Nuoriso irtisanoutuu vauhdilla SDP:stä!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
Toi älykkyys on siitä hauska juttu, että sitä on hemmetin vaikea mitata eikä mikään takaa, että koulutus mittaa sitä oikein. Samoin nämä palikkatestit ovat mielenkiintoisia, koska joitain vuosia sitten, kun City-lehti järkkäsi niiden "valopää" -kilpailun, niin voittajaksi päätyi kultaseppä ja toisena oli sitten lääketieteen tohtori ja kolmantena taisi olla fyysikko. Eli kaikilla mittareilla mitattuna löytyy kaikista eri töistä lopulta fiksua porukkaa. Tietysti eri mittareiden mukaan löytyy erilaisista töistä näitä enemmän tai vähemmän. Varmasti jos menee testaamaan puhdasta loogisen päättelykyvyn testiä esim. matematiikan laitoksen proffilla, niin tulos on varmasti korkeampi kuin Siwan kassojen keskuudessa, mutta Siwan kassanakin voi olla fiksu ihminen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toisekseen väittäisin, että vaikkapa oppisopimuksella kouluttautunut kirvesmies on varmastikin lahjakas, ei meistä kaikista voi tulla ekonomi-humanistimaisteri-lääkäreitä, ei vaikka olisi potentiaaliakin. Tekeekö se ihmisestä tyhmän luuserin, jos on kiinnostunut vaikka

Jos arvottaa koko maailmansa tutkintojen ja palkan mukaan niin aikas luuseri sitä silloin on.

Luuseri on luuseri, siihen ei auta yhdenkään koulun huippuarvosanat.
 
Niin tähän voisin lisätä, että tämä menestyminen on hauska juttu, koska sitä tunnutaan aina määrittelevän, että menestyminen on sama kuin valta ja raha. Itse teen esim. väitöskirjaa matikasta ja en todellakaan tiedä mihin hommiin haluan väitöskirjan valmistuttua. Olen tosiaan hyvin kiinnostunut alastani ja maisteriksi sain keskiarvoksi tasan 5, mutta toisaalta pitkällä tähtäimellä kiinnostaa enemmän esim. käydä kalassa, puntilla, fillaroimassa ja viettää aikaa kavereiden kanssa.

Proffaksi on alalla helvetin kova kilpailu ja siihen pääsee ehkä aikaisintaan 35-40 vuotiaana ja siinä välissä pitäisi tehdä todella paljon uhrauksia vapaa-ajan suhteen. Sitä voisi myös hakea töihin jonnekin investointipankkiin tai vastaavaan ja kokeilin jo oikeastaan tätä, mutta ei napannut, kun piti tehdä niin pitkää päivää. Tutkijana välttyisi pahimmalta byrokratialta ja voisi keskittyä mielenkiintoisiin asioihin, mutta työtehtävät ovat määräaikaisia. Palkka tosin riittäisi muuten mainiosti ja aikaa jäisi enemmän itse tutkimiselle, mutta määräaikainen työsuhde ei nappaa, koska vaikeuttaa muuten elämää.

Hulkki tuossa raapaisikin kauppis-threadissä tätä ongelmaa, ts. mistä löytää duunia, jossa 8h päivällä saa tehdä mielenkiintoisia asioita. Tässä oikeastaan tuleekin sitten Suomen järjestelmän ongelmat eli firman on paljon halvempi ottaa töihin kaksia jannua tekemään helvetisti ylitöitä kuin kolme normaalia päivää tekemään pienemmällä liksalla. Toisaalta ilmiö on maailmanlaajuinen...

EDIT: hyvinvointivaltio oikeastaan haittaa ihmisten hyvinvointia korkeakoulutettujen keskuudessa, koska kovat työntekijämaksut (TEL, LEL) ym. kannustavat palkkaamaan vähän ihmisiä tekemään palkattomia ylitöitä...
 
Miten voi 22 vuotiaalle olla peruskoulun todistus niin merkittävä ja tärkeä, että siitä pitää lähes joka postauksessa puhua? Peruskoulun paprulla ei oikeasti ole mitään muuta merkitystä kuin, että sen avulla mennään joko lukioon tai ammattikouluun. Lukioon pääsee alle seiskan keskiarvolla, joten kaikki yli sen on periaatteessa puhdasta tuhlausta.

Minun kokemukseni mukaan parhaiten menestyvät sellaiset ihmiset, jotka eivät koulumenestykseltään ole aivan terävintä kärkeä. Tämä pätee erityisesti kaupallisella puolella. Työnantajia kiinnostaa saada palvelukseensa oikeanlaisia työntekijöitä, jotka ovat sosiaalisia ja pärjäävät monissa tilanteissa. Usein hikipinko nörtti ei oikein pärjää sosiaalisesti, mikä työmarkkinoilla on pitkä miinus.

Vähän rennommin opiskeluaikaansa viettävät mutta kuitenkin suhteellisen hyvillä arvosanoilla valmistuvat ovat rakentaneet hyvän kontaktiverkoston ja oppineet sosiaaliset taidot sinä aikana kun vähemmän sosiaalinen kaveri keskittyy vain lukemiseen ja todistuksen keskiarvon pähkäilyyn.

Käytännössä koulussa kuin koulussa on tärkeintä saada jonkinlainen päätöspahvi ulos. Ensimmäisen oikean työpaikan jälkeen voi koulutodistuksiin pyyhkäistä terseensä. Työelämän näytöt annetaan ihan muilla keinoin.

Nimimerkillä vuosia nörtteilyn takia hukannut :itku:
 
Ei ole missään työhaastattelussa multa ikänä kysytty koulupapereita eikä edes työtodistuksia. Toki ne aina on kyllä mukana ollut. OK, no ei ehkä peruskoulun päästötodistusta, jota ilmeisesti joku työnantaja kaipaa :D
 
Briteissä pitää konsulttifirmoihin ainakin olla kaikki helvetin paperit mukana ihan naperosta asti. Hyvä ettei eskarin jotain diplomeja kysytä. Tuntuu, että siellä halutaan töihin näitä sopuleita, jotka ovat vääntäneet helvetisti töitä naperosta asti eivätkä siten osaa kyseenalaistaa firmojen vapaa-ajan riistämisen idiotismiä.
 
Niin tähän voisin lisätä, että tämä menestyminen on hauska juttu, koska sitä tunnutaan aina määrittelevän, että menestyminen on sama kuin valta ja raha. Itse teen esim. väitöskirjaa matikasta ja en todellakaan tiedä mihin hommiin haluan väitöskirjan valmistuttua. Olen tosiaan hyvin kiinnostunut alastani ja maisteriksi sain keskiarvoksi tasan 5, mutta toisaalta pitkällä tähtäimellä kiinnostaa enemmän esim. käydä kalassa, puntilla, fillaroimassa ja viettää aikaa kavereiden kanssa.

Proffaksi on alalla helvetin kova kilpailu ja siihen pääsee ehkä aikaisintaan 35-40 vuotiaana ja siinä välissä pitäisi tehdä todella paljon uhrauksia vapaa-ajan suhteen. Sitä voisi myös hakea töihin jonnekin investointipankkiin tai vastaavaan ja kokeilin jo oikeastaan tätä, mutta ei napannut, kun piti tehdä niin pitkää päivää. Tutkijana välttyisi pahimmalta byrokratialta ja voisi keskittyä mielenkiintoisiin asioihin, mutta työtehtävät ovat määräaikaisia. Palkka tosin riittäisi muuten mainiosti ja aikaa jäisi enemmän itse tutkimiselle, mutta määräaikainen työsuhde ei nappaa, koska vaikeuttaa muuten elämää.

Hulkki tuossa raapaisikin kauppis-threadissä tätä ongelmaa, ts. mistä löytää duunia, jossa 8h päivällä saa tehdä mielenkiintoisia asioita. Tässä oikeastaan tuleekin sitten Suomen järjestelmän ongelmat eli firman on paljon halvempi ottaa töihin kaksia jannua tekemään helvetisti ylitöitä kuin kolme normaalia päivää tekemään pienemmällä liksalla. Toisaalta ilmiö on maailmanlaajuinen...

EDIT: hyvinvointivaltio oikeastaan haittaa ihmisten hyvinvointia korkeakoulutettujen keskuudessa, koska kovat työntekijämaksut (TEL, LEL) ym. kannustavat palkkaamaan vähän ihmisiä tekemään palkattomia ylitöitä...
Naksu, ilmankos sä olet aina aikasemminkin pärjännyt koulussa erinomaisesti, koska olet niin lahjakas että pystyt tekemään väikkäriä, yleensäkään. Ota huomioon meidän kahden välinen ero, sä olet tohtorinlakkia tekevä huippuälykäs matemaatikko, mä olen kaupankassaksi opiskeleva, parempaan kouluun pyrkivä kaupankassalla kesänsä töissä viettävä tavis, joka vaan sattui myös pärjäämään ihan kelvollisesti koulussa. Mutta pärjäämisestä huolimatta, jätin menemättä sinne päivölän matikkaopistoon yläasteelta, vaikka kovasti opo puolipakolla olikin laittamassa (=jälkikäteen onneksi, koska paloin aika pahasti matikan kanssa loppuun lukiossa) jätin myöskin menemättä seudun parhaaseen lukioon, mihin keskiarvo oisi riittänyt helposti, oli noin numeroa pääsyrajaa parempi.

Sen lisäksi tein kyllä jälkikäteen ajatellen elämäni suurimman virheen jatkokoulutuspaikan suhteen. Kadun sitä, ja pyrin sen tosiseikan muuttamaan vaikka väkisin. Mutta ota ihmeessä huomioon se, että olet itse lahjakkaampi kuin 99.9% ihmisistä, mä olen tuleva kassa*täti* joka opiskelee tradenomiksi, vaikka mulla oli aika samanlaiset kokemukset peruskoulusta ja lukiosta kuin sulla, niin sä silti olet mua noin 50 000 kertaa parempi jätkä, sä olet ilmeisen älykäs, jos kerran matikan väikkäriä teet. Arvostan, helvetin isolla A:lla

Mä arvostan erittäin paljon, koska olet niin paljon mua parempi, etten ikinä pääse, enkä tule pääsemäänkään lähellekään samaan, vaikka toivonkin kauppakorkeaan siirtyväni ensi syksyllä. Se on sitten ihan toinen juttu, riittääkö mun älykkyyspotentiaali moiseen suoritukseen. Todellakin muiden tän ketjun kanssakeskustelijoiden riittää ihan kevyesti, ja mä olen jokatapauksessa tän threadin idiootein jätkä, mutta siksi oikeastaan olenkin täällä, koska mä haluan kyllä ottaa samalla oppia niiltä, jotka on mua parempia ihmisiä.

Eli ei pidä koulumenestyksestä yleistää, jos on tuleva matikan alan tohtori, on kai aika luonnollista että pärjää koulussa erinomaisesti ilman mitään ponnisteluja, mä olen ihme kyllä menestynyt aikaisemmilla kouluasteilla myös, vaikka olen itse opiskelemassa kaupan kassaksi, jonka töitä itse teen kesäisin myös. Eli toisinsanoen, mä ihmettelen sitä, jotta miten mä muka menestyin suunnilleen samalla tapaa kuin tulevat tohtorit, ja myöskään itse en juurikaan joutunut läksyihin panostamaan, ja silti mä olen aika tavallinen tuleva nykyajanmerkonoomi, ja loput menestyneet maistereita ja tohtoreita.

Itselle kyllä on ihan sydämenasia päästä opiskelemaan kauppatieteitä, niistä mä oikeastaan ainoana asiana olen kiinnostunut autojen ja naisten ja kalastuksen ja painojennostelun lisäksi..

e:
Miten voi 22 vuotiaalle olla peruskoulun todistus niin merkittävä ja tärkeä, että siitä pitää lähes joka postauksessa puhua? Peruskoulun paprulla ei oikeasti ole mitään muuta merkitystä kuin, että sen avulla mennään joko lukioon tai ammattikouluun. Lukioon pääsee alle seiskan keskiarvolla, joten kaikki yli sen on periaatteessa puhdasta tuhlausta.

Minun kokemukseni mukaan parhaiten menestyvät sellaiset ihmiset, jotka eivät koulumenestykseltään ole aivan terävintä kärkeä. Tämä pätee erityisesti kaupallisella puolella. Työnantajia kiinnostaa saada palvelukseensa oikeanlaisia työntekijöitä, jotka ovat sosiaalisia ja pärjäävät monissa tilanteissa. Usein hikipinko nörtti ei oikein pärjää sosiaalisesti, mikä työmarkkinoilla on pitkä miinus.

Vähän rennommin opiskeluaikaansa viettävät mutta kuitenkin suhteellisen hyvillä arvosanoilla valmistuvat ovat rakentaneet hyvän kontaktiverkoston ja oppineet sosiaaliset taidot sinä aikana kun vähemmän sosiaalinen kaveri keskittyy vain lukemiseen ja todistuksen keskiarvon pähkäilyyn.

Käytännössä koulussa kuin koulussa on tärkeintä saada jonkinlainen päätöspahvi ulos. Ensimmäisen oikean työpaikan jälkeen voi koulutodistuksiin pyyhkäistä terseensä. Työelämän näytöt annetaan ihan muilla keinoin.

Nimimerkillä vuosia nörtteilyn takia hukannut

Siksi, koska mä olen opiskelemassa itseni mielestä sellasta tutkintoa, jota en kehtaa luonnossa ääneen sanoa, mua ei se kiinnosta yhtään, ja en pidä sitä sellaisena lahjakkuuden osoituksena, sensijaan se, että mun koulutodistukset oli ihan hyvät, ja se että mä olen kouluaikoina voittanut muutamia tietokilpailuja, isoimmassa voittamassani tuhansia muitakin vastanneita, rakentaa pitkälle mun omanarvontuntoa, koska mä en henkilökohtaisesti pidä itseäni muuten minään, kun en opiskele minulle tärkeää ja mieluista alaa, ja ne on ainoaa mitä olen saavuttanut tietty tietenkin futisturnausmitaleiden lisäksi, mitä sain, kun vielä pelasin.
 
Uutta työpaikkaa hakiessa se viimeinen viisi vuotta merkitsee. Ei ketään oikeasti kiinnosta, mitä on kymmenen vuotta sitten tehnyt tai miten on koulussa menestynyt. Ihan nuorella kaverilla tilanne on tietysti toinen, mutta aika huono on tilanne, jos valmistuttuaan koulusta joutuu todistus kourassa töitä etsimään eikä ole älynnyt soluttautua jo hyvissä ajoin sopivaan yritykseen antamaan niitä todellisia näyttöjä itsestään. Tässä tapauksessahan todistus on vain muodollinen paperi, jota harvoin edes tarvitsee työnantajalle toimittaa.
 
Eli ei pidä koulumenestyksestä yleistää, jos on tuleva matikan alan tohtori, on kai aika luonnollista että pärjää koulussa erinomaisesti ilman mitään ponnisteluja, mä olen ihme kyllä menestynyt aikaisemmilla kouluasteilla myös, vaikka olen itse opiskelemassa kaupan kassaksi, jonka töitä itse teen kesäisin myös. Eli toisinsanoen, mä ihmettelen sitä, jotta miten mä muka menestyin suunnilleen samalla tapaa kuin tulevat tohtorit, ja myöskään itse en juurikaan joutunut läksyihin panostamaan, ja silti mä olen aika tavallinen tuleva nykyajanmerkonoomi, ja loput menestyneet maistereita ja tohtoreita.

Itselle kyllä on ihan sydämenasia päästä opiskelemaan kauppatieteitä, niistä mä oikeastaan ainoana asiana olen kiinnostunut autojen ja naisten ja kalastuksen ja painojennostelun lisäksi..

Suosittelisin joskus palaamaan vähän maan pinnalle tuossa ihmisten arvioimisessa. Monet tohtorit eivät kyllä ole mitään uskomattoman fiksua sakkia, koska tohtorin hatun saa Suomessa päähänsä kyllä lähes pelkästään kovalla työllä. Mitä peruskouluun tulee, niin meneppä laittamaan vaikka yläasteen matikankoe jollekin TKK:n teknillisen fysiikan sisäänotolle. Varmasti kaikki ovat tämän mittarin mukaan yhtä hyviä, vaikka totuus on muuta. Ei niitä eroja tule ennen kuin ihmisiltä aletaan vaatia. Suomen koulujärjestelmä perustuu siihen, että pidetään kaikki mukana, joten täällä ei edes yritä nuorella iällä etsiä niitä "huippuja".

EDIT: Suomen tohtoreista voisin sanoa, että esim. bioalalla on paljon tohtoreita, jotka ovat näitä "en päässyt lääkikseen", ts. monista näistä tieteistä tohtorinhatun saa päähänsä helpommin kuin mitä lääkikseen pääsy vaatii. Oikeastaan tieteentekijöiden puheenjohtaja itse on tämmöinen tapaus...
 
Niin mutta, jos mä menen sen saman matikankokeen laittamaan tradenomiopiskelijoille, aika moni failaa sen, ja tuskin suinkaan edes puolet saa hyvää arvosanaa siitä. Opiskelijamateriaaleissa eri koulujen välillä on niin äärettömiä eroja, ja teknillisen fysiikan opiskelijat on todennäköisesti kaikki suomen parhaan 1% joukossa ihmisiä.

Sanoisin kyllä että ylipäänsä TKK, kauppatieteet, oikislaiset ja lääkiksen porukka on reilusti muita ihmisiä parempia ihmisiä. Jokainen, joka sinne pääsee saa olla ihan ansaitusti ylpeä itsestää, on varmasti parempi kuin naapurinsa.

Vaikka en mä ole itsekään muuta kuin turhaa biomassaa, koska kyllä nää munkin näytöt rajottuu siihen, että olen kaupankassalla ollut töissä, opiskelen kaupan kassaksi, ja todennäköisesti tulen myöskin lopun elämäni viettämään kaupanalan suorittavissa tehtävissä. Koska kauppatieteiden opiskeluihin käsiksipääsy on tavikselle aika helvetin paha nakki.

e: tietenkin toivon, ja teen myös aivan kaikkeni, että jonain päivänä ne KTM-paperit käteen kolahtaa. Se ei vaan riitä, kun on syntymässään saanut tietyn potentiaalin, saa sitä haluta mitä tahansa, ja tehdä töitä valtavasti sen eteen, mutta todellisuudessa se ei ole mitään, jos ei ole tarpeeksi hyvä yksilö
 
No ainakin tietyllä mittarilla ne on älykkäämpää väkeä ku laivasiivoojat. Senverta vedetää takasin, että ei älykkyys määrää ihmisarvoa, huonoilla termeillä puhuin.

ja toiseksi, olen jo päässy duuniin ensi kesäksi. Ihan riippumatta mun asenteesta elämääkohtaa. hajoo siihi.;) noh. kyl ei sitä piä väheksyä imo, että oikikseen on kyllä 95% ihmisistä niin turha hakea, täytyy olla äärimmäisen nokkela, viisas, oppimiskykyinen ja soveltamistaitoinen yksilö, jotta on mahdollista sinne päästä.
 
No ainakin tietyllä mittarilla ne on älykkäämpää väkeä ku laivasiivoojat. Senverta vedetää takasin, että ei älykkyys määrää ihmisarvoa, huonoilla termeillä puhuin.

ja toiseksi, olen jo päässy duuniin ensi kesäksi. Ihan riippumatta mun asenteesta elämääkohtaa. hajoo siihi.;) noh. kyl ei sitä piä väheksyä imo, että oikikseen on kyllä 95% ihmisistä niin turha hakea, täytyy olla äärimmäisen nokkela, viisas, oppimiskykyinen ja soveltamistaitoinen yksilö, jotta on mahdollista sinne päästä.

Mun serkku on oikiksessa ja on kyllä kaikkea muuta. Pääsi tosin sisään vasta neljännellä yrityksellä... Ei se minne on päässyt oikeasti merkkaa niin helvetin paljoa. On olemassa paljon vaativampiakin asioita kuin oikikseen pääsy ja sinne pääsy on pitkälti motivaatiosta kiinni. Esim. itse voin sanoa, että en kuulu tuohon 5%:iin, koska oikikseen lukeminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Olen sitä sorttia, että mua ei saa kirveelläkään opettelemaan ulkoa mitään, koska pidän sitä ajanhukkana. Siksi onneksi opiskelen alaa, jossa riittää ymmärtäminen.
 
Tämä topicci on kyllä parasta antia :D

"TKK, kauppatieteet, oikislaiset ja lääkiksen porukka on reilusti muita ihmisiä parempia ihmisiä."

Enough said?

Myötähäpeä tässä vaiheessa on ehkäpä suurin tunne. Ei ne kauppatieteet tai mikään muu yliopisto autuaaksi tee. Viimeistään siellä kauppakorkeakoulussa sen huomaa ;)

Nyt voisi olla Indicalla rauhoittumisen paikka, sillä tuo tekstisi on aika ikävää luettavaa. Ja sanon tämän ihan hyvällä, mutta jos tarvitsee brassailla yläasteen keskiarvoilla ja omalla älykkyydellä, samaan aikaan ihannoiden kyltereitä tai muita yliopisto-opiskelijoita, on joku aika pahasti pielessä.

Tiedän muuten yhden tapauksen HSE:llä, joka muistuttaa kyllä täysin sinua juttujen perusteella. Kaikki duunarit ovat alempiarvoisia ihmisiä kuin hän, hänen mielestään. Surullista vain on, kun tämä kaveri on itse niin sokea itselleen :(

Ei muuta kuin tsemppiä sinne kauppikseen, kyllä sieltä sopiva viiteryhmä sulle löytyy! Voitte perustaa vaikkapa jonkinlaisen kerhon?
 
Opiskelijamateriaaleissa eri koulujen välillä on niin äärettömiä eroja, ja teknillisen fysiikan opiskelijat on todennäköisesti kaikki suomen parhaan 1% joukossa ihmisiä.

Ehkä prosentin parhaimmiston joukossa matemaattiselta älykkyydeltään, muuten tuo fysiikan opiskelu ei erityisesti tee ihmisestä mitenkään "parasta" tai "hyvää" ihmistä.

Sanoisin kyllä että ylipäänsä TKK, kauppatieteet, oikislaiset ja lääkiksen porukka on reilusti muita ihmisiä parempia ihmisiä.

Voi jeesus mitä paskaa. Koulupaikka lienee ilmeisesti ainoa paremmuuden mittari kun ihmisistä puhutaan? En normaalisti kuulu mihinkään humanistiymmärtäjäporukkaan mutta kieltämättä nämä Indican letkautukset saavat itsestäni esiin melkoisen ymmärtäjän joka pakenee maallista mammojaa ja vallan ja älykkyyden mukanaan tuomaa päänsärkyä. Voi jeesus. Menen halaamaan puita.




No ainakin tietyllä mittarilla ne on älykkäämpää väkeä ku laivasiivoojat. Senverta vedetää takasin, että ei älykkyys määrää ihmisarvoa, huonoilla termeillä puhuin.

Mitä sinä tiedät laivasiivoojien älykkyydestä? Käsittääkseni voi olla mahdollista että ihminen omaisi helvetillisen potentiaalin vaikka mihin matemaattis-luonnontieteellis-kauppatieteelliseen temppuun mutta sitä ei vaan kiinnosta. Sitä kiinnostaa muut asiat niin paljon enemmän ettei se lähde tuhlaamaan yliopiston teoreetikoiden seuraan vaan keskittyy tässä ja nyt siihen mitä pitää olennaisena. Voi olla että maailman älykkäin ihminen siivoaa tällä hetkellä laivaa kun sitä ei vaan vittuakaan kiinnosta joku numeroiden pyörittely. Sen mielestä voi olla paljon kivempaa saada jonkinlainen elanto siivoamisesta ja loppu aika pöyhiä multaa, etsiä kastematoja ja runkkailla Lada Samarasta fantasioiden.
 
Sanoisin kyllä että ylipäänsä TKK, kauppatieteet, oikislaiset ja lääkiksen porukka on reilusti muita ihmisiä parempia ihmisiä. Jokainen, joka sinne pääsee saa olla ihan ansaitusti ylpeä itsestää, on varmasti parempi kuin naapurinsa.

Voi herranen aika.

Paljon tällä palstalla on kaikenlaista mutta nyt on kyllä vedetty pohjat.
 
Yleensä en kannata suoraa vittuilua kenellekään henk. koht täällä, mutta indica kyllä vetää pohjat. On varmaan ihan helvetin mukava työkaveri tulevaisuudessa. "Mulla on tutkinto ja parempi keskiarvo yläasteelta, olen siis parempi ihminen kuin tuo vieressä samaa duunia tekevä."

Ei oikeasti ole ihme, että elämä potkii päähän tuolla asenteella.

No mutta noita on sitten kiva jossain vaiheessa kyykyttää, kun luulot on vähän suuremmat kuin osaaminen oikeasti =)
 
Back
Ylös Bottom