Off-topic 24h

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos haluaisi nykyisestä duunista tupla- tai triplaliksan, pitäisi alkaa yrittäjäksi. Olen siinä mitä teen, ihan hyvä, mutta en Suomen paras tai edes viidenneksi paras. Joskus maailmassa halusin olla omalla osaamisalueella ehdotonta eliittiä. Kun on norkoillut satoja päiviä lentokentillä alkaa se hohto vaan karista. Ei siellä rautapenkeillä ole niin hauskaa istuskella. Toiset tykkää kitata kaljaa lentokentillä ja se on heistä maailman hienointa, mikäs siinä. Kuitenkin pärjään vaikka viidakossa puolialastomien villien kanssa ja saan laitoksen käyntiin, ei siinä mitään. Se on kokeiltu ja onnistui. Yrittäjäksi alkaminen tarkoittaisi kuitenkin, että menettäisin kaiken sananvallan työskentelykohteisiin- ja maihin, se jolta raha tulisi, saisi sanella milloin työskennellään. Eli duunia painettaisiin ihan pirusti kellon ympäri ja 6-tai 7 päivää viikossa.

Torinlaidalla on omat hyvät puolensa ja huonot puolensa. Reilu pari tuntia viikossa on omalla kohdalla kohtuullinen uhraus normaalin viikkotyön päälle.

psykiatria

Minä kävin psykiatrian erikoislääkärin kanssa tindertreffeillä. Oli muuten vimosen päälle lanttumaakari. Tuli valehtelematta mieleen se kasku, että ainut ero sen valkotakkisen ja potilaitten välillä on, valkotakkisella on lukittujen ovien avaimet taskussa.

Perjaatteessa ei tarvitse blokata melua, eli ainakaan vastamelutoimintoa ei tarvitse olla. Aina on ollut kyllä suljetut kuulokkeet, avoimia en ole vielä kokeillut.
Ja johdoliset mielellään, olen ollut siinä uskossa että äänenlaatu olisi parempi, en tiedä vaikuttaako se oikeasti ollenkaan varsinkaan kun puhelimella kuuntelen.
Yksinkertaistettuna suljettujen etu on tosiaan tuo passiivinen melunvaimennus ja niihin on helpompi toteuttaa tukevampaa bassotoistoa. Avoimien etuna taas ilmavampi soundi ja laajempi äänikuva. Ja toki mitä korkeammalle hinta- ja laatutasolle mennään, niin molemmista rupeaa löytymään molempia hyveitä.

Johdon etuna lienee se, että äänisignaalia ei pakata ja käsitellä mitenkään, niin kuin BT-kodekit tekevät, vaan luureihin tulee se signaali, joka alkuperäisestä lähteestä tulee, mutta kyllä kai nää tän päivän häviöttömät BT-kodekitkin rupeaa aika hyviä olemaan. Toki toi BT-vaatimus rajaa sitten suuren määrän johdollisia laatukuulokkeita poies, mikä lienee suurin syy, että johdollisia suositaan vakavammassa kuulokekuuntelussa.
Kuulokevahvistinta olen miettinyt, tosin en tiedä asiasta mitään niin on ollut vähän selvittelyn alla vielä. Tai sitten jos ostaisi ihan kunnon vahvistimen johon liittäisi puhelimen ja kuulokkeet... Nälkä kasvaa syödessä.

Budjetti on joustava, musiikki on niin iso osa elämää että siihen voin kyllä panostaa hieman enemmänkin.

Nyt käytössä on Sennheiser HD 205, eli ei mitkään kummoiset luurit, joskin ihan kelvolliset kun ei ole paremmasta tietoa.

E: Köh, no ihan 800 euroa ei ole laittaa kuulokkeisiin, varsinkin mut muut puitteet ei ole kunnossa. ( Audeze LCD-2)
Jos budjetti tosiaan pikkaisen venyy, niin tilaa testiin joko toi Senkun HD650 tai Hifiman Sundara (molempia saa palautusoikeuksin kotimaasta) ja niille joku satasen parin väliin osuva peruslaadukas dac / kuulokevahvari. Kyllä noita molempia varmaan luuristakin ajais, mutta varsinkin noiden Senkkujen kanssa lisätehosta ei ole haittaa ja ei noi mobiililaitteiden da-muunnoksetkaan mitään ihan kärkilaatua ole.

Hifitalolla on aika paljon kuulokerompetta ja löytyy toki lähes jokaisesta kotimaisesta Hifiliikkeestä plus kodinkonekaupat päälle. Jollain ~500€ kokonaissijoituksella rupeat saamaan jo varsin laadukasta kuulokeääntä, joilla kelpaa päästellä Peer Güntit ja muut.

Varmaan omalla alallani kyllä.

Toisaalta mulla kävi kesällä makeasti. 11 vuotta tein samaa hommaa, johon täysin kyrpiintyny.. mutta ilmeisesti olin parempi kuin muut, kun siittä sai rutkasti rahaa, ei voinut vaihtaa. Sitten katkes kamelin selkä, vaihdoin firmaa, missä ei tarvi matkustaa, pienemmällä palkalla (mutta riittävällä), paitsi samaa hommaa silti. Pari kk aloittamisen jälkeen kävikin silleen, että eräs töistä irtisano ja jäi kolo mikä piti nopeasti täyttää. Sain vaihdon siihen. Täysin eri homma mitä oon aiemmin tehnyt. Ja nyt aukes täysin uus maailma.

Suositut

Back
Ylös Bottom