Mielipidettä tuntuu löytyvän monenlaista. Itse en ole mikään ekspertti näissä asioissa. Olen ollut vasta kolmisen vuotta mukana työelämässä. Työhaastatteluja olen pitänyt kymmeniä, palkannut muutaman ja lukenut satoja hakemuksia.
Olen kiinnittänyt huomiota aika moneen asiaan. Esimerkiksi insinöörit tai muut korkeasti koulutetut ovat hakeneet töitä, joista selviää 18 vuotias normaalilla järjellä varustettu lukiolainen. Ja ovat vailla yli 2000 euron palkkaa, vain koska ovat korkeasti koulutettuja. Monilla ei ole mitään suhteellisuuden tajua tässä asiassa. Kaikissä työpaikoissa pitkässä juoksussa maksetaan tulosten ja vastuun mukaan, ei papereiden mukaan (ainakin näin toivoisin asian olevan).
Toinen kummallinen asia on se, että monet luulevat, että ne koulutodistukset todistavat ammattitaidosta. Kun yrittää konkretisoida hakijoiden osaamista, niin vastaukseksi tulee, että "koulussa olemme noita opiskelleet", käytännössä ei siis asioita osata tehdä.
Kolmas hullu piirre jonka olen nähnyt on siinä, että hyvin harvat ihmiset osaavat käyttäytyä työhaastatteluissa. Ei katsota silmiin, ei kätellä, paetaan paikalta, maataan siinä tuolissa, vaikka pitäisi istua ryhdikkäästi. Puhutaan epäselvästi, ei olla valmistauduttu kertomaan omasta osaamisesta/kiinnostuksesta/tulevaisuuden tavoitteista mitään. Yleensäkin käytöstavat ovat kunnossa vain harvoilla. Jotkut käyttäytyvät todella uhkaavasti ja toiset ovat olleet niin löysiä, että itseäkin on alkanut väsyttämään.
Omalla muutaman vuoden kokemuksellani voin antaa työnhakijoille muutaman vinkin:
1. Soittakaa sille tulevalle työnantajallenne. Soittakaa vaikka 10 kertaa, keksikää aina joku syy pirauttaa, kunnes pääsette haastatteluun.
2. Haastattelussa käyttäytykää niinkuin ihmiset käyttäytyvät
- Seisokaa ryhdikkäästi
- Istukaa ryhdikkäästi
- Kätelkää lujalla käden puristuksella ja katsokaa silmiin
- Katsokaa silmiin koko haastattelun ajan
- Valmistautukaa siihen haastatteluun. Miettikää kysymyksiä valmiiksi, ja vastauksia mahdollisiin kysymyksiin
- Valmistautukaa todistamaan osaamisenne
- Pukeutukaa siistiksi, ajakaa parta ja käykää parturissa. Yrittäkää näyttää siltä, miltä kyseisen firman työntekijät näyttävät, sulautukaa jo haastattelussa porukkaan
- Olkaa rehellisiä ja avoimia, innokkaita ja valmiina aloittamaan vaikka heti
- KErtokaa jos olette kovia tekemään työtä, kertokaa urakkamaisesta työasenteesta, hyvästä työmoraalista ja jostain edesmenneistä ongelmista joita olette ratkaisseet, kertokaa vastuuntunnostanne ja taidostanne hallita ongelma tilanteet
3. Jokainen firma suomessa palkkaa työntekijän, joka pystyy todistamaan, että tuo firmalle rahaa enemmän, kuin mikä on työntekijän palkka. Sanokaa vaikka näin: "jos otatte minut töihin, niin minä pystyn kasvattamaan teidän yrityksenne liikevaihtoa 2 miljoonaa euroa seuraavan vuoden sisällä" Tai jotain vastaavaa ja sitten kertokaa, miten sen teette.
4. Yritykset ovat olemassa asiakkaita varten. Yritysten tärkein tehtävä on hankkia uusia asiakkaita ja pitää vanhat asiakkaat mahdollisimman tyytyväisinä. Iskekää tähän, valmistautukaa jotenkin kertomaan, miten voitte auttaa tässä.
5. Yleensä työntekijät palkataan hoitamaan jotain tehtävää. Työnantaja palkkaa henkilön joka todistaa, että pystyy suoriutumaan siitä tehtävästä. Jos sinulla ei ole oikeaa koulutusta tehtävään, mutta tiedät pystyväsi hoitamaan sen. Valmistaudu todistamaan se ilman niitä koulusta saatuja papereita.
6. 80% työpaikoista täytetään ennenkuin ne tulevat yleiseen hakuun. Soitelkaa ja lähetelkää aktiivisesti hakemuksia myös niihin firmoihin, jotka eivät teidän tietämyksenne mukaan ole etsimässä työntekijöitä.
7. 80% työpaikoista täytetään suhteiden kautta. eli lähinnä olemassaolevien työntekijöiden tuttavapiiristä. Opetelkaa siis tuntemaan enemmän ihmisiä, luokaa suhteita.
Sori avautuminen, mutta toivottavasti tästä oli apua.