Originally posted by MKM
Kaikki riippuu kaikesta, toimenpiteet tavoitteista. Itse kävelin äsken aika hitaasti tänne koneelle, mutta en usko, että jalkojeni nopeat solut olisivat siitä niin paljoa hidastuneet, ettenkö kohta pystyisi syöksymään pantterina jääkaapille ;)
Et juurikaan rasittanut solujasi, mutta jos olisit kävellyt esim 20km. Tai kävellyt kaapille 300kg niskassa, olisi tilanne varmaan toinen.
Originally posted by MKM
Panttereista puheenollen, NFL:n pelejä olen katselllut tällä kaudella monia (kärjistäen ilmaisten ~joka toinen joukkue nostaa punttinsa hitaasti, ~joka toinen nopeasti), eikä minun silmilläni ole pystynyt kenttäräjähtävyyden perusteella voimaharjoittelutempoja tunnistamaan.
Heillä nopeus on tärkeää, mutta ei liene ainoa lähtökohta, kuten ei myöskään massa. (eiväthän ole satasella erityisen "hyviä", mutta palloilijoiksi nopeita ovatkin) Oliko tuo heitto, että luultavasti heistä joka toinen treenaa päinvastoin kuin toiset?
Miksi muuten yleisurheilussa kukaan, otetaan nyt voimapainoitteiset lajit, eli kuulantyöntäjät, eivät tee hidastettuja toistoja jos siitä ei ole mitään haittaa nopeuteen?
Originally posted by MKM
Tutkimustuloksia esim. 2/4 -rytmin soveltuvuudesta lihasmassan hankintaan löytyy siinä määrin runsaasti, että sitä suosittelevat useimpien, monista muista asioista erimielisten koulukuntien edustajat niin idässä kuin lännessä. Ajoittainen tempon vaihtelu massatreenissä voi kuitenkin tehdä lihashermojärjestelmälle hyvää ja kilpailunostajille mahdollisimman nopeat nostot ovat varmasti paikallaan. Tavalliselle saliharjoittelijalle 2/4 on kuitenkin hyvä peruslähtökohta.
No en täysin kiistä edelleenkään etteikö tavalliselle harrastajalle voisi olla hidastetuista toistoisto apua, mutta laitatko linkkejä noihin tutkimuksiin, kun ei itselle ole tullut vastaan. Mielellään sellaisiin jotka eivät ole täysin vasta-alkajilla tehtyjä, niissä kun aina on muutos positiiviseen, teki niin tai näin.
Fixxxer:
Sinun logiikallasi kun on kyse "lihaskivusta/tuntemuksesta" niin silloinhan 1 toisto 10kg painolla on paras. Tekee siitä 10 minuutin toiston. Luulisi tuntuvan :jahas: