Tässä muuten hyvät ohjeet joilla olen itse saanut selän notkoa vähennettyä. http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=130876763
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä muuten hyvät ohjeet joilla olen itse saanut selän notkoa vähennettyä. http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=130876763
Kiitoksia. Tein ohjelman kahdesti läpi ja olo oli kyllä tuon jälkeen aika huikea. Tuntui kuin olisin kävellyt kuussa tms. Otan tästä itelleni urakan ja nappaan vertailukuvan n. kuukauden kuluttua, mikäli olen huomannut ryhdissäni edes pienen pientä muutosta. Kannattaa lukea samoilta sivuilta myös muita juttuja, kuten: http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=11 eli Lantio ja SI-nivelet. Toivottavasti motivaationi riittää testailemaan tätä viikkojen tai kuukausien ajan. Olisi kyllä hienoa, jos saisi rungon suoristumaan, edes vähäsen. Se ei ole kuin itsestä kiinni, lupaan yrittää.
Myös päivisin olen yrittänyt korjata lantion asentoa ja pitämään siinä hetki aina kun on muistanut. Eli lantiota eteenpäin ja pakaralihaksilla jännitystä.
Tangon paikka selässä määrää missä asennossa ollaan kyykyn pohjalla. Kaikki kaatumiset sun muut on tekniikkavirheitä.
Pakaralihaksen treenaaminen on tärkeä osa eteenpäin kallistuneen lantion korjaamista . Mulla ainakaan kyykky ei ota juuri ollenkaan pakaroihin koska se on alun pitäenkin niin epäedullisessa asemassa johtuen lantion huonosta asennosta. Lähinnä koen että kyykky ja mave pitää yllä sitä tasapainoa mikä oli aloittaessa, ehkä jopa huonontaa sitä, etureidet ottaa nimittäen mavessakin huomattavasti enemmän hittiä kuin persus.
Korjausohjelmaani kuuluu "Barbell glute bridge" ja venyttelyä lukuun ottamatta etureisien jättäminen kuiville toistaiseksi.
Takareidet on kyl niin jäykät, kuin ikinä vain olla ja voi. Mutta kyllä ne siitä vaan näköjään venyy. Nyt jää enää 1-2cm sormet lattiasta, kun alkutilanne viikko sitten oli n.15-20cm. Jatketaan harjoituksia.
Selitin asian vähän huonosti. Olen siis venytellyt takarimpuloita ihan perinteisesti istuen ym. Tuo sormet lattiaan, on vain testi/mittari onko mitään tapahtunut. Olisi kyllä hienoa saada fysioterapeutilta oikein kunnolliset ja just mun rungolle tehdyt ohjeet.Toi ei kai oo oikein hyvä takareisivenytys kun siinä helposti alaselkä pyöristyy samalla kun kumarrut eteenpäin.. ei tosiaan oo hyvä idea venytellä sitä notkoselkää kun ei se tykkää siitä oikeastaan yhtään, varmaan kipeytyy vaan pahemmin. Selän ojentajat kyllä ovat yliaktiiviset mut se venyttely ei silti tee hyvää niille.
Tuota katsoessa tuli mieleen, että tuossa asentoa vahvistavia liikkeitä nro. 4:ssa on erttäin tärkeää, että huolehtii siitä että KOKO SELKÄ on seinää vasten. Eli sinne ei jää niitä notkoja, vaan aktiivisesti painaa selkää keskivartalon lihaksilla ihan levyksi sitä seinää vasten (erityisesti alaselkä). Sitten kun se tuntuu sujuvan, voi mukaan ottaa kepin, siitä vähän reilu hartioiden levyinen ote ja nostetaan keppi pään yläpuolelle kädet sivuilla. Myös tässä asennossa selkä täytyy pitää liiskana seinää vasten. Siitä sitten tehdään hitaasti pystypunnerruksen tapaista liikettä kepillä ylös ja alas (ehdottomasti ilman painoja, koska pointtina ei ole käsitreeni, vaan selän lihasten aktivointi), jossa koko ajan huolehditaan siitä, että käsien liikkuessa selkä kuitenkin pysyy seinää vasten eikä notkoja tule. Ekoilla kerroilla jo 5 kepin nostoa tuntuu jo aika paljon ja alkaa korsetti pettää, jos ihan oikeasti on pitänyt sen selän aktivoituna. Silloin harjoitus lopetetaankin, kun ei enää pysty ylläpitämään oikeaa asentoa. Tein tuota 2-3 kertaa viikossa ja selviä tuloksia tuli jo sillä!Tuossa on hyviä ohjeita, http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=8
Selitin asian vähän huonosti. Olen siis venytellyt takarimpuloita ihan perinteisesti istuen ym. Tuo sormet lattiaan, on vain testi/mittari onko mitään tapahtunut. Olisi kyllä hienoa saada fysioterapeutilta oikein kunnolliset ja just mun rungolle tehdyt ohjeet.
No voi fidun fidun fiddan! Ei tää ollutkaan näköjään niin yksinkertaista. Lueskelin tuon linkittämäsi ketjun, kiitokset siitä. Nyt kun tahtoa ja intoa löytyisi, niin ei oikein tiedäkään mitä tässä oikein pitäisi tehdä?! Jos jollain on jotain kuningasideoita, niin kertokaa ihmeessä. Eli mitä kannattaa tehdä ja mihin keskittyä ja mitä taas ei?Eipä toi istualtaankaan venytys oo kovin hyvä. Tuolla toisessa ketjussa on juttua aiheesta: http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/104682-alaselkaekipu-takareidet/#post3464200
Yksi pieni MUTTA yllättävän TÄRKEÄ asia esim. kyykkyä ja maastavetoa tehdessä on pään asento. Pään tulisi olla luonnollisesti "suorassa selkärangan jatkeena", ja jos esim. kyykyn ala-asennossa katsoo itseään peilin kautta silmiin (niin kuin itelläkin on tapana), on pää jo aika paljon taakse päin kallellaan selkärankaan nähden. Itsellä tämä ainakin liikkeen aikana lisää notkoselkäisyyttä.