No, enkö kelvannutkaan edes ylikunnolle??

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Originally posted by Rock^
Mulla muuten oli leposyke istuessa suht normaali eli 60-65 ja silti olen ylikunnossa. Portaat kun kävelin ylös omakotitalon toiseen kerrokseen niin lievää hengästymistä havaittavissa

Joo, ei tuo leposyke kerro välttämättä mitään. Mulla oli keväällä kuusi viikkoa lievää kuumetta(37.1 -37.3 °C) ja muutkin ylikunnon merkit täyttyivät, mutta leposyke ei muuttunut. Sydän kuitenkin jyskytty huomattavan kiivaasti jo tasaisella kevellessä. Googlaamalla löysin tollasen Juoksija-lehden artikkeliin perustuvan jutun ja mittasin ton ortostaattisen sykkeen. Tuolloin se oli 45, treenitauon jälkeen 20 ja nyt treeniviikolla 25. Tuota kun aina joskus seurailee, niin ei pitäisi tulla yllätyksiä.

-Ö- : Mielenkiintoinen teksti. Uskon asian olevankin kutakuinkin noin. Olen lukenutkin jostain, että usein kehittyneillä treenaajillakin lihakset eivät käytä jatkuvasti samoja soluja, vaan osa lepää ekan toiston aikana ja toiset aktivoituvat seuraavalla toistolla jne.

Originally posted by Jepuli
Joo, ei tuo leposyke kerro välttämättä mitään. Mulla oli keväällä kuusi viikkoa lievää kuumetta(37.1 -37.3 °C) ja muutkin ylikunnon merkit täyttyivät, mutta leposyke ei muuttunut. Sydän kuitenkin jyskytty huomattavan kiivaasti jo tasaisella kevellessä. Googlaamalla löysin tollasen Juoksija-lehden artikkeliin perustuvan jutun ja mittasin ton ortostaattisen sykkeen. Tuolloin se oli 45, treenitauon jälkeen 20 ja nyt treeniviikolla 25. Tuota kun aina joskus seurailee, niin ei pitäisi tulla yllätyksiä.

Ei mullakaan ole tuo leposyke koholla ikinä ollut, mutta kun viimeksi ylikunto iski, se piti tuollaista 37-37,5 lämpöä päällä toista kuukautta (oli siinä flunssakin jossain välissä ja enempi kuumetta mutta silti), ja kun nousi esim. portaat ylös, niin pysähtyessä hakkasi sydän niin että korvissa kumahteli..

Olen itsekin ihmetellyt ylikunto käsitettä(Joka siis voi hyvinkin pitää paikkansa jollain tavalla), Treenasin yli 3 kuukautta kovaa 4 kertaa viikossa ilman mitään taukoa. Tulokset nousi ja nousi vain vaikka välillä syönti ja nukkuminen oli aivan päin persettä. Sitten tuli pakosti 6 päivän totaalitauko punteista yms. liikunnasta. Tauon jälkeen kumminkin tein ekan viikon treenikerroilla melkein jokaisessa liikkeessä ennätykset.

Siis kaveri, jonka lihasten hermotuksen kehitys on alkuvaiheessa, pystyy tekemään paljon enemmän sarjoja lihaksille kuin pitkään treenannut jo kehittynyt voimailija. Aloittelija jaksaa tehdä enemmän toistoja ja sarjoja samoilla prosenteilla (ei siis samoilla painoilla), koska ei saa itsestään huonon "hyötysuhteen" vuoksi paljoa irti. Tämän vuoksi kehitys on aluksi nopeaa ja voi treenata paljon.

...

Ajatuksia asiasta?

Itseasiassa olen miettinyt tuota seikkaa tosi usein: hyvä esimerkki on Les Millsin BodyPump -tunnit. Silloin tällöin sinne tulee joku bodausta harrastava itsevarmuutta uhkuen ja rupeaa heivaamaan isoilla painoilla. Kuinka ollakaan, ensimmäisen minuutin jälkeen hän hyytyy.

Vieressä on heiveröisempi, suunnilleen vuoden jumpilla käynyt pienilihaksisempi (jos lihaksia ollenkaan :D No joo. :piis: ) jumppari, joka vetää hyvällä tekniikalla ja melko ok paikoillakin setin loppuun asti.

Minusta mielenkiintoinen ilmiö. Bodari, jolla ei tosiaankaan ole voimanpuutetta, päin vastoin, ei jaksakaan tehdä pitkiä kestävyyspainotteisia sarjoja. Jos toistoja olisikin pumpissa sen 8-12 ja isot painot, niin bodari vetäisi tyylillä loppuun asti, jumppari hyytyisi.:rolleyes:

Kyse siis lienee hyvinkin tuosta hermotuksesta ja hyötysuhteesta (?).

Öö... Eiköhän bodarin kestävyyden puute johdu lähes yksistään harjoituksen puutteesta. Salilla treenataan ihan eri ominaisuuksia, kuin mitä bodypumpissa tarvitaan. Mutta laitetaas se iso vahva bodari vuodeksi pariksi treenaamaan bodypumppia normi salitreenin seuraksi, niin eipäs siinä mukana heiveröiset enää pysykään.

Jos joku pelkkää bodytreeniä tehnyt menee suurella itseluottamuksella jonnekin kovaa aerobista kuntoa vaativaan bodypumppiin, niin hänen omasta tyhmyydestään on kysymys. Ihan sama kuin joku kynis maratoonari menisi salille, ja harjoittelematta iskisi 120 kg rautaa tankoon penkissä ollen varma onnistumisestaan, koska "on vahva, koska jaksaa juosta pitkään." :david:

Huom, voima ja kestävyys eivät ole vastakohtia toisillensa, vaan saman kolikon kääntöpuolet. Niitä molempia voi ja pitääkin kehittää yhtä aikaa, jotta saavutettaisiin paras funktionaalinen voima. Ainoastaan äärimmäisissä tapauksissa, kuten vaikkapa maratonin juoksemisessa toisen puolen treenaaminen on hyödytöntä.

. Ainoastaan äärimmäisissä tapauksissa, kuten vaikkapa maratonin juoksemisessa toisen puolen treenaaminen on hyödytöntä.

vähä :offtopic: , mutta oon joskus jostain kuullut/lukenut, ettei se voiman treenaaminen niin turhaa ole noillakaan, vaan tekevät sitä kyllä, koska sitä kautta juoksu olis taloudellisempaa, kun sitä voimaakin on vähä kintuissa. On kai tossa joku logiikkakin, kunhan massat pysyy aisoissa...mutua..

Huom, voima ja kestävyys eivät ole vastakohtia toisillensa, vaan saman kolikon kääntöpuolet. Niitä molempia voi ja pitääkin kehittää yhtä aikaa, jotta saavutettaisiin paras funktionaalinen voima. Ainoastaan äärimmäisissä tapauksissa, kuten vaikkapa maratonin juoksemisessa toisen puolen treenaaminen on hyödytöntä.

kyllä iso lihasmassa väsyy nopeammin mitä pieni säbän-pelaaja-look-a-like, vaikka hapenottokyky ja aerobinen olisikin hyvässä kuosissa.

Jos otetaan 120 kiloinen lihaskimppu, joka on treenannut kestävyyttä, ja 70 kg treenaamaton tyyppi, niin takuulla tuo isompi äijä voittaa cooperissa.

Luulen että se on ihan myytti, etteikö isolla miehellä voisi olla myös hyvä kestävyys. Kaikki on tietysti suhteellista, ja jos se hyvän kunnon mittari on että juoksee 4000 cooperissa, niin voi olla ettei ole mahdollista, ellei samalla pudota reilusti painoa. 3000 varmaan onnistuu isoltakin mieheltä harjoittelemalla.

No tietysti jos on vetänyt anabolisia koko elämänsä ja on 130 kg 10% rasvoissa, niin voi olla vaikeaa. Ai niin, onhan meillä tuo Mariusz Pudzianovski, joka on ihan saatanan vahva, mutta kestävyyspuoli myös kunnossa. ;)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Treenasin yli 3 kuukautta kovaa 4 kertaa viikossa ilman mitään taukoa. Tulokset nousi ja nousi vain vaikka välillä syönti ja nukkuminen oli aivan päin persettä. Sitten tuli pakosti 6 päivän totaalitauko punteista yms. liikunnasta. Tauon jälkeen kumminkin tein ekan viikon treenikerroilla melkein jokaisessa liikkeessä ennätykset.

Mulla taas kaikissa liikkeissä tippuu sarja painot n. viikon taukojen jälkeen :(
esim. viikon loma matkan jälkeen penkin sarjapainot 87,5->80 ja nyt vasta ollaan samalla tasolla vaikka matkasta on aikaa jo kauan

Mulla taas kaikissa liikkeissä tippuu sarja painot n. viikon taukojen jälkeen :(
esim. viikon loma matkan jälkeen penkin sarjapainot 87,5->80 ja nyt vasta ollaan samalla tasolla vaikka matkasta on aikaa jo kauan
Viikon poissaolo salilta ei kenenkään tuloksia sinällään tiputa, itselleni viikon LEPO ainakin tekee pelkkää hyvää. Tietty jos sen viikon loman dokaa ja nukkuu kolme tuntia yöhön, saattaa tulokset tippua.

Tämä minusta liippaa sen verran aihetta, että uskallan laittaa tänne: kauanko uutta reenijakoa kandee puskea menemään, ennen kuin voi olla suht varma että ei tämä taida meikäpojan kropalle toimia, tai saa huomata että kas, toimii sittenkin?

Olen reenannut whole-body-reeneillä nyt pari vuotta (yhteensä 1-, 2-, 3- ja/tai 4-jakoisilla jo 16 vuotta, jako pienentyy sitä mukaa kun ikää tulee):
- 12-15 työsarjaa per reeni,
- 1-3 työsarjaa per lihas,
- ei ikinä failureen,
- 2-3 leopopäivää reenipäivien välissä,
ja se ihan tuntuu mulle skulaavan...

Mutta, aina välillä tulee himo saada vähän vaihtelua hommaan, ja tehdä 2-3-jakoisella vaikka niin, että kävisi joka toinen päivä gymillä, ja hivenen enempi sarjoja per lihas.

Nämä kokeilut menevät aina, joka siunaaman fucking kerta näin:
kokeilenpa kaksijakoista, ja teen ensin rinta-selkä-olka, joille kokonaisuudessaan nyt tuo viitisentoista sarjaa, ja lihaskohtaisen sarjamäärän kasvamisesta huolimatta jaksaa hyvin vääntää ku ei ole kinttureeniä alla.

Vaan seuraavana päivänä on koko mies kauttaaltaan väsynyt, kintuissakin väsyttää, vaikkei niitä edes tehnyt, mitä nyt kintuilla vähän puski vastaan soutukoneessa.

Pidän sen yhden lepopäivän, ja seuraavana päivänä menen tekemään alakropan ja kädet, tarkoituksena tehdä yhteensä sellaasey 14 työsarjaa.

Ja reeni kulkee niin perkeleen nihkeesti. Kahden (huonosti menneen) kyykkysarjan jälkeen tuntuu että ei helekkari etureidet jaksa enää, siihen päälle sitten takareisiä ja käsiä, ja kaikki kulkee yhtä nihkeesti.

Ja sitten sitä on vielä vähän väsyneempi.
Ja ajattelen että äh, ei tästä tule hittojakaan, palaan vanhaan.
Ja pidän muutaman ylimääräisen lepopäivän, ja kans palaan vanhaan.
Ja sit taas jonkin ajan päästä alkaa himottaa 2-3-jakoisen kokeilu...

Mietin, että jos sinnillä kokeilis pidempään, alun onkelmista huolimatta, uutta jakoa, niin kauanko sitä kannattaa hakata päätään seinään, ennen kuin voi suht varmuudella sanoa, että ei skulaa?
Tai jos skulaisikin, niin kauanko sitä kropan mahdollista tottumista uuteen tyyliin kannattaa odotella?

Mietin, että jos sinnillä kokeilis pidempään, alun onkelmista huolimatta, uutta jakoa, niin kauanko sitä kannattaa hakata päätään seinään, ennen kuin voi suht varmuudella sanoa, että ei skulaa?
Tai jos skulaisikin, niin kauanko sitä kropan mahdollista tottumista uuteen tyyliin kannattaa odotella?

Kokeilisin vähintään 1kk ennen kuin tuomitsisin ohjelman. Voithan tietysti kokeilla suoraan 4-jakoista jos ei 2 jakoinen toimi ;)

No tietysti jos on vetänyt anabolisia koko elämänsä ja on 130 kg 10% rasvoissa, niin voi olla vaikeaa. Ai niin, onhan meillä tuo Mariusz Pudzianovski, joka on ihan saatanan vahva, mutta kestävyyspuoli myös kunnossa. ;)

No mitäs kestävyystuloksia Mariusz on nykyisin sitten tehnyt? Ettei vaan olisi mitään "juoksin junnuna peruskoulun cooperissa"-tuloksia?

edit. tai sitten mä en ymmärtäny tuon wink-hymiön yhteyttä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom