Ohjelmoija lähetti tuhat hakemusta, ei töitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matrix
  • Aloitettu Aloitettu
Esox Lucius sanoi:
Toisin sanoen, jos palkkaat itseoppineen koodininjan, niin todennäköisyys on suurempi ettei kaveri olekaan kovin sosiaalinen eikä sopeudu työyhteisöön.

Toisaalta nämä koodininjat on monesti uskollisia ja tunnollisia työntekijöitä. Tekevät ylitöitä jne. No life on työnantajan kannalta ihan hyvä juttu, kunhan kaveri ei ole mikään järjetön friikki ja saadaan pidettyä oikeanlaisissa työtehtävissä. Koko firmaa ei tietysti voi rakentaa näiden varaan... ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Ei ole lukuunottamatta opistotason pilipalikursseja. Kaikki vähänkin vakavampi opiskelu on päätoimista työtä.

:anssi:
Turhaa lietsoa tappiomielialaa opiskelijoissa jos on itse tehnyt huonoja valintoja tai on vaan laiska... ja turha tulla höpisemään mitään "kovien" alojen mahdottomuudesta. Been there, done that.

Ei työt tekevältä lopu, ja jos loppuu niin ei muuta kuin omaa firmaa pystyyn. Turha itkeä ettei kukaan ota duuniin, peiliin katsomisen jälkeen yleensä löytyy siihenkin syy jos uskaltaa "syvempään itsetutkiskeluun" :jahas: Jo pelkästään IT-alalle pyrkiville on tässäkin threadissa annettu useita todellisia "kultakimpaleita". Oman duunini puolesta voin sanoa että mainittu Symbian-harrastelu opiskeluaikana vaikkapa jonkun OpenSorsa-projektin parissa olisi helvetin kova juttu. Ei muuta kuin omaan nokialaiseen vaikkapa kalori- tai ykkösmaksimilaskuria koodaamaan ja puolen vuoden päästä on haluttua kamaa työmarkkinoilla :)

En tiedä onko tämä vain tätä normaalia koulujen itsensä ylistämistä, mutta te jotka yliopistossa opiskelette tietotekniikka vai niitä onkaan, niin esim. olisiko tyhmä veto suorittaa sivuaineena esim. johtamista vaikkapa kauppakorkeassa, näin ainakin meidän koulussa (Tukkk) selitetään, että olet ihan eri lähtötasolla jos olet sitä johtamista opiskellut myös. Kun kyse on siis esim. näistä Turun yliopiston jampoista.

Ei niinkään, että suureksi johtajaksi tulisi, mutta potentiaalia kehittyä yritykselle hyödyllisemmäksi olisi enemmän.

Tämä oli siis enemmänkin kysymys, ettei joku ala haukkumaan taas tyhmäksi.

iav sanoi:
Ei työt tekevältä lopu, ja jos loppuu niin ei muuta kuin omaa firmaa pystyyn.

Hah hah hah! Trollaa enemmän.

protsku sanoi:
Hah hah hah! Trollaa enemmän.

Hah hah hah, eipä juuri naurata :( Jos asiat joihin uskon ja joita näen sekä omassa että ystävieni elämässä on sinun mielestäsi trollausta niin en voi mitään enkä edes välitä.

Toivoisin kuitenkin, että tälläistäkin nyyhky-threadiä lukevat opiskelijat ym eivät menettäisi uskoa siihen, että mahdollisuuksia on, ja vieläpä hyviä sellaisia. Ikävä kyllä kaikkea vaan ei saa käteen valmiina vaan niiden eteen on tehtävä oikeita asioita ja oikein.

iav sanoi:
:anssi:
Turhaa lietsoa tappiomielialaa opiskelijoissa jos on itse tehnyt huonoja valintoja tai on vaan laiska... ja turha tulla höpisemään mitään "kovien" alojen mahdottomuudesta. Been there, done that.

Ei työt tekevältä lopu, ja jos loppuu niin ei muuta kuin omaa firmaa pystyyn. Turha itkeä ettei kukaan ota duuniin, peiliin katsomisen jälkeen yleensä löytyy siihenkin syy jos uskaltaa "syvempään itsetutkiskeluun" :jahas: Jo pelkästään IT-alalle pyrkiville on tässäkin threadissa annettu useita todellisia "kultakimpaleita".

Musta on ihan ymmärrettävää, että kun 25-vuotias kaveri kirjoittaa tuollaista pateettistaa paskaa kokemuksen syvällä rintaäänellään, niin sille lyödään trollileima otsaan. En nyt yritä väittää, ettet sä oikeasti olisi niin kova jätkä kuin esität, mistäs mä sen tietäisin. Mut jos haluat et sun tekstisi otettaisiin vakavasti, niin ehkä kannattaisi miettiä, miten asiansa esittää.

Mielipidettä tuntuu löytyvän monenlaista. Itse en ole mikään ekspertti näissä asioissa. Olen ollut vasta kolmisen vuotta mukana työelämässä. Työhaastatteluja olen pitänyt kymmeniä, palkannut muutaman ja lukenut satoja hakemuksia.
Olen kiinnittänyt huomiota aika moneen asiaan. Esimerkiksi insinöörit tai muut korkeasti koulutetut ovat hakeneet töitä, joista selviää 18 vuotias normaalilla järjellä varustettu lukiolainen. Ja ovat vailla yli 2000 euron palkkaa, vain koska ovat korkeasti koulutettuja. Monilla ei ole mitään suhteellisuuden tajua tässä asiassa. Kaikissä työpaikoissa pitkässä juoksussa maksetaan tulosten ja vastuun mukaan, ei papereiden mukaan (ainakin näin toivoisin asian olevan).
Toinen kummallinen asia on se, että monet luulevat, että ne koulutodistukset todistavat ammattitaidosta. Kun yrittää konkretisoida hakijoiden osaamista, niin vastaukseksi tulee, että "koulussa olemme noita opiskelleet", käytännössä ei siis asioita osata tehdä.
Kolmas hullu piirre jonka olen nähnyt on siinä, että hyvin harvat ihmiset osaavat käyttäytyä työhaastatteluissa. Ei katsota silmiin, ei kätellä, paetaan paikalta, maataan siinä tuolissa, vaikka pitäisi istua ryhdikkäästi. Puhutaan epäselvästi, ei olla valmistauduttu kertomaan omasta osaamisesta/kiinnostuksesta/tulevaisuuden tavoitteista mitään. Yleensäkin käytöstavat ovat kunnossa vain harvoilla. Jotkut käyttäytyvät todella uhkaavasti ja toiset ovat olleet niin löysiä, että itseäkin on alkanut väsyttämään.

Omalla muutaman vuoden kokemuksellani voin antaa työnhakijoille muutaman vinkin:
1. Soittakaa sille tulevalle työnantajallenne. Soittakaa vaikka 10 kertaa, keksikää aina joku syy pirauttaa, kunnes pääsette haastatteluun.
2. Haastattelussa käyttäytykää niinkuin ihmiset käyttäytyvät
- Seisokaa ryhdikkäästi
- Istukaa ryhdikkäästi
- Kätelkää lujalla käden puristuksella ja katsokaa silmiin
- Katsokaa silmiin koko haastattelun ajan
- Valmistautukaa siihen haastatteluun. Miettikää kysymyksiä valmiiksi, ja vastauksia mahdollisiin kysymyksiin
- Valmistautukaa todistamaan osaamisenne
- Pukeutukaa siistiksi, ajakaa parta ja käykää parturissa. Yrittäkää näyttää siltä, miltä kyseisen firman työntekijät näyttävät, sulautukaa jo haastattelussa porukkaan
- Olkaa rehellisiä ja avoimia, innokkaita ja valmiina aloittamaan vaikka heti
- KErtokaa jos olette kovia tekemään työtä, kertokaa urakkamaisesta työasenteesta, hyvästä työmoraalista ja jostain edesmenneistä ongelmista joita olette ratkaisseet, kertokaa vastuuntunnostanne ja taidostanne hallita ongelma tilanteet
3. Jokainen firma suomessa palkkaa työntekijän, joka pystyy todistamaan, että tuo firmalle rahaa enemmän, kuin mikä on työntekijän palkka. Sanokaa vaikka näin: "jos otatte minut töihin, niin minä pystyn kasvattamaan teidän yrityksenne liikevaihtoa 2 miljoonaa euroa seuraavan vuoden sisällä" Tai jotain vastaavaa ja sitten kertokaa, miten sen teette.
4. Yritykset ovat olemassa asiakkaita varten. Yritysten tärkein tehtävä on hankkia uusia asiakkaita ja pitää vanhat asiakkaat mahdollisimman tyytyväisinä. Iskekää tähän, valmistautukaa jotenkin kertomaan, miten voitte auttaa tässä.
5. Yleensä työntekijät palkataan hoitamaan jotain tehtävää. Työnantaja palkkaa henkilön joka todistaa, että pystyy suoriutumaan siitä tehtävästä. Jos sinulla ei ole oikeaa koulutusta tehtävään, mutta tiedät pystyväsi hoitamaan sen. Valmistaudu todistamaan se ilman niitä koulusta saatuja papereita.
6. 80% työpaikoista täytetään ennenkuin ne tulevat yleiseen hakuun. Soitelkaa ja lähetelkää aktiivisesti hakemuksia myös niihin firmoihin, jotka eivät teidän tietämyksenne mukaan ole etsimässä työntekijöitä.
7. 80% työpaikoista täytetään suhteiden kautta. eli lähinnä olemassaolevien työntekijöiden tuttavapiiristä. Opetelkaa siis tuntemaan enemmän ihmisiä, luokaa suhteita.

Sori avautuminen, mutta toivottavasti tästä oli apua.

sammyx sanoi:
Musta on ihan ymmärrettävää, että kun 25-vuotias kaveri kirjoittaa tuollaista pateettistaa paskaa kokemuksen syvällä rintaäänellään, niin sille lyödään trollileima otsaan. En nyt yritä väittää, ettet sä oikeasti olisi niin kova jätkä kuin esität, mistäs mä sen tietäisin. Mut jos haluat et sun tekstisi otettaisiin vakavasti, niin ehkä kannattaisi miettiä, miten asiansa esittää.

Ymmärrän hyvin pointtisi. Käyttämäni "äänensävy" oli tarkoituksellakin valittu provosoivaksi, lukemalla Protskun kirjoituksia ehkä ymmärrät miksi...

Ikärasismia voi näemmä olla moneen suuntaan. Yli kolmekymppinen kaveri ei voi ottaa vakavasti kaksivitosen kommentteja. En ole "kova jätkä" (tunnen sellaisia, joten ei kuvittele itsestään liikoja), mutta kokemusta on sekä koulunpenkiltä että työelämästä joten uskallan sanoa oman mielipiteeni (tästäkin :( ) asiasta. Silläkin uhalla että joku kokee sen trolliksi.

Hieman ristiriitaisia asenteita muuten täällä havaittavissa elämän eri asioihin. Jos ruikuttaisi, että turha toivo, en saa ikinä 150kiloa penkiltä tai graniitinkovaa sixpäkkiä koska olen laiska ja haluan päästä elämässä helpolla, ei palstalta paljon ymmärrystä ja sääliä heruisi. Mutta vastaavasti on ihan ok ruikuttaa epätoivoa työmarkkinoilla ja huudella trolleiksi kannustavan asenteen omaavia kommentteja.

iav sanoi:

Ei työt tekevältä lopu, ja jos loppuu niin ei muuta kuin omaa firmaa pystyyn. Turha itkeä ettei kukaan ota duuniin, peiliin katsomisen jälkeen yleensä löytyy siihenkin syy jos uskaltaa "syvempään itsetutkiskeluun" :jahas:
Näinpä, usein näillä narisijoilla tuijottaa sieltä peilistä syntyjään häviäjä ja elämän alisuoriutuja. Se että että löytää tuttavapiiristään maistereita duunarihommissa ei oikein toimi kaiken kattavana yleistyksenä työmarkkinoiden tilasta, mitenkäs se joku sananlasku tjsp. sanoikaan, jotenkin että "samanlaiset linnut aina yhdessä lentävät"...

sammyx sanoi:
Musta on ihan ymmärrettävää, että kun 25-vuotias kaveri kirjoittaa tuollaista pateettistaa paskaa kokemuksen syvällä rintaäänellään, niin sille lyödään trollileima otsaan.

Osui ja upposi. Jotkut ei vaan millään tajua että suhdeluvun ollessa 10 avointa työpaikkaa kontra 1000 hakijaa, 990 hakijaa jää ilman työtä. Tämä pätee varsinkin IT-alalla. Voinee hyvällä syyllä kysyä miksi koulutuspaikkojen määrä pidetään silti jatkuvasti järjettömän korkealla.

Ja edelleen, tredi lähti liikkeelle siitä että jos on iäkkäämpi minkä tahansa koulutuksen läpäissyt työnhakija niin silti hakemus menee useimmiten ö-mappiin sen takia että haastatteluun valitaan vain nuoria max 25 vee henkilöitä.

Mitä elämässä alisuoriutumiseen tulee niin yleensä näitä kommentteja kuulee niiltä jotka ovat syntyneet ns. kultalusikka suussa. Sen mitä minä täältä ihmisiä tunnen niin töissä ollaan, allekirjoittanut mukaan lukien, eri asia sitten vastaako työtehtävät ja palkka sitä saatanan pitkää koulutusta.

Over and out.

saarnamies sanoi:
2. Haastattelussa käyttäytykää niinkuin ihmiset käyttäytyvät
- Kätelkää lujalla käden puristuksella ja katsokaa silmiin
- Katsokaa silmiin koko haastattelun ajan
3. Jokainen firma suomessa palkkaa työntekijän, joka pystyy todistamaan, että tuo firmalle rahaa enemmän, kuin mikä on työntekijän palkka. Sanokaa vaikka näin: "jos otatte minut töihin, niin minä pystyn kasvattamaan teidän yrityksenne liikevaihtoa 2 miljoonaa euroa seuraavan vuoden sisällä" Tai jotain vastaavaa ja sitten kertokaa, miten sen teette.
Ihan hyviä ohjeita mutta muutama kohta sattui silmään. Se haastattelija saattaa alkaa pelkäämään jos sitä joku bodari tuijottaa koko ajan silmiin. Minun mielestä kannattaa käyttäytyä sotilaallisen särmästi mutta ei mennä siinä yli.

Jos menet firmaan ja sanot tekeväsi 2 miljoonaa vuodessa niin se osoittaa vain kuinka väheksyt haastattelijaa. Miksi yritys ei tekisi jo nyt sitä kahta miljoonaa vaan tarvitsee sinut? Noita supermiehiä ei halua kukaan samaan porukkaan.

Minun mielestä kannattaa mennä rehellisen innostuneena haastettuluun, hyväksyy sen että ei vielä osaa kaikkea mutta on halukas oppimaan.

taisto sanoi:
Minun mielestä kannattaa käyttäytyä sotilaallisen särmästi mutta ei mennä siinä yli.

Hmm. Itselläni on se tilanne että joudun väliaikaisesti hakemaan vähäpätöisimpiä paskaduuneja mitä maailmassa on. Ongelmana on vissiin juuri liika särmyys ja terävyys, ei kukaan halua liian pätevää tyyppiä jolla on joka asiaan parannusehdotuksia ja joka käytännössä haastattelee työnantajaa firman eri asioista ja tenttaa tämän pätevyyttä haastattelijana.
CV on pitkä kuin nälkävuosi, täynnä niin spesiaalialoja että vetää haastattelijan hiljaiseksi, ei kuitenkaan koskaan juuri kyseistä alaa tukevaa. Normi-amisjätkä saakin sitten paskaduunin kun vain nyökkäilee nöyrästi. Aika deivid tilanne. :(

saarnamies sanoi:
Hyviä vinkkejä saarnamieheltä. Itse en välttämättä suosittelisi vastausten ulkoaopettelua. Jos pystyy nopeasti tekemään ratkaisuja ja on tilannetajua, niin vastauksista tulee luontevampia kun "keksii" ne siinä tilanteessa.

Itsekin tässä aika vasta siirryin työelämään. Kouluarvosanoista ei ollut kukaan missään vaiheessa kiinnostunut eikä oikeastaan muutenkaan itse opiskelusta. En ole missään vaiheessa näyttänyt todistuksiani kenellekään (siis työpaikalla) enkä tiedä ovatko he edes mistään varmistaneet, että todella olen DI:n tutkinnon suorittanut.

Kysäsinkin pomolta sittemmin kun minut oli useiden (lähes sadan) hakijoiden joukosta valittu, että miksi juuri minä. Ratkaisevia tekijöitä oli hänen mukaan kaikki "epäolennainen": harrastukset, sotilasarvo, empatiakyky, esiintyminen haastattelussa, vaihto-opiskelu ja luonteen "tietty kovuus", mitä sitten tarkoittaakin. Kyseessä on ns. päällikkötason esimiestehtävä, joten haettiin enemmän johtajatyyppiä kuin asiantuntijaa. Asiantuntijaksi minusta ei varmasti olisi ollutkaan, ko. alalta ei ole työkokemusta eikä teoriatietoa ja todistuksessa suurin osa arvosanoista on välillä 0,75 - 1,75 (asteikolla 1 - 3).

No tää kertomus ei nyt sinänsä liity mihinkään, mutta sitä yritän sanoa, että niillä arvosanoilla ei välttämättä ole juuri mitään väliä, kunhan se haastateltava on tyyppinä vain sellanen mitä haetaan. Itse pidinkin suurimpana ongelma juuri sitä, että pääsee haastatteluun. Paperilla on vaikea erottua muista.

Hheheh mulle sopis tuo kimplen menettely. Suoraan päällikkötasolle :) pannaanpa huvikseni paperia vetämään jonnekin, oon aina luullut ettei pääse edes haastatteluun ilman alaan kuuluvia papereita.

Eräs tuttavani opiskeli aikoinaan kvanttifysiikkaa tjs. ja haki kesätöitä lisätienesteikseen. Mihinkään "alan" hommiin hänellä ei todellakaan ollut riittäviä taitoja ja häntä kiinnosti ns. mikä tahansa sivuduuni jotta saisi vähän hynää. Hakemuksia laittoi joka puolelle tyyliin "perusmäccäriduunit" yms. mutta mihinkään ei päässyt. Suhteiden (isäpapan työpaikalle) avulla yritti saada vahtimestarin lomatuurausta jonka olisi mielellään hoitanut, mutta pomo sanoi haastattelussa suoraan ettei hän voi palkata noin ylikoulutettua heeboa, kyllähän sinä noilla papereilla löydät jotain oikeita raketti-insinöörinkin hommia. Kaveria sapetti suunnattomasti, kun ei niitä raketti-insinöörin duuneja puissa kasva keskenkasvuisille opiskelijoille, ja muita hommia ei annettu juuri siksi että "kun sinulla on pelkkiä kiitettäviä kvanttifysiikasta niin olet aivan ylikoulutettu tähän meidän kesätuuraukseen".

Jissen sanoi:
...vahtimestarin lomatuurausta jonka olisi mielellään hoitanut, mutta pomo sanoi haastattelussa suoraan ettei hän voi palkata noin ylikoulutettua heeboa, kyllähän sinä noilla papereilla löydät jotain oikeita raketti-insinöörinkin hommia.

Niin, jos jättää CV:stä pois ne korkeakouluopinnot niin sitten työnantaja kysyy haastattelussa että missä olitkaan nuo viisi vuotta, et kai vain työttömänä? Tällaisia ei niin mukavia pattitilanteita koulutus voi aiheuttaa.

lej sanoi:
En tiedä onko tämä vain tätä normaalia koulujen itsensä ylistämistä, mutta te jotka yliopistossa opiskelette tietotekniikka vai niitä onkaan, niin esim. olisiko tyhmä veto suorittaa sivuaineena esim. johtamista vaikkapa kauppakorkeassa, näin ainakin meidän koulussa (Tukkk) selitetään, että olet ihan eri lähtötasolla jos olet sitä johtamista opiskellut myös. Kun kyse on siis esim. näistä Turun yliopiston jampoista.
Ennenkuin on mitään oikeaa työkokemusta mun on vaikea uskoa, että niistä johtamisopinnoista jää paljoa käteen. Kuitenkin menee softahommissa vuosia, ennenkuin hääräät dirikana. Jos johonkin esimiesputkeen pääsee niin ne samat koulutukset järjestää sitten kyllä työnantajakin (ja tienaat liksaa samalla).

Dopey sanoi:
Jos johonkin esimiesputkeen pääsee niin ne samat koulutukset järjestää sitten kyllä työnantajakin (ja tienaat liksaa samalla).

Riippuu vähän firmasta ja sen koosta, isommat firmat toki hoitaa näin. Pienemmissä tuosta koulutuksesta voi olla jopa jotain etuakin... ;)

Dopey sanoi:
Ennenkuin on mitään oikeaa työkokemusta mun on vaikea uskoa, että niistä johtamisopinnoista jää paljoa käteen. Kuitenkin menee softahommissa vuosia, ennenkuin hääräät dirikana. Jos johonkin esimiesputkeen pääsee niin ne samat koulutukset järjestää sitten kyllä työnantajakin (ja tienaat liksaa samalla).

Noin se homma menee.

Hauskaa, että jengi kuvittelee, että suorittamalla näitä ns. johtamis-kursseja pääsee Nokian pääjohtajaksi heti valmistuttuaan.

Niin takaisin threadin alkuperäiseen aiheeseen.
Tämä tuhat hakemusta lähettänyt kaveri oli alkuperäiseltä koulutukseltaan Filosofian kandidaatti pääaineena kansanrunous. Ei mielestäni kovin luottamusta herättävää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom