Nopeusrajoitus 100 km/h -> 80 km/h?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiTe
  • Aloitettu Aloitettu
ZweCCo sanoi:
Tuo 6 minuuttia on kyllä monesti ihan ratkasevakin. Itsellä ainakin pääsee monesti lähtö lipsahtamaan niin että tuo 6 minuutin etu on hyvä.

Arvaa mitä? Se lähdön lipsahtaminen on vain ja ainoastaan sinusta itsestäsi kiinni. Lähde aikaisemmin ettei tarvitse ajaa kiireellä. Pointti oli kuitenkin se, että meneekö päiväsi täysin perseelleen jos joudut olemaan 12min päivässä pidempään liikenteessä? Minä väitän, että ei mene.

Tuo kaasun löysääminen ennen ramppia on sama juttu kun se että lähes kaikki liittyy sinne rampille liian aikaisessa vaiheessa. Eli jo siinä yhtenäisen viivan päällä ajaavat sivuun ennen kuin katkoviiva ehtii alkaa.

Sääntöjen mukaan sitä yhtenäistä viivaa ei toki saisi ylittää, mutta kerro minulle mikä tuosta yhtenäisen viivan ylittämisestä tekee ongelman? Millä tavalla se puurouttaa liikennettä?

Ville1Suuri sanoi:
Ei ihan kokonaan,mutta kyllä aika perhanasti vaikuttaa,etenkin huonoilla keleillä.Kunnon luistonvalvonta juuri korjaa ihmisen tekemät liian suuret mutkanopeudet ja sivuluisut jne.

Tottakai luistonvalvonta ja ABS:t vaikuttavat, mutta kyllä sitä autoa tulee silti osata ajaa. ABS-jarruillakaan ei tee yhtään mitään, mikäli ihmisellä ei ole valmiuksia ohjata autoa paniikkijarrutuksen aikana.

Käsitykseni mukaan luistonvalvonta ei varsinaisesti korjaa liian suuria nopeuksia tai sivuluisuja. Luistonvalvonta yrittää minimoida ja ehkäistä liian suuren nopeuden tuomia haittoja, kuten esimerkiksi sivuluisua. Tähän asti ajamissani autoissa mikään vimpain ei ole korjannut jo alkanutta hallitsematonta luisua, ei edes luistonvalvonta. Pieniä sivuluisuja ko. laitteisto on varmasti ehkäissyt.

Älä käsitä väärin, en missään nimessä väitä ABS-jarruja ja esimerkiksi ESP:tä turhiksi, päin vastoin. Ne parantavat aivan varmasti liikenneturvallisuutta ja lisäävät auton hallintaa, varsinkin jos ajamisesta ymmärtää edes jotain.

Rita sanoi:
Ajokoe nuorille hurjastelijoille (sakkojen mukaan?), ikääntyville ja riskiryhmäläisille (mikä se sitten olisikaan) pakolliseksi muutaman vuoden välein. Ja ehdottomasti lääkäreille tarkempi ilmoitusvelvollisuus ajokyvyn heikkenemisestä.

Ikäihmiset käyvät lääkärintarkastuksissa säännöllisesti ja lääkärintodistus tulee esittää poliisille jos aikoo ajo-oikeuttaan jatkaa. Lääkärit tuntuvat vain olevan niin munattomia, että eivät uskalla sanoa sitä "EI" sanaa. Vaikka mummun ja papan kyky selvitä liikenteessä olisi olennaisesti heikentynyt, niin lääkäreillä ei ole kanttia antaa negatiivista vastausta, valitettavasti.

Sinällään en ole asiasta yllättynyt koska monet TK-lääkärit ovat muutenkin aika nihkeitä tekemään yhtään mitään. Vaivoja käsketään näyttämään taas parin viikon päästä uudestaan ja sitten vaivaan saatetaan määrätä buranaa. Eli ihan linjassahan tuo tavallaan menee.

NHB sanoi:
Se on tietoinen valinta lakien laatijalta. Täällähän järjen käyttö on liikenteessä kiellettyä, pitää ajaa vain ja ainoastaan sääntöjän mukaan.

Mikä sääntö kieltää ajoneuvoletkan ohi päästämisen esimerkiksi bussipysäkille väistämällä? Vai onko kyse nyt siitä, että lainsäätäjä ei pakota ihmisiä antamaan tietä esimerkiksi bussipysäkille pysähtymällä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sumu sanoi:
Käsitykseni mukaan luistonvalvonta ei varsinaisesti korjaa liian suuria nopeuksia tai sivuluisuja. Luistonvalvonta yrittää minimoida ja ehkäistä liian suuren nopeuden tuomia haittoja, kuten esimerkiksi sivuluisua. Tähän asti ajamissani autoissa mikään vimpain ei ole korjannut jo alkanutta hallitsematonta luisua, ei edes luistonvalvonta. Pieniä sivuluisuja ko. laitteisto on varmasti ehkäissyt.

Olen monet kerrat yrittänyt saada autoni DSC päällä hallitsemattomaan luisuun normaaliliikenteessä esiintyvällä kelillä ja jokseenkin sallitun rajoissa olevalla nopeudella. Ei ole onnistunut kovinkaan hyvin, ja jos sattuu saamaan hyvän luisun alulle, jarruttelee tsydeemi renkaita niin pitkään että a) nopeus on hidastunut b) auto etenee siihen suuntaan mihin etupyörät osoittavat. Voisin olettaa, että tilanne, jossa tuo kokonaan käsistä lähteminen olisi mahdollista, on liian kova nopeus todella jäisellä kelillä todella terävässä väistöliikkeessä hetkittäisesti pitävässä kohdassa tietä, jolloin yksittäisten renkaiden jarruttelulla ei saada tarpeeksi suurta vaikutusta auton liikesuuntaan ja asentoon, kun jäinen tie jatkuu. Tai toisinpäin, esimerkiksi jäisen ja lumisen polanteen ylitys liian terävällä ohjausliikkeellä.
Jottei joku saa väärää kuvaa koko hommasta, ajonvakautusjärjestelmällä varustettu auto menee varmasti ojaan jos tullaan jäiseen mutkaan aivan liian kovaa vauhtia. Se ei vaan mene sinne perä edellä (vaikkapa takavetoinen) tai suoraan keula edellä (etuvetoinen), vaan loivasti kaartaen. Eli toisin kuin Ville1Suuri kertoi, liian kovaa mutkanopeutta ei mikään järjestelmä osaa poistaa, jos se ei ole pidon rajoissa mahdollista tai jos sille ei kerro etukäteen, että kohta tulee sen ja sen verran tiukka mutka, 5s päästä käännän rattia tiukasti.
Mikään järjestelmä ei poista ihmisen tyhmyyttä. Jos keli on paha, ei ole todellakaan pakko ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta. Yksi suurimpia syyllisiä keliin sopivan tilannenopeuden unohtamiseen tyhmyyden lisäksi tai siihen liittyen taitaa olla monia nykyautoja vaivaava hallintalaitteiden kautta välittyvän tuntuman puute.
 
Tarkennan vähän,omassa bmw:ssä on niin hyvä luistonvalvonta,että sitä ei oikein saa käsistä millään,paitsi juuri jos ajaa mutkaan niin lujaa,että auto puskee suoraan metsään.Olen testannut ja sen voi välttää kääntämällä rattia tien mukaan ja jos auto kääntyy edes hieman,polkaisee kaasua niin,että perä meinaa irrota,jolloin luistonvalvonta menee päälle ja oikaisee/jarruttaa auton ratin osoittamaan suuntaan.Luistonvalvontahan säätää joka renkaalle erikseen vääntöä tai jarrua ja mittaa ratin asentoa,jotta tietää mihin kuuluisi mennä.Tottakai niissä joku raja on,että ei ne loputtomiin pidä,mutta eri autoissa järjestelmät poikkeavat melkoisesti.Omassa autossa pikatielläkin loskan päälle kun ajaa,niin perä vaan nytkähtää muutaman sentin ja luistonvalvonnan valo vilkkuu ja auto pysyy tiessä kiinni ja suorana.eli henk.koht.kokemuksesta voin sanoa,että kyllä kunnon luistonvalvonta korjaa melkoisen paljon ajovirheitä,jopa niin paljon,että liukkaalla kelillä auto ei kintaasta lähde,jos ei hirveitä ylinopeuksia aja.

Sumu kirjoitti:
Tähän asti ajamissani autoissa mikään vimpain ei ole korjannut jo alkanutta hallitsematonta luisua, ei edes luistonvalvonta. Pieniä sivuluisuja ko. laitteisto on varmasti ehkäissyt.


Mees koeajaan jotain uudempaa bemaria,missä noi vehkeet on.Ainakin mun auto pysäyttää alkaneenkin sivuluisun tosi tehokkaasti,ei voi kun ihmetellä sitä nerokasta järjestelmää.Ja kandee muistaa just,että niitä järjestelmiä on erilaisia,pelkkä luistonesto ei vaikuta muuhun kuin paikaltaan lähtemiseen.Luistonvalvonta,joita on myös monta erilaista,sitä vastoin ohjaa koko ajan kaikkia renkaita erikseen ja sitä ei voi manuaalisesti tehdä mitenkään.
 
Ville1Suuri sanoi:

Hyvät pointit. Omassa saksalaisvalmisteisessa (etuvetoisessa) autossa ESP toimii mun mielestä "kuten pitää" eli ei juurikaan nappaa kiinni pienissä nopeuksissa, mutta isommissa ottaa aika hanakastikin.

Tärkeä on tosiaan muistaa, että autossa on "luistonesto" sillä useimmiten tarkotetaan vetoluistonestoa, eli sutimisenestoa -tällä ei ole mitään virkaa sivuluisussa.

Pelottavaa on, että jengi ajelee autoilla tietämättä mitä eroa näillä on, ja luulevat, että autossa on ESP (tai vast. järjesteltmä) vaikkei semmosesta ole tietoakaan.

Tässä lyhyt oppimäärä:

volkswagen.fi sanoi:
ESP merkitsee elektronista ajovakauden hallintajärjestelmää. Kirjainlyhenne tulee saksankielen sanoista ”Elektronisches Stabilitäts Programm”. ESP-järjestelmän tarkoitus on lisätä turvallisuutta auttamalla kuljettajaa vaikeissa ajotilanteissa.

Ajovakauden hallintajärjestelmä muodostaa osan auton aktiivista (= onnettomuuksia ehkäisevää) turvallisuutta. ESP ei ole erillinen järjestelmä vaan toimii yhdessä auton muihin luistoa säätelevien järjestelmien kanssa (ABS, ASR, EBV, EDS, MSR).

Pelkistetysti ilmaistuna ESP on järjestelmä, joka estää autoa joutumasta hallitsemattomaan sivuluisuun. Käytännössä tämä tapahtuu käyttäen apuna jarrutusvoimien tarkkaa kohdistamista yksittäisiin pyöriin tai säätelemällä toimintaa.

ESP on avuksi kuljettajalle:

* ajettaessa kaarteessa liian suurella nopeudella
* väistettäessä yllättävää estettä
* ajettaessa liukkaalla
* keliolojen yllättäen muuttuessa

Fysiikan lakeja ei ESP:kään pysty uhmaamaan, joten se ei avaa portteja hurjastelulle. Vastuuntuntoinen, tie- ja liikenneolot huomioiva ajotapa jää edelleenkin kuljettajan tärkeimmäksi tehtäväksi.


Useiden järjestelmien yhteistyötä
ESP koostuu käytännössä useasta eri järjestelmästä, joiden tasapainoinen ja hallittu yhteistoiminta saa aikaan entistä suuremman turvallisuuden ja paremman ajettavuuden. ESP:ssä hyödynnettäviä järjestelmiä ovat:

ABS (Anti-Blockier-System)
= Lukkiutumattomat jarrut
Estävät pyörien lukkiutumisen jarrutuksessa. Suuresta jarrutustehosta huolimatta auto säilyttää suuntavakavuutensa ja ohjattavuutensa.

ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung)
= Vetoluistonrajoitus
Estää vetävien pyörien sutimista esimerkiksi jää- tai sorapinnalla käyttäen hyväksi jarruja ja moottorinohjausta.

EBV (Elektronische Bremskraftverteilung)
= Elektroninen jarrutusvoiman jako
Mahdollistaa myös takajarrujen tehokkaan käytön hätätilanteiden ohella normaaleissakin jarrutuksissa.

EDS (Elektronische Differentialsperre)
= tasauspyörästön elektroninen luistonrajoitus
Parantaa liikkeellelähtökykyä liukkaalla tasaamalla vetovoimaa vetävien pyörien välillä jarrujen avulla.

MSR (Motor-Schleppmoment-Regelung)
= Moottorin jarrutusmomentin säätely
Estää esimerkiksi pienemmälle vaihtamisen yhteydessä tapahtuvan liian voimakkaan moottorijarrutuksen.

Ajodynamiikan säätely
Voidakseen reagoida asianmukaisella tavalla kriittisiin ajotilanteisiin, ESP tarvitsee vastauksen kahteen kysymykseen:

1. Mihin suuntaan kuljettaja haluaa autoa ohjata?
2. Mihin suuntaan auto kulkee?

Ensimmäiseen kysymykseen järjestelmä saa vastauksen ohjauspyörän kulma-anturilta ja pyörien nopeustunnistimilta. Jälkimmäiseen vastauksen antaa kiertoliikkeen ja sivuttaiskiihtyvyyden mittaus. Lisätietoa kuljettajan toiveista järjestelmä saa kaasu- ja jarrupolkimien antureilta.

Mikäli ensimmäisen ja toisen kysymyksen vastaukset poikkeavat toisistaan, ESP päättelee, että syntymässä on kriittinen ajotilanne, johon sen tulee puuttua. Kriittinen tilanne voi ilmetä autossa kahdella eri tavalla:

1. Auto pyrkii aliohjautumaan.
ESP estää autoa puskemasta ulos kaarteesta kohdistamalla tietyn suuruista jarrutusvoimaa sisäkaarteen puoleiseen takapyörään sekä vaikuttamalla moottorin- ja vaihteistonohjaukseen.
2. Auto pyrkii yliohjautumaan.
ESP estää auton takapään joutumisen sivuluisuun kohdistamalla tietyn suuruista jarrutusvoimaa ulkokaarteen puoleiseen etupyörään sekä vaikuttamalla moottorin- ja vaihteistonohjaukseen.

Tutustu ESP:n toimintaa havainnollistavaan esitykseen http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW3.nsf/HTML/010.020.040.010

(jos linkki ei toimi, kokeile kopioida se suoraan selaimeen)
(flash 280kt)

Huom! Esityksen katselu vaatii Flash-laajennuksen. Mikäli selaimessasi ei ole sopivaa laajennusta, voit asentaa sen ilmaiseksi alla olevan linkin kautta:

http://www.macromedia.com/

Volkswagenin ajonvakauden hallintajärjestelmä toimii automaattisesti tarvittaessa, kun ajotilanne sitä vaatii. Se on manuaalisesti kytkettävissä myös pois käytöstä. Tämä kannattaa tehdä esimerkiksi, jos auto juuttuu paksuun lumeen tai se on muulla irtonaisella pinnalla. Niin ikään jos on jostain syystä tarvetta käyttää autossa lumiketjuja, tulee ESP kytkeä pois päältä.

Kun ESP on kytketty pois toiminnasta, mittariston merkkivalo palaa jatkuvasti muistuttaen kuljettajaa valitusta tilasta. ESP palautuu normaaliin tilaansa automaattisesti myös moottorin seuraavan käynnistyksen yhteydessä.
 
Ville1Suuri sanoi:
Tarkennan vähän,omassa bmw:ssä on niin hyvä luistonvalvonta,että sitä ei oikein saa käsistä millään,paitsi juuri jos ajaa mutkaan niin lujaa,että auto puskee suoraan metsään.Olen testannut ja sen voi välttää kääntämällä rattia tien mukaan ja jos auto kääntyy edes hieman,polkaisee kaasua niin,että perä meinaa irrota,jolloin luistonvalvonta menee päälle ja oikaisee/jarruttaa auton ratin osoittamaan suuntaan.
Onhan noista apua tottakai, ei niitä olisi autoissa jos niistä ei apua olisi. Mutta kannattaa muistaa se, ettei ota turhan suuria riskejä vaikka autossa olisi mitkä apulaitteet. Se on oikeasti järkyttävä riski liikenteessä, kun monet luottaa ihan liikaa noihin apulaitteisiin. Tuudittaudutan siis valheelliseen turvallisuuden tunteeseen. Ei ne pysty fysiikan lakeja rikkomaan. Siinä vaiheessa kun mennään kahva edellä nelipyöräluisussa puuta kohti, niin ei ole mistään apulaitteista tasan mitään hyötyä. Ne apulaitteet kyllä ehkäisee sitä, ettei tollaseen tilanteeseen jouduta niin helposti. Ei sekään kyllä mitään auta jos tilannenopeus on liian suuri.

Ja luulenpa, että Sumu tossa tarkoitti sillä hallitsemattomalla luisulla tosiaankin hallitsematonta luisua. Eli jos sen hallitsemattomaan luisuun saa, niin sen jälkeen ei paljoa apuja löydy.
 
Mä en vaan yhtäkkiä keksi,miten sellasen auton saa sellaseen hallitsemattomaan luisuun?Jos ei ole pitoa,auto puskee nokka edellä metsään.Ja jos auton perä meinaa irrota,sekunnin murto-osassa luistonvalvonta korjaa sen ja perä vaan vähän töksähtää.Eli en tiedä,miten auton saa menemään poikittain kylki edellä metsään,jos noi em.varusteet toimivat oikein.
 
Ville1Suuri sanoi:
Mä en vaan yhtäkkiä keksi,miten sellasen auton saa sellaseen hallitsemattomaan luisuun? en tiedä,miten auton saa menemään poikittain kylki edellä metsään,jos noi em.varusteet toimivat oikein.

Kyllä sinne mettään menee mikä tahansa vehje jos on vauhtia tarpeeksi, vaikka kylkikin edellä. Fysiikan lakeja kun ei baijerilainenkaan luiston(lube)valvontakaan kumoa.
 
Järkevis nopeuksis tollasta autoa ei voi saada kunnon luistoon mitenkään. Onhan noista ollu juttua nois ulkomaisis auto-ohjelmis. Joku jakso tais olla missä oikein yrittämällä yritettiin, onnistumatta.
 
Just sitä tarkoitin,olen mäkin yrittänyt,onnistumatta.En nyt sentään metsään koittanut ajaa,mutta saada autoa luisuun.140km/h taitaa olla isoin nopeus jäisellä tiellä,missä sitä koitin.
 
Ville1Suuri sanoi:
Just sitä tarkoitin,olen mäkin yrittänyt,onnistumatta.En nyt sentään metsään koittanut ajaa,mutta saada autoa luisuun.140km/h taitaa olla isoin nopeus jäisellä tiellä,missä sitä koitin.

Bemariexpertti kaveri on samaa mieltä, että sitä autoa ei saa sivuluisuun jos järjestelmä on toiminnassa.

edit: muuten sen saattaa kyllä saada mettään, se on muistettava.
 
Ville1Suuri sanoi:
Mä en vaan yhtäkkiä keksi,miten sellasen auton saa sellaseen hallitsemattomaan luisuun?Jos ei ole pitoa,auto puskee nokka edellä metsään.Ja jos auton perä meinaa irrota,sekunnin murto-osassa luistonvalvonta korjaa sen ja perä vaan vähän töksähtää.Eli en tiedä,miten auton saa menemään poikittain kylki edellä metsään,jos noi em.varusteet toimivat oikein.
Riittävän hankalat olosuhtee ovat liikaa myös ajonhallinnalle. Esimerkiksi kesärenkaat, riittävästi vauhtia ja yllättäen tuleva musta jää. Mutta tottahan se on, että ESP toimii todella monissa olosuhteissa.
 
Ville1Suuri sanoi:
Metsään voi mennä juu,mutta selitäs miten kylki edellä?
Onko siinä sitten jotain ihmeellistä, että mennäänkin kylki edellä? Jos nyt tulee tilanne, että pito yksinkertaisesti loppuu, niin silloin mennään. Ei mikään järjestelmä osaa kitkaa lisätä. Se on 100% varma, että tollasen auton saa pyörimään pyörillään vaikka 10 kierrosta jos on oikeat olosuhteet.
 
Moottoritielle muuttuvat nopeusrajoitukset. Esin 80-130 kmh. Nyt on vähän se meininki ettei juurikaan hidasteta jos on huono keli. Toisaalta 100 tai 120 on aika matelua nykyaikasella autolla jos on hyvä keli.

Kantateillä rajoitus 80-100. 100 vain jos on hirviaidat ja 80 sitten risteyksissä ja jos ei ole aitaa. Ohitustilanteet taitaa olla pahinpia törkeiden ylinopeuksien rinnalla syynä kolareihin, joten kyllä sitä valvontaa voisi lisätä samoin kun ohituskaistoja keskikaiteella.

Sitten se aina jankutettu maltti on valttia. Musta tuntuu että suurin osa onnettomuuksista sattuu jonkun säheltämisen tai sooloilun seurauksena. Vähän aikaa kun odottaa niin varmasti tulee hyvä ja turvallinen ohituspaikka eikä sitten tarvi siinä risteyksessä pamauttaa ohi siitä 65 ajavasta mummosta.

Sitten se turvaväli... Eikä niin että ajaa puskuri puskurissa ettei hirvi pääse väliin.
 
Powerhousun tekstiä:
Onko siinä sitten jotain ihmeellistä, että mennäänkin kylki edellä? Jos nyt tulee tilanne, että pito yksinkertaisesti loppuu, niin silloin mennään. Ei mikään järjestelmä osaa kitkaa lisätä. Se on 100% varma, että tollasen auton saa pyörimään pyörillään vaikka 10 kierrosta jos on oikeat olosuhteet.


Mähän just kysyin,että miten?Jos pito loppuu auto puskee suoraan,jos on mutkassa,silloin pitoa on riittävästi,koska on pystynyt autoa kääntämään ja siitä se ei ympäri mene.Eli selitä missä olosuhteissa tollanen auto menee kylki edellä metsään.
 
Ville1Suuri sanoi:
Mähän just kysyin,että miten?Jos pito loppuu auto puskee suoraan,jos on mutkassa,silloin pitoa on riittävästi,koska on pystynyt autoa kääntämään ja siitä se ei ympäri mene.Eli selitä missä olosuhteissa tollanen auto menee kylki edellä metsään.
Ajatteletkohan nyt hieman suppeasti. Saivathan ruottalaiset toimitajat 5-sarjalaisen pyörähtämään asfaltillakin.
 
Ville1Suuri sanoi:
Mähän just kysyin,että miten?Jos pito loppuu auto puskee suoraan,jos on mutkassa,silloin pitoa on riittävästi,koska on pystynyt autoa kääntämään ja siitä se ei ympäri mene.Eli selitä missä olosuhteissa tollanen auto menee kylki edellä metsään.
Älä nyt tyhmäile iso mies. Onhan tohon miljoona tapaa. Yhtenä vaikka se, että ajat sen sopivasti uraan josta se lähtee. Siinä ei voi mitään edes hienot järjestelmät. Ja se miten se auto käyttäytyy mutkassa kun pito loppuu, riippuu suurimmaksi osaksi siitä onko se auto luonteeltaan yli- vai aliohjaava. Noi uudet bemarit on ärsyttävän aliohjaavia. Mutta älä nyt unohda sitä, että mikään ei ole mahdotonta. Tonkin saa ihan varmasti poikittain tasaisellakin tiellä jos vaan on tarpeeksi vauhtia ja tarpeeksi vähän pitoa. Kuten sanoin, fysiikan lakeja sillä ei kumota, ja jos fysiikka haluaa että nyt käännetään kylki kulkusuuntaan, niin silloin käännetään. Siis jos auto on jo valmiiksi luistossa, niin se menee sinne minne haluaa, ja lähtee vaikka pyörimään jos haluaa. Sille ei voi luistonvalvonta mitään, koska kitka tiehen nähden on sillä hetkellä hyvin lähellä nollaa.
 
B.O.S.S ja minä ollaan kait ainoita joilla on asiasta kokemusta.Vaikka ajaisin kuivalla asfaltilla mutkaan ja yhtäkkiä tulisi mutkassa jäätä,niin kyllä silloinkin eturenkaista pito häipyy ensin ja nokka edellä menee pöpelikköön.Ja mitkäköhän ajojärjestelmät mahtoi olla 5-sarjan bemarissa,jonka hurrit on ympäri ajanut?Kuten mainitsin olen itse ajanut n.140km/h jäisellä tiellä urku auki ja käännellyt rattia,ainoa mitä koko aikana tapahtui oli,että luistonvalvonta valo vilkkui koko ajan.Menkää autokaupasta hakemaan auto ja koittakaa vaikka tekojääradalla saatteko sen menemään poikittain ja pyytäkää mut sitten katsomaan.
 
Ville1Suuri sanoi:
B.O.S.S ja minä ollaan kait ainoita joilla on asiasta kokemusta.Vaikka ajaisin kuivalla asfaltilla mutkaan ja yhtäkkiä tulisi mutkassa jäätä,niin kyllä silloinkin eturenkaista pito häipyy ensin ja nokka edellä menee pöpelikköön.
Mieti nyt itse. Kun renkaista lähtee pito, niin mikään ratin kääntäminen eikä jarruttaminen auta mitään. Sillä hetkellä autoon vaikuttaa ainoastaan ulkoiset voimat. Jos se ulkoinen voima pyrkii kääntämään auton menemään kylki edellä, niin se kääntää. Ei ratin kääntäminen ole ainoa keino saada autoa luisuun.
 
Niinpä,eli mikäs voima "heittää" sen auton perän sivulle?Jos ei pitoa ole ja auto menee hallitsemattomasti eteenpäin.En jaksa enempää kinata,olen vuosikaudet ajellut sellasilla autoilla,mistä ei saa perää luisuun,ainakaan mä en o saanut,ehkä joku muu sitten saa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom