Terve!
En viitsinyt uutta aihetta aloittaa niin koitetaas kirjoittaa tänne, koska tarvitsen myös neuvoja ja mielipiteitä.
Elikkäs olen 17-vuotias poika ja salikortti on ollut lompakossa nyt n. 2 vuotta. "Kunnolla" aloin treenaamaan (käymään aktiivisesti) viime syksynä, eli treeniä on takana reilu vuosi. Kyse ei omasta mielestä ole siis enään siitä alkuinnostuksesta.
Aloittelin G6 ohjelmalla jota tein muistaakseni 3-4 kuukautta jonka jälkeen vaihdoin elaston 2-jakoiseen. Sen jälkeen olen tehnyt nelijakoista ohjelmaa joka on saman tyylinen kuin fiksu nelijakoinen. Tämä on ollut ehdoton suosikkiohjelmani ja olen tykännyt tehdä tällä. Mutta kehitysvauhti ei miellytä itseäni. Teidän että tämä on kärsivällisyyttä vaativa laji, mutta luulen pystyväni parempaa. Heikoin lenkkini on mielestäni ravinto, vaikka siihenkin olen yrittänyt panostaa.
Miten mun kannataisi jatkaa tästä? Minkä tyyppisellä ohjelmalla ja ruokavaliolla? Ruokavaliossa en kaloreita ole oikeastaan ikinä kunnolla laskenut vaan enemmänkin tuojottanut mihin suuntaan vaaka näyttää.
Mutta kuitenkin, tämän tyyppinen ruokavalio on tällähetkellä:
- 1. Aamupala: 2 kanamunaa, 2 banaania, maitorahka, n. 40 g kaurahiutaleita, marjoja sekä loraus maitoa. (Blenderissä siis)
- 2. Kouluruoka, meillä on koulussa yllätävän hyvät safkat. Otan yleensä ison lautasellisen ja lisukkeeksi raejuustoa jos on tarjolla. Lisäksi 2 lasia maitoa.
- 3. Välipala: 2 palaa leipää, maitorahka, kaakao
- 4. Joku lämmin ateria (liian usein tämä menee siihen että lämmitän mikrossa vain jonkun eines aterian :curs: )
- 5. Ennen treeniä yleensä välipala joka on sama kuin 3. kohdassa
- 6. palkkari (hera+malto)
- 7 puurolautasellinen jossa raejuustoa sekä mehukeittoa, juomana maito.
Tälläiselta nättää siis tällä hetkellä. Treeniohjelmasta sen verran että jako on sama kuin fiksussa nelijakoisessa, mutta tykkään välillä hieman vaihdella liikkeitä. Teen jokaiselle lihasryhmälle pääliikkeen joka on kuitenkin lähes aina sama (Penkki, hausikääntö tangolla, kyykky, pystypunnerrus, kapea penkki, mave) Päälikkeissä koitan kasvattaa progressiota eli niissä on lyhyet toistomäärät (4-6). Apuliikkeissä teen enempi lihatuntumalla ja pitempiä sarjoja (8-15). Pääliikkeen lisäksi on yleensä 2 tai 3 apuliikettä.
Kuullostaako tämä miltä? Onko aivan sysipaska vai ihan ok?
On mulle hieman ehkä kehitystä tullut. Parissa vuodessa on tullut 20 kg painoa. Salin vaaka näytti tänään 82kg eli aamupaino on luultavasti 80 pinnassa (?) Pituutta löytyy huikeat 171cm. Rasvaprosentti ei ole mikään överikorkea, vatsapalikat näkyy jotenkuten ja hauiksissa näkyy suonet
Eli kokeneemmilta vähän vinkkiä mitä seuraavaksi, haluaisin vaihtelun vuoksi kokeilla jotain toista ohjelmaa mutta mitä? Ja pitääkö minunki laittaa jotain kuvia? :D