain luennoilla hereillä sen enempää itse opiskelematta?

Helsingin oikikseen valitaan proffat lähes puhtaasti tieteellisten tutkimusten perusteella, ei luentotaitojen. Ja kun ne kerran on valittu proffaks, ne alkaa nauttimaan suojavirastaa. Osa ei välitä paskaakaan opiskelijoista, pitää vaan professuuria jotta saa sillä rahakkaita välimiesoikeudenkäyntejä. Opetus on mun mielestä käsittämättömän huonoa pääsääntöisesti, poikkeuksia tietysti aina löytyy. Kolmasosan tutkijoista voi potkia suoraan vittuun. Meni vähän tilitykseks ...sori.

Luennoilla ei yleensä pääse mihinkään, ne ehkä korvaa yhden kirjan tentissä. Isoimmissa tenteissä kun on 10 kirjaa, ni ei niitä voi luennoilla suorittaa. Ohjeellisesti n. 280 sivua per opintoviikko. Mä en edes välitä luennoista ja olen opiskellut lähes kokonaan kirjastossa.

Intervivos sanoi:
Helsingin oikikseen valitaan proffat lähes puhtaasti tieteellisten tutkimusten perusteella, ei luentotaitojen. Ja kun ne kerran on valittu proffaks, ne alkaa nauttimaan suojavirastaa. Osa ei välitä paskaakaan opiskelijoista, pitää vaan professuuria jotta saa sillä rahakkaita välimiesoikeudenkäyntejä. Opetus on mun mielestä käsittämättömän huonoa pääsääntöisesti, poikkeuksia tietysti aina löytyy. Kolmasosan tutkijoista voi potkia suoraan vittuun. Meni vähän tilitykseks ...sori.

Luennoilla ei yleensä pääse mihinkään, ne ehkä korvaa yhden kirjan tentissä. Isoimmissa tenteissä kun on 10 kirjaa, ni ei niitä voi luennoilla suorittaa. Ohjeellisesti n. 280 sivua per opintoviikko. Mä en edes välitä luennoista ja olen opiskellut lähes kokonaan kirjastossa.

Itse olen vahan erilainen oikeustieteiden opiskelija, mutta voin sanoa etta en ole taman neljan vuoden opinahjoni aikana kertaakaan tormannyt huonoon proffaan. Jutut ovat aina lentavia ja kreatiivisia, proffat aivan helvetin mielenkiintoista populaa jotka menevat usein opiskelijoiden myota baariin keskustelemaan asioista jotka joidenkin yliopistojen tarjoamien seminaarien tai luentojen jalkeen kiinostavat syvemmalta tai muuten vaan kertomaan heidan alyttomista tempauksistaan. Eraassa paikassa oli Tribunaali-niminen baari jossa oikislaiset kokoontuivat naissa asioissa. Itse en missaisi luentoja enka mitaan miitinkeja silla niista jaavat asiat parhaiten mieleen, kun on proffat hyvia puhujia. Otan siita kaiken irti. Toki pitaa itse lukea sen lisaksi, mutta hyotya niista luennoista vaan on.
Tai ehka olen vaan valinnut oikean suuntauksen alalla. En voi muuta kun kehua proffia joita olen tavannut ympariinsa. He ovat myoskin auttaneet rakentamaan suhteita tyoelamaa varten, joskus jarkkailevat tyopaikkoja vaikkapa Euroopan komissioon tai ponkittavat eteenpain opiskelemaan vaikeimmin sisaanpaastaviin paikkoihin esim Brysselissa.
Voi olla etta joissain paikoissa on valittu proffat vaarin, mutta toisissa paikoissa ne sitten on aivan mahtavia tyyppeja jotka muistavat nimesi viela vuosienkin jalkeen jos tormaat. Yksin lueskelemalla ilman keskusteluja en itse kykenisi pitamaan mielinkiintoa ylla. Itse ainakin nostan hattua proffille, mainiota tyota, itse en jaksaisi.

BadgerBadger sanoi:
Olen vielä kahden vaiheilla pitäiskö pyrkiä oikeustieteelliseen ja haluaisin tietää millaista opiskelu siellä käytännössä on. Kauppakorkeasta paikka jo löytyy. Pystyykö kukaan vertailemaan näiden kahden paikan opiskeluja keskenään? Ts. jos kauppakorkeassa pärjää liikoja lukematta, onko tämä mahdollista myös oikeustieteellisessä? Pärjääkö tenteissä, jos on vain luennoilla hereillä sen enempää itse opiskelematta?

Mä aina ihmettelen miten kauppiksessa opiskeleva kaverini pääsee tenteistä hyvillä arvosanoilla läpi lukemalla prujuja tyyliin yhden viikonlopun intensiivisesti. Kävi ilmi, että siellä riittää luennoilla kuunteleminen ja kertaaminen muistiinpanoista.
No, oikiksessa luentoja ei juuri ole, tai on, muuta ne yleensä korvaavat, kuten yllä kerrottiin, yhden kirjan tenttialueesta. Lukematta muutamaa viikkoa ei voi luottaa siihen että pääsisi tenteistä läpi. Eli oikiksessa opiskelu on raskaampaa. Mieluummin kävisin luennoilla ja omaksuisin asiat siellä.

Onneksi pääsen pian ulos..

Naene sanoi:
1) en ole kertaakaan tormannyt huonoon proffaan
2) Jutut ovat aina lentavia ja kreatiivisia
3) proffat aivan helvetin mielenkiintoista populaa
4) jotka menevat usein opiskelijoiden myota baariin keskustelemaan asioista

Amen. Nyt lienee kyseessä joku ruotsinkielisten suljettu yhteisö jossa opettajina on kaikki 2 proffaa.

Kille sanoi:
Mä aina ihmettelen miten kauppiksessa opiskeleva kaverini pääsee tenteistä hyvillä arvosanoilla läpi lukemalla prujuja tyyliin yhden viikonlopun intensiivisesti. Kävi ilmi, että siellä riittää luennoilla kuunteleminen ja kertaaminen muistiinpanoista.
No, oikiksessa luentoja ei juuri ole, tai on, muuta ne yleensä korvaavat, kuten yllä kerrottiin, yhden kirjan tenttialueesta. Lukematta muutamaa viikkoa ei voi luottaa siihen että pääsisi tenteistä läpi. Eli oikiksessa opiskelu on raskaampaa. Mieluummin kävisin luennoilla ja omaksuisin asiat siellä.

Kyllä noita meidän kaupustelijoiden tenttejä ja niitä vastaavia ovarimääriä katsoessa tulee välillä mieleen, että haluaakohan ne meidät vaan pois täältä työelämään oppimaan ammatin kannalta ihan oikeasti hyödyllisiä taitoja. Tai no oon mä pari oikeasti työlästäkin kurssia käynyt, nimittäin talousoikeuden perusteet ja elinkeinoverotuksen...

Näin siis kärjistäen.

Kille sanoi:

Ettei kyseessä olisi tämä vanha yläasteaikainen juttu että sanotaan että ei olla kuin vähän katsastettu kirjoja ja sitten vedetään hyvä arvosana ja todellisuudessa ollaankin päntätty hulluna? Lukeminen ei katsos ole cool:) En ainakaan jaksa uskoa että esim. laajentavia kursseja selvittelee millään luentomateriaalin pänttäämisellä.

Itse luen molempia ja molemmissa on sellaisia kursseja mistä on päässyt läpi ihan prujuja lukemalla. Kauppatieteissä vaan tuntuisi olevan enemmän ns. höpöhöpöä kun taas oikeustieteissä joutuu lukemaan myös nippelitietoa ulkoa.

Intervivos sanoi:
Amen. Nyt lienee kyseessä joku ruotsinkielisten suljettu yhteisö jossa opettajina on kaikki 2 proffaa.

Hehe!
Ei, kylla kyseessa on suuremman luokan yliopistoja vahan Ruotsia kauempana. Eipa siina mitaan meinaan tehda jatko-opintoja Hki oikiksessa ensi kesasta lahtien jahka tama tutkinto on taskussa. Sittenpa voin verrata ja katsoa oletko sina vain kyyninen vai onko opiskelu todellakin niin persoonatonta kuin vaitat.

rocky6 sanoi:
Ettei kyseessä olisi tämä vanha yläasteaikainen juttu että sanotaan että ei olla kuin vähän katsastettu kirjoja ja sitten vedetään hyvä arvosana ja todellisuudessa ollaankin päntätty hulluna? Lukeminen ei katsos ole cool:) En ainakaan jaksa uskoa että esim. laajentavia kursseja selvittelee millään luentomateriaalin pänttäämisellä.

Itse luen molempia ja molemmissa on sellaisia kursseja mistä on päässyt läpi ihan prujuja lukemalla. Kauppatieteissä vaan tuntuisi olevan enemmän ns. höpöhöpöä kun taas oikeustieteissä joutuu lukemaan myös nippelitietoa ulkoa.

Kumman opiskelut aloitit aiemmin? Tuo on myös käynyt mielessä, miten molempia pystyy samaan aikaan lukemaan. Itsellä luultavasti tulisi gradun teko oikiksen perusopintojen kanssa päällekkäin. Mites sait korvattua opintoja puoleen tai toiseen (esim. kieliopintoja)? Entä kumpi oli vaikeampi päästä sisälle/vaati enemmän työtä? Kauppakorkeaan ainakin pystyy mielestäni pääsemään vähän liiankin helpolla sisään...

näitä juttuja lukiessa ei voi olla tulematta siihen tulokseen että kauppakorkeaan on vaikeampi päästä sisään kuin oikikseen..;)

Onko oikis samanlainen paikka opiskelijoiltaan kuin kauppakorkea , eli opiskelijat on "jaettu" pukumiehiin ja "normaaleihin" pukeutujiin ? :)

Miten on tuon Eximian itseopiskelumateriaalin kanssa , voisko sitä pitää varteenotettavana vaihtoehtona pääsykokeisiin valmistautumisen kannalta , vai onko ihan perinteinen valmennuskurssi huomattavasti parempi vaihtoehto?

Jii82 sanoi:
näitä juttuja lukiessa ei voi olla tulematta siihen tulokseen että kauppakorkeaan on vaikeampi päästä sisään kuin oikikseen..;)

Onko oikis samanlainen paikka opiskelijoiltaan kuin kauppakorkea , eli opiskelijat on "jaettu" pukumiehiin ja "normaaleihin" pukeutujiin ? :)

Miten on tuon Eximian itseopiskelumateriaalin kanssa , voisko sitä pitää varteenotettavana vaihtoehtona pääsykokeisiin valmistautumisen kannalta , vai onko ihan perinteinen valmennuskurssi huomattavasti parempi vaihtoehto?

Vastailenpa tässä oman kokemuksen pohjalta, että ainakaan NÄKYVÄÄ jakoa pukumiehiin ja muihin ei ole:lol2: .Toki oikiksestakin näitä pukumiehiä(ja myös vastaavia pukunaisia) löytyy, mutta onneksi selvänä vähemmistönä he ovat.

Itselläni aikonaan oli valmennuskeskuksen itseopiskelumateriaalit käytössä, kun ei ollut mahdollisuutta itse kurssille osallistua. Sanoisin että itseopiskelumateriaalienkin avulla pystyy kyllä (näköjään:rolleyes: ) pääsemään sisään. Loppujen lopuksi erona on vain se istutaanko ja opetellaanko asiat luennoilla vai itse lukemalla. Toisia varsinainen valmennuskurssi auttaa motivoitumaan lukemiseen paremmin, kun saa nähdä muiden ihmisten olevan samassa (joskus toivottomankin tuntuisessa) tilanteessa. Jos motivaatio-ongelmaa ei ole, itseopiskelu hoitaa kyllä saman asian kuin luennoilla istuminen, ja säästäähän siinä suht. sievoisen summan rahaakin...

Nostetaanpas threadia ylös. Eli helsingin oikeustieteellisen pääsykoekirjat (1.Toiviainen, Heikki: Johdatus Suomen yksityisoikeudellisia yhteisöjä ja säätiöitä koskevaan oikeuteen. 2. Kangas, Urpo: Perhe- ja perintöoikeuden alkeet. 3. Lappi-Seppälä, Tapio: Rikollisuus ja kriminaalipolitiikka.) tulevat painosta ulos 24.3 ja pääsykoe on 21.6. Reipas kolmekuukautinen edessä niillä ketkä sinne haluavat. Pykälän tarjoamat valmennuskurssit ovat jo aivan täynnä, joten mitä suosittelisitte mattimyöhäisille jäljellä olevista valmennuskursseja tarjoavista firmoista. Esim. Valmennuskeskus, Eximia jne.. Mistä löytyy parhaat lukusalit missä voi kuluttaa penkkiä? Plus kaikkea muuta yleishyödyllistä neuvoa voi antaa.:eek:

Ihmeellisen hiljaista...Eikö kenelläkään ole mitään kokemuksia jos vertaillaan Valmennuskeskusta/Eximiaa/Huippuvalmennusta valmennuskurssien opetuksen osalta? Kaikissa hinta suurinpiirtein sama sekä tuntimäärä.

Hops, valmennuskeskuksen kurssit ovat hyviä. Nyt taitaa Juristi 1 ja Takuu olla kohtuu täynnä, mutta kannattaa toki soittaa ja kysyä. Luennot alkavat vasta huhtikuun alussa. On siellä muitakin kursseja, jotka alkavat myöhemmin.

Kirjojen tultua lukemista 6,5-8 tuntia päivässä. En minä muuten oikein osaa neuvoa. :)

Tomppa85 sanoi:
Kirjojen tultua lukemista 6,5-8 tuntia päivässä. En minä muuten oikein osaa neuvoa. :)

Onneks ei vielä "tartte" alottaa tuota lukemista , ens vuonna vasta ;)

Mitä kirjoja suosittelette kahlattavaksi läpi tässä vajaan vuoden aikana mistä on todellista hyöty valmistautumiseen?

Mulla on vielä ylppäritki kaukana mutta mietityttää silti mihin aineihin sitä kannattaa panostaa. Mitä luitte lukiossa?Historia, yhteiskuntaoppi? Paljon eri kielillä on painoa oikiksessa?

Kuminaama sanoi:
Mulla on vielä ylppäritki kaukana mutta mietityttää silti mihin aineihin sitä kannattaa panostaa. Mitä luitte lukiossa?Historia, yhteiskuntaoppi? Paljon eri kielillä on painoa oikiksessa?

Eipä taida olla juurikaan mitää merkitystä mitä lukiossa luet, ehkäpä joku lakitiedon kurssi ja kielethän on tietty aina bonusta.

Kohta alkaa meitsilläkin urakka.

Jii82 sanoi:
Mitä kirjoja suosittelette kahlattavaksi läpi tässä vajaan vuoden aikana mistä on todellista hyöty valmistautumiseen?
Pääsykokeissa luetaan eri oikeudenalojen perusteita. Eli kannattaa etsiä käsiinsä erilaisia "Johdastus siihen ja siihen"-kirjoja. Yleensä pääsykokeissa tykätään vaihtaa oikeudenaloja joka vuosi, etteivät jo aiemmin pyrkineet saa etua uusiin hakijoihin verrattuna. Siinä mielessä vois _ARVATA_, että kannattaa lukea jotain mitä edellisenä vuonna ei luetettu.
Omasta mielestäni et saavuta paljoa etua aloittamalla lukemista aiemmin. Jos istumalihakset on kunnossa, niin asiat ehtii oppia senkin jälkeen kun kirjat on julkaistu. Opiskele mieluummin vaikka vastaustekniikkaa ennen kirjojen ilmestymistä. Se on tärkeämpää ku moni tajuaa. Tai ehkä, jos et oo koskaan ennen lukenut oikeustieteellistä kirjallisuutta, voisit selailla jotain. Pääset sitten heti sisälle siihen tekstiin ja esitystapaan, kun saat oikeat kirjat käsiisi.

Kuminaama sanoi:
Oikiksessa opiskelun kannalta ei liene väliä mitä lukiossa luet. Sen sijaan sisäänpääsyssä voidaan hyvittää eri aineiden kirjotuksista eri tavalla. Muista kuitenki että sisään voi päästä, vaikkei hirvittävästi lähtöpisteitä oliskaan. Käy täällä tutustumassa, mutta pidä mielessä että asiat voi muuttua parissa vuodessa paljonkin:
http://www.helsinki.fi/oik/tdk/valintakokeet/2006/valkoe2006.htm

No meillä ainakin on pakollisina kielinä oikeudellinen englanti 3ov ja oikeudellinen ruotsi 3ov, en tiedä mitä nuo tekee opintopisteissä. Aineista ja arvosanoista saatavat pisteet varmaan vaihtelevat paikkakunnasta riippuen, mutta sillä ei taida olla mitään väliä esim että mitkä reaaliaineet kirjoitat. Taitaa lisäksi entisen mallin mukaan uudet ylioppilaat saada ne korotetut lähtöpisteet.

Todellakin vaikka yo kirjoitukset eivät aivan putkeen menisikään, se ei välttämättä ratkaise mitään, kunhan vaan panostaa kunnolla pääsykokeisiin. Itselläni ei kovin kummoset pisteet todellakaan olleet yo todistuksen pohjalta, mutta luin ni pirusti pääsykokeisiin että sain kokoon riittävästi pisteitä sisään pääsyyn. En käynyt millään valmennuskursseilla, sillä kun osaa kirjoista kaiken, ei voida kysyä mitään mitä et osaisi:) Vaikka se välillä ankeaa se lukeminen onkin, ni kannattaa aina muistaa, että kova työ kannattaa ja että on helvetin paljon mukavempaa päästä sisään kuin jäädä ilman opiskelupaikkaa!

En oikeastaan suosittelisi lukemaan mitään vanhoja pääsykoekirjoja. Ensinnäkin sen takia, että niissäkin sisältö muuttuu lainmuutosten myötä tulevien päivitysten vuoksi. Sekä sen takia, että ne kirjat/alueet tosiaankin vaihtelevat vuosittain. Toki oikeudellisen kirjallisuuden lukeminen helpottaa sitten pääsykoekirjojen ymmärtämistä, niinkuin joku jo tuossa totesi. Kävin hakemista edeltävänä vuonna avoimessa yliopistossa tekemässä 15ov, että sai hieman makua mitä se on ja oppi lukemaan oikeudellista tekstiä. Vaikkei samoja alueita pääsykoekirjoissa ollutkaan, niin totisesti oli helpompi lukea pääsykoekirjoja kun oli edes jotain ideaa peruskäsitteistä yms yms yms.

Onnea ja jaksamista vaan kaikille uurastuksen aloittaville. Itselläni on huomenna ympäristöoikeuden tentti(meillä EI lakikirjatentti):urjo: ja todellakin hajoan vesilakiin ja maankäyttö ja rakennuslakiin! Eli ei tämä todellakaan aina mitään herkkua ole..joskus jopa alan vaihtaminen tällaisina hetkinä houkuttaa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom