Nopeusrajoitus 100 km/h -> 80 km/h?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiTe
  • Aloitettu Aloitettu
en asu keskustassa, mun työmatka on 10 kilsaa. ja kokoomuslaiset (vitsivitsi) kyllä ajelis autoilla edelleen, vaikka bussi olis ilmainen. onhan se nytkin käytännössä ilmainen autoon verrattuna (tampereella 440 euroa vuodessa maksaa linjuri, sillä rahalla ajaa puutteenperän laskurin mukaan 880km henkilöautolla). ja meidän perheessä on vajaa 5 vuotta vanha auto.
niin ja jos bussi ei mee työpaikalle, niin mitäs jos kulkisi vaikkas hevosella...?;) tai kimppakyydillä työnantajan kustantamana lähimmältä bussipysäkiltä?
jos useampi käyttäisi busseja, niin ne myös menisivät useampaan paikkaan. väitän, että jonkunlainen järkevämpikin ratkaisu olisi löydettävissä kuin tämä nykyinen, tulosvastuullinen julkinen liikenne.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pevelius sanoi:
tässä vähän omia toiveita:
- maksiminopeus 80km/h
- tietullit kaikkiin kaupunkeihin
- korkeammat pysäköintimaksut ja enemmän valvontaa
- ilmainen joukkoliikenne veroista, tietulleista jne.
- vuotuinen auton käyttömaksu päästöjen mukaan
- autovero pois uuden auton hinnasta, siirretään osittain vuotuiseen käyttömaksuun ja osittain bensaveroon.

kaikkee tommosta. ja ei, en ole kokoomuslainen, vaan vihreä kommari ;)
Sellainen pieni ongelma tossa joukkoliikenteessä on edelleen, että on olemassa ne pienet paikkakunnat, missä ei vaan joukkoliikenne toimi. Siellä jouduttaisiin edelleen pitäytymään niissä omissa autoissa, jotka tuon systeemin johdosta todennäköisesti tulisivat lopulta kalliimmaksi käyttää kuin nykyisellään. Mutta mitäs siitä. Kyllä niillä maajusseilla rahaa riittää :)
 
No kyllä mua ainakin sylettää se ainainen linja-autojen odottelu. Kokemusta senverta on että viis vuotta kuljeskellu pelkästään linja-autolla. Loppuajasta olin totaalisesti pottuuntunut siihen odottamisen takia. Muuten ihan mainio kulkumuoto.
 
No eipä tuo nopeusrajoituksen pudottaminen haittaa niitä, jotka lyhyitä matkoja joutuvat vain ajamaan. Mutta siinä on jo jonkin verran eroa, että ajaako 100 km matkan 80 vai 100 km/h...

Omasta mielestäni nykyiset liikennerajoitukset ovat riittävän tiukkoja, ja niitä kiristämällä rangaistaisiin vain niitä liikennerajoituksia noudattavia autoilijoita. Kyllä minua vituttaisi, kun en yhtään kolaria ole elämässäni ajanut, jos valtiovalta heittäisi tuollaisen epäluottamuslauseen.

Eivätkös onnettomuudet synny siitä, kun jo olemassaolevia rajoituksia ei joko noudateta tai sitten ajonopeutta ei suhteuteta vallitseviin olosuhteisiin (peilijää, sumu tms.)?

Pähkinänkuoressa:

Jos nopeusrajoitukset pudotettaisiin nollaan, säästyisi muutama sata ihmishenki vuodessa, ja käsittämättömän paljon bensaa. Valitettavasti myös kansantaloutemme romahtaisi kun ihmiset eivät pääsisi töihin tai ostoksille. Jopa kirkasotsaisimpien ihmisten pitäisi ymmärtää se tosiasia, että liikennekuolemat ovat valitettava mutta myös väistämätön osa yhteiskuntaamme. Niitä voidaan ehkäistä erinäisin toimenpitein tiettyyn rajaan asti, mutta aina tulee se raja vastaan, jonka jälkeen kovennetusta liikennekurista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Viittiskö joku laskea kuinka paljon mä menetän aikaa vuodessa jos rajoitusta tipautetaan, ajan 50-60 tkm/vuosi. Suurin osa motareita/moottoriliikenneteitä, kilsoista ainakin 80% maantieajoa.

:)
 
Tomppa85 sanoi:
Jos nopeusrajoitukset pudotettaisiin nollaan, säästyisi muutama sata ihmishenki vuodessa, ja käsittämättömän paljon bensaa. Valitettavasti myös kansantaloutemme romahtaisi kun ihmiset eivät pääsisi töihin tai ostoksille. Jopa kirkasotsaisimpien ihmisten pitäisi ymmärtää se tosiasia, että liikennekuolemat ovat valitettava mutta myös väistämätön osa yhteiskuntaamme. Niitä voidaan ehkäistä erinäisin toimenpitein tiettyyn rajaan asti, mutta aina tulee se raja vastaan, jonka jälkeen kovennetusta liikennekurista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

:rock:
 
B.O.S.S. sanoi:
Viittiskö joku laskea kuinka paljon mä menetän aikaa vuodessa jos rajoitusta tipautetaan, ajan 50-60 tkm/vuosi. Suurin osa motareita/moottoriliikenneteitä, kilsoista ainakin 80% maantieajoa.

:)
150 tuntia, laskin tuolla 60 tkm:llä
 
pevelius sanoi:
tässä vähän omia toiveita:
- maksiminopeus 80km/h
- tietullit kaikkiin kaupunkeihin
- korkeammat pysäköintimaksut ja enemmän valvontaa
- ilmainen joukkoliikenne veroista, tietulleista jne.
- vuotuinen auton käyttömaksu päästöjen mukaan
- autovero pois uuden auton hinnasta, siirretään osittain vuotuiseen käyttömaksuun ja osittain bensaveroon.

Tietullit voisi tulla käyttöön uusille moottoritiepätkille. Tämä tarkoittaisi myös että niille tullirahoille pitäisi tulla myös vastinetta. Esim. parannettuna kunnossa pidossa.

Pysäköintimaksut ovat sopivia. Maksutapaahan voisi aina kehittää jottei tarvisi kanniskella kolikkokokoelmaa mukana.

Tuo auton käyttömaksu päästöjen mukaan olisi myös hyvä ajatus. Tuossahan voisi ottaa myös huomioon senkin että käyttääkö auto biopolttoaineita.
Ongelman tuossa tuottaa sähköautot (akut ja missä/millä on sähkötuotettu).

Autovero pitäisi saada muutettua siten että se suosisi autokannan uusitumista. Tosin tässä pitää ottaa huomioon esim. onko kyseessä vetyauto vai perinteinen polttomoottori.
 
Suurin hyötyjä olisi vakuutusyhtiöt,jotka säästäisivät korvausmaksuissa(tietenkin vakuutusmaksut pysyisivät ennallaan).
Valtio menettäisi polttoaineverotuloja ja tulisi nostamaan veroja.
Huono tienpito huonontuisi entisestään.Hermot menis,kun rekka olisi
aina persuksissa kiinni.
 
90km/h rajoitus voisi olla parempi sen "keskivertokinnerin" hyötysuhteen maksimoinniksi. paljon on mm. välityksistä ja aerodynamiikasta kiini tuo taloudellisin ajonopeus.

Ehkä sen sijaan, että lasketaan rajoituksia, pitäisi panostaa vanhojen autojen kierrätykseen ja autokannan uudistamiseen saastuttamattomampiin autoihin.

edit:
tässä vähän omia toiveita:
Eikö tässä maassa ole mitään muuta paikkaa kerätä veroja kuin yksityisautoilu?
 
Talvellahan noi nopeusrajoitukset on ihan ok.

Mutta Kesällä toi tiputus olis ihan älytöntä.:wall:
Eikös noista tiputuksista ollu jo esimerkki, kun Helsingin keskustassa tiputettii nopeusrajoitukset 30km/h. Josta seurasi ihan törkeet ruuhkat. Manskua on kiva ajella 30 kymppia... Not! No onneksi tuo ei ollut kauaa käytössä.

Isojen moottoriteitten nopeudet voitaisiin nostaa 130km/h. Kuten Tanskassa jolloin liikenne onnettomuudet vähenivät.

ps. Oli muuten Tyhmin idea minkä olen vähään aikaan kuullut Ankka.:0:

Ja jos jotkut haluavat tolla tavalla säästää niin.... On niitä fiksumpiakin tapoja.
 
pevelius sanoi:
tässä vähän omia toiveita:
- tietullit kaikkiin kaupunkeihin
- korkeammat pysäköintimaksut ja enemmän valvontaa
- ilmainen joukkoliikenne veroista, tietulleista jne.

kaikkee tommosta. ja ei, en ole kokoomuslainen, vaan vihreä kommari ;)
Jos minä asuisin vaikka kilometrin päässä työpaikasta ja kaikista muista mielenkiintoisista paikoista, niin sitten kaiken moottoriliikenteen voisi tietysti kieltää.

Nyt asun kuitenkin Tampereella ja asunto on 10 km:n päässä työpaikasta. Omalla autolla matka taittuu 15 minuutissa. Linja-autolla matkaan menee tunti. Joukkoliikenteen suosiminen maksaisi minulle puolitoista tuntia vapaa-aikaa joka päivä. Jos oman auton käyttäminen tehtäisiin niin kalliiksi, että sitä ei kertakaikkiaan voisi käyttää, niin sitten olisi pakko vaihtaa joko työpaikkaa tai asuntoa.

Voisikohan muuten vihreistä kommareista tehdä ekologista biopolttoainetta linja-autoille? :evil:
 
Kyllä on ketjun aloittaja aika laskelmat tehnyt?!Väittäisin itse,että pikateillä ajetut kuolonkolarit on usein:A)itsemurhia rekan eteen,B)ajettu vanhalla paskalla autolla.Uudet autot turvavarusteineen säästävät usein hengen jopa 100km/h nokkakolarissa.Viime toukokuussa pikkusiskoni eteen ajoi 100km/h alueella täysin yllätten vastaantuleva henkilöauto.Turvatyynyt pelasti kaikki aikuiset,eikä pysyviä vammoja jäänyt.Ainoastaan 1vuotias lapsi kuoli ja sekin ilmeisesti sen takia,kun oli nurinpäin etupenkillä,niin turvatyyny heitti sen auton peräosaan.Eli autovero pois ja autokanta huomattavasti nuoremmaksi,tiet paremmaksi eikä mitään nopeusrajoituksia alas.Ja joukkoliikenne ei taida toimia kunnolla kuin Helsinki-Vantaa-Espoo alueella.
 
Ville1Suuri sanoi:
Väittäisin itse,että pikateillä ajetut kuolonkolarit on usein:A)itsemurhia rekan eteen,B)ajettu vanhalla paskalla autolla.Uudet autot turvavarusteineen säästävät usein hengen jopa 100km/h nokkakolarissa.
eli on ihan ok että ajellaan kolareita 100km/h vauhdissa, kunhan on vaan uusi auto alla? Ja tohon A-kohtaan haluaisin edes jotain faktaa, mistä tälläinen johtopäätös?
 
Etkö ole koskaan mukamas kuullut henkilöauton ajavan päin rekkaa?Aika usein taitaa olla tahallisia.Enkä sanonut,että on ok ajaa nokkakolari,älä vääristele asioita.Sanoin,että uudet autot on turvallisempia.Vanhalla romulla nokkakolari vaikka siinä 80km/h vauhdissa on kuolettava kait lähes 100% tapauksissa.Eli ne kuolonkolarit johtuu minusta muista syistä kuin tuosta 20km/h nopeusrajoituksen muutoksesta.
 
Ville1Suuri sanoi:
Eli ne kuolonkolarit johtuu minusta muista syistä kuin tuosta 20km/h nopeusrajoituksen muutoksesta.

Varmasti johtuvatkin, mutta eiköhän ne kolarien määrät yleisestikin vähenisi nopeuden vähentyessä -> myös kuolonkolarit vähentyisivät.

Ville1Suuri sanoi:
Etkö ole koskaan mukamas kuullut henkilöauton ajavan päin rekkaa?Aika usein taitaa olla tahallisia.
Olen kuullut.mutta väität että kuolonkolarit pikateillä ovat usein itsemurhia rekan eteen. miten usein? pistä jostain jotain lukua/muuta faktaa pöytään. Mä en vaan muuten jaksa uskoa että kovinkaan iso osa kuolonkolareista on itsemurhia.
 
Pistäs se faktaa,että millasilla autoilla ne kuolonkolarit on ajettu?Tuskinpa kovin usein nykyaikaisilla turvajärjestelmillä varustetuilla autoilla tai sitten on ollut kyseessä törkeä ylinopeus.
 
Ville1Suuri sanoi:
Pistäs se faktaa,että millasilla autoilla ne kuolonkolarit on ajettu?Tuskinpa kovin usein nykyaikaisilla turvajärjestelmillä varustetuilla autoilla tai sitten on ollut kyseessä törkeä ylinopeus.
Väitinkö jossain vaiheessa että niitä kuolonkolareita ajettaisiin enemmän uusilla autoilla,väitinkö? kolareita niilläkin kuitenkin ajetaan. Mä vaan pyysin sua esittämään vähän jotain faktaa tolle väitteelle että kuolonkolarit olisivat usein itsemurhia. Niin pitkään kun sulla ei oo mitään taustaa tolle, niin mun mielestä ihan vitun naurettava väite.
 
Haluat nyt kai kinata väkisin.Selvennän kerran vielä:
A)sairaskohtaus tms.ja ajaa päin rekkaa,JOSKUS tahallinen(huomaa!vaihdoin usein sanan pois)
B)vanhoilla autoilla
C)törkeä liikenteen vaarantaminen

Siinä syitä kuolonkolareihin.Enempää en aiheesta kinaa,enkä ala sun takia etsimään yhtään mitään tilastoja asiasta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom