Nopeusrajoitus 100 km/h -> 80 km/h?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiTe
  • Aloitettu Aloitettu
Ville1Suuri sanoi:
Mä en vaan yhtäkkiä keksi,miten sellasen auton saa sellaseen hallitsemattomaan luisuun?Jos ei ole pitoa,auto puskee nokka edellä metsään.Ja jos auton perä meinaa irrota,sekunnin murto-osassa luistonvalvonta korjaa sen ja perä vaan vähän töksähtää.Eli en tiedä,miten auton saa menemään poikittain kylki edellä metsään,jos noi em.varusteet toimivat oikein.

Eikös se ole jo hallitsematonta kun auto puskee sinne metsään? Siis ainakin jos auto oli tarkoitus pitää tiellä. ESP:t ja muut eivät (valitettavasti) poista sitä liian kovaa ajavaa idioottia penkin ja ratin välistä.

Ja jos se pito todella katoaa, niin sitten se katoaa ja siinä ei auta mikään muu järjestelmä kuin GSM ja sekin ainoastaan avun saannissa jälkikäteen. Normaaleissa ajotilanteissa ja järkevillä nopeuksilla se hallitsemattoman luisun saavuttaminen em. järjestelmillä lienee hyvin vaikeaa, mutta annappa avaimet niin näytän sulle miten tuollaisen auton saa lähtemään lapasesta.

Juu ja kyllä, olen ajanut tuhansia kilometrejä saksalaisvalmisteista vm. 2005 autoa jossa on ESP-järjestelmä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ville1Suuri sanoi:
Niinpä,eli mikäs voima "heittää" sen auton perän sivulle?Jos ei pitoa ole ja auto menee hallitsemattomasti eteenpäin.
Tien profiili esimerkiksi, tai luisun aikana tiessä oleva huomattavan epätasainen pito. Tai mietipä tilannetta, että ajat mutkaan kunnon vauhdilla, ja yht´äkkiä mutkassa onkin liukas kohta. Se auto lähtee silloin tangentin suuntaisesti siitä mutkasta ulos, ei suoraan nokka edellä. Jos tässä tilanteessa käy vielä niin, että eturenkaat on linkussa, ja auto puskee etukulma edellä metsään päin, ja eturenkaat saakin taas pitoa takarenkaiden ollessa liukkaalla, niin jo pyörähdettiin. Sitä ei korjaa takarenkaiden sopiva jarruttaminen, koska niillä ei ole pitoa.

Edit: Sulla tuntuu olevan niin kova luotto noihin apuvälineisiin, että toivon etten satu samalle tielle sun kanssa ikinä. Näistähän koko ajan varoitellaan, että vaikka on sitä ja tätä laitetta, niin ne ei poista sitä omaa tyhmyyttä. Teitä on liikenteessä ihan liikaa muutenkin. Joku reikäpää tulee aina ohi 80:n alueella 120 lasissa, vaikka räntää sataa niin paljon, ettei näe kuin metrin eteen, ja tien keskellä on metrin korkuinen valli lunta. "Ei kato mitään hätää, mulla on luistonhallintajärjestelmäääääääääääääää!!!!" *Naps*
 
Kei puhuu asiaa, en todellakaan haluaisi minäkään kohdata ainakaan vastaantulijana näitä tapauksia jotka ajaa reikäpäässä uusilla bemareillaan kelillä kuin kelillä. Näitä sankareita näkee lopulta aika helvetin paljon jos vähänkään enemmän ajaa matka-ajoa.
 
Aika harvoin siellä penkassa vaan on niitä uusia pemareita ja audeja, jos ne kerran on niin riskejä kuskeja. Aina siellä joku lousku on.
 
NHB sanoi:
Ajatteletkohan nyt hieman suppeasti. Saivathan ruottalaiset toimitajat 5-sarjalaisen pyörähtämään asfaltillakin.

Tästä faktaa kiitos. Onhan nuo saanu jonkun BMW:n (oli 3-sarjalainen mun muistaakseni) pyörähtämään. Tosin myönsivät myöhemmin pakon edessä, että ajonhallintajärjestelmät oli kytketty pois...

Voi olla että muistan väärin, pitänee tarkistaa huomenna.

edit: ja toi muuten v*tuttaa, että jengi ajaa normaalia ajovauhtia sillonkin kun ei lumipöllyltä näe. No ehkä niillä on ESP:n, ABS:n, EBV:n ja ASR:n lisäksi myös XRV*




































*XRV = x-ray vision
 
Ankka sanoi:
Niin, miltä kuulostaisi jos koko Suomessa pudotettaisiin maksiminopeusrajoitus 80 km/h?
Itse leikittelin eilen illalla ko. ajatuksella.
Plussia:
- Polttonesteiden kulutus vähenisi.
- Liikenteen päästöt vähenisi.
- Autoilijat säästäisi n. 10 % - 20 % rahaa. Uudehko diesel auto kulutus n. 6 l / 100 km -> 5 l / 100 km ja vanha bensa auto 10 l / 100 km -> 8 l / 100 km.
- Liikenneonnettomuudet vähenisi -> vakuutusmaksut pienenisi.
- Kerrannaisvaikutukset em. asioista esim. päästökauppa, henkilövahingot, säästyneet rahat muuhun kulutukseen.
- Sakkotulojen kertyminen mahdollisen siirtymävaiheen aikana
Miinuksia:
- Tieliikelaitos käyttäisi varmaan tilannetta hyväkseen ja ei pitäisi niin hyvässä kunnossa teitä kuin nyt.

Itse olen säästänyt vuodessa n. 400 e kun olen karsinut "turhat" kaupunkiajot pois ja välttänyt ruuhka-aikaan liikkumista.
Ja kyllä, olen se mulkku tientukko, joka körööttelee sitä 80 km/h hyvälläkin kelillä. Eli mikäli on ollut vähän liikennettä, niin olen pudottanut nopeuden siihen 80 km/h. Muuten kyllä ajetaan liikennevirran mukana, jottei aiheuteta turhia ohituksia.

Olisitko valmis pudottamaan nopeuden satasesta kasikymppiin?


onhan tossa paljon plussaa.
se taitaa vaan olla kovin vaikeaa muuttaa liikennekäyttäytymistään.
itsellä kun on aina liian kiire, ei mitään kaahausta, mutta sellasta vauhtia ettei ihan sakkoja tule.
miinuksista jäi kyllä se pois, kun nopeus laskee ja ajelee hyvällä autolla leveetä baanaa 80km/h niin uni siinä tulee.
nykyään on porin seudulla ollut kova buumi muuttaa 50 rajotukset 40:iin, ja kun niin hitaasti mennään niin ehtii enemmän katselemaan sivuille = ei sen turvallisempaa.
toi bensan säästö on todellinen, porukka ruikuttaa sen kalliudesta, mutta nopeutta pudottamalla litrahintakin putoaa ja reilusti.

e: noista turvalaitteista. ajelin pikkumersua viime talvena, jossa oli kaikenmaailman luistonestoja. keli oli joka paikassa jäässä, mustassa jäässä eli tosi liukas. luisut auto korjasi helposti ja uskon että auto pysyy kaikkien kuskien käsissä, mutta se luo väärän tunteen tiestä. tiellä kyllä pysyy eikä sudi eikä vatkaa, mutta EI pysää.
 
Sen verran sanon vielä,että olen ajanut autoja metsään katolleen nuorempana.En ajele kelillä kuin kelillä hulluja nopeuksia.Ja se pitää kyllä paikkansa,että harvoin näkee ojan penkassa pikateiden varsilla mitään uusia bemareita tai mersuja jne.Ei tule itelle mieleen ainuttakaan,vaikka niitä talvisin aika paljon näkyy autoja ojassa.Mistäköhän se sitten johtuu?:)
 
Weeboom sanoi:
Aika harvoin siellä penkassa vaan on niitä uusia pemareita ja audeja, jos ne kerran on niin riskejä kuskeja. Aina siellä joku lousku on.

Tämä pitää kyllä paikkansa. Mutta onko kenelläkään sitten tietoa paljonko näitä on esim. nokkakolareissa mukana, tai muissa kunnon mälleissä? Varmaan vähän tasaisempi jo se lukema?
 
Timba79 sanoi:
Tämä pitää kyllä paikkansa. Mutta onko kenelläkään sitten tietoa paljonko näitä on esim. nokkakolareissa mukana, tai muissa kunnon mälleissä? Varmaan vähän tasaisempi jo se lukema?
Tollanen tilasto olis kyllä ihan kiva nähä.
 
Ville1Suuri sanoi:
Ja se pitää kyllä paikkansa,että harvoin näkee ojan penkassa pikateiden varsilla mitään uusia bemareita tai mersuja jne.Ei tule itelle mieleen ainuttakaan,vaikka niitä talvisin aika paljon näkyy autoja ojassa.Mistäköhän se sitten johtuu?:)
Siitä, että ne menee saman gaussin käyrän mukaan kuin muutkin autot. Näitä kalliimpia autoja on suomen teillä vähemmän kuin kaikenlaisia riisikuppeja tai ranskanleipiä, joten niitä on ojassakin vähemmän.
 
Siitä, että ne menee saman gaussin käyrän mukaan kuin muutkin autot. Näitä kalliimpia autoja on suomen teillä vähemmän kuin kaikenlaisia riisikuppeja tai ranskanleipiä, joten niitä on ojassakin vähemmän.



Tosta vois taas päätellä,et oot sitä mieltä,ettei noi turvajärjestelmät hyödytä mitään.Ja turha niistä on enempää väitellä,luulen,et ne ketkä täällä huutaa vastaan,niin ei ite omista turvallista autoa.
Mut ilmoita ihmeessä,jos näet ojan pohjalla uuden ison bemarin.
 
Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että miksiköhän Suomessa ei talvella ole rengasratsioita, vaikka juuri silloin renkaalla on turvallisuuteen suurin merkitys?
 
B.O.S.S. sanoi:
Onhan nuo saanu jonkun BMW:n (oli 3-sarjalainen mun muistaakseni) pyörähtämään. Tosin myönsivät myöhemmin pakon edessä, että ajonhallintajärjestelmät oli kytketty pois...

Voi olla että muistan väärin, pitänee tarkistaa huomenna.

Väärin muistin, oli 5-sarjalainen

Linkki:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,716805,00.html

Mutta tuo siis oli :anssi:

bmw.se/523i sanoi:
Teknikens Värld bevittnade framgångsrikt älgtest på BMWs testbana.

Det har i vissa medier visats och kommenterats bilder från ett av Teknikens Världs genomförda älgtest av BMW 523i. Bildmaterialet överlämnades från Teknikens Värld till SVT Rapport och SVT Aktuellt och tittarna fick se körscener som avslutas med att bilen får en kraftig sladd. Vad tittarna inte får veta är att i denna sekvens har bilens antisladdsystem medvetet kopplats ur av Teknikens Värld, vilket ger en vilseledande bild av bilens köregenskaper. Dessutom påstår Teknikens Värld att testet visar att bilen är farlig.

Därför bjöd BMW direkt in Teknikens Värld till sin testbana i München för att medverka vid ett gemensamt älgtest med samma 523i och ytterligare 5-seriemodeller.

Teknikens Världs testlag gick noggrant igenom bil och bana. De deltog sedan som passagerare i samtliga tester vilka genomfördes med maximal last.

Samma BMW 523i som tidigare testats av Teknikens Värld klarade älgtestet i 72,73 km/h, vilket tillhör toppskiktet i klassen. Vid Teknikens Världs tidigare test uppmättes 68,5 km/h.

Teknikens Världs testförare erbjöds sedan att själva köra älgtestet men avböjde.

Teknikens Världs testlag och BMW är överens om att Teknikens Världs älgtest går att genomföra med olika körsätt, vilket betyder att förarens körstil och medvetna eller omedvetna val av bilens placering i körbanan har stor betydelse för resultatet.

Teknikens Värld anser i sitt svenska test av BMW 523i att bilens antisladdsystem tillåter en för stor sidorörelse efter det att bilen på ett föredömligt sätt styrt förbi hindret.
- Inställningen av antisladdsystemet DSC är vald för en optimal kombination av säkerhet och körglädje. Antisladdsystemet fångar upp eventuella sidorörelser och de i München gemensamt genomförda testerna visar tydligt att så är fallet. Systemet är kalibrerat för olika vägförhållanden, såväl snöbelagda-, våta och torra underlag bemästras. Inte heller val av däckstyp, t ex Runflat-däck har någon inverkan på bilens beteende, säger Nils Simonsson, informationschef på BMW Group Sverige.

BMW 5-serien är testad under noggranna former och tillverkad i nära en halv miljon exemplar och har körts av sina förare i över två och ett halvt år. Den har dessutom testats av hundratals medier, bland dem Teknikens Värld, med utmärkta betyg för sina köregenskaper.

Ja jos ei ruotsi taivu niin:

http://www.bmw.se/523i/pages/BMW_523i_manage_moose_test.pdf sanoi:
Teknikens Värld have released pictures of a moose test of the BMW 523i, which have been shown and commented upon in the media. They also gave away the footage to public television news where the viewers can see driving sequences that end with a substantial skid. What the viewers don’t know is that in the particular scene shown, the Dynamic Stability Control (DSC) system has been deliberately deactivated by Teknikens Värld. This gives a completely misleading picture of the driving dynamics of the car. Teknikens Värld also claims that the test shows that the car is dangerous.
Because of this, BMW immediately invited Teknikens Värld to their test course in Munich to perform a joint moose test with the same 523i and further 5-series models such as the 530i, 530d, and 550i.
The test team from Teknikens Värld investigated the car and course thoroughly. Afterwards they participated as passengers in all of the tests performed with maximum load.
The same BMW 523i formerly tested by Teknikens Värld passed the moose test at 72,73 km/h, which is a top performance in it’s class. In the prior test made by Teknikens Värld in Sweden, the car passed at 68,5 km/h.
Teknikens Värld’s test driver was offered the opportunity to carry out the moose test but refused.
Teknikens Värld’s test team and BMW agree that the Teknikens Värld’s moose test can be performed with different driving techniques. This means that the way of handling the car and choice of track will have a big influence on the result. Therefore the original moose test was developed into the VDA test, which is acknowledged by the car industry and ISO-certificated. The BMW 5-series has successfully completed this test performed hundreds of times by the
media all over the world. After a test demonstration Teknikens Värld confirmed that the VDA-test is more reproducible than the moose test.
In the BMW 523i test made by Teknikens Värld in Sweden, they consider that the car’s stability control system allows a too large rear end side movement in the exemplary avoiding manoeuvre.
-The setting of the Dynamic Stability Control (DSC) system is chosen for an optimal combination of safety and driving pleasure. The Dynamic Stability Control system catch up a rear end side movement and the joint tests in Munich clearly shows that this is the case. The system is calibrated for different road conditions; snowy, wet or dry roads are all handled. Also different tyres, e.g. Runflat tyres, do not influence the behaviour of the car, says Nils Simonsson, Corporate Communications manager of BMW Group Sweden.
BMW 5-series is thoroughly tested and manufactured in nearly half a million samples and has been driven by its owners for over two and a half years. It has also been tested hundreds of times in the media, including previous tests by Teknikens Värld and has shown exemplary results for it’s over all driving dynamics, and in the lane change test.
See the film from the test in Munich at: www.bmw.se/523i

Että semmosta.
 
Ville1Suuri sanoi:
Tosta vois taas päätellä,et oot sitä mieltä,ettei noi turvajärjestelmät hyödytä mitään.
Mistä sä nyt tollasen päätelmän repäisit? Onko ainoastaan kalliissa saksalaisissa luistonvalvontajärjestelmä? Muissa autoissa ei ole? Tietenkin tohon lasketaan mukaan vain ne autot joissa se on. Siltikin näitä halvempia vaihtoehtoja liikkuu teillämme enemmän. Seuraavaksi sä tietenkin väität, että niissä on huonommat järjestelmät. :wall: Miksi se on niin vaikea uskoa, että samalla tavalla se kallis bemari tai mersukin menee ojaan jos on mennäkseen. Paljon se luistonvalvonta antaa anteeksi, mutta ei kaikkea. Jos pito loppuu, niin silloin se loppuu. Usko nyt, että siinä vaiheessa luistonvalvonnasta ei ole hyötyä, jos pito on tarpeeksi huono vauhtiin nähden.
 
Kyllä niissä halvemmissa autoissa tosiaan on huonommat järjestelmät.Uskon sitten kun näen.Semmosia keliolosuhteita ei Suomessa ole,että nopeusrajoitusten puitteissa sais kyseisen auton sivuluisuun,usko nyt ite jo se.Ja sanoin,että kerro mulle kun näet ojassa ison uuden bemarin.(rattijuopumuksia ym.ei lasketa.)
 
Powerhousu sanoi:
Jos pito loppuu, niin silloin se loppuu. Usko nyt, että siinä vaiheessa luistonvalvonnasta ei ole hyötyä, jos pito on tarpeeksi huono vauhtiin nähden.
No joo, tottahan se noin on, mutta ne rajat missä näin tapahtuu on yllättävän kaukana. Pitää muistaa myös että tähän vaikuttaa paljon mm. renkaat. (nimim. ESP ja kuluneet kitkat.) :eek:

Ville1Suuri on IMO siinä mielessä oikeasssa, että jos ei ole todella tiukka mutka, kuluneet kitkat ja vauhtia mielenvikaisesti liikaa niin järjestelmässä on jotain vikaa jos mettään mennään. Nuo järjestelmät haistelee tilanteita koko ajan käsittääkseni, eli se on herkemmällä sillon kun auto lipsuu jo pienessä vauhdissa ja on esim. pakkasta, ja täten ne tekee ratkasuja "ennen" ku mitään ehtii tapahtua.

Powerhousu, mistä tuossa yhdessä postissasi mainitsema uuden Bemarin "ärsyttävä aliohjautumisessa" on kyse? Ite olin kyllä päin vastaisessa käsityksessä.
 
B.O.S.S. sanoi:
Powerhousu, mistä tuossa yhdessä postissasi mainitsema uuden Bemarin "ärsyttävä aliohjautumisessa" on kyse? Ite olin kyllä päin vastaisessa käsityksessä.
Siitä, että ajellessani jonkin verran E46 korista bemaria, vitutti koko ajan. Sitä ei saanut edes paikallaan pyörähtämään ympäri jos halusi tehdä nopean käännöksen. Renkaat linkkuun ja kytkin ylös, niin suoraan mentiin. Ja luistonesto ei ollut päällä. Kun taas vaikkapa E30 pyörii vähän liiankin herkästi.

Siihen vielä, että ei toi luistonvalvonta sentään mikään ennustaja ole. Ei se tiedä, että kohta kuljettaja tekee jotain tyhmää. Ja mähän sanoin, että paljon se antaa anteeksi, mutta ei kaikkea. Jossain tulee se raja vastaan, että tollanenkin auto lähtee oikein kunnolla, se on ihan varma.

Mutta sovitaan nyt vaikka sitten Ville1suuren mieliksi, että kalliissa bemareissa ja mersuissa on paremmat järjestelmät kuin halvemmissa. Eihän halvemmat merkit siitä turvallisuudesta oikeasti välitä. Se on niiden etuoikeus joilla on enemmän rahaa. Sovitaan vaikka samalla, että kalliissa bemareissa ja mersuissa on ojaanajonestojärjestelmä. Eli niitä ei ojaan saa vaikka haluaisi. Karrikoidusti noin Ville1suuri ajattelee.

Edit:
Weeboom sanoi:
Kun pito loppuu se loppuu. Kuulostaa ihan nykäsen masalta.
Ei kun anteeksi. Ei se lopu. Oikeesti luistonvalvontajärjestelmä taikoo perseestään lisää sitä pitoa kun se oikeasti loppuu. :wall:
 
Älä nyt hiilly, oli vaan niin hauskasti sanottu :)

edit: Pian tulee Timba, ja sitten pitää jättää luistonesto-keskusteluki pois ;)
 
Tavallaan taikookin lisää pitoa,kun rengas meinaa menettää pitonsa,sekunnin murto-osassa järjestelmä korjaa sen muuttamalla vääntöä ja jarrutusta eri renkaissa.Ja väitätkö nyt tosiaan sitäkin,että esim. Fiat:in ja BMW:n luistonvalvonta ja ajonvakautusjärjestelmät ovat samalla viivalla?Ei tod.


Powerhousun tekstistä:

Renkaat linkkuun ja kytkin ylös, niin suoraan mentiin. Ja luistonesto ei ollut päällä. Kun taas vaikkapa E30 pyörii vähän liiankin herkästi.


Mitä?!Eli eikös sen juuri pitäisi kylki edellä saada menemään sun juttujes mukaan?!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom