- Liittynyt
- 3.10.2002
- Viestejä
- 5 616
ZweCCo sanoi:Tuo 6 minuuttia on kyllä monesti ihan ratkasevakin. Itsellä ainakin pääsee monesti lähtö lipsahtamaan niin että tuo 6 minuutin etu on hyvä.
Arvaa mitä? Se lähdön lipsahtaminen on vain ja ainoastaan sinusta itsestäsi kiinni. Lähde aikaisemmin ettei tarvitse ajaa kiireellä. Pointti oli kuitenkin se, että meneekö päiväsi täysin perseelleen jos joudut olemaan 12min päivässä pidempään liikenteessä? Minä väitän, että ei mene.
Tuo kaasun löysääminen ennen ramppia on sama juttu kun se että lähes kaikki liittyy sinne rampille liian aikaisessa vaiheessa. Eli jo siinä yhtenäisen viivan päällä ajaavat sivuun ennen kuin katkoviiva ehtii alkaa.
Sääntöjen mukaan sitä yhtenäistä viivaa ei toki saisi ylittää, mutta kerro minulle mikä tuosta yhtenäisen viivan ylittämisestä tekee ongelman? Millä tavalla se puurouttaa liikennettä?
Ville1Suuri sanoi:Ei ihan kokonaan,mutta kyllä aika perhanasti vaikuttaa,etenkin huonoilla keleillä.Kunnon luistonvalvonta juuri korjaa ihmisen tekemät liian suuret mutkanopeudet ja sivuluisut jne.
Tottakai luistonvalvonta ja ABS:t vaikuttavat, mutta kyllä sitä autoa tulee silti osata ajaa. ABS-jarruillakaan ei tee yhtään mitään, mikäli ihmisellä ei ole valmiuksia ohjata autoa paniikkijarrutuksen aikana.
Käsitykseni mukaan luistonvalvonta ei varsinaisesti korjaa liian suuria nopeuksia tai sivuluisuja. Luistonvalvonta yrittää minimoida ja ehkäistä liian suuren nopeuden tuomia haittoja, kuten esimerkiksi sivuluisua. Tähän asti ajamissani autoissa mikään vimpain ei ole korjannut jo alkanutta hallitsematonta luisua, ei edes luistonvalvonta. Pieniä sivuluisuja ko. laitteisto on varmasti ehkäissyt.
Älä käsitä väärin, en missään nimessä väitä ABS-jarruja ja esimerkiksi ESP:tä turhiksi, päin vastoin. Ne parantavat aivan varmasti liikenneturvallisuutta ja lisäävät auton hallintaa, varsinkin jos ajamisesta ymmärtää edes jotain.
Rita sanoi:Ajokoe nuorille hurjastelijoille (sakkojen mukaan?), ikääntyville ja riskiryhmäläisille (mikä se sitten olisikaan) pakolliseksi muutaman vuoden välein. Ja ehdottomasti lääkäreille tarkempi ilmoitusvelvollisuus ajokyvyn heikkenemisestä.
Ikäihmiset käyvät lääkärintarkastuksissa säännöllisesti ja lääkärintodistus tulee esittää poliisille jos aikoo ajo-oikeuttaan jatkaa. Lääkärit tuntuvat vain olevan niin munattomia, että eivät uskalla sanoa sitä "EI" sanaa. Vaikka mummun ja papan kyky selvitä liikenteessä olisi olennaisesti heikentynyt, niin lääkäreillä ei ole kanttia antaa negatiivista vastausta, valitettavasti.
Sinällään en ole asiasta yllättynyt koska monet TK-lääkärit ovat muutenkin aika nihkeitä tekemään yhtään mitään. Vaivoja käsketään näyttämään taas parin viikon päästä uudestaan ja sitten vaivaan saatetaan määrätä buranaa. Eli ihan linjassahan tuo tavallaan menee.
NHB sanoi:Se on tietoinen valinta lakien laatijalta. Täällähän järjen käyttö on liikenteessä kiellettyä, pitää ajaa vain ja ainoastaan sääntöjän mukaan.
Mikä sääntö kieltää ajoneuvoletkan ohi päästämisen esimerkiksi bussipysäkille väistämällä? Vai onko kyse nyt siitä, että lainsäätäjä ei pakota ihmisiä antamaan tietä esimerkiksi bussipysäkille pysähtymällä?