Nuoriso irtisanoutuu vauhdilla SDP:stä!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
No niille monille :david:-patsas.

Itsekin tunnen näitä henkilöitä, joilla on kauheat paineet saada joku korkeakoulututkinto, koska vanhemmat, sukulaiset, siskon mies ynnä muut omaavat hienot tittelit. Jos ei kuitenkaan pääse sinne suvun arvostamaan opinahjoon, niin mieltä painaa ahdistus ja epäonnistumisen tunne..ja vielä ihan turhaan. Sääli.

Puhut asiaa. Tällainen perhe löytyy meidän lähipiiristä. Vanhemmat ei arvosta mitään muuta kuin koulutusta, ihminen ei ole mitään jos se ei saa valkolakkia. Ja sitten niitä omien lasten mahdollisia "menestymisiä" muistetaan tuoda esiin joka välissä.

No vähän näihin yhteydessä olen, mutta käsittääkseni aika hajalla tuo perhe on nykyään. Yksi siellä ja toinen täällä ja juuri ketään ei pidä yhteyttä toisiinsa. Jotenkin täysin kieroutunut etenkin noiden vanhempien arvomaailma.

No kukin tyylillään, ei kai tähän voi muutakaan taas todeta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tutkinnot... Tekisi mieli melkein sanoa että ihmiset menestyvät korkeakoulujen ja yliopistojen aivopesusta huolimatta, eikä niiden ansiosta. Missään koulussa ei opeteta menestymään. Suurin osa kauppatieteilijöistäkin on persaukisia työn orjia, ihan niinkuin suurin osa muistakin.

Korkeakouluun pitää mennä sillä asenteella, että menee sinne etsimään työkaluja, joita voi käyttää omiin tarkoitusperiinsä. Ei pidä kuvitella että menestys tuodaan hopeatarjottimella yhdessä diplomin kanssa. Ehei. Valkokauluskin on loppujenlopuksi vain kaulapanta.

Miettikää ihan oikeasti. Onko 5k €/kk mielestänne paljon rahaa? No ei ole. Se ei ole mitään. Vain yhdellä asialla on väliä, nimittäin pääomalla. Ja tämä pääoma voi olla rahaa tai henkistä pääomaa. Itseensä kannattaa sijoittaa ja jos on kunnianhimoinen ja on visio siitä mitä haluaa tehdä, voi korkeakoulututkinto olla hyvä sijoitus. Muussa tapauksessa pysykää poissa kouluista, hukkaatte vain aikaanne siellä.
 
Tutkinnot... Tekisi mieli melkein sanoa että ihmiset menestyvät korkeakoulujen ja yliopistojen aivopesusta huolimatta, eikä niiden ansiosta. Missään koulussa ei opeteta menestymään. Suurin osa kauppatieteilijöistäkin on persaukisia työn orjia, ihan niinkuin suurin osa muistakin.

Korkeakouluun pitää mennä sillä asenteella, että menee sinne etsimään työkaluja, joita voi käyttää omiin tarkoitusperiinsä. Ei pidä kuvitella että menestys tuodaan hopeatarjottimella yhdessä diplomin kanssa. Ehei. Valkokauluskin on loppujenlopuksi vain kaulapanta.

Miettikää ihan oikeasti. Onko 5k €/kk mielestänne paljon rahaa? No ei ole. Se ei ole mitään. Vain yhdellä asialla on väliä, nimittäin pääomalla. Ja tämä pääoma voi olla rahaa tai henkistä pääomaa. Itseensä kannattaa sijoittaa ja jos on kunnianhimoinen ja on visio siitä mitä haluaa tehdä, voi korkeakoulututkinto olla hyvä sijoitus. Muussa tapauksessa pysykää poissa kouluista, hukkaatte vain aikaanne siellä.

Hoho, Tomppa puhuu asiaa! Suuresta palkasta menee suuret verot ja suuri palkka tarkoittaa yleensä suurta vastuuta ja usein myös pitkiä työpäiviä. Onko tuo sitten hyvä korvaus menetetystä vapaa-ajasta? Ensin menetät vapaa-aikaasi usean vuoden koulussa ja sitten olen lopunikääsi työantajan talutushihnassa...no onhan se varmaan hieno olla uraohjus. :jahas:
 
Ensin menetät vapaa-aikaasi usean vuoden koulussa ja sitten olen lopunikääsi työantajan talutushihnassa...no onhan se varmaan hieno olla uraohjus. :jahas:

No just. Ainakin itselläni oli opiskellessani huomattavasti enemmän vapaa-aikaa kuin nyt työelämässä.

Nyt taas mentiin ääriesimerkkeihin, joka ei kuitenkaan pidä paikkaansa suurimman osan kohdalla. Yhtä lailla sitä perusduunari painaa ylitöitä kun asuntolaina painaa päälle ja vaimo ja kersat vinkuvat.

Itselleni koulutus on keino hankkia vaihtoehtoja ja löytää tasapaino palkan ja vapaa-ajan väliltä. Suhteellisen hyvä palkka, vaikkapa 4K€/kk ja alle 40 tunnin työviikko ilman ylitöitä kuulostaisi kivalta. Niin ja siisti sisätyö.

Ja Tomppa85:lle. Ainakin itse sain opiskeluajoilta irti hyvin paljon muutakin kuin pelkästään ne maisterinpaperit. En näe käyttäneeni sitä viittä vuotta turhaan vaikka en tienaisikaan viitta tonnia kuussa.
 
Itselleni koulutus on keino hankkia vaihtoehtoja ja löytää tasapaino palkan ja vapaa-ajan väliltä. Suhteellisen hyvä palkka, vaikkapa 4K€/kk ja alle 40 tunnin työviikko ilman ylitöitä kuulostaisi kivalta. Niin ja siisti sisätyö.

Ja sitten mä heräsin....

Toki tollasta varmaan jokanen toivoo ja tavoittelee, mutta ihan yhtälailla marginaaliporukka tuohon pääsee.
 
Mutta kyllä se alkaa niin olemaan, että jonkinlaiset paperit on oltava, jotta pääsee töitä tekemään. Onhan jotkut menestyneet hyvinkin ihan peruskoulupohjalta, mutta jos ei ole suhteita tai muita keinoja alkaa rakentamaan tulevaisuutta, niin koulun penkkiä on kulutettava.

Onhan se hienoa sekin, että on panostanut opintoihin, mutta ei se kenestäkään tee parempaa ihmistä.

Minulla on amk-tutkinto itseäni kiinnostavalla alalla ja työaika on periaatteessa se kahdeksasta neljään. Mutta onneksi ei ole pelkästään sitä siistiä sisätyötä, vaan kesäkaudet saan olla kentällä melkein kokonaan :rock: Pelkkä sisätyö on suolesta.

ps. palkka ei ole ihan 4k/kk :)
 
Kaikkein vähiten "hyvän" duunipaikan saa sillä että torppaa pelkän ideankin mahdottomuutena. Kamoon, jos jokin elintasoa laskee niin se on pessimismi.
 
Ja sitten mä heräsin....

Toki tollasta varmaan jokanen toivoo ja tavoittelee, mutta ihan yhtälailla marginaaliporukka tuohon pääsee.

Ei toi nyt niin harvinaista ole.
 
Ja sitten mä heräsin....

Toki tollasta varmaan jokanen toivoo ja tavoittelee, mutta ihan yhtälailla marginaaliporukka tuohon pääsee.
En mä nyt sanois, että tuo mitenkään kummallista ois.

Kaikki ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet jotka minä tunnen tienaavat kyllä tuon ja enemmänkin. Tai no yhdellä jonka tunnen ei taida peruspalkka olla tuota mutta sillä on jonkinlainen bonarijärjestelmä jonka kanssa palkkakin varmaan on jo tuolla tasolla mutta tämä onkin vuosi sitten valmistunut.
 
Ja sitten mä heräsin....

Toki tollasta varmaan jokanen toivoo ja tavoittelee, mutta ihan yhtälailla marginaaliporukka tuohon pääsee.

Joo, olet oikeassa, 3,5k€ olisi ollut varmaankin lähempänä lyhyen tähtäimen suunnitelmaa

Hmm, tällä hetkellä näyttää suunnilleen 3 vuoden päästä olevan työaika 36:15 viikossa, ei ylitöitä ja palkka sellaiset 3200€/kk. Niin ja siisti sisätyö =) Kait se siitä nousee jossain vaiheessa lähemmäs sitä neljää tonnia kunhan saa henkilökohtaiset lisät kohdilleen. Jos ei muuten, niin odottelemalla että korotukset hilaavat peruspalkkaa ylöspäin.

Mennään taas OT ja lujaa, mutta näitä sattuu.
 
En mä nyt sanois, että tuo mitenkään kummallista ois.

Kaikki ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet jotka minä tunnen tienaavat kyllä tuon ja enemmänkin. Tai no yhdellä jonka tunnen ei taida peruspalkka olla tuota mutta sillä on jonkinlainen bonarijärjestelmä jonka kanssa palkkakin varmaan on jo tuolla tasolla mutta tämä onkin vuosi sitten valmistunut.

En mä tosta palkasta mitään puhunu, vaan noista muista spekseistä tossa mukana.

Eli tuo oli siisti sisätyö, ilman ylitöitä ja stressiä. Kas kun ei oma suihinottaja ja suihkukonekin vielä kaupan päälle.

Mulla nyt on sellainen käsitys, voin toki olla väärässäkin, että siihen isoon palkkaan joutuu yleensä tekemään ihan oikeasti duuniakin. Vissiin olen sitten väärässä.
 
En mä tosta palkasta mitään puhunu, vaan noista muista spekseistä tossa mukana.

Eli tuo oli siisti sisätyö, ilman ylitöitä ja stressiä. Kas kun ei oma suihinottaja ja suihkukonekin vielä kaupan päälle.

Mulla nyt on sellainen käsitys, voin toki olla väärässäkin, että siihen isoon palkkaan joutuu yleensä tekemään ihan oikeasti duuniakin. Vissiin olen sitten väärässä.

Tuskin olet väärässä, mutta korkeakoulututkinnolla ja edes jonkinmoisella työkokemuksella tuo on kaikkea muuta kuin iso palkka.
Ison palkan eteen sitten saakin sitten tottakai huhkia ja unohtaa ne aikakäsitteet vaikka siihen muodolliset reunaehdot olisikin jossain periaatteessa olemassa.
Varsinkin jos on se kk-tutkinto ja ambitiot korkealla niin ne uhraukset ovat ihan eri luokkaa. Mutta silloin potentiaaliset korvauksetkin siitä työstä ovat ihan eri luokkaa. Tai sitten olen aivan pihalla itsekin. :) Mutta kyllä tuota korkeakoulutettua porukkaa aika paljon lähipiirissä on, ja osa siitä tutkijaa jne jotka ei tunnetusti kummoisia tienaa, mutta sitten ne jotka ovat kaupallisella jne alalla niin heillä ne korvaukset ovat kyllä sitten aivan toista luokkaa kuin 4k tms. kun vähänkin etenee.
 
En mä tosta palkasta mitään puhunu, vaan noista muista spekseistä tossa mukana.

Eli tuo oli siisti sisätyö, ilman ylitöitä ja stressiä. Kas kun ei oma suihinottaja ja suihkukonekin vielä kaupan päälle.

Mulla nyt on sellainen käsitys, voin toki olla väärässäkin, että siihen isoon palkkaan joutuu yleensä tekemään ihan oikeasti duuniakin. Vissiin olen sitten väärässä.

Joutuuhan sitä työajan puitteissa duunia tekemäänkin, Ylitöistä ei firma tahdo maksaa, joten niitä ei tehdä. Liukumalla saatetaan joskus hoitaa joku projekti pois käsistä, mutta harvoin tuon tason kavereita työpaikalla näkee varsinaisen työajan ulkopuolella. JA tehdyt plussatunnit voit rauhassa pitää pois saman viikon aikana. Hommat tehdään duunissa tietokoneella, joten siisti sisätyö on kyseessä. Stressistä on paha sanoa vielä mitään, mutta mitä nyt muutaman vuoden olen niissä hommissä olevien kanssa keskustellut, niin oikeasti kiirettä on ehkä kuukauden verran vuodessa.

Eli mun tulevaisuudensuunnitelmissa tässä tulisi olemaan minulle sopiva taso vapaa-ajan ja palkan välillä.

Ps, suihinottoa ei firman puolesta saa, mutta talossa on hieroja jonka käytöstä työnantaja maksaa osan =)
 
Tuskin olet väärässä, mutta korkeakoulututkinnolla ja edes jonkinmoisella työkokemuksella tuo on kaikkea muuta kuin iso palkka.
Ison palkan eteen sitten saakin huhkia ja unohtaa ne aikakäsitteet vaikka siihen muodolliset reunaehdot olisikin jossain periaatteessa olemassa.

Jep, tuota ajoinkin takaa sillä, että ok tason (~4K€/kk)palkkaan ei vielä tarvitse hirveästi stressata. Eri asia on sitten jos aletaan puhumaan vaikkapa yli 7k€/kk ansioista
 
Jep, tuota ajoinkin takaa sillä, että ok tason (~4K€/kk)palkkaan ei vielä tarvitse hirveästi stressata. Eri asia on sitten jos aletaan puhumaan vaikkapa yli 7k€/kk ansioista

Juuri tällaisessa käsityksessä elän itsekin.
 
Ehkä tässä tulee vastaan se, että mikä kenenkäkin mielestä on iso palkka. Nykyisestä näkövinkkelistäni esimerkiksi 2500 € kuussa kuulostaa suorastaan lottovoitolta, enkä tulevaisuudessa (mikäli urasuunnitelmat pitävät) tule juuri yli kolmen tonnin kipuamaan ikinä. Mikä on mulle ihan ok ja vieläpä "iso" palkka.

Oma ala on sellainen, että jos joku maksaisi sen 5k€ pitäisin työnantajaa vähän vajaana. En koe ainakaan nyt, että tarvitsen niin suurta tuloa (=en koe mielekkääksi ponnistella sen saavuttamiseksi, varsinkaan kun joutuisin vaihtamaan alaa).
 
Kyllä mä ainakin nään niin, että mikä siinä on töitä tehdessä vaikka enemmänkin, jos korvauskin on sitten senmukainen. Tänhetkisestä työstä, joka oikeastaan on ensikesän kesätyö, saan ihan älyttömän paljon työvuoroja saamalla parhaimmillaan 1200 euroa, itse olen parhaimmillaan ollut yhteesä 3 viikkoa töissä 11 euroa tunnilta palkalla, niin mulle se 4000 euroa kuulostaa jo erittäin tähtitieteelliseltä, ja jos ikinä urallaan etenee luokkaan 7000-8000 euroa kuussa oisin kuin lottovoitonsaanut. Kuitenkin, verotus huomioiden saisin kuussa saman, kun nykysestä 5kk aikana, eli kolmessa viikossa koko kesän ja sitäkautta pitkälti vuoden ansiot.

Siksi mä ainakin teen kaikkeni, ja vielä enemmän että kauppatieteellisen ovet avautuu, sitäkautta se ei mahdotonta ainakaan ole, jossei helppoakaan. Ainakin se 4500 euroa pitäisi olla ihan mahdollisuuksien rajoissa. Sensijaan nykyisellä koulutuksella 2000 euroa alkaa olemaan ihan teoreettisella ylärajalla.
 
Kyllä mä ainakin nään niin, että mikä siinä on töitä tehdessä vaikka enemmänkin, jos korvauskin on sitten senmukainen.
Kyllä se kuule alkaa varmasti vituttamaan ajan kanssa kovin suurella osalla. Melkosen paljon porukkaa jää nykyään saikulle kun ei meinaa perse kestää tehä töitä tarpeeksi. Ja tosiaan, Suomen verotuksella se taloudellinen hyötykin on niin ja näin. Mitäpä sillä rahallakaan tekee jos joutuu vaan oleen duunissa koko ajan.

Opiskeluajan jälkeen se reilu kahen tonnin bruttokin on yhtä juhlaa. Mutta jos taloja, autoa ja perhettä alkaa pukkaamaan niin kummasti sitä rahaa alkaa varmaan menemään. Ei ne suuret tulot vaan hallitut menot. :)
 
Back
Ylös Bottom