protsku sanoi:Jakob, osaatko sanoa miksi niin moni tuntemani IT-maisteri tekee portsarin tai varastomiehen hommia tai istuu kaupan kassalla? Monet heistä on vielä alle 30-vuotiaita.
Mä seison sanojeni takana ja väitän että suurin osa työnantajista ei arvosta yli 25-vuotiaita työnhakijoita pätkääkään jos kunnollinen työhistoria puuttuu. Kurssien käyminen kun ei vastaa työkokemusta. Valitettavasti. Viittaan tällä myös parissa viestissä mainittuun "Visual Basic" -syndroomaan eli uskottavuus puuttuu jos ollaan liikenteessä pelkillä papereilla.
Mitäs luulet? No en varmasti osaa sanoa. Mä en vaan oikein jaksa uskoa, että ikä on rasitteena alle 40v ihmisellä. Yleistäen voisi melkein sanoa, että joku ~35v duunari on parhaassa iässä työnantajan kannalta; juoksut on juostu, perhe on perustettu jne.. eli tällaiset työnantajan näkökulmasta työtä häiritsevät asiat on karsittu pois. Eläkeikää ei tarvitse murehtia.
Se, että joku on tosiaan käynyt ohjelmoinnista kaksi kurssia yhteensä 10ov ja koodannut matopelin ei tee kaverista uskottavaa, mutta ikä ei ole vielä tässä kohtaa rasite. Jos oikeasti on osaava koodari niin sitten on mentävä johonkin esim. johonkin opensource projektiin mukaan ja näin saatava niitä näyttöjä, jotka työnantajaa kiinnostaa tai sitten vaan koodailtava jotain järkevää mitä voi sitten esitellä (Laittaa esim. koodit kotisivulle näkyviin joita työantaja voi halutessaan tutkiskella).
Verkostoituminen (olkoon vaan trendisana) on nykypäivänä ehdottoman tärkeää. Nyt mulla on auki kaksi duunia, joihin minua on suositeltu ystävien toimesta ja hyvät mahdollisuudet on molempiin. Peukut pystyyn, että onnistuu. Se, että joku suosittelee on jo puoli voittoa, sillä tässä kohtaa ystävät ottaa "moraalisen" vastuun työntekijästä eli tietävät kaverin osaavan hommat. Ilman suosituksia voi olla vitun vaikeeta, oli sitä ikää sitten 20 tai 30.
ääh, perkele piti olla leffavuokraamossa 3min sitten. Jatketaan myöhemmin