Nopeusrajoitus 100 km/h -> 80 km/h?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiTe
  • Aloitettu Aloitettu
Ville1Suuri sanoi:
Kyllä niissä halvemmissa autoissa tosiaan on huonommat järjestelmät.Uskon sitten kun näen.Semmosia keliolosuhteita ei Suomessa ole,että nopeusrajoitusten puitteissa sais kyseisen auton sivuluisuun,usko nyt ite jo se.

Aivan varmasti on sellaisia keliolosuhteita, että hallinnan menettää nopeusrajoituksen puitteissa.

Mm. viikko sitten oli Etelä-Suomessa sellaiset kelit, että Lahden väylältä ei tasan tarkkaan voinut rampissa ajaa 80km/h Kehä ykköselle itään päin. Siis vaikka oli millaiset vipstaakit autossa.

Mutta turha kai tästä on vängätä. Bemari on bemari ja sitä ei saa luisuun/lähtemään käsistä missään ja ikinä jos sinä niin olet päättänyt. :david:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ville1Suuri sanoi:
Tavallaan taikookin lisää pitoa,kun rengas meinaa menettää pitonsa,sekunnin murto-osassa järjestelmä korjaa sen muuttamalla vääntöä ja jarrutusta eri renkaissa.
No tavallaan niin tekee, senhän mä jo sanoin. Eli antaa paljon anteeksi. Mutta kaikkea se ei anna anteeksi. Otetaan sellainen kuvitteellinen (mahdoton) tilanne, että kitkakerroin muuttuukin yhtäkkiä tasan nollaksi. Pysyykö sun hieno bemari tässä vaiheessa tiellä? Ei pysy jos siinä ei ole siipiä. Tällä koitin sanoa sitä, että joskus keli voi olla niin paha, että se on luistonvalvonnallekin liikaa.

Ja väitätkö nyt tosiaan sitäkin,että esim. Fiat:in ja BMW:n luistonvalvonta ja ajonvakautusjärjestelmät ovat samalla viivalla?Ei tod.
Väitän. En tiedä Fiatin järjestelmistä, mutta vertaan kalliit saksalaiset vs. muut. Ihan 100% varmasti on samalla viivalla olevia, ja niitä on paljon. Kerron sulle salaisuuden. Rahalla ei aina saa parasta. Vaikka sun bemari on kallis, se ei silti ole välttämättä parempi kuin uusi riisikuppi. Kerron senkin, että esimerkiksi B-Vectra on paljon parempi ajaa kuin samaan sarjaan menevä (eli vertailukelpoinen) E46 bemari. Eli tässäkään tapauksessa se yli kaksi kertaa kalliimpi ei ole parempi. Sulla on kumma tapa vertailla asioita sen mukaan paljonko ne maksaa. Usko pois, kallis merkki ei ole vältämättä aina edelläkävijä.
 
Powerhousu sanoi:
Otetaan sellainen B-Vectra on paljon parempi ajaa kuin samaan sarjaan menevä (eli vertailukelpoinen) E46 bemari. Eli tässäkään tapauksessa se yli kaksi kertaa kalliimpi ei ole parempi.

Jos molemmat autot on kunnossa ja niissä on Suomen teille tarkoitetut renkaat, niin etuvetoinen vectra on huomattasti huonompi ajaa kuin takavetoinen bemu.

Ajonvakautuksesta sen verran, että niitä on erilaisia. Kalliimmat mittaa useampaa asiaa ja tarvittaessa myös lisäävät jonkun pyörän nopeutta, kun taas halvimmat osaavat pelkästään jarruttaa.

Mutta fysiikan lakeja ei mikään luistonesto osaa kumota, eli jos nopeutta on liikaa, metsään mennään tiukan mutkan tullessa!
 
Tunturi sanoi:
Mutta fysiikan lakeja ei mikään luistonesto osaa kumota, eli jos nopeutta on liikaa, metsään mennään tiukan mutkan tullessa!

Ylläolevassa lauseessa tuli se pointti, jota tässä nyt on ajettu takaa jo useampi sivu.

Jos tuohon vielä huomautetaan se, että "nopeutta liikaa" ei tosiaankaan tarkoita sitä, että kyseessä olisi suoranainen ylinopeus numeroiden mukaan. Liiallinen tilannenopeus on se päivän sana.
 
Tunturi sanoi:
Jos molemmat autot on kunnossa ja niissä on Suomen teille tarkoitetut renkaat, niin etuvetoinen vectra on huomattasti huonompi ajaa kuin takavetoinen bemu.
Makuasia kai tääkin. Vaikka olet kyllä ensimmäien jonka kuulen noin sanovan. Yksi kaverikin meni ja vaihto bemarinsa pois kun pääsi koeajamaan Vectraa. :D En puhu nyt mistään turvallisuudesta, vaan ainoastaan ajotuntumasta ja siitä miten käteensopiva se auto on.
 
Powerhousu sanoi:
Siitä, että ajellessani jonkin verran E46 korista bemaria, vitutti koko ajan. Sitä ei saanut edes paikallaan pyörähtämään ympäri jos halusi tehdä nopean käännöksen. Renkaat linkkuun ja kytkin ylös, niin suoraan mentiin. Ja luistonesto ei ollut päällä. Kun taas vaikkapa E30 pyörii vähän liiankin herkästi.

Menee jo melkolailla offtopicin puolelle, mutta menköön. Joko siinä E46:ssa on ollut takana jotkut 245-leveät renkaat ja edessä paljon kapeammat (varmasti puskee normaaliauton alustalla kun painojakauma on 50/50 ja takana valtavat läskit) ja se on ollut tosi asiantuntijan tunaama maahan laskettu paska tai sitten se on ollut rikki. Molemmissa tapauksissa autosta tulee todella tympeä ajaa.
 
Powerhousu sanoi:
Makuasia kai tääkin. Vaikka olet kyllä ensimmäien jonka kuulen noin sanovan. Yksi kaverikin meni ja vaihto bemarinsa pois kun pääsi koeajamaan Vectraa. :D En puhu nyt mistään turvallisuudesta, vaan ainoastaan ajotuntumasta ja siitä miten käteensopiva se auto on.

Kuten sanottu, alustan on oltava kunnossa ja renkaiden oikeanlaiset, muuten bemu on hankala ajaa. Eli pelkän ajettavuuden ollessa kriteerinä vie takavetoinen voiton. Mutta monesti ihmisille meinaa tilat, kulutus, hinta ym. sivuseikat enemmän.
 
Ei helvetti poijjaat. En puhu mistään rata-ajosta, vaan ihan tavallisesta auton käytöstä. Molemmat vertailukohteet oli ihan vakioita. En ottanut kantaa mihinkään mutkakäyttäytymiseen tai muuhunkaan, vaan sanoin, että vectra nyt vaan on käteensopivampi ja siinä on paremmat hallintalaitteet. Penkitkin on mukavammat.

Edit: jiiii: Se oli talvella vakiokokoisilla talvirenkailla, ja auto oli sporttialustalla jo tehtaalta tullessaan.
 
Powerhousu sanoi:
Ei helvetti poijjaat. En puhu mistään rata-ajosta, vaan ihan tavallisesta auton käytöstä. Molemmat vertailukohteet oli ihan vakioita. En ottanut kantaa mihinkään mutkakäyttäytymiseen tai muuhunkaan, vaan sanoin, että vectra nyt vaan on käteensopivampi ja siinä on paremmat hallintalaitteet. Penkitkin on mukavammat.
No mutta tää on jo osastoa "mielipideasia". Toinen on perusperheauto, toinen on jotain muuta. Näin ollen tässäkin tapauksessa käyttötarve ratkas auton hyvyyden, ei ite auto.
 
B.O.S.S. sanoi:
No mutta tää on jo osastoa "mielipideasia". Toinen on perusperheauto, toinen on jotain muuta. Näin ollen tässäkin tapauksessa käyttötarve ratkas auton hyvyyden, ei ite auto.
Siis molemmat noista on perusperheautoja, ja arvostelin niitä sen mukaan. Ja mielipideasiaksi mä sitä sanoinkin.
 
Powerhousu sanoi:
Edit: jiiii: Se oli talvella vakiokokoisilla talvirenkailla, ja auto oli sporttialustalla jo tehtaalta tullessaan.

Yllättävää sinänsä, kun oma E46 samalla setupilla pyörähtää iloisesti paikallaan tarvittaessa. Onnistuu hitaasti tai nopeasti, oikealle tai vasemmalle :D Täysin linkkuun ei rattia tarvi kääntää.
 
Tunturi sanoi:
Onko takavetoinen coupe nykyisin perusperheauto?
Kuka tässä coupesta on mitään puhunut?

BMW E46
e46.jpg


Ihan samaa sarjaa kooltaan ja ominaisuuksiltaan kuin Vectra B

Edit:
jiiii sanoi:
Yllättävää sinänsä, kun oma E46 samalla setupilla pyörähtää iloisesti paikallaan tarvittaessa. Onnistuu hitaasti tai nopeasti, oikealle tai vasemmalle :D Täysin linkkuun ei rattia tarvi kääntää.
Yllättävää ehkä, mutta jäi niin hyvin vaan mieleen, kun kerran meinasin vetästä siitä etupuskurin pillun päreiksi kun paska puski vaan suoraan rotvallinreunaan. Kai joku oli tehny siitä salaa etuvedon. :D
 
Annetaas olla se automalleista jauhaminen ja yritetään keskittyä olennaiseen...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom