No, enkö kelvannutkaan edes ylikunnolle??

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Joku tuossa totesi. että niinhän se futis "varmaan" opettaakin rasittamaan lihasta. Vaikka lajin luonne on vähän erilainen verrattuna kehonrakennukseen, kyllä se vaan opettaa. Sen takia urheilijan on aikaisemmalta pohjaltaan osin helpompi siirtyä toiseen lajiin, myöskin tähän, keho osaa ottaa vastaan jo joitain tiettyjä käskyjä.

Ja nyt!, me kaikki olemme yksilöitä, mutta joukkueurheilulajeja ei missään tapauksessa kannata väheksyä. Se monipuolisuus, minkä se antaa, on arvokas lahja tulevaisuudelle.

Treahdin aloittajan kannalta aikaisemmasta urheilusta on saattanut olla hyvinkin hyötyä. Musta kehitys on todella hyvää, vuoden aikana. Pumpun kestävyys ja hermoston toiminta ovat sen verran vahvassa kunnossa, että kroppakin kestää jo vähän enemmän.
Yksi valitettavan todellinen seikka tässä ovat myös geenit. Voit mennä keittämään kahvit vanhemmillesi ja sanoa heille kuinka kiva on kuin olette juuri tuollaisia.:)

Jos et tule ylikuntoon millään niin sun asemassa olisin siitä helevetin iloinen.

Aika mahtavia nuo tulosten parannukset kyllä vuodessa ovat - siitäkin huolimatta että ikäsi on juuri otollinen parhaalle kasvulle.. ei voi muuta sanoa kuin että kateellisten panettelua suurin osa kommenteista - jos ei ylikunto tule (ja kehitys pysähdy) niin treenaa juuri siten kuin sinulle parasta on,
mutta idea on juuri se ettei tiedetä onko tämä parasta hänelle. mitä jos hän olisi nostanut penkin 150 jos olisi treenannut, syönyt ja levännyt kunnolla?

Anteeksi nyt vain jos jotkut ottivat tämän vittuiluna...
Mutta ideani oli oikeastaan kysyä, että mistä tiedän olenko kroonisessa ylikunto tilassa (koska sydänkin on alkanut oireilemaan).
En sen takia oikein tiedä onko tämä ylikuntoa vai ei, koska tätä on jatkunut jo niin pitkään ja tulokset ovat nousseet (paitsi että nyt viime treeneissä penkistä meni vähemmän kuin yli viikko sitten).

Varasin nyt lääkäri ajan ja menen sinne vielä kysymään että mikähän on....Mutta olen joskus vuosi sitten kysynyt uninongelmien takia koulun terveydenhoitajalta ylikunnosta kysynyt ja hän ei edes tiennyt koko asiasta!?
Eli sen takia olen hieman hämilläni enkä tiedä milloin mikäkin on kyseessä ja onko edes ylipäänsä ylikuntoa olemassa, mutta kai se nyt sentään on!

Originally posted by vitvall
mutta idea on juuri se ettei tiedetä onko tämä parasta hänelle. mitä jos hän olisi nostanut penkin 150 jos olisi treenannut, syönyt ja levännyt kunnolla?
kommentoin tähän. :)mitäjosmitäjos...tässä taas sitä pilkun viilausta, joka ei välttämättä pitkällä tähtäimellä aina johdakaan siihen parhaaseen tulokseen. Asiat voi aina tehä monella tapaa paremmin, mutta jos katsastelemme tilannetta tässä ja nyt.

Kyllä unettomuuskin viestii jo stressistä, nimenomaan kehon stressistä. Ylikuntoon vaikuttaa moni asia, mutta huomaat kun keho ei ota treeniä vastaan aivan samalla tavalla.
Melkein sanoisin, että kuka tahansa joka treenaa täysillä, miten monta viikkoa sitten tahansa putkeen, pitää tiedostamattaan kevyitä viikkoja, palauttavia treenejä. Treeni ei aina kulje samalla mallillaan. Sillon kroppa viestii levontarpeesta. Toiset tykkää sen tehä harkitusti, voisiko sanoa että toisille se ei välttämättä henkisesti ole tarpeen. en tiedä.

:)

Originally posted by rollerghost
Anteeksi nyt vain jos jotkut ottivat tämän vittuiluna...
Mutta ideani oli oikeastaan kysyä, että mistä tiedän olenko kroonisessa ylikunto tilassa (koska sydänkin on alkanut oireilemaan).
En sen takia oikein tiedä onko tämä ylikuntoa vai ei, koska tätä on jatkunut jo niin pitkään ja tulokset ovat nousseet (paitsi että nyt viime treeneissä penkistä meni vähemmän kuin yli viikko sitten).

Varasin nyt lääkäri ajan ja menen sinne vielä kysymään että mikähän on....Mutta olen joskus vuosi sitten kysynyt uninongelmien takia koulun terveydenhoitajalta ylikunnosta kysynyt ja hän ei edes tiennyt koko asiasta!?
Eli sen takia olen hieman hämilläni enkä tiedä milloin mikäkin on kyseessä ja onko edes ylipäänsä ylikuntoa olemassa, mutta kai se nyt sentään on!

Voi olla että et välttämättä ole ylikunnossa kun kerran treeni kulkee loistavasti ja tulokset nousee. Jos sun sydän on vain ollut kovilla kun olet niin pitkään tauotta treenannut. Mutta voi olla että olet ylikunnossa, kai sillonkin voi tulokset hiljalleen nousta, tiedä sitten :) Sinun kengissäsi pitäisin kyllä 1-3 viikon totaalitauon kaikesta liikunnasta.

Tyypillisiä merkkejä ylirasituksesta:

* treeni ei maistu
* voimatasot ovat laskeneet
* lihakset hapottuu helposti
* unensaanti vaikeudet tai yliuneliaisuus
* voimakas hikoilu levossa tai hikoilun puuttuminen kokonaan
* palautuminen treenistä kestää kauan
* ruokahalu on valtava tai tosi heikko
* voimakas jano tai janottomuus
* psyyke käy ylikierroksilla tai on masentuneisuutta ja flegmaattisuutta
* elimistössä on pientä kuumetta koko ajan
* tulee outoja syömätottumuksia
* yölliset painajaistilat
* pelokas ja säikky olemus

Kyllä se niin taitaa olla, että fudisjengiläiset ja maanviljelijät osaa parhaiten rasittaa lihasta, nostaa eniten ja on kovimpia.

Ylikuntoako??

Kuinka pian voi tulla ylikuntoon, ja mitä se meinaa? Tuleeko kipeeks? En oo ollu yli vuoteen kipee ja nyt päälle viikon treenannu HST:tä eli nyt 4 tod. raskasta treenikertaa, noin 2-3h mittasia takana, ja flunssa iski. Ylikuntoako? :lol2:

Sori

Tuli taas pistettyy kysymys ennenkuin luin threadin.. mut hei, kattokaa kelloo ei sitä jaksa kaikkee muistaa :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Originally posted by Rock^

* treeni ei maistu
* voimatasot ovat laskeneet
* lihakset hapottuu helposti
* unensaanti vaikeudet tai yliuneliaisuus
* voimakas hikoilu levossa tai hikoilun puuttuminen kokonaan
* palautuminen treenistä kestää kauan
* ruokahalu on valtava tai tosi heikko
* voimakas jano tai janottomuus
* psyyke käy ylikierroksilla tai on masentuneisuutta ja flegmaattisuutta
* elimistössä on pientä kuumetta koko ajan
* tulee outoja syömätottumuksia
* yölliset painajaistilat
* pelokas ja säikky olemus

Tämä on ihan kuin lääkärikirjaa lukisi...kun mietit niin jokaisen saat täsmäämään itseesi. :)

Lihakset hapottuu liian helposti, tulee nukuttua yli 10 tuntia ja silti väsyttää, hikoilee aika reilusti, joskus levoton olo, pientä kuumetta keväälläkin piti toista kuukautta ja usein muulloinkin, syön niin kummallisesti että muu perhe karsastaa.... mutta nämä vaan taitavat kuulua minuun ilman ylikuntoakin. :)

Originally posted by turre101
Tämä on ihan kuin lääkärikirjaa lukisi...kun mietit niin jokaisen saat täsmäämään itseesi. :)

Lihakset hapottuu liian helposti, tulee nukuttua yli 10 tuntia ja silti väsyttää, hikoilee aika reilusti, joskus levoton olo, pientä kuumetta keväälläkin piti toista kuukautta ja usein muulloinkin, syön niin kummallisesti että muu perhe karsastaa.... mutta nämä vaan taitavat kuulua minuun ilman ylikuntoakin. :)

Itse olen tällä hetkellä ylikunnossa ja jos lähtisin nyt tekemään rintatreeniä niin pelkkä tanko putoisi suunninpiirtein rinnalleni --> treeni ei maistu. Nukuin tänä yönä 10h ja päivällä 3h, aistittavissa ehkä yliuneliaisuutta? :) Kyllä suurin osa noista oireista sopii juuri tämänhetkiseen tilaani. Mulla muuten oli leposyke istuessa suht normaali eli 60-65 ja silti olen ylikunnossa. Portaat kun kävelin ylös omakotitalon toiseen kerrokseen niin lievää hengästymistä havaittavissa :eek:

Ja on muuten viides päivä totaalilepoa, 2 päivää vielä ja 4-viikon kolmijakoinen treeniohjelma pitäis startata käyntiin. Toivotaan ettet itse ole ylikunnossa, kyllä mä rupeaisin jo miettimään kaks kertaa noilla oireilla.

Originally posted by rocket
J

Ja nyt!, me kaikki olemme yksilöitä, mutta joukkueurheilulajeja ei missään tapauksessa kannata väheksyä. Se monipuolisuus, minkä se antaa, on arvokas lahja tulevaisuudelle.

Joo tääl ain pilkataan salibandyn pelaajia, saa loppua ny :piis:

Re: Ylikuntoako??

Originally posted by Vantaan_RH_OY
Kuinka pian voi tulla ylikuntoon, ja mitä se meinaa? Tuleeko kipeeks? En oo ollu yli vuoteen kipee ja nyt päälle viikon treenannu HST:tä eli nyt 4 tod. raskasta treenikertaa, noin 2-3h mittasia takana, ja flunssa iski. Ylikuntoako? :lol2:

Miten saat HST-treenin venymään 2-3 tunnin mittaiseksi?

Rock: Jos nuo sinun oireesi ovat ylikuntoa, niin minulla on ollut ylikuntoa jo varmaan vuosi tai kaksi.

Se on asenteesta kiinni nouseeko tanko vai ei!

Ei taida ylikuntoa siis olla olemassakaan...Ainoastaan pelkkää tavallista väsymystä.

Ei taida ylikuntoa siis olla olemassakaan...Ainoastaan pelkkää tavallista väsymystä.

Tuo on hyvä kommentti, jota olen miettinyt itse usein: Mitä ylikunto oikeastaan on? Mikä on sen tieteellinen selitys/kuvaus?

Miksi juuri punttiharjoittelussa puhutaan paljon ylikunnosta ja pidetään "usein" kevyitä viikkoja? Esimerkiksi kilpauimarit treenaavaat todella paljon ja suhteellisen kovaa ympäri vuoden, eikä kevyitä viikkoja juurikaan pidetä. Tosin todella kovia treeniviikkoja ei vedetä aina, mutta treenikertoja kuitenkin kertyy 9+ viikossa.

Osaako joku tähän vastata vai onko tähän jo jossain vastattu?

rocket, teksteistäsi saa sellaisen kuvan että puolustelet rollerghostia. minä en tarkoittanut jossittelua vaan tarkoitin terveitä elämäntapoja. et kai ole sitä mieltä ettei oikein treenaamien, oikein syöminen ja tarvittava lepo edistä terveyttä?

olen treenannut nyt n. vuoden jo todella raskaasti ja nukkunut keskimäärin 5-6 tuntia yössä. Syömiset ovat olleet toisinaan todella huonosti, mutta kuitenkin aika usein myös vähintään kohtalaisesti. Välillä olen mennyt salille sillä tavoin, että on meinannut oksennus tulla ja nukahtaa penkkiin ja voimat ihan siis lopussa, juuri sen takia, että olen edellisenä yönä nukkunut 3 tuntia.
tämä teksti ei mielestäni kuulosta kovin terveeltä. eikö siis olisi suotavaa että neuvoisimme häntä kohti terveempiä elämäntapoja?

Miksi juuri punttiharjoittelussa puhutaan paljon ylikunnosta ja pidetään "usein" kevyitä viikkoja?
samaa olen miettinyt. kaveri on sm-tason telinevoimistelija. hänellä on kahdet parin tunnin treenit päivässä ja välipäiviä on viikossa 0-2. jos hänellä on lomaa telinevoimistelusta, hän käy salilla. missä on ylikunto?

Originally posted by vitvall
samaa olen miettinyt. kaveri on sm-tason telinevoimistelija. hänellä on kahdet parin tunnin treenit päivässä ja välipäiviä on viikossa 0-2. jos hänellä on lomaa telinevoimistelusta, hän käy salilla. missä on ylikunto?

Hän treenaa myös tekniikkaa, ei pelkkää voimaa ja/tai kestävyyttä. Tai: "Ei ole ylitreenaamista; on alisyömistä."

Originally posted by Rock^
Itse olen tällä hetkellä ylikunnossa ja jos lähtisin nyt tekemään rintatreeniä niin pelkkä tanko putoisi suunninpiirtein rinnalleni --> treeni ei maistu. Nukuin tänä yönä 10h ja päivällä 3h, aistittavissa ehkä yliuneliaisuutta? :) Kyllä suurin osa noista oireista sopii juuri tämänhetkiseen tilaani. Mulla muuten oli leposyke istuessa suht normaali eli 60-65 ja silti olen ylikunnossa. Portaat kun kävelin ylös omakotitalon toiseen kerrokseen niin lievää hengästymistä havaittavissa :eek:

Ja on muuten viides päivä totaalilepoa, 2 päivää vielä ja 4-viikon kolmijakoinen treeniohjelma pitäis startata käyntiin. Toivotaan ettet itse ole ylikunnossa, kyllä mä rupeaisin jo miettimään kaks kertaa noilla oireilla.

En usko että olen, kun treeni maittaa hyvin ja intoa löytyy muille jakaa, mittasin huvikseni ihan "manuaalisesti" leposykkeen illalla kun menin sänkyyn maate ja se oli 55/min eli aikamoisen matala. Olen jo pari vuotta hikoillut ihan paikallaan istumalla välillä niin että hikeä suorastaan tippuu, tähän auttaa rankat deodorantit apteekista.

Välillä jos mulla tuntuu että nyt ei tee mieli treenata, niin olen tyynesti iskenyt yhden välipäivän lisää siihen väliin. Tämä edesauttaa kummasti.

Katala tuo ylikunto kun sitä ei voi mitenkään selvästi tietää onko vai ei... mä en sitä tunne yleensä kuin siitä että tärähtää kerralla kipiäksi. Taidanpa ottaakin seuraavan kevyen viikon tosi kevyesti..oikein rupesi pelottamaan. :)

Sanokaapa miksi en ole mennyt ylikuntoon, vaikka olen treenannut nyt n. vuoden jo todella raskaasti ja nukkunut keskimäärin 5-6 tuntia yössä. Syömiset ovat olleet toisinaan todella huonosti, mutta kuitenkin aika usein myös vähintään kohtalaisesti. Välillä olen mennyt salille sillä tavoin, että on meinannut oksennus tulla ja nukahtaa penkkiin ja voimat ihan siis lopussa, juuri sen takia, että olen edellisenä yönä nukkunut 3 tuntia.
Kuitenkin ovat tulokset nousseet pitkällä tähtäimellä ja itse olen haistattanut ylikunnolle paskan, koska olen käytännössä tehnyt kaikki juuri niin persettä että sen ylikunnon pitäisi olla jo koputtanut ainakin ovea, mutta ei!

Penkki on mm. noussut 60kg:sta 100kg:aan.
Paino on noussut 70kg:sta 85kg:aan.

Eli missä ylikunto luuraa? Eikö uskalla tulla vai missä on vika??

Joo tiedän, tämä pääsee taas tyhmpimpiin keskusteluihin pakkotoistolla jossa minun edelliset threadit ovat jo 1:sinä, mutta kysynpä nyt kuitenkin...Täytyyhän sitä jonkun tyhmiäkin kysellä.:)

Törmäsin tällaiseen teoriaan asiasta:

Lihaksella on kokoonsa nähden tietty 100% teoreettinen maksimi , joka siltä voidaan teoreettisesti olettaa saatavan irti. Se kuinka paljon lihaksesta lähtee nostoissa tehoa on kiinni hermotuksen kehittyneisyydestä. Jos pitkään (vuosia) maksimivoimaa eli hermotusta harjoitellut kaveri saa lihaksestaan vaikkapa 90% sen teoreettisesta maksimista, niin hänen treenissään vähempi toistomäärä samoilla prosenteilla (esim. 75% maksimista) ottaa lihaksista enemmän irti kuin lyhyen aikaa maksimivoimaa harjoitelleelta kaverilta. Jos on harjoitellut vain vuoden, eikä varsinkaan "oikeaoppisesti" eikä erityisesti maksimivoimaa, niin hermotus ei ole kehittynyt parhaalla mahdollisella tavalla. Lihaksesta voidaan ottaa maksimina ykköstoistona vaikkapa 40% teoreettisesta maksimista. Jos näillä kahdella eri henkilöllä olisi sama lihasmassa, mutta eri taso hermotuksen kehityksessä, niin tämä lyhyen aikaa treenannut pystyy tekemään prosenttikuormituksena laskettuna (esim. se 75% maksimista, ei teoreettisesta max) huomattavasti enemmän sarjoja kuin se, jonka hermotus on kehittynyt pidemmälle.

Siis kaveri, jonka lihasten hermotuksen kehitys on alkuvaiheessa, pystyy tekemään paljon enemmän sarjoja lihaksille kuin pitkään treenannut jo kehittynyt voimailija. Aloittelija jaksaa tehdä enemmän toistoja ja sarjoja samoilla prosenteilla (ei siis samoilla painoilla), koska ei saa itsestään huonon "hyötysuhteen" vuoksi paljoa irti. Tämän vuoksi kehitys on aluksi nopeaa ja voi treenata paljon.

Tuo ajatusmalli kyseenalaistaisi meidän kaikkien kokemukset siitä, että parhaiten kehittyy kohtuullisella määrällä sarjoja ja toistoja. Treeniuran alussa voikin olla kausi jolloin tuo kokeneiden treenaajien kommentoima "päin seiniä" treenaaminen olisikin oikea tapa. Paljon sarjoja ja paljon toistoja toimii alussa.

Älkää nyt sitten näistä puheista miksikään trollaajaksi alkako kehumaan. Ajatushan on, että nykyinen "vähän, mutta kovaa"-treenityyli on mielestäni oikea pidempään treenanneille. Itse kukin taitaa muistaa loppujen lopuksi kuinka aluksi treenattiin vähän miten sattui ja silti kehitys oli hurjan nopeaa. Aikaa myöten sitten opittiin oikea tapa. Kyse onkin oikeasta treenimenetelmän kehittymisestä oman "hyötysuhteen kasvaessa."

Ajatuksia asiasta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom