notkoselkä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo varmaan ois paikallaan pieni ohjelman muutos, kun mulla on tähän asti vatsalihastreeni ollu noin 85% jalannostoja :rolleyes: siitäköhän lie koko notkoselkäki tullu :jahas:

Siellähän se ilipsoas kummittelee synergisteissä. Jos tekee sillai että alaselkä pyöristyy niin silloin koukistaja ottaa vähempi (niinku tuo ukko näyttää tekevän). Jos taas on alaselkä notkolla tai suorana ja siitä jalkoja nostelee niin ISO NOU NOU.

EDIT: kato siitä kommenteista juttu waist flexion (vyötäisten koukistus) ja hip flexion (lonkan koukistus).

Jalkojen nostot kannattaa tehdä tangossa roikkuen, täydellä liikeradalla (jalkaterät tankoon asti, selkä pyöristyy). Tällöin vatsat tekee paljon töitä, koukistajat vähemmän.

Joka tapauksessa lonkankoukistajia pitää venytellä siinä missä muitakin lihaksia.

Itelläkin on vähän vissiin notkoselkä tai sitte vaan palloperse:dance: jos tällä nyt meinataan sitä että alaselkä mutkistuu ns. sisäänpäin

Jalkojen nostot kannattaa tehdä tangossa roikkuen, täydellä liikeradalla (jalkaterät tankoon asti, selkä pyöristyy). Tällöin vatsat tekee paljon töitä, koukistajat vähemmän.

Joka tapauksessa lonkankoukistajia pitää venytellä siinä missä muitakin lihaksia.

Vaan minäpä tein just niinkuin OMT käski... eli ei jalkojennostoja, ei minkäänlaisia. Tuota kuvailemaasi liikettäkin teen toisinpäin, eli pää alaspäin tangosta roikkuen ja kokoajan selkä pyöreänä nousun ajan. Hyvin tuntee vatsat siinä rutistuksessa, ja lonkankoukistajille ei mene yhtään kunhan keskittyy. Tuossa mitä kuvailit niin tulee aina lonkankoukistajat mukaan, jossei muualla niin alkuvaiheessa ja kun se alkuvaihe pitää aina tehdä että pääsee sinne vattarutistusvaiheeseen niin ---> en tee.

Mä oon notkoselästäni päässy eroon, ja liikevajavuudesta. Mutta jalkojennostoille edelleen no tänks, eikä oo ikävä. :)

Vaan minäpä tein just niinkuin OMT käski... eli ei jalkojennostoja, ei minkäänlaisia. Tuota kuvailemaasi liikettäkin teen toisinpäin, eli pää alaspäin tangosta roikkuen ja kokoajan selkä pyöreänä nousun ajan. Hyvin tuntee vatsat siinä rutistuksessa, ja lonkankoukistajille ei mene yhtään kunhan keskittyy. Tuossa mitä kuvailit niin tulee aina lonkankoukistajat mukaan, jossei muualla niin alkuvaiheessa ja kun se alkuvaihe pitää aina tehdä että pääsee sinne vattarutistusvaiheeseen niin ---> en tee.

Mä oon notkoselästäni päässy eroon, ja liikevajavuudesta. Mutta jalkojennostoille edelleen no tänks, eikä oo ikävä. :)

Kyllä, jokaisen kannattaa kuunnella omaa kroppaa ja tehdä sen mukaan. Eli jos ei kestä niitä tehdä, niin sitten ei tietenkään kannata.

Korostaisin edelleen sitä venyttelyn tärkeyttä. Jotkut nimittäin jopa tarkoituksella niitä lonkankoukistajia treenaavat (juoksijat ainakin) ja selviävät ilman notkoselkää.

Korostaisin edelleen sitä venyttelyn tärkeyttä.

Tuo on ihan totta. Kun istuu luennolla reilun osan päivästä ja siihen päälle tekee kotitehtävät ym. niin lonkankoukistajat on lyhyenä koko päivän. Sitten siihen perään vielä pyöräily ja kyykkäys. Mitä haluan sanoa on että tuota on vaikea kompensoida mitenkään ilman reilua venyttelyä.

Juoksijoilla jalka menee taakse ja lonkankoukistaja menee venyneeseen tilaan joka askeleella (taka/lantiopotku), niinpä heillä sitä kompensoivaa liikettä (vastapainona eteenvienti) tulee reilusti enempi. Ja jos koukistaja kiristyy niin lantiopotku heikkenee ja tulokset tippuu. Pakko pitää lonkka notkeana senkin takia.

Lonkankoukistajien venyttely on edelleenkin ihan joka treeniin pakollisena kuuluva juttu, ja tärkeä sellainen. Ei se siihen liikeradan palautumiseen loppunu. Spagaati on kaukana, sivuspagaati menee paljon paremmin. :)

mulla kans oikee notkoselkä,on huomautettukkin ku tuntuu että perse jotenki heiluu ku kävelen,että miks heilutan persettä ku kävelen :D on vaivannut sen jälkeen todella kovaa..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla todettiin tos keväällä notkoselkä kun olin lääkärissä selkä ongelmien takia (kyllä aiemmin jo tiesin että oli kun aika huomattava notko)

Sain siihen sitte venyttely ohjeita joita tuli tehtyä 3-4krt viikossa ja staattisia vatsa harjoituksia.
Nyt 9 kuukauden jälkeen tulos: ei ole muuttunut miksikään :( Toisaalta olen aika vähän keskittynyt reisien ja lonkankoukistajien venytyksiin... Tuntuu vähän että mikään ei auta ja olen aika nuori vielä jolloin pitäisi olla helposti korjattavissa. Paljon tulee kyllä istuttua, +8h joka päivä koulussa ja sitten läksyjä ja TV:n ääressä jotai 2h kotona... Varmaan yksi pää syy on tämä.

Olis kyllä kiva joskus päästä eroon tästä ongelmasta.

Kouluterveyden hoitalalta joskus saanut jotain venyttelyohjeita, joita noudattaa, mutta eipäe ole suurempia vaikutuksia niillä olleet, joten ne taisivat jäädä aika alkutaipaleella pois.
En osaa siis pitkällä tähtäimellä sanoa, että olisiko ollut vaikutusta niillä.

Tässä jokuaika sitten fysioterapeutin vastaanotolla ollessani kysyin suoraan, että saako notkoselkää korjattua ja sieltä tulikin, vähintäänkin yhtäsuora vastaus, että ei saa!
Kehotti kuitenkin treenaamaan syviä vatsoja!

Eli istumaannousuja ilman jalkojen tukea ja voimapyörää voi tehdä? Voiko joku kertoa vielä muita liikkeitä (myös syville vatsoille)?

Kouluterveyden hoitalalta joskus saanut jotain venyttelyohjeita, joita noudattaa, mutta eipäe ole suurempia vaikutuksia niillä olleet, joten ne taisivat jäädä aika alkutaipaleella pois.
En osaa siis pitkällä tähtäimellä sanoa, että olisiko ollut vaikutusta niillä.

Tässä jokuaika sitten fysioterapeutin vastaanotolla ollessani kysyin suoraan, että saako notkoselkää korjattua ja sieltä tulikin, vähintäänkin yhtäsuora vastaus, että ei saa!
Kehotti kuitenkin treenaamaan syviä vatsoja!

Kyllä saa sil mulla oli joskus notko selkä ja kun rupesin treenaamaan ni se hävis.tein paljon vatsoja ja käytin lisä painoja sekä roikuin leuanveto tangossa.Eiks notko selkä johdu siitä että alaselkä lihakset on vahvemmat kuin vatsa lihakset ja jos ne saa balanssiin ni notko selkä häviää !? En tiedä mut mulla ei oo enää ollu notkoselkä.Aloin treenaamaan ylä-asteella.

Kyllä saa sil mulla oli joskus notko selkä ja kun rupesin treenaamaan ni se hävis.tein paljon vatsoja ja käytin lisä painoja sekä roikuin leuanveto tangossa.Eiks notko selkä johdu siitä että alaselkä lihakset on vahvemmat kuin vatsa lihakset ja jos ne saa balanssiin ni notko selkä häviää !? En tiedä mut mulla ei oo enää ollu notkoselkä.Aloin treenaamaan ylä-asteella.
Pelkällä vatsojen tekemisellä ja tangossa roikkumisella?

Yleensä se ylikorostunut notko siellä alaselässä johtuu kipanneesta lantiosta. Yleisin syy tuohon on kireät etureidet ja lonkankoukistajat, heikot pakarat ja huono keskivartalonhallinta ja -lihasvoima.

edit. Ja alla olevaan uskaltaisin väittää suoralta kädeltä, että paska puhetta. Nyt on joko ymmärretty väärin mitä fyssari on sanonut tai sitten fyssari tarkoittanut ihan muuta kuin on puhunut.

"Tässä jokuaika sitten fysioterapeutin vastaanotolla ollessani kysyin suoraan, että saako notkoselkää korjattua ja sieltä tulikin, vähintäänkin yhtäsuora vastaus, että ei saa!"

Yleensä se ylikorostunut notko siellä alaselässä johtuu kipanneesta lantiosta. Yleisin syy tuohon on kireät etureidet ja lonkankoukistajat, heikot pakarat ja huono keskivartalonhallinta ja -lihasvoima.

edit. Ja alla olevaan uskaltaisin väittää suoralta kädeltä, että paska puhetta. Nyt on joko ymmärretty väärin mitä fyssari on sanonut tai sitten fyssari tarkoittanut ihan muuta kuin on puhunut.

"Tässä jokuaika sitten fysioterapeutin vastaanotolla ollessani kysyin suoraan, että saako notkoselkää korjattua ja sieltä tulikin, vähintäänkin yhtäsuora vastaus, että ei saa!"
Ihan oikein kyllä ymmärsin, että mitä hän tarkoitti.
Hän vielä siihen lisäsi, että selän muotoa ei voi muuttaa, vaikka tekisi mitä. Eli jos se on tälläinen kaari ) niin silloin se pysyy sellaisena. Ryhtiin voi vaikuttaa kuitenkin.

Narunpala: -Kyllä mä olisin vallan erimieltä, mutta mielipiteitähän on moneksi. Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa, että ryhtiin voi vaikuttaa, mutta selän asentoon ei? Rakenteelliset skolioosit nyt erikseen, mutta tuon ylikorostuneen notkon (eli lordoosin) osalta.

"selän muotoa ei voi muuttaa, vaikka tekisi mitä. Eli jos se on tälläinen kaari ) niin silloin se pysyy sellaisena. Ryhtiin voi vaikuttaa kuitenkin."

Risumiehen kanssa absoluuttiseti samaa mieltä. On suoranaista paskapuhetta että ei voisi korostuneeseen kyfoosiin tai lordoosiin vaikuttaa. Aivan samoin kuin jos on olkapäissä sisäänpäin ylikorostunut rotaatio.
Yleensä kyse on siitä että heikoin lenkki luovuttaa. Eli tässä tapauksessa takareidet ja perse antavat periksi iliopsoakselle ja muille vastalihaksille, ja lopputulos monen mutkan ja tapahtuman jälkeen on lantiotiltti.

Itse diagnosoin ja paransin itseltäni molemmat em. vaivoista :D Siihen loppu olkapääsäryt ja suunnikkaiden polttelut ja lähti käytännössä kaikki raudat, lyönti- ja potkuvoima ja liikkuvuus uuteen nousuun. Dysfunktio ei kuitenkaan mitään noista paranna.

Suositut

Back
Ylös Bottom