Neuvokaa ihmeessä :thumbs:
Itse ilahdun aina kun joku kokeneempi neuvoo ja auttaa hiomaan tekniikkaa salilla. Varsinkin vanhempien voimailijoiden neuvot ovat yleensä kullanarvoisia ja tulevat vielä ystävällisen elämää nähneellä asenteella.
Itse en mene salilla omia ideoitani jakelemaan, vaikka joskus hirvittää katsella vierestä vaarallisesti tehtäviä liikkeitä. Suurin osa väärin menevistä suorituksista on kuitenkin liiallisilla painoilla egoilua: lukiolaisniiaukset kyykyn tilalla yms. liikkeet 3 cm liikeradoilla (ns. salimaksiimi: jalkaprässiin laitettavien painojen suuruus ja kääntäen liikeradan lyhyys on suorassa suhteessa vieressä harjoittelevan naaraan beibiys-asteeseen). Noihin egoiluihin on mielestäni turha mennä pätemään väliin. Jokainen tehkööt asiansa tavallaan. Ja lisäksi en voi tietää, jos kaverilla sattuu olemaan treenissä vaihe johon nimenomaan kuuluvat vajaat liikeradat.
Kylmimmät tilanteet salilla tulevat silloin, jos joku voimanostaja pyytää varmistamaan suoritustaan. Tällöin pyydän yleensä treenikaverin mukaan. Kovaa kyykkyä en lähde mielelläni varmistamaan ollenkaan, koska siinä kaltaiseni tumpelo varmistaja voi saada pahaa jälkeä aikaan.
Oma lukunsa on sitten se, kun pukuhuoneessa minuakin hoikemmat kaverit tulevat sanomaan minulle ja treenikaverilleni: "Te vissiin teette aina koko kropan kerralla, kantsis jakaa keho useenpaan osaan vaikka neljään". Noihin täytyy vastata vain kohteliaasti: "Öö, kiitos vinkistä, harkitaan". Ja tiedän kyllä, että meidän hosumisemme lihasryhmästä toiseen voi näyttää hassulta, kun muut treenarit viettävät saman vajaan tunnin yhdellä penkillä tai taljalla