Joo varmaan ois paikallaan pieni ohjelman muutos, kun mulla on tähän asti vatsalihastreeni ollu noin 85% jalannostoja siitäköhän lie koko notkoselkäki tullu :jahas:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siellähän se ilipsoas kummittelee synergisteissä. Jos tekee sillai että alaselkä pyöristyy niin silloin koukistaja ottaa vähempi (niinku tuo ukko näyttää tekevän). Jos taas on alaselkä notkolla tai suorana ja siitä jalkoja nostelee niin ISO NOU NOU.
EDIT: kato siitä kommenteista juttu waist flexion (vyötäisten koukistus) ja hip flexion (lonkan koukistus).
Jos joku vielä viitsis kertoa miten noita lonkankoukistajia sitten venytellään, miten usein, ja kuinka kauan kerrallaan?
Jalkojen nostot kannattaa tehdä tangossa roikkuen, täydellä liikeradalla (jalkaterät tankoon asti, selkä pyöristyy). Tällöin vatsat tekee paljon töitä, koukistajat vähemmän.
Joka tapauksessa lonkankoukistajia pitää venytellä siinä missä muitakin lihaksia.
Vaan minäpä tein just niinkuin OMT käski... eli ei jalkojennostoja, ei minkäänlaisia. Tuota kuvailemaasi liikettäkin teen toisinpäin, eli pää alaspäin tangosta roikkuen ja kokoajan selkä pyöreänä nousun ajan. Hyvin tuntee vatsat siinä rutistuksessa, ja lonkankoukistajille ei mene yhtään kunhan keskittyy. Tuossa mitä kuvailit niin tulee aina lonkankoukistajat mukaan, jossei muualla niin alkuvaiheessa ja kun se alkuvaihe pitää aina tehdä että pääsee sinne vattarutistusvaiheeseen niin ---> en tee.
Mä oon notkoselästäni päässy eroon, ja liikevajavuudesta. Mutta jalkojennostoille edelleen no tänks, eikä oo ikävä.
Korostaisin edelleen sitä venyttelyn tärkeyttä.
Kouluterveyden hoitalalta joskus saanut jotain venyttelyohjeita, joita noudattaa, mutta eipäe ole suurempia vaikutuksia niillä olleet, joten ne taisivat jäädä aika alkutaipaleella pois.
En osaa siis pitkällä tähtäimellä sanoa, että olisiko ollut vaikutusta niillä.
Tässä jokuaika sitten fysioterapeutin vastaanotolla ollessani kysyin suoraan, että saako notkoselkää korjattua ja sieltä tulikin, vähintäänkin yhtäsuora vastaus, että ei saa!
Kehotti kuitenkin treenaamaan syviä vatsoja!
Pelkällä vatsojen tekemisellä ja tangossa roikkumisella?Kyllä saa sil mulla oli joskus notko selkä ja kun rupesin treenaamaan ni se hävis.tein paljon vatsoja ja käytin lisä painoja sekä roikuin leuanveto tangossa.Eiks notko selkä johdu siitä että alaselkä lihakset on vahvemmat kuin vatsa lihakset ja jos ne saa balanssiin ni notko selkä häviää !? En tiedä mut mulla ei oo enää ollu notkoselkä.Aloin treenaamaan ylä-asteella.
Pelkällä vatsojen tekemisellä ja tangossa roikkumisella?
Ihan oikein kyllä ymmärsin, että mitä hän tarkoitti.Yleensä se ylikorostunut notko siellä alaselässä johtuu kipanneesta lantiosta. Yleisin syy tuohon on kireät etureidet ja lonkankoukistajat, heikot pakarat ja huono keskivartalonhallinta ja -lihasvoima.
edit. Ja alla olevaan uskaltaisin väittää suoralta kädeltä, että paska puhetta. Nyt on joko ymmärretty väärin mitä fyssari on sanonut tai sitten fyssari tarkoittanut ihan muuta kuin on puhunut.
"Tässä jokuaika sitten fysioterapeutin vastaanotolla ollessani kysyin suoraan, että saako notkoselkää korjattua ja sieltä tulikin, vähintäänkin yhtäsuora vastaus, että ei saa!"