No, enkö kelvannutkaan edes ylikunnolle??

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Primitive82

Banned
Sanokaapa miksi en ole mennyt ylikuntoon, vaikka olen treenannut nyt n. vuoden jo todella raskaasti ja nukkunut keskimäärin 5-6 tuntia yössä. Syömiset ovat olleet toisinaan todella huonosti, mutta kuitenkin aika usein myös vähintään kohtalaisesti. Välillä olen mennyt salille sillä tavoin, että on meinannut oksennus tulla ja nukahtaa penkkiin ja voimat ihan siis lopussa, juuri sen takia, että olen edellisenä yönä nukkunut 3 tuntia.
Kuitenkin ovat tulokset nousseet pitkällä tähtäimellä ja itse olen haistattanut ylikunnolle paskan, koska olen käytännössä tehnyt kaikki juuri niin persettä että sen ylikunnon pitäisi olla jo koputtanut ainakin ovea, mutta ei!

Penkki on mm. noussut 60kg:sta 100kg:aan.
Paino on noussut 70kg:sta 85kg:aan.

Eli missä ylikunto luuraa? Eikö uskalla tulla vai missä on vika??

Joo tiedän, tämä pääsee taas tyhmpimpiin keskusteluihin pakkotoistolla jossa minun edelliset threadit ovat jo 1:sinä, mutta kysynpä nyt kuitenkin...Täytyyhän sitä jonkun tyhmiäkin kysellä.:)

Kuulostaa kyllä aika ihmeelliseltä, ettei ylikunto oo iskenyt. Onko paljon urheilutaustaa? Mikä on leposyke nykyään?

Originally posted by rollerghost
Syömiset ovat olleet toisinaan todella huonosti, mutta kuitenkin aika usein myös vähintään kohtalaisesti. Välillä olen mennyt salille sillä tavoin, että on meinannut oksennus tulla ja nukahtaa penkkiin ja voimat ihan siis lopussa, juuri sen takia, että olen edellisenä yönä nukkunut 3 tuntia.

Onko treenitkin olleet välillä sellaisia, että ne hoidellaan viikkoja putkeen jossain muualla kuin salilla, esim. terassilla? ;)
Ei vaan onko tuossa ylikunnon "tavoittelemisessa" nyt sitten mitään järkeä?! Hyvällä ja järkevällä treenillä&ruokavaliolla olisit voinut saada tuossa vuodessa enemmänkin aikaan. Vaikkei tuo ylikunto helpolla tulisikaan, niin silti kannattaa kyllä pitää niitä kevyempiä jaksoja välillä. Se ylikunto saattaa sitten tullessaan ottaa kovinkin rankasti!

Nim. Sydänfilmissäkin ylikunnon vuoksi käynyt voimailija.

Urheilutaustaa on sen verran, että olen pelannut 7 - vuotiaasta jalkapalloa. Lätkää myös hiukan. Eipä oikeestaan sen kummempaa...välillä kokeilin nyrkkeilyä ja jujutsua. Punttiksella aloitin ekat kerrat n.14 - vuotiaana.

Leposyke on tällä hetkellä (istunut tuolissa n.10min) n.75.

Niin, että täytyy kyllä sen verran tunnustaa...että aamuisin minua useasti ottaa sydämestä ja tuntuu että joutuu pysähtymään ja hengittämään vähän aikaan todella syvään...siis jotenkin ahdistaa. Portaiden kävely myös on välillä todella raskasta, samoin punttiksella käynti. Mutta tätä on ollut niin kauan jo(melkein vuosi), että olen alkanut pitämään tätä vain normaalina aamureaktiona, vähäisistä unista johtuen. Ja en siis tiedä että onko tämä nyt jotain ylikuntoa vain jokin minun normaali nykyinen tila? Olen sanonut tästä vanhemmilleni, mutta he eivät usko, joten sen takia en tee tuosta suurta numeroa.

"Nim. Sydänfilmissäkin ylikunnon vuoksi käynyt voimailija."

Tekisi mieleni kyllä sydänfilmiin mennä, mutta kun vanhemmat eivät usko tätä ongelmaa vaikka kuinka sanoisin. Väittävät että psyykkeestä johtuu, vaikka minulla on ollut uniongelmaa jo 2 vuotta ja aktiivista urheilua myös ainakin vuoden. Eli usein nukun yössä vain muutaman tunnin ja silti treenaan täysillä!

Onko kenelläkään kokemuksia, neuvoa?

Eipä se kai kaikille iske, ja riippuu treenistä mäkin alussa treenailin pitkän aikaa jotain hullua 5-6x viikossa ja parin tunnin treenejä... tuon voisi luulla olevan rankkaa mutta ei. Sitten tuossa yhdessä vaiheessa kun HST:tä kokeilin, 3x treenit viikossa, muutamia liikkeitä ja 1-2 sarjaa / liike, niin kyllä vaan tuo ohjelma veti mut 2 viikossa ylikuntoon niin että iski kuume, flunssat ym. ja kipeänä tulikin sitten oltua n. 1kk ja jatkuvaa sairastelua siitä eteenpäinkin. Nyt vasta terveenä pitkästä aikaa ollut n. 1,5-2kk. Kun ei sitä osannut ottaa tarpeeksi kevyesti kun normaaleihin splitteihin tottunut... :)

Mutta kyllä järki kannattaa pitää päässä, sitten jos ylikunto iskee oikein kunnolla ja syvälle niin voi olla että siitä kestää kauan palautua, jopa 6kk treenitauko lääkärin määräyksestä ei ole harvinaisuus.

Sanokaapa miksi en ole mennyt ylikuntoon, vaikka olen treenannut nyt n. vuoden jo todella raskaasti ja nukkunut keskimäärin 5-6 tuntia yössä. Syömiset ovat olleet toisinaan todella huonosti, mutta kuitenkin aika usein myös vähintään kohtalaisesti. Välillä olen mennyt salille sillä tavoin, että on meinannut oksennus tulla ja nukahtaa penkkiin ja voimat ihan siis lopussa, juuri sen takia, että olen edellisenä yönä nukkunut 3 tuntia.
Kuitenkin ovat tulokset nousseet pitkällä tähtäimellä ja itse olen haistattanut ylikunnolle paskan, koska olen käytännössä tehnyt kaikki juuri niin persettä että sen ylikunnon pitäisi olla jo koputtanut ainakin ovea, mutta ei!

Minäpä kerron. Koska sä treenaat salilla päin p***ttä. Teet ehkä paljon liikkeitä ja treenaat jopa tuntikausia, mutta et treenaa niin että lihakset todella rasittuisivat kunnolla. Eli vähän järkevämmin ilmastuna, et osaa kohdistaa liikettä kunnolla treenattavaan lihakseen. Esim itse aikoinaan tein joka liikkeessä sarjoa 6-8 eikä vieläkään missään tuntunut. Ainoa rajoittava tekijä siirtyä seuraavaan liikkeeseen tekemään 6-8 sarjaa oli ajanpuute.Treenit kestivät 2 tuntia ja olin varma että näin kestävän ja paljon treenava kaveri kuin minä on tuleva Mr Olympia, Eihän siellä salilla KUKAAN treenannut yhtä paljon kuin minä määrällisesti. Olivat mielestäni laiskoja paskoja jotka eivät ikinä tulisi saavuttamaan mitää suurta kun vipyivät salillakin vain 3 varttia...(toin.huom, "Rice" treenaa nykyisin 3 kertaa viikossa ja treeni kestää alle tunnin...sarjoja per liike 2-3, liikkeitä treenattavaa lihasta kohden 1-3...)

Kun opit todella kohdistamaan treenin lihakseen niin että lihas todella rasittuu huomaat että aika nopeasti ylikunto iskee jos jatkat samalla tavalla muuten. Ilmeisesti myös hyvä yleiskunto auttaa jaksamaan...varsinkin sen suhteen että jaksat väsyttää lihaksia jollain lailla, mutta kunnon rasittavudesta ei ole vielä tietoakaan.

Penkki on mm. noussut 60kg:sta 100kg:aan.

Hyvä. Tuossa on mukana todennäköisesti paljon väärää tekniikkaa, mm kunnon pomppu, perse irtipenkistä etc etc Osa tuloksen noususta selittyy myös sillä että olet kasvavassa iässä oleva nuori mies ja vaikka et treenaisi ollenkaan penkkiä nousisi tossa iässä penkin tulos...

Paino on noussut 70kg:sta 85kg:aan.

Kuten jo yllä sanoin niin olet kasvavassa iässä ja vaikka et edes kävisi salilla nousisi painosi miehen painoon pikku hiljaa, mm rintalihakset kasvaa, tulee hartiat...pojasta mieheksi siis..

Eli missä ylikunto luuraa? Eikö uskalla tulla vai missä on vika??

Kunhan maltat alkaa treenaamann paremmalla tekniikalla ja lihashermotuksesi paranee pystyt tulevaisuudessa kohdistamaan paremmin treenit. Lihas rasittuu aivan toisella tavalla tämän jälkeen. Pidä edelleen nukkumiset ja ruokailut retuperällä niin kyllä se ylikunto iskee. Aivan varmasti.

Rice: Muuten ihan hyvä teksti, mutta valitus meni väärälle henkilölle.
Minä todellakin tiedän, kuinka lihasta rasitetaan.
Kokemuksen pohjalta olen oppinut jo fudisjengistä lähtien tietämään milloin lihas rasittuu.
No, 14- vuotiaana salilla tein kaikki vääriin, mutta vähitellen olen kuitenkin oppinut myös salilla tekemään asiat oikein.

Ja tänä päivänä olen melko varma, että teen liikkeet juuri niinkuin pitääkin. Lihakset ovat todellakin ihan jumissa seuraavan päivänä, aina.

No höh :D olkoot teksti siinä sitten vaikka ihan huvin vuoksi jollekkin toiselle :lol2:

Tekisi mieleni kyllä sydänfilmiin mennä, mutta kun vanhemmat eivät usko tätä ongelmaa vaikka kuinka sanoisin. Väittävät että psyykkeestä johtuu, vaikka minulla on ollut uniongelmaa jo 2 vuotta ja aktiivista urheilua myös ainakin vuoden. Eli usein nukun yössä vain muutaman tunnin ja silti treenaan täysillä!

Onko kenelläkään kokemuksia, neuvoa?
Onkos sun vanhemmat lääkäreitä? Epäilen etteivät ole, joten mitä vanhempiesi sanominen nyt tuohon enää tuossa iässä vaikuttaa? En minä kysellyt (enkä kysele) porukoiltani jos tunnen olevani sairas ja tutkimuksia vailla. Toki niistä sanon, mut en minä siihen heidän diagnoosiaan tarvitse, sen tehköön lääkäri. Toi mun sydänfilmi juttukin meni vähän niin, että tiesin että ylikunto on päällä (koulu alkoi, muutto yms. aiheutti stressiä), sitten kun menin terveydentarkastukseen, niin hoitaja "pelästyi" kovaa sykettäni ja turinoita huonoista unista jne. sen verran että passitti suoraan tutkimuksiin. Verikokeet ja filmi eivät osoittaneet mitään kummallista, pari viikkoa hieman rennommin, 1 viikko totaalitaukoa ja 2 kevyttä viikkoa ja se oli siinä. Sen tuo opetti, että pitää muistaa kuunnella kehoaan kokoajan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Leposyke kertoo aika paljon. Leposyke 75 kertoo jo ylirasituksesta.
Itselläni kova harjoittelu, dietti, työt ja heikot yöunet antavat aika ajoin merkkejä akuutista ylirasitustilasta. On ollut pakko opetella kuuntelemaan kehon jokaista signaalia. Pelkästään vähäiset yöunet nostavat leposykettä. Itse kun vielä kärsin matalasta verenpaineesta, nostaa sekin sykettä, ainakin lääkärini mukaan.
Jos harjoittelun tavoitteena on Fitness sanan varsinaisessa merkityksessä, joka minulle merkitsee terveyttä ja hyvää oloa, on kilpaileminen ja huippukunnon saavuttaminen jo asia erikseen.
Huippukunnon tavoittelu on jatkuvaa nuoralla tanssimista liian vähän ja liian paljon välillä. Tiedän kokemuksesta mitä ylikunto on, siitä palautuminen vei lähes 7 kuukautta ja voin kertoa että pää on aika kovilla kun ei yksinkertaisesti ole voimia.
Minun neuvoni, LESS IS MORE.:whip:

No.................Treeni on ollut niin kovaa kuin vain olen suinkin jaksanut!!
Kokeile itse miten hyvin jaksat ja tulokset nousee jos nukut puolet siitä mitä suositellaan!

Originally posted by camu
Leposyke kertoo aika paljon. Leposyke 75 kertoo jo ylirasituksesta.

Eri mieltä, valitan. Leposykettä ei kannata katsoa oppikirjasta vaan se voi olla hyvinkin yksilöllinen. Itselläni leposyke on aika korkea eikä kyse ole ylikunnosta tai patologisesta tilasta. T4V on myös korkealla, kai vaikuttaa.

Jos tässä threadissa on kyse vaan siitä, että 'jätkä on eläin'?

rollerghost, oliko threadin idea sanoa "vittu mä oon kova ku pystyn vetää treenit, ravinnot ja levot vituileen mutta silti kehityn!!1"

samaa sarjaa gogen yamaguchin "vedin äijää turpii!1 vittu moon kova!"-threadin kanssa.

Minä todellakin tiedän, kuinka lihasta rasitetaan.
Kokemuksen pohjalta olen oppinut jo fudisjengistä lähtien tietämään milloin lihas rasittuu.
No, 14- vuotiaana salilla tein kaikki vääriin, mutta vähitellen olen kuitenkin oppinut myös salilla tekemään asiat oikein.

Ja tänä päivänä olen melko varma, että teen liikkeet juuri niinkuin pitääkin. Lihakset ovat todellakin ihan jumissa seuraavan päivänä, aina.

Futisjengissähän sen oppii... :D

Jos todella tietäisit miten treenataan KOVAA niin et pystyisi käymään kolmea kuukautta enempää salilla, tulematta ylikuntoon, edes aloittelijana. Edellyttäen että treenaat 3-4krt / viikko, ja olet natu, etkä ole maajussi :D

Originally posted by Rice
No höh :D olkoot teksti siinä sitten vaikka ihan huvin vuoksi jollekkin toiselle :lol2:

Kaveri todellakin tietää miten treenataan. Kokemusta on teinifutiksestakin ja jo yhden vuoden kokemus punnustelusta, hän meinaa nukahtaa treeninsä alussa penkille ja nostaa jo 100 kg penkistä. Se on kovan treenin tulos. Kun alussa oppii jollain lailla kohdistamaan treenin oikeille lihaksille ja ekan kerran alkaa kehittymään, niin silloinhan tietää aivan varmasti oikeat tavat rasittaa lihasta.

Rollerghostin mietteitä:

"Minä todellakin tiedän, kuinka lihasta rasitetaan."

"...olen mennyt salille sillä tavoin, että on meinannut oksennus tulla ja nukahtaa penkkiin ja voimat ihan siis lopussa."

"Kokemuksen pohjalta olen oppinut jo fudisjengistä lähtien tietämään milloin lihas rasittuu. No, 14- vuotiaana salilla tein kaikki vääriin, mutta vähitellen olen kuitenkin oppinut myös salilla tekemään asiat oikein."

Toisessa threadissa:
"...kuntosalillakin olen käynyt 14-vuotiaasta lähtien. Huom. käynyt, eli en todellakaan tehnyt silloin juuri mitään ja kävin ehkä kerran kuukaudessa.
Todellisen harjoittelun aloitin n.10kk sitten ..."

kunnon tuloksia

Aika mahtavia nuo tulosten parannukset kyllä vuodessa ovat - siitäkin huolimatta että ikäsi on juuri otollinen parhaalle kasvulle.. ei voi muuta sanoa kuin että kateellisten panettelua suurin osa kommenteista - jos ei ylikunto tule (ja kehitys pysähdy) niin treenaa juuri siten kuin sinulle parasta on,

En ole ylikunnon asiantuntija, mutta epäilisin, että aiempi jalkapalloharjoittelu (peruskunto hyvä) + nuori ikä vaikuttaa siihen, ettei mene niin nopeasti ylikuntoon. Perusteluna kerron omia kokemuksiani ajoilta, jolloin olin vielä nuori (snif, snif):

1993-1994 treenasin kilpauintia ja budolajeja. Kävin 5 kertaa viikossa uimassa (olin lopettamassa uintia, harrastin lähinnä omaksi ilokseni) ja 8 kertaa budotreeneissä (treenasin kahta eri lajia) ja lisäksi 2 kertaa viikossa salilla. Treenejä oli siis viikossa 15, kesto 1-2h per treeni. Tätä jatkoin n. 1,5 vuotta kunnes putken katkaisi armeija, enkä ollut tänä aikana kertaakaan ylikunnossa. Unet, ruoka ja treeni maistuivat hyvin ja olin normaalit 2 kertaa vuodessa kipeänä.

Armeijan jälkeen vuosina 1996-1997 palasin treenaamaan uintia kohtalaisen kovaa. Treenikertoja 5-9 viikossa (opiskelut pukkasivat päälle) ja kolme kovaa (mutta päin persettä tehtyä) punttitreeniä päälle. Lisäksi ajelin lumettomina aikoina 15km suuntaansa Helsingin yliopistolle 2-3 kertaa viikossa. Penkkitulos (jep, tämähän on aina se tärkein mittari...:rolleyes: ) kasvoi 80kg --> 110 kg 1996 elokuusta 1997 tammikuuhun. Missään vaiheessa ei ollut ylikuntoa, normaalit flunssat sairastin, mutta muuten olin terveenä ja jaksoin hyvin.

Nykyään, pelkästään 3 kertaa/vko punttia kolistellessa, menee ylikunnon puolelle hetkessä ja koko kesän olen ottanut kevyesti, jotta pääsee vammoista ja ylikunnosta eroon (nimim. jo 6 flunssaa tänä vuonna). Tähän voi vaikuttaa se, että peruskunto on ns. aunarista, yöunet jäävät vähiin ja stressiä pukkaa päälle eri suunnista.

Kyllä tuo leposyke kertoo jo peruskunnostakin jotain. Jos se on 75 niin ei ole todellakaan häävissä kunnossa muuten kuin ehkä rautojen kanssa. Aerobinen liikunta/kunto on ihan yhtä tärkeää kuin ravinto ja lepo jos meinaa kehittyä myös kehonrakennuksessa. Lenkille/pelailemaan siis! Kun olet kunnoltasi parempi => palautuminen paranee => treenit paranee => kehitys paranee.
Yleensä myös fyysisesti hyvässä kunnossa parjäät paremmin myös mm. stressin ja siitä johtuvien ongelmien kanssa. Näitä on esim unettomuus, joka vaikuttaa aivan varmasti kehitykseen vaikka tuhlaisit rahasi kalliiseen proteiiniin ym. Lepo on ehkä tärkein asia tässä kokonaisuudessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom