notkoselkä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
35
Kattelin ja etsiskelin enkä löytänyt minkäänlaista vastausta! :( osaisiko joku sanoa pystyykö selkää suoristaa eli kun menen makuulle maahan selälleni niin selkäni ja maan/lattian välille jää paljon tyhjää tilaa, eli onko tämä nyt sitten sitä että on notkoselkä? Tietääkö kukaan miten tämmöstä notkoa voisi korjata?

Käsittääkseni joillain vaan on kaarevampi selkä. Ite oon treenannu 4 vuotta eikä ole suoristunu mutkat, vaikka ensin sitä odotinkin. Edelleen jää selällään ollessa selän ja niskan alle tilaa. Kuulema tällanen kaareva selkä on kuitenkin tukevampi kuin tikkusuora.

Ensimmäisenä, joka tulee mieleen on etureisien venytteleminen. Yleensäkin kireät etureidet pahentavat notkoa. Ehdoton liike on seuraava: otat askeleen eteenpäin, laskeudut siten alas, että taemman jalan polvi on maassa. Sitten vaan otat kiinni koukistuneesta jalasta kiinni ja työnnät lantiota/nojaat eteenpäin. Kannattaa ottaa vapaalla kädellä tukea jostakin. Tuntuu koukistuneen jalan etureidessä. Eli olet kosinta-asennossa...

Nimimerkillä -notkoselkä ja kireät etureidet-

Tampio sanoi:
Ensimmäisenä, joka tulee mieleen on etureisien venytteleminen. Yleensäkin kireät etureidet pahentavat notkoa. Ehdoton liike on seuraava: otat askeleen eteenpäin, laskeudut siten alas, että taemman jalan polvi on maassa. Sitten vaan otat kiinni koukistuneesta jalasta kiinni ja työnnät lantiota/nojaat eteenpäin. Kannattaa ottaa vapaalla kädellä tukea jostakin. Tuntuu koukistuneen jalan etureidessä. Eli olet kosinta-asennossa...

Mutta kun toi sattuu polvea:)
Pari muuta:
Mene maahan makamaan ja koukista venytettävä jalka perseen alle tai viereen. Nosta tarvittaessa lantiota ylöspäin.

Ota venytettävästä jalasta perseen puolelta kiinni, työnnä lantiota eteenpäin ja vedä jalkaa taaksepäin. Ota tukea jostain.

Minulla myös notkoselkä. Voisi noita etureisiä koittaa venytellä jos se kerran voisi auttaa. Näyttää vähän hassulta kun seisoo suorassa ja maha paistaa oikein kunnolla vaikkei vyötärö nyt niin paksu olekaan:)

On ihan normaalia, että selän ja lattian väliin jää tilaa kun makaat. Lannenotko on ristiselän yläpuolella oleva kaari, joka tasapainottaa yläruumiin painoa. Ylisuoran selän ja maan väliin puolestaan ei jää ilmaa. Katso netistä tietoa sanoilla lannenotko, tai lordoosi, tai korostunut lannenotko ym.

Heh, eipä ole tollasta tullu ikinä ees ajateltua, mutta nyt kun oikein kävi makuulle niin jäähän tuonne paljonkin tilaa, en tienny "ettei sais". Noh, onpahan penkkikaari omasta takaa :lol2:

nostan tätä vanhaa ketjua jos vaikka joku osaisi vinkata jotain muutakin apua notkoselälle kuin tuon lonkankoukistajien venyttelyn.. mulla on aina ollut notkoselkä mutta tämä raskaus on vielä pahentanut tilannetta..

apuja anyone?

nostan tätä vanhaa ketjua jos vaikka joku osaisi vinkata jotain muutakin apua notkoselälle kuin tuon lonkankoukistajien venyttelyn.. mulla on aina ollut notkoselkä mutta tämä raskaus on vielä pahentanut tilannetta..

apuja anyone?
Kai se lonkankoukistajien lisäksi on etureisien ja vatsalihasten venyttely. Pakkikselta löytyy aika paljon threadeja tästä aiheesta, mutta venyttelyn lisäksi sitten sitä tasapuolista lihaskunnon parantamista ja sitten tietysti perinteinen "pyri kokoajan pitämään ryhti ja parantamaan sitä"

Se on jo tsiljoona kertaa todettu, että ryhti on kiinni niin monesta tekijästä, ettei välttämättä kukaan täällä netissä pysty siihen paremmin neuvomaan. :)

Pakaroiden ja takareisien treenaamisen voisi äkkiseltään kuvitella vetävän sitä rankaa suorempaan. Maastavetoa beibi!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

apuja anyone?

Jos saan tästä vielä kommentoida, niin mua on fysioterapeutti vain neuvonut reenaamaan selkää. Myös alaselkää. Kunnolla. On auttanut, vaikka eihän notkis ikinä täysin parane.

apuja anyone?
Täältäkin löytyy myös notkoselkä. Omalla kohdallani siihen on auttanut säännöllinen syvien vatsalihasten harjoittelu sekä hierojalla käydessä aina hierotaan myös alaselkä kun se tuntuu menevän tässä istumatyössä jumiin. Istumatyö on aika myrkkyä notkoselälle. Myös OMT-fysioterepeutilla olen myös käynyt aina silloin tällöin ottamassa hieman käsittelyä tuolle selälle. Sinne eksyin fysiatrin lähetteen kautta kun selänojentajalihas revähti eikä se tuntunut menevän ohitse kun loppuvaiheessa alkoivat jalat puutumaan istuessa, siis selkäkivun lisäksi tietenkin.

Täytyy ilmeisestikin itse tutustua tuossa linkissä olleisiin Neanderthal No Moren ohjeisiin ja panostamaan noihin etureisien venyttelyyn jos niistä olisi jotain hyötyä.

En tiedä miten raskaana onnistuu syvien vatsalihasten ja lantionpohjan treenaus, mutta noin niinku muuten näiden lihasten vahvistaminen tekee myöskin varsin gutaa selälle kuin selälle ja varsinkin notkolle. Eli näillä liikkeillä haetaan sitä notkon vastaliikettä, alaselän koontoa eli pyöristystä. Yksinkertaisimmillaan vaan selällään yritetään painaa selkää maahan, napaa selkärankaan ja kylkikaaria kohti lonkkaluiden harjanteita. Lavat ja olkavarret pysyvät maassa. Tätä sitten sarjoissa tuntumaa hakien, ja kun syvät vatsalihakset alkavat löytyä, ne aktivoidaan joka kerta ihan kaikissa vatsalihasliikkeissä - vähitellen niihin tulee sellainen pieni, luonteva aktiivisuus lähes koko ajan, joka tukee selän kaarta.

Istumatyö on aika myrkkyä notkoselälle. Myös OMT-fysioterepeutilla olen myös käynyt aina silloin tällöin ottamassa hieman käsittelyä tuolle selälle.

IMO tuntuu että yks suuria tekijöitä istumatyössä ja notkoselkäisyydessä on se että sulla on vähintään se 8 tuntia päivässä lonkankoukistajat supistuneessa tilassa jolloin ne pääsevät kiristymään. Niitä saa venytellä auki tosissaan ja pitkäjänteisesti että kykenee kompensoimaan. Itsellä meni viikkoja - kuukausia että sain venyteltyä ko. lihakset niin auki, että kykenin esim. nukkumaan selälläni ilman että jalkoja suoristettaessa lonkankoukistajat vetivät kivuliaasti notkoa kaarelle.

Tuli tuosta JSmithin kommentista mieleen nykynuoret, jotka eivät pelkästään istu koulupäiviä, vaan sitä ennen ja jälkeen lähes koko valveillaoloaikansa tietokoneen ääressä (siis koulussa muun ääressä yleensä). Lisäksi kun moni ei edes satunnaisesti liikuntaa harrasta, venyttelystä nyt puhumattakaan, niin sitä voi vaan kuvitella, miten kireät ja missä tilassa ovat lantion seudun lihakset. Niinno onhan moisia aikuisiakin paljon.

Olen huomannut, että mulla on ihan lähiaikoina mutkistunut tuo alaselkä vähän notkoselän malliin.. Voiskohan notkoselkä johtua myös mahdollisesta alaselän lihasten krampista tai jtn? :( Kun mielestäni mulla ei mitkään etureidet yms. oo jumissa yhtään..

Myöskin jalkojennostojen kanssa on paree olla tarkkana jos notkoselkää on. Fysioterapeutin eka neuvo oli lopettaa niiden tekeminen välittömästi. Tilalle tuli sellasia vattaliikkeitä jossa kantapäät on pakaroissa ja sitten rutistetaan ylös. Missään vattaliikkeessä ei myöskään saisi jalat olla kiinni millään lailla. :(

Mulla notkoselän aiheutti pyöräilystä ja judosta (linkkuveitset, ym) kiristyneet lonkankoukistajat. Mulla oli 5 astetta vajaata liikkuma-alueessa. Keski 4kk korjata jokapäiväisellä venyttelysessiolla ja noilla korjaavilla liikkeillä (myös nussiminen on korjaava liike :thumbs:). Edelleen jokaisen treenin yhteydessä pitää venytellä. Kiristyvät heti jos herpaantuu, ja sitte alaselkä alkaa vaivata...

Myöskin jalkojennostojen kanssa on paree olla tarkkana jos notkoselkää on. Fysioterapeutin eka neuvo oli lopettaa niiden tekeminen välittömästi. Tilalle tuli sellasia vattaliikkeitä jossa kantapäät on pakaroissa ja sitten rutistetaan ylös. Missään vattaliikkeessä ei myöskään saisi jalat olla kiinni millään lailla. :(

Mulla notkoselän aiheutti pyöräilystä ja judosta (linkkuveitset, ym) kiristyneet lonkankoukistajat. Mulla oli 5 astetta vajaata liikkuma-alueessa. Keski 4kk korjata jokapäiväisellä venyttelysessiolla ja noilla korjaavilla liikkeillä (myös nussiminen on korjaava liike :thumbs:). Edelleen jokaisen treenin yhteydessä pitää venytellä. Kiristyvät heti jos herpaantuu, ja sitte alaselkä alkaa vaivata...

siis tätäkö esim. ei saisi tehdä??:eek:
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtVerticalLegHipRaise.html

Siellähän se ilipsoas kummittelee synergisteissä. Jos tekee sillai että alaselkä pyöristyy niin silloin koukistaja ottaa vähempi (niinku tuo ukko näyttää tekevän). Jos taas on alaselkä notkolla tai suorana ja siitä jalkoja nostelee niin ISO NOU NOU.

EDIT: kato siitä kommenteista juttu waist flexion (vyötäisten koukistus) ja hip flexion (lonkan koukistus).

Itse en tee lainkaan jalannostoja, ärsyttävät ihan turhaan alaselän hermopinnettä. Tai jos tekee niin keskittyy täysin siihen että alaselän notko ei kasva minnekään. Sama juttu vatsaliikkeissä; ensin vedetään lantiota vähän kääntämällä alaselän alue kiinni lattiaan ja vasta sitten lähdetään rullaamaan vatsalihaksilla hartioita ylös. Eikä tosiaan nilkkoja tuetuksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom