Neuvoja & mielipiteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pateez
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itelläkin on varmaan geneettisesti ja aiemmista harrastuksista johtuen ei nyt mitkään isot jalat mutta kumminkin suhteellisesti isommat muuhun kroppaan. Tottakai noilla metaboliiteilla (?) on osansa lihaskasvussa, mutta kyllä ne kovaa mekaanista vastusta silti kaipaa. Ja kyllähän yleisurheilijat yms käyttää jonkinlaisia kyykkyjä ja muita liikkeitä voimaa varten. Kuitenkin se räjähtävyys on voimasta peräisin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Niin, vertasin siis muihin lihasryhmiin. Ja sitä meinasin vaan että jalat kasvanu illman erityisempää efforttia, ja en silti aio skipata jalkapäiviä. Siitä en mitään hyötyisi mutta jalkapäivistä sen sijaan on hyötyä. Tänäänkin pohkeita ja kyykkyjä ja mavea meinasin vedellä. Ja niin no, mulla ei oo pidempiä ajanjaksoja urheiluharrastuksia takana, mutta jalkapalloa, karatea ja judoa. Sitten oon tässä ohella tehny jotain nyrkkeilydrillejä sun muuta nyrkkeilyrkyn liittyvää. Mutta joo, tarkotin siis vaan
että niistä ei ollut huono aloittaa. Ei ne erityisen vahvat ole, mutta on niissä mun siima ruumiseen verrattuna lihasta kuiteskin. Ja nyt uskon että lähtee räjähtävään kasvuun kun vasta otan maven ja kyykyn kunnollisesti, kuten sanoin ne jätin aluksi vähän myöhemmälle.

Täytyy huomauttaa, että jos äijällä on 14 vuotta ikää (huom, se ei ole paljon/mitään tässä vaiheessa tietämyksen kannalta) ja tulee juuri saliharrastuksen aloittavana kysymään neuvoa vanhemmilta/kokeneilta/osaavilta, niin osoittaa lievää pikkuvanhuutta/ylpeyttä väittää vastaan melkein joka aiheessa. Monet täällä on kokenu tismalleen saman ku sinä, alkuinnostuksen, toiveen nopeasta kasvusta yms, ja jos haluat niiden tunteiden pohjalta mennä "oman fiiliksen mukaan" miten sattuu, on kaikki oikeus se tehdä - mutta on aika outoa hakea neuvoa ja silti tehdä miten sattuu.
Teet miten teet, onnea treeniin, itse oon myös aikalailla just aloittanu (joskin ikää on +10v enemmän), tuloskehitys on kieltämättä aika hauska tässä vaiheessa ja tekee mieli tehdä vaikka mitä, ihan vain testimielessä. En aio kuitenkaan toistaa suurimman osan virheitä vaan teen niinkuin neuvotaan.

Totta, itselläni on vähän vastahakoisuutta koska tykkään itse tehdä mistä tykkään enkä aina kuunnella muita, mutta teen kyllä ihan tehokkailla metodeilla ja nyt olen juu vetänyt tämän ohjelman mukaan vaan ne mitä mainitsin lisäsin koska ne vaan haluan parantaa. Ja otan silti kaiken mitä mulle sanotaan vastaan ja pohdin sitä, vaikka kuulostaisinkin että ''tiedän kaiken'' opin mielelläni lisää aina ja otan kokeneempien neuvot vastaan, ja kehitys on mukavaa juu, mutta uskon että olen vasta päässyt alkuun eikä tämä ole edes vielä huiminta kehitystä mitä tulee.

Merkel huomauttaisin että opettelin ainakin 4kk ennenkuin aloitin kaikkea mahdollista, ja opettelen edelleen JA kuten sanoin otan mielipiteet vastaan ja neuvotkin. Ja miksi en tietäisi tehokkaita metodeja? Kyse on niiden käytöstä. Miksei mulla olisi 67 sarjaa jos pystyn siihen suurimassa osissa liikkeissä puolella oman kehonpainosta pitkiäkin sarjoja, joissakin enemmän ja tietenkin hauiskäännöissä yhdellä kädellä vähemmän. Eikä tämäkään mene yleensä overkilliksi itselleni. Jos näin voi tehdä sen perus 20 sarjan sijaan per ruumiinosa niin miks helvetissä ei on mun mielipide :) Jos tuntisit minut tietäisit kyllä että pistän efforttini ihan täysillä salilla, oli sitten millaset sarjat tahansa. En hifistele pikkupainoilla kuiteskaan (vaikka kaikki täällä sillain luulee) ja itselläni ei ole aikaa eikä mahdollisuutta mennä sinne salille joka päivä vetämään treenejä, niin mielummin teen 3-4krt ja kovaa. Tosin olisihan se parempi jos tekisin vähemmän ihan rasvanpolton kannalta mutta pidän aina huolen ettei aiheudu katabolismia treenin aikana. Ja olen sanonut että tuo treeni ei ole tarkka, joka kerta se voi olla painavilla se 30 sarjaa joku kerta näillä mediumeilla lähemmäs 70. Ja ei se välttämättä ole seteistä, kun katsoo mun ojentajatreeniä se on paljon lyhyempi ja silti mulla on ojentajat kaikista vahvin lihasryhmä. Kuvia nyt ei ole niistä mutta jos mulla joku ruumiinosa on edes LÄHELLÄ hyvää niin se on ojentajat. Ja noilla pitkillä treeneillä haen myös mahdollisimman paljon maitohappoja, ja sen kyllä useimmiten tuntee seuraavana päivänä. En pitäisi sitä varmana lihaskasvun merkkinä mutta mielestäni se kyllä jotain edes meinaa.
Jos poika haluaa sen 70 settiä vetää niin miksei anna, mitä se sulta on pois? En nää tuossa järkeä, niinkuin jotkut eivät settien määrässä. Mun motiivit on että kun sinne salille mennään siellä treenataan oman kapasiteetin mukaan ja annetaan sille kaikki. Ja muutenkin selkää on mielestäni
hauskin treenata, siinä on variaatiota ja niin monta eri lihasta sekä se puristus minkä latseihin saa esimerkiksi on vaan niin huima :)
Ja se mitä neuvoista kysyin koski enimmäkseen mavea ja kyykkyä sekä ruokavaliosta ja mielipiteitä ohjelmastani, mavesta ja kyykystä löysinkin jo neuvoja ja sit nolostuin kun turha niitä tässä enään muiden adressoida mutta en jaksanut editata poies, ja ruokavaliossa en laske nyt kaloreita vedän vaan kaiken mitä tielle tulee, lähestulkoon. Ohjelmastani sain mielipiteet ja uudenkin joten kiitän, tarkoituksenani ei ole loukata tai torjua ketään ja heidän tietojansa :/

:hyper:

Kysyit neuvoa, ja kun sulle kerrottiin loistava simppeli, mutta varmasti kehittävä ohjelmarunko, ni ei kelpaa. Niin kauan ku ei oo oikeesti todella hyvin hallussa isot perusliikkeet, niin ei oo mitään syytä alkaa hinkkaamaan kaikenmaailman eristäviä. Isoilla liikkeillä ne lihat tehdään.

Koitin vastustaa kiusausta kommentoida, mutta epäonnistuin. :face: I rest my case.

Ei kelvannut? Teen tätä kokoajan ja tiesin tän ohjelman jo ennenkin selaillessani starting strenght juttuja en vaan tykännyt ideasta KOSKA mulla on aikasemmista harrastuksista polvivamma ja muuten ollut heikko alaselkä. Siksi hain tässä aluksi eri tavalla voimaa ja massaa kuin perusliikkeillä.
Ja kuntoutin polvia siinä samassa, mistä en kyllä maininnut. Nyt voin kyykätä ilman kipua. Ja jos mä perkele siitä saan kasvua että hädin tuskin edes treenaan jalkoja, niin veikkaas paljon mä saan siitä jos rupeen kyykkäämään sen pari kertaa viikossa. Tää suomen body-culttuuri on vaan joskus niin rasittava, millekkään ei olla aivoinmielisiä kaikkea pitää vihata ja ainoat liikkeet on maastaveto, penkki ja kyykky. Olen samaa mieltä että ne on tehokkaimmat siltikin.
Ehkä mun pitää harjoitella itsensä ilmaisua kun ihmiset ei selkoa näistä mun aikeista ota, voipi olla :face:

Jos ei mitään sen kummoisempaa ns. ''annettavaa'' ole niin turha tänne tulla mun säätöjä kattelemaan :) arvostin erityisesti klopin ja riseen kritiikkiä.

Ihan vaan että 67 setissä ei oo mitään järkee. Jos tekisit sarjat oikeesti loppuun niin et haluais mennä paljoo viidentoista yli. Eikä pikkupainoilla liki tuhannen toiston vispaaminen treenissä kyllä ainakaan kasvata lihasta, usko pois.

Ja mitä sä nyt oikein ees teet kun edellisellä sivulla vedit tätä pumppipamppia ja nyt sanot vetäväs yksjakosella?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Terve!

En viitsinyt uutta aihetta aloittaa niin koitetaas kirjoittaa tänne, koska tarvitsen myös neuvoja ja mielipiteitä.
Elikkäs olen 17-vuotias poika ja salikortti on ollut lompakossa nyt n. 2 vuotta. "Kunnolla" aloin treenaamaan (käymään aktiivisesti) viime syksynä, eli treeniä on takana reilu vuosi. Kyse ei omasta mielestä ole siis enään siitä alkuinnostuksesta.
Aloittelin G6 ohjelmalla jota tein muistaakseni 3-4 kuukautta jonka jälkeen vaihdoin elaston 2-jakoiseen. Sen jälkeen olen tehnyt nelijakoista ohjelmaa joka on saman tyylinen kuin fiksu nelijakoinen. Tämä on ollut ehdoton suosikkiohjelmani ja olen tykännyt tehdä tällä. Mutta kehitysvauhti ei miellytä itseäni. Teidän että tämä on kärsivällisyyttä vaativa laji, mutta luulen pystyväni parempaa. Heikoin lenkkini on mielestäni ravinto, vaikka siihenkin olen yrittänyt panostaa.
Miten mun kannataisi jatkaa tästä? Minkä tyyppisellä ohjelmalla ja ruokavaliolla? Ruokavaliossa en kaloreita ole oikeastaan ikinä kunnolla laskenut vaan enemmänkin tuojottanut mihin suuntaan vaaka näyttää.
Mutta kuitenkin, tämän tyyppinen ruokavalio on tällähetkellä:
- 1. Aamupala: 2 kanamunaa, 2 banaania, maitorahka, n. 40 g kaurahiutaleita, marjoja sekä loraus maitoa. (Blenderissä siis)
- 2. Kouluruoka, meillä on koulussa yllätävän hyvät safkat. Otan yleensä ison lautasellisen ja lisukkeeksi raejuustoa jos on tarjolla. Lisäksi 2 lasia maitoa.
- 3. Välipala: 2 palaa leipää, maitorahka, kaakao
- 4. Joku lämmin ateria (liian usein tämä menee siihen että lämmitän mikrossa vain jonkun eines aterian :curs: )
- 5. Ennen treeniä yleensä välipala joka on sama kuin 3. kohdassa
- 6. palkkari (hera+malto)
- 7 puurolautasellinen jossa raejuustoa sekä mehukeittoa, juomana maito.

Tälläiselta nättää siis tällä hetkellä. Treeniohjelmasta sen verran että jako on sama kuin fiksussa nelijakoisessa, mutta tykkään välillä hieman vaihdella liikkeitä. Teen jokaiselle lihasryhmälle pääliikkeen joka on kuitenkin lähes aina sama (Penkki, hausikääntö tangolla, kyykky, pystypunnerrus, kapea penkki, mave) Päälikkeissä koitan kasvattaa progressiota eli niissä on lyhyet toistomäärät (4-6). Apuliikkeissä teen enempi lihatuntumalla ja pitempiä sarjoja (8-15). Pääliikkeen lisäksi on yleensä 2 tai 3 apuliikettä.

Kuullostaako tämä miltä? Onko aivan sysipaska vai ihan ok?

On mulle hieman ehkä kehitystä tullut. Parissa vuodessa on tullut 20 kg painoa. Salin vaaka näytti tänään 82kg eli aamupaino on luultavasti 80 pinnassa (?) Pituutta löytyy huikeat 171cm. Rasvaprosentti ei ole mikään överikorkea, vatsapalikat näkyy jotenkuten ja hauiksissa näkyy suonet :david:

Eli kokeneemmilta vähän vinkkiä mitä seuraavaksi, haluaisin vaihtelun vuoksi kokeilla jotain toista ohjelmaa mutta mitä? Ja pitääkö minunki laittaa jotain kuvia? :D

Tätä klopin ohjelmaa pääasiallisesti. Ja mitä meinaat loppuun? Tekniikka ja mind muscle connection on ollut mulle aina tärkein KAIKESTA. Etenkin käsille, vatsoille, olkapäille, epäkkäille ja miksei selkääkin. Jaloille taas kunhan rauta nousee niin menee pumppiin. Ehkä sit kun mennään yli 40-50 settiä (riippuu päivästä) sit voi alkaa heikottaa vähän mut sit saatan pudottaa painoa tai pitää enemmän taukoa. Ja kun teen tuota selkätreeniä niin koitan minimoida hauiksen käyttöä :) ja juu, en tee mitään yli 15 toistoja melkein ikinä, paitsi vatsoissa pohkeissa, forkuissa ja joskus trapseissa jos meen kevyillä. Mieluiten pysyn 6-12 kohilla. Vatsoille taas vedän kaikenlaisia erilaisia liikkeitä täysin siihen rutistukseen keskittyen joka toinen päivä, joskus lisäpainoilla joskus en. Ja oma ennätykseni puhtaita toistoja 30 sec on 35 istumaannousua. Ja tähtään johonkin yli 1k max niitä ihan huvin vuoksi, yleensä pidän nekin 6-40 rep rangessa kun tavoittelen lihaskasvua.

Niin, nyt on oikeasti kysyttävää voi vastata yksinkertasemmin, sano joku hyvä mitä teen. Tulipa tässä mieleen että meillä on cooperin testi varmaan jonkun 4kk sisällä. Haluaisin harjoitella siihen, niin mitä kaikkea pitäisi tehdä siihen ja haittaako se lihaskasvuani miten? En ole perehtynyt cardioon tai aerobiseen mitenkään melkeinpä. Lisäisikö se lihasta jaloissa ja tarvitsin ohjelman jolla saisin sen varmaan yli 3000 jos mahdollista, uskon että se on nyt jotain 2200-2500 paikkeilla kun en lenkkeile. Kuitenkin tarpeeksi optimaalinen lihaskasvulle mutta myös kunnon kasvulle etten polttaisi liikaa rasvaa mutta saisin silti tulosta.

huoh

loppuun tekemisellä tarkotin sitä että montako toistoa sarjoihin jää varastoon, ja puhuin viidestätoista sarjasta treenissä, en sarjapituuksista.
Coopperintestiin tuo treenitapa voi sopia, sen verran lähellä aerobista treeniä kuitenkin, mutta jos siihen haluat panostaa niin tee vaikka hiit-vetoja ja burbeita, itelle ainakin toimi kun juoksua vielä harrastin.

En kritisoi vaan yritän neuvoa: tiedän tunteen. Pari kolme sarjaa penkkiä, kyykkyä ja leukoja ja kotiin? Se tuntuu aloittelijana, varsinkin 14-vuotiaana, karmealta ajatukselta. Eihän siinä tule forkuille ja haukoille treeniä. Eikä pohkeille. Eikä ojentajille. Eikä hartioille. Eikä kunnon pumppiakaan, ei sitä huomattavasti ensimmäistä pesänsaantiakin tyydyttävämpää pullistelua saunan peilin edessä. Miksi sitten kaikki neuvovat tekemään niin? Yritä miettiä, miksi lihas kasvaa. Keho vastaa ärsykkeeseen joka sille tarjotaan, kun oikealla ravinnon määrällä ja laadulla on luotu elimistöön anabolinen/treeniä vastaanottavainen tila. Jos teet 1-3 toiston maksimivoimasarjoja, keho miettii: miten vitussa mä ensi kerralla saan nämä painot paremmin ylös. Keho vastaa lihaskasvulla, mutta ensisijaisesti hermotuksen paranemisella, jotta ensikerralla osataan rekrytoida enemmän lihassoluja käyttöön oikeassa järjestyksessä, ja käyttää lihasten kaikki kapasiteetti siihen yhteen tai muutamaan kovaan nostoon. Jos taas tehdään 1000 toistoa kevyellä vastuksella, keho miettii: miten mä ens kerralla jaksan tehä 1001 toistoa, jolloin lihassolujen hermotus ja metabolia ohjautuu aerobisen kestävyystyön suuntaan. Tällöin ei ole syytä kasvattaa lihasmassaa vaan opettaa lihakset käyttämään resurssejaan säästeliäämmin ja pitkäkestoisemmin. Jos taas tehdään esim 4-15 toistoa raskaalla vastuksella, jolloin lihaksiin kohdistuu voimakas mekaaninen rasitus JA niihin kertyy maitohappoa jne metaboliitteja: keho vastaa opettamalla lihakset supistumaan anaerobisissa oloissa kovaa vastusta vastaan: hermotus paranee, mutta ennenkaikkea lihas vastaa paksuuntumalla, koska paksumpi lihas jaksaa ensikerralla tehdä tämän työn tehokkaammin. Kehoa ei opeteta räjähtämään, muttei säästämäänkään, vaan jotain siltä väliltä.

Nyt kun ollaan oikealla toistovyöhykkeellä lihaskasvuun, tarvitaan vielä se riittävä ärsyke. Aloittelijalla se ei ole suuri: muutama kova sarja suuria liikkeitä kerralla on RIITTÄVÄSTI aiheuttamaan lihaskasvua, myös epäsuorasti. Penkki rasittaa aivan riittävästi ojentajia, leuat hauiksia, kyykky keskivartaloa jne. Palautuminen on nopeaa, joten voidaan treenata useasti samaa lihasryhmää, esim kolmesti viikossa. Ärsykkeen lisääminenkin on aloittelijana helppoa, kun painoja voi lisätä lähestulkoon joka treeniin. Tämä kantaa oikeasti pitkälle. Kun painojen lisääminen alkaa hankaloitua jossain vaiheessa, peruslihasmassa ja voima on hankittu ja treenivaste alkaa heiketä esim epäsuorasti rasitetuille lihasryhmille, aletaan miettiä enemmän ja enemmän muitakin keinoja lisätä ärsykettä: sarjapituuksien kasvatus, sarjamäärien kasvatus, treenikertojen lisäys, eristävämpien apuliikkeiden lisääminen jne. Siksi tämä 64 tms sarjaa ei toimi oikein pitkällä tähtäimellä aloittelijalla: miten kasvatat volyymia myöhemmin, jos se on jo alussa tuolla tasolla? 150 sarjaa? Tarkoitus oli kuitenkin opettaa lihas tekemään tekemään työtä jolla se kasvaa, ei juoksemaan maratonia. Ainoastaan hyvin kokenut ja tarkoituksella kapasiteettiaan (maitohappokestävyys jne) kehittänyt harjoittelija pystyy pitämään sarjapainot tarpeeksi korkealla tällaisilla sarjamäärillä. Tarkoitushan ei ollut opettaa kehoa vain säästelemään voimiaan.

Lyhyemmin: kuuntele kokeneita nostajia, ajattele pitkällä tähtäimellä ja älä odota pikavoittoja. Matka isoon lihasmassaan on pitkä. Muista mistä lajissa on kysymys. T 67kg aloittelija.

Tästä ketjusta näytti tulevan virallinen nuorisothreadi, joten rustaanpa tänne oman ensimmäisen viestini.

Aloitetaan taustoista. Olen 15-vuotias, harrastan tällä hetkellä salibandya (olen harrastanut pari vuotta) ja aiemmat harrastukseni ovat jalkapallo ja sulkapallo. Aerobinen kunto on siis kohdillaan (cooper n. 2800 m-2900 m), mutta haluaisin alkaa tekemään myös fyysistä harjoittelua. Unelma tietenkin olisi, että voisin kasvattaa massaa ja harrastaa salibandya samaan aikaan, mutta mitä olen tätä palstaa n. vuoden verran lukenut, niin se ei taida olla mahdollista ilman että jomman kumman lajin kehitys kärsisi. Salibandyn lisäksi pyöräilen kouluun ja käyn satunnaisesti pidemmillä pyörälenkeillä. Punttitreeni menisi siis täysin hukkaan, kun treenatut lihakset kuluisivat aerobiseen harjoitteluun.

Tulevaisuuden suunnitelmat: Noh, olen sitten ajatellut, että rupeaisin kotona treenaamaan oman kehon painolla, leuanvetotangolla ja ehkä levypainoilla ja punnerruskahvoilla kokonaisvaltaisesti. Kysymys kuuluukin, mitä liikkeitä, miten ja kuinka monta kertaa viikossa? Säbätreenit mulla on kahdesti viikossa (ke ja su). Kannattaisiko tätä fysiikkatreeniä tehdä 1, 2,3 vai kuinka monta kertaa viikossa? Säbätreenien jälkeisenä/jälkeisenä päivänä mulla on harvoin lihakset niin jumissa etten pystyisi treenaamaan lisää.

Liikkeiksi olen miettinyt jotain perusliikkeitä koko kropalle, esim:

- takakyykyt
- etukyykyt
- askelkyykyt
- pohkeet seisten

- vatsoille eri liikkeitä
- alaselälle eri liikkeitä
- kyljille eri liikkeitä
- yläselälle/hartioille/hauiksille/ojentajille leuanvetoa erilaisilla otteilla
- rinnalle/ojentajille/olkapäille punnerruksia punnerruskahvoilla ja ilman erilevyisillä otteilla

Taitaa mennä kestävyysharjoittelun puolelle nämä liikkeet, kun toistoja tulee väkisin se 10-20 per sarja. Varsinkin kyykkyjä pystyn tekemään 20-30 toistoa, kun ei ole muuta kuin sählymaila/keppi painona. Enkä aio levytankoa ostaa kotiin. Auttaisiko jos hommaisi käsipainoja tai laittaisi repun selkään ja reppuun esim. kirjoja? Vai onko tuosta suurta haittaa, jos tekee noin paljon toistoja per sarja? Sarjoja tekisin 3 per liike. Sarjapalautus 1 min. Tavoitteena ei olisi massan lisääminen (jota toki haluaisin, taitaa vaan olla mahdottomuus em. syistä) vaan lihaskestävyyden lisääminen, yleisen fyysisen kunnon parantaminen ja salibandyharrastuksen tukeminen.

Ravinto: Syön perus kotiruokaa, en käytä lisäravinteita (joskus harvoin jotain patukoita tai juomia jos on pakko), en laske kaloreita tai rasvoja ym. Syön sen verran että nälkä lähtee. Aamu-, väli-, ja iltapalaksi jogurttia, mysliä, (täysjyvä)leipää, juustoa, kananmunaa, hedelmiä, pähkinöitä jne. perusruokaa.

Lihashuolto: venyttelen aina muutama tunti treenin jälkeen ja kuten jo sanoin, pyöräilen kouluun 2-5 kertaa viikossa ympäri vuoden.

Saattoi tulla ehkä vähän sekava viesti, mutta toivottavasti saitte selvää mitä yritin sanoa. Parannuksia, ehdotuksia, ideoita? Ovatko suunnittelemat liikkeeni ok? Kuinka monta kertaa viikossa minun kannattaisi tehdä tätä fyysistä treeniä? Pitäisikö liikeet jakaa eri päiville vai koko keho samalla kertaa?

Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

^ "Punttitreeni menisi siis täysin hukkaan, kun treenatut lihakset kuluisivat aerobiseen harjoitteluun."

No ei sitten varmasti menisi. Kyykyt voit tehdä pistoolikyykkyinä, leuat koulureppu selässä ja punnerrukset yhdellä kädellä jos muuten liian kevyttä.

^ "Punttitreeni menisi siis täysin hukkaan, kun treenatut lihakset kuluisivat aerobiseen harjoitteluun."

No ei sitten varmasti menisi. Kyykyt voit tehdä pistoolikyykkyinä, leuat koulureppu selässä ja punnerrukset yhdellä kädellä jos muuten liian kevyttä.
"Hukkaan meneminen" oli ehkä huono ilmaisu, tarkoitin että jos haluan saada lihaksikkaan vartalon eli lisää lihasmassaa hauberiin ja rintaan niin ensinnäkin juoksuvauhti hidastuisi ja ainakin mitä minä olen käsittänyt niin se lihas "kuluu". Tästä joku selitti jossain tämän osion ketjussa, jossa pohdittiin juoksun ja salitreenin yhdistämistä.

Pistoolikyykyn tekniikka on hemmetin vaikea opetella, olen yrittänyt sitä mutta en vaan saa onnistumaan kunnolla. Bulgarialaista kyykkyä voisi kokeilla myös, se on ainakin helpompi. Leuanvedossa saan nykyään 5-6 toistoa ja jos oikein rutistan kaiken irti niin 7 epäpuhtaasti. Punnerrukset ovat ns. heikoin lenkki ja niitäkään en jaksa tehdä edes 3x10 sarjaa puhtaasti.

Vatsarutistuksia menee yli 100 mutta alavatsoja ei läheskään niin paljon.

Ei se mihinkää kulu ainakaan normaaleille kalorimäärillä. Turha ressaa tollasia ainakaa, jos omaksi huviksi ja pilde takia salilla käy.
Pistoolikyykky vaatii ehkä jo niin paljo voimaa sekä koordinaatiota, että tee se jollakin korokkeella seisten aluksi

Kokoa tulee syömällä tarpeeksi energiaa. Kun samaan aikaan teet raskasta voimaharjoittelua, tarkoittaa tämä koko lihasmassaa.

Kaikki fyysinen harjoittelu kuluttaa energiaa. Mitä intensiivisempää harjoittelu on, sitä enemmän energiaa kuluu. Samoin mitä kauemmin harjoittelu kestää, sitä enemmän energiaa siihen luonnollisesti kuluu. Kun yhdistät voimaharjoittelun ja erobisen harjoittelun, tarkoittaa se sekä intensiivistä että pitkäkestoista harjoittelua. Tähän kuluu suuri määrä energiaa ja yrittäessäsi kasvattaa lihasmassaa törmäät nopeasti yksinkertaiseen ongelmaan: Et ehdi tai kykene nauttimaan tarpeeksi ravintoa. Tässä on usein se massankasvatuksen ja aerobisen harjoittelun yhdistämisen vaikeus. Ei ole siis kyse mistään lihaksen "kulumisesta"

Sählytreenien päälle 2-3 kertaa viikkoon voimaharjoittelua mieluiten kuntosalilla. Pyörälenkitkin voi jäädä, mutta huomioi ne ravinnonsaannissa. Pidä huolta, että saat joka päivä ravinnosta vähän enemmän energiaa kuin mitä kulutat. Tämän voit tarkistaa esimerkiksi täällä: Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä

Oikea asenne ja kovaa duunia, niin muutaman vuoden päästä huomaat, että cooperissa menee edelleen saman verran, mutta lihasmassaa on kaksikymmentä kiloa enemmän ja sata kiloa on penkkipunnerruksessa paperia. :thumbs:

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä sellainen yhden fyysisen ominaisuuden priorisointi on tarpeen vaan jos on kisatavoitteilla liikenteessä. Harrastelija ja varsinkin aloittelija voi kehittää voimaa, lihasta ja kestävyyttä samaan aikaan. Sitten kun aletaan nousta kovemmille tasoille. Oli se sitten kestävyys- tai voimailulaji ja kehitys alkaa hidastua, tarvitaan priorisointia. Itse nuorena luin Supermassan kirjan ja opin että tulee vaan punttia tehdä ja muuten levätä. No ehkä se kilpakehonrakentajalle onkin tarpeen. Nyt aikuisemmalla iällä huomasin, että kestävyyskunto oli onneton. Lisäsin siihen paljon kestävyysjuoksua, mutta siitä huolimatta edelleen kykenen tekemään salilla uutta kehitystä. Jalkatreenejä on pystynyt jopa koventamaan kun aerobinen kunto on paljon parempi.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom