- Liittynyt
- 10.7.2005
- Viestejä
- 718
ToughGrip sanoi:Powerhousu: Toisia asioita perustellaan teorioilla, mutta ei onnistuta perustelemaan käytännössä. Tähänastiset testit tämänhetkisillä sarjatuotantorenkailla ja abs-jarruilla mitä olen lukenut, ovat osoittaneet abs-jarrun olevan osaavan kuljettajan käytössä tehottomampi auton pysäyttämisessä. Teoriassa yhdistyy täydellinen rengas, alusta ja täydellisesti toimiva lukkiutumaton jarrutusjäejestelmä. Käytännössä tilanne ei liene näin ruusuinen.
Älä jauha paskaa Kyllä se niin vain menee, että lepokitkakerroin > liikekitkakerroin. ABS jippo onkin se, että jarrupaine vähenee jotain 100krt sekunnissa ja siksi rengas ei lukkiudu. Lukkiutuvalla renkalla VOI JARRUTTAA LYHYEMMÄLLÄ MATKALLA JOS OSAA, eli pumpataan sitä jarrua. Kaarteessa pitää vain pumpata niin vitun nopeesti ja tässä se abs voittaa (kaarteessa abs pysähtyy nopeampaa, suoralla ja osaavalla kuskilla ei pysähdy) :D
Ja toinen pointti. Hätäjarrutuksessa harvemmin kerkeää miettiä sitä alustaa minkä päällä se auto liukuu. Kun mummo kirmaa tielle, niin se pedaali polkastaan lattiaan asti ja yritetään väistää. Oikealle puolelle jäätä ja vasemmalle asfalttia niin auto pyörähtää vastaantulevien silmille. Tätä skenaariota ei tapahdu abseilla, vaan auto jarraa eteenpäin ja voit väistää vaikka ojaan jos siltä tuntuu. Sitäpaitsi uudet abs jarrut on paremmat ku wanhat. Itellä on alla 97 farmarivolvo ja joskus meinaa jännättää kun saa pitää tallaa pohjassa liikennevaloihin tultaessa, kun pedaali potkii takaisin eikä kaara pysähdy.
Näytä mulle renkas, missä liikekitkakerroin on enemmän ku lepokitka
PS. Harva meistä on niin Räikkönen mitä luulee.