notkoselkä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Narunpala: -Kyllä mä olisin vallan erimieltä, mutta mielipiteitähän on moneksi. Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa, että ryhtiin voi vaikuttaa, mutta selän asentoon ei? Rakenteelliset skolioosit nyt erikseen, mutta tuon ylikorostuneen notkon (eli lordoosin) osalta.

"selän muotoa ei voi muuttaa, vaikka tekisi mitä. Eli jos se on tälläinen kaari ) niin silloin se pysyy sellaisena. Ryhtiin voi vaikuttaa kuitenkin."
No näin minulle sanottiin ja eikai se väärin ole jos täälä siitä kerron.
Otin puheen kuitenkin vakavissani vastaan, koska kyseessä oli alansa ammattilainen.
Koska näytätte tietävän noin hyvin, niin kai voitte kertoa minulle tarkasti ohjeet, että miten lähteä tästä etenemään, kohti notkotonta selkää? :puntti:

Narunpala: -Ei suinkaan, keskustelupalstan tarkoitus on tietääkseni keskustella asioista.

"eikai se väärin ole jos täälä siitä kerron."

Siitä en tiedä miten hyvin tiedän, mutta tuollaisten ongelmien kanssa sitä päivät töitä teen ja sitä kautta jokin näkemyskin on syntynyt luetun tiedon ohelle. Mutta mä olen tykännyt aina tutkia ennen kun alan hutkia ja sitä kun en pysty näin internaatin kautta tekemään, joten mitään spesifejä ohjeistuksia en pysty antamaan, vain ja ainoastaan yleisohjeistuksia, kuten jo aiemmassa viestissä annoinkin. Eli etureisien ja lonkan koukistajien kireyden vähentäminen, pakaroiden vahvistaminen ja se tärkein, eli keskivartalon ja lantion hallinnan opettelua niin asentoja ylläpitäessä kuin liikkeessäkin.

"Koska näytätte tietävän noin hyvin, niin kai voitte kertoa minulle tarkasti ohjeet, että miten lähteä tästä etenemään, kohti notkotonta selkää?"

Narunpala: -Ei suinkaan, keskustelupalstan tarkoitus on tietääkseni keskustella asioista.

"eikai se väärin ole jos täälä siitä kerron."

Siitä en tiedä miten hyvin tiedän, mutta tuollaisten ongelmien kanssa sitä päivät töitä teen ja sitä kautta jokin näkemyskin on syntynyt luetun tiedon ohelle. Mutta mä olen tykännyt aina tutkia ennen kun alan hutkia ja sitä kun en pysty näin internaatin kautta tekemään, joten mitään spesifejä ohjeistuksia en pysty antamaan, vain ja ainoastaan yleisohjeistuksia, kuten jo aiemmassa viestissä annoinkin. Eli etureisien ja lonkan koukistajien kireyden vähentäminen, pakaroiden vahvistaminen ja se tärkein, eli keskivartalon ja lantion hallinnan opettelua niin asentoja ylläpitäessä kuin liikkeessäkin.

"Koska näytätte tietävän noin hyvin, niin kai voitte kertoa minulle tarkasti ohjeet, että miten lähteä tästä etenemään, kohti notkotonta selkää?"
Se siinä yleensä onkin, kun en tiedä, että miten näytä lonkankoukistajia venytellään/ pakaroita vahvistetaan. Keskivartaloon varmaan syvien vatsojen tekoa mm: voimapyörää, tasapainottelua?

onko teillä myös joll aon notkoselkä nii iso takapuoli,tai siis näyttääkö se isolta? minulla on aika paha notkoselkä ja kun koitan mennä makaamaan maahan niin jää paljon tyhjää tilaa takareisien ja alaselän kohalle..

Morot kaikille. Eka postaus foorumille.

Lyhyesti:

35v 187cm/95kg, nyt 89kg.

Päätin tuossa marraskuun alussa aloittaa jonkinnäkösen elämäntapamuutoksen. Marraskuun alussa aloitin karppauksen, tarkoituksena saada toi "suomimaha" pois. Karppaus on ollut helppoa, enkä ole ottanyt sitä liian tosissani/hysteerisesti. Olen ihan normaalivartaloinen muuten, paitsi mahan seudulle on kertynyt löysää. Karppauksen ja lisääntyneen liikunnan ansiosta kiloja on lähtenyt mukavasti ja vielä enemmän senttejä. En ole mittaillut, mutta peilikuva alkaa näyttämään huomattavasti paremmalta. Onhan tuossa vielä vähän läskiä jäljellä, mutta suunta on hyvä. Koen ongelmakseni nyt tuon NOTKOSELÄN, joka korostaa tuota mahaa ja saa sen näyttämään rumalta. Eli kuten kuvasta näkyy pullottaa perse toiseen ja maha toiseen suuntaan.

Aloitin kotikuntoilun pari kuukautta sitten. Punnerruksia, vatsoja, kyykkyä omalla painolla, ja pari päivää sitten lainasin käsipainot joilla alan tekemään ihan perusliikkeitä koko yläkropalle. Tarkoitus on saada itsensä näillä konsteilla kohtalaiseen kuntoon ja sen jälkeen aloittaa salilla. Nöyrästi, puhtailla liikeradoilla ja maltillisilla painoilla. Pääidea on saada ittensä mukavaan lihaskuntoon ja myös visuaalinenpuoli olis ihan rock.

Ei liity suoraan aiheeseen, mutta kerrotaan nyt vielä sen verran, että lopetin röökin kaksi kuukautta sitten jouluaattona ja uutena vuotena sain ruuvattua korkin kiinni. Eli ihan oikeesti yritän saada sellaisen pienen ryhtiliikkeen.

Kysyn nyt teiltä: Mitä mun kannattaisi tehdä tuon notkoselän ja ryhdin korjaamiseen? Vatsoja, selkää, venytyksiä? Reidet (rimpulat) on kyllä kireät, enkä ole ikinä saanut esim. Sormia varpaisiin.

Kysyn nyt teiltä: Mitä mun kannattaisi tehdä tuon notkoselän ja ryhdin korjaamiseen? Vatsoja, selkää, venytyksiä? Reidet (rimpulat) on kyllä kireät, enkä ole ikinä saanut esim. Sormia varpaisiin.
Ylösnosto ja jatkokysymys. Uskaltaako tuommosella selällä tehdä jalkakyykkyä? Ainakin itseäkin hirvittää, että alaselkä rasittuu ja joutuu turhan koville, vai mitä sanoo viisaammat?

Itsellä kanssa tuota notkoselkää. Mitkäköhän olisi sopivia vatsaliikkeitä? Voimapyörää ja lankkua ainakin?

Jos joku voisi muutaman hyvän liikkeen suositella, joita voisi mielellään tehdä kotona, niin olisi hienoa :)

Mikään liike/harjoitus itsessään ei ole sen parempi kuin toinen, enempi merkitystä on sillä, että sen harjoituksen kohdistaa sinne minne tarpeen on. Eli vahvistaa niitä heikkoja lihaksia ja venyttää kireitä. Ja hyvä muistaa, että se kireäkin lihas voi olla myös heikko kireytensä lisäksi, eli ne ei pois sulje toisiaan millään tavoin.

Vatsalihasten ja koko keskikropan harjoittelussa suosittelen ryhtiongelmien korjaamisen ihan samaisia ohjeita kuin keskivartalon treenaamisen muutoinkin, eli monipuolisuus on valttia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun selästä "on tehty" notko väkisin nuorempana kun harrastin telinevoimistelua, ja se oli kaiken aa ja oo seistä tuollaisessa asennossa pylly pitkällä ja vielä hartiat takana. Vasta aikuisena fyssari kertoi mitä se oli tehnyt, yläselän ruoto on suoristunut (pitäisi olla eteenpäin kaareva kuten tuossa kuvassasi kyllä näyttäisi olevan) ja tosiaan notko oli varmaan aika lailla tuota luokkaa. Erotuksena tosin se, että se notko jatkui ylös saakka. Mua on aina pidetty vain tosi hyväryhtisenä.

Fyssarin neuvosta aloin vain keskittyä siihen missä asennossa pidän selkää. Ihan arkielämässäkin väkisin olen pitänyt selän suorempana ja notko on nykyään huomattavasti pienempi. Näytän liki normaalilta. Eikä siihen enää tarvitse keskittyä.. Vaati varmaan muutaman kuukauden tottua uuteen asentoon.
Jotain feeluja toki on jäänyt, mitä nyt vähän välilevynpullistumaa ja repeämäkin löytyi (tänään just sain magneettikuvauksen tulokset).

(Minä tosin olen myös ollut notkea toiseenkin suuntaan, likimain saan kyynärpäät lattiaan kun taivutan eteenpäin.)

Oukki. Kiitoksia. Ja otan kiitollisena vastaan lisää hyviä neuvoja ja vinkkejä.

Täytyy kokeilla panostaa noihin vatsoihin ja venytyksiin. Vatsoja onkin tullut jo tehtyä jonninaikaa, mutta koipien venyttelyt on jääneet tekemättä. Taitaa vaan olla hidas projekti saada ryhtiä korjaantumaan, jos se on 35-vuotta ollut tuommonen mitä on. Mutta täytyy perehtyä noihin venytyksiin. Foorumilta varmaan löyyy joku hyvä ketju aiheesta. Jos se menis vähän niinkuin puoli huomaamatta, esim. telkkaria kattellessa.

EDIT: Ja kiitokset Herhi, olit kerinnyt kirjoittelemaan vinkkisi samalla kun itse runoilin.

Onko täällä notkoselkäsillä ongelmia kyykyn kanssa? Itsellä taitaa olla lonkkaluu kallellaan eteen, jolloin lonkan päät alkaa ilkeästi painamaan ihan etureisien yläosia kun on kyykyn ala-asennossa. Varsinkin vähän leveämmällä kyykkyasennolla tuppaa tulemaan todella kipeiksi.

Onko täällä notkoselkäsillä ongelmia kyykyn kanssa? Itsellä taitaa olla lonkkaluu kallellaan eteen, jolloin lonkan päät alkaa ilkeästi painamaan ihan etureisien yläosia kun on kyykyn ala-asennossa. Varsinkin vähän leveämmällä kyykkyasennolla tuppaa tulemaan todella kipeiksi.

Kyllä toi kuulostaa tutulta, enemmänkin prässissä tuli tota mut joskus kyykyssäkin, juuri leveällä asennolla.

Tuota olenkin lukenut useaan otteeseen ja koittanut jumpata. Kiinnostaisi vaan, kuinka kauan tuohon menee, että alkaa vaikuttamaan. Lähtikö karstakeuhkolla kivut joteni vai onko vieläkin riesana?

Kyllä toi ihan hyvin kai parani mut viimeksikin yhdessä toistossa tuntui lonkan edessä sellanen paha tunne, kuitenkin johtui ehkä siitä et toiston tekniikka kusi hieman, ei vaivannut muuten yhtään. Tuossa oli ihan hyviä liikkeitä ja venytyksiä.. ennen kyykkyjä tulee tehtyä aina jalkojennosto ja reverse hyper. Etureisien foam rollaus on kans hyvä, rullaa siitä lonkan edestä niin se pehmenee.

Kiitoksia. Tein ohjelman kahdesti läpi ja olo oli kyllä tuon jälkeen aika huikea. Tuntui kuin olisin kävellyt kuussa tms. Otan tästä itelleni urakan ja nappaan vertailukuvan n. kuukauden kuluttua, mikäli olen huomannut ryhdissäni edes pienen pientä muutosta. Kannattaa lukea samoilta sivuilta myös muita juttuja, kuten: http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=11 eli Lantio ja SI-nivelet. Toivottavasti motivaationi riittää testailemaan tätä viikkojen tai kuukausien ajan. Olisi kyllä hienoa, jos saisi rungon suoristumaan, edes vähäsen. Se ei ole kuin itsestä kiinni, lupaan yrittää.

Katoin kans noita, mutta en mä saanut tuntumaan venyytystä missään noissa liikkeissä :D Toi kuva 3 jäi tajuamatta kun miten sitä polvea oikein työnnetään kun kädet vetä sitä? Kuvassa 1 en saanut liikutettua jalkaa mitenkään, vaan ainoastaan selkä nousi :D kuva nelosessa en edes saanut kantapöytää kiinni oviaukon reunaan =?DD

Katoin kans noita, mutta en mä saanut tuntumaan venyytystä missään noissa liikkeissä :D Toi kuva 3 jäi tajuamatta kun miten sitä polvea oikein työnnetään kun kädet vetä sitä? Kuvassa 1 en saanut liikutettua jalkaa mitenkään, vaan ainoastaan selkä nousi :D kuva nelosessa en edes saanut kantapöytää kiinni oviaukon reunaan =?DD
Sama homma osittain. Jotkut liikkeet/venytykset tuntuivat mukavasti, joitain taas saa vähän hakea, että missäköhän venytyksen pitäisi tuntua. 1 kuvan ohje oli mielestäni kaikkein tehokkain. Jalkaa työnnetään, tai lähinnä polvea nuolen suuntaisesti silleen, että jalkapohja pysyy paikallaan ja selän kuuluukin nousta. Tai ainakin näin sen ymmärsin. Kannattaa keskittää ajatukset lantioon ja sen liikkeeseen. 3 kuvan ohje jäi mullakin pikkusen hämärän peittoon. Venytys tuntui pakaralihaksen ulkoreunassa, paha sanoo onko se sitten tarkoitus, nämä kun ovat vain yksinkertaisia kuvia. Lekuri kun kirjottaisi lähetteen fysioterapeutille, niin saattais maailma aueta. Epäilen vaan, ettei kovin herkällä kirjota. Täytyy harjotella ja perehtyä lisää.

Suositut

Back
Ylös Bottom