Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nyt kyllä menee Indican viisaudet ignoreen.
Eiku ton rajahyödyn mä otin esille, koska mulle toi aikasemmin ollut marginalistinen vallankumous, jonka perään nää olit laittanu ton diminishing marginal utilityn ol uus termi. siis se marginalistinen vallankumous.
Tottakai ihmiset preferoivat eri hyödykkeitä eri tavoin, toiset ostaa aina lipeäkalaa toiselle lipeäkala on suorastaan rajahaitta.. Eikö tuotteen kysyntäkäyrän (yhteiskunnan, eli markkinan tasolla) muodolla yritetä ainakin, perustella eri käyrän kohdissa oleva erisuuruinen kysynnän jousto, joka voidaan laskea mm.tulon suhteen, ja voihan olla että erityisen rikas, vaikka olli-pekka k. haluaakin tavallisten banaanien sijaan ostaa vaikka aitoja afrikkalaisia minibanaaneja.. Sen takia kai kysyntäkäyrä onkin käyrä, eikä välttämättä aina oikeasti lineaarinen suora. Mutta, koska ihmiset yksilöinä preferoivat eri hyödykkeitä eri tavoin, eikö idea ole tavallaan summata koko markkinoiden markkinakysyntä yhteen kuvaan, ja tiedot taitaa tähän tulla jonkinlaisesta markkinatutkimuksesta, vaikka oletkin mua viisaampana kritisoinut metodologiaa (myönnetään että hassua logiikkaa edustaa ajatus, että yksittäisen kuluttajan suklaankulutuksesta voidaan johtaa koko suklaamarkkinoiden kysyntä)
Totta että oletus ihmisten yhtäläisistä kulutustottumuksista varallisuuden kasvun suhteen ja samalla oletuksesta ihmisten olevaisuudesta toistensa klooneja on tiukka ja varsin epärealistinen.Se käppyrän muoto voisi aivan yhtä hyvin olla myös ihan järkyttävää söheröä, kuin tuollainen tasaisesti laskeva käyrä. Jotta tuollainen tasaisesti laskevan käyrä voidaan pirtää kuvaamaan useamman kuin yhden ihmisen kulutustottumuksia, oletetaan, että a) ihmiset ovat toistensa klooneja b) kulutustottumukset pysyvät samassa suhteessa varallisuuteen, vaikka varallisuus lisääntyisikin.
Yhdyn tähän ihmettelijöiden kerhoon, miten voikaan ihminen olla noin kujalla?
No ainakin tietyllä mittarilla ne on älykkäämpää väkeä ku laivasiivoojat. Senverta vedetää takasin, että ei älykkyys määrää ihmisarvoa, huonoilla termeillä puhuin.
Yleensäkin aika hassua, että kyllä palstalla välillä raiskataan asiakaspalveluammatteja ihan huolella, puhutaan alentavaan sävyyn siwan kassoista ym. mutta jos sen tekee päinvastaiseen suuntaan, kehuu ylentävään sävyyn ihmisiä, jotka on viisaita ja ahkeria, ja päässeet työllä elämässään pitkälle saa ihan kauhean huudon aikaisiksi.
Silti mä ihan suuresti voin myöntää hattua nostavani niille, jotka on mua paremmin menestyneitä yksilöitä, enkä ole todellakaan ylpeä siitä mitä olen. Miksi olisinkaan, koska en ole mitään.
ylipääsä aika harvasta nyt tulee mitään.
Indica sanoi ääneen, mitä monet oikeasti ajattelee. Usein omat vahemmat ovat vielä aivopesseet lapsensa siihen, että vain koulutus merkkaa. Sekään ei ole mitenkään erikoista, että vanhemmat kieltävät seurustelemasta miehen kanssa, jolla ei ole akateemista koulutusta.
Mitä monet oikeasti ajattelee? Minut on ilmeisesti kasvatettu eri tavalla koska uskon että korkea koulutus ei ole elämässä se ainoa ja varsinkaan merkitsevin asia.
Rehellisesti sanottuna pidän tuollaisia vanhempia täysinä idiootteina jos tyttärelle tai pojulle annetaan ohjeeksi olla seurustelematta jonkun muun kuin akateemikon kanssa. Käsittääkseni Suomi on vapaa maa ja jokainen saa itse päättää millaisen puolison haluaa?
Niinpä. mutta tuohon on törmätty useasti. Harva nyt huutaa sitä keskustelupalstoilla, niin kuin Indica. Koska se antaisi pinnallisen kuvan. Monilla ihmisarvo nousee tittelin mukaan.
Ja vielä, peruskoulun tai lukionkaan arvosanat ei kerro paskaakaan siitä, miten jatko-opinnoissa pärjää. Osasta ihmisistä oikein huomaa, miten ne syttyy opiskeluun vasta sitten, kun pääsevät keskittymään siihen omaan juttuunsa, ja osa taas romahtaa, kun pelkkä valokuvamuisti ja luetun toistaminen ei enää riitäkään.
Enkä edes viitsi sanoa, miten pahaa tekee lukea tuommoista skeidaa siitä, että ihmisen arvo on jotenkin yhteydessä johonkin tutkintoon.
Niinpä. mutta tuohon on törmätty useasti. Harva nyt huutaa sitä keskustelupalstoilla, niin kuin Indica. Koska se antaisi pinnallisen kuvan. Monilla ihmisarvo nousee tittelin mukaan.