Neuvoja & mielipiteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pateez
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiitos ensinnäkin kaikille vastauksista!

Sählytreenien päälle 2-3 kertaa viikkoon voimaharjoittelua mieluiten kuntosalilla. Pyörälenkitkin voi jäädä, mutta huomioi ne ravinnonsaannissa. Pidä huolta, että saat joka päivä ravinnosta vähän enemmän energiaa kuin mitä kulutat. Tämän voit tarkistaa esimerkiksi täällä: Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä

Salikorttia en aio hommata, koska kotona treenaaminen on nopeampaa ja halvempaa. Ei riitä aika 4-5 kertaa viikossa treeneissä/salilla hyppäämiseen :)
Pyörälenkeillä en usein käy, ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa sellaisella 1-2 tunnin lenkillä. Kesällä sitten useammin.

Tuo kalorilaskuri on maksullinen, joten käytin Laskurini.fi energiantarvelaskuria. Sen mukaan päivittäinen energiantarpeeni on 3044 kcal. En sitten tiedä pitääkö tuo paikkansa, ei ollut oikein vaihtoehtoja tuossa aktiivisuustason mittauksessa.

Varmaan jotain osviittaa antaisi esimerkki arkipäivän ruoistani:

Aamupala klo 07.00:

- kaksi isoa ruisleipää juustolla (kaksi viipaletta per leipä)
- porkkana
- kourallinen maapähkinöitä
- vitamiineja, kalaöljyä jne.

TAI

- iso kupillinen maustamatonta jogurttia (karkeasti arvioituna 0,5 l)
- 4-5 ruokalusikallista mysliä
- (kourallinen maapähkinöitä tai porkkana)

Kouluruoka klo 11.30:

- Mitä nyt sattuu minäkin päivänä olemaan. Noin puolet lautasesta salaattia ja loput perunaa/riisiä/pastaa ja mitä nyt lihatuotteena on tarjolla. Aika ison keon mätän lautaselle. Päälle kaksi näkkäriä ja lasi piimää. Joskus kun on keittoa tai muuta kevyttä ruokaa, otan puuroa.
- Koulussa en saa syötyä mahaa täyteen, koska aika ei riitä. Ei mikään nälkäkään toisaalta ole päivän aikana.

Välipala kotona klo 16.00:

- Tässä vaiheessa on jo aikamoinen nälkä. Yleensä tulee syötyä 4-6 leipää tai näkkäriä juustolla, vihreää teetä, maapähkinöitä ja omena, porkkana tai banaani. Nälkä ei lähde, mutta jään odottamaan iltaruokaa.

Iltaruoka klo 17.00-20.00:

- Päivän pääateria syödään sitten kun äiti tulee kotiin tekemään ruoan. Sillon tällöin teen itse, jos menisi muuten liian myöhään. Tässä vaiheessa on jo aika pitkä väli edelliseen kunnon ruokaan, eli kouluruokaan (joka ei sekään mitään kunnolla täyttävää ole). Tätä syön sitten ihan mahdottoman paljon. Esimerkkinä:
- kattilallinen täysjyväpastaa (normaalin kokoinen kattila)
- puoli pannullista jauhelihakastiketta (iso pannu)

TAI

- kaksi isoa lautasellista keittoa
- 2-3 isoa palaa leipää juustolla
- piimää

Eli ruokaa menee paljon.

Iltapala klo 20:30-21:30:

- Riippuu kuinka kova nälkä on. Yleensä:
- kaksi palaa leipää juustolla ja porkkana tai banaani
- jogurttia ja mysliä

-------

Mitä mieltä olette? Tuntuu, että voisin syödä ihan helvetisti, vaikken treenaa kuin kaksi kertaa viikossa. Ei vaan aika eikä "jaksamus" riitä. Voisi myös syödä useammin. Koulun jälkeen voisi syödä vaikka puuroa. Miltä sitten näyttäisi arkipäivän ruokalista, jos treenaisin 4-5 kertaa viikossa salibandya ja lihaskuntoa?

Ovatko nuo ensimmäisessä viestissäni mainitsemat liikkeet ok? Pitäisikö lihakset jaotella eri päiville vai joka treenikerta koko kroppa läpi?

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mielenkiintosta kun muutkin nuoret tänne postannu :) juu itte päivittelen tässä sitä että kuten vähän ounastelin, noiden kyykkyjen seurauksesta mun jalat on kasvanu nyt jtn 1.25 tuumaa ympärysmitassa. Tuloksia en vielä postaile kattoo sitten myöhemmin. Oon nyt syönyt paljon fiksummin enemmän treenien lähellä ja aamuisin ja iltaisin ihan perkeleesti, kun jos syön päivän mittaa kokoajan ittelläni ei kyllä tule lihasta yhtään enempää kuin jos syön fiksusti, ja silloin tulee enemmän fläsääkin.
Mutta joo, silti liikutaan suht reilusti plussakaloreilla.
Joo ja oon nyt penkkaillu hyvin innokkaasti itseasiassa ja tekniikka on parantunut HUIMASTI ja odottelen tässä gainsseja :) Paljoa muuta kehitystä en ole huomannut, kuin että jalat ja olkapäät kehittyny vähäsen.

haluaisin kysyä vatsalihastreenistä kun olen nyt koittanut tehdä istumaannousuja "joka päivä" eli sillon kun viitsii joka tarkoittaa n. 3-4 kertaa viikossa ja teen yleensä 3-4x max. n. 60-50-40 onko tämä järkevää vai olisko parempia tapoja? idea on tietysti rantakuntoon.

haluaisin kysyä vatsalihastreenistä kun olen nyt koittanut tehdä istumaannousuja "joka päivä" eli sillon kun viitsii joka tarkoittaa n. 3-4 kertaa viikossa ja teen yleensä 3-4x max. n. 60-50-40 onko tämä järkevää vai olisko parempia tapoja? idea on tietysti rantakuntoon.

Jos idea on rantakuntoon niin aivan sama paljonko tykität vatsalihaksia jos se paljon merkityksellisempi asia, eli ruoka ei ole kondiksessa. "Vatsalihakset tehdään keittiössä" -sanonta pitää aika hyvin paikkaansa, eli jos haluat palat näkyviin oikotie onneen ei ole treenaaminen vaan rasvan poistaminen ja se tapahtuu ruokavaliota korjaamalla.

Pfft. Riippuu lähtökunnosta ja kuin hyvin sä oikeasti treenaat niitä vatsoja. Monen lihaksen treenaamisesta en tiedä paljoa mitään kun vertaa mitä muut tietävät, mutta kun puhutaan vatsalihaksista suurin osa ei edes tiedä miten niitä treenataan kunnolla ;) Kyllä ne palikat näkyvät jos sulla ne oikeasti on, ittelläni näkyy 14% ihan hyvin, ei ehkä niin erottuvasti, mutta kuitenkin. Jos on kuitenkin tavoite rantakuntoon eihän ne vatsalihakset se tärkein asia ole. Ittelläni oli aluksi silleen että oli vatsalihakset mutta ei yhtään rintaa ja näytti ihan vitun tyhmältä. Jos kuitenkin haluaa ideaaliseen kuntoon niin sit vaan kliiniä diettiä niinkuin gobbe sanoi :d
Itse en näe mitään järkeä tuossa 60-50-40 eihän sillä saa edes tuntumaa vaikka olisi millainen mind-muscle-connection

Miten niitä vatsoja treenataan?

Mave, voimapyörä ylivoimaisesti ;) Ja itse treenaan kyllä niitä myös kymmenillä (tekis mieli sanoa sadoilla) erilaisilla vatsarutistuksilla, jalkojen- polviennnostoilla ja teen nistä monenlaisia yhdistelmiäkin. Myös erilaisilla calisthenics core-liikkeillä ja kaikella mikä vahvistaa keskivartaloa, kyykytkin ja penkki. Vaikka olenkin heikko penkkaaja niin eiköhän siinä parannuta. Niin monesta asiasta en tiedä yhtään mitään mitä tehdä ja miten tehdä mutta vatsoja olen tehnyt aina ennen kehoiluakin jo ajat. Tosin näen vatsat myös ihan samanlaisina lihaksina kuin muutkin, joten teen niitä useimmiten lisäpainoilla 8-15 sarjoja koska se tuntuu tehokkaammalta, kuin jos hinkkailisi normi vatsarutistuksia tuhansia.

Ei nyt millään pahalla, mutta

A) onpa nuorisolla hienot termistöt ja monimutkaiset systeemit, 14-vuotiaatkin kirjottelee juttua mistä en ite tajua puoliakaan (tai pysty tajuamaan, että mikä järki), termitkin on luokkaa Juhani Tamminen

B) veikkaan, ettei syö oikeasti 3000kcal, koska niin ei helposti tapahdu jos ei punnitse / ole ennen punninnut suuhunpantaviaan

C) muutaman kuukauden treenillä ollaan niin prota, että voidaan kumota kaikki massan ja voiman hankinnan lainalaisuudet

D) luultavasti innostus lopahtaa pian, koska treenataan päin persettä esim. tuo ~70 sarjaa / treeni (alkuun nyt kehittyy ihan millä vaan varsinkin jos omaa jotain lahjoja, mutta jatkapa noita sarjamääriä pidempään)

E) mitä jos ottais ihan vaan sen SS tai G6 sellaisenaan ilman mitään hifistelyjä

A) Ehkä olen opetellut asioita koska olen iha vitun kiinnostunut tästä. Kokeile sinäkin.

B) Menee, hyvin helpostikin yli 3k ja tullu punnittua. En mainitsisi syöväni 3k jos en söisi. Syön nyt enemmän kuin tuossa mainitsin.

C) En ole pro, kaukana. En kumoa näitä vaan annan mielipiteeni. Niin joo, suomessa ei saa olla mielipidettä.

D) Ei lopahda, en lopeta ellei ole pakko.

E) En. Todistan vielä että muullakin kuin pelkillä moninivel-liikkeillä voidaan saada hyvä fysiikka ja kasvattaa lihasta. (Kuulostaa ignorantilta mutta kun ei täällä muuhun uskota. Mietippä kaveri joka tekee tätä, ja sitten jos se sama kaveri ois tehnyt tätä ja enemmänkin. Arvaa kumpi saa enemmän tuloksia? Huomioon ottaen että kyseessä on sama kaveri, samat geenit jne.)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ootko kuullut sanontaa "vähemmän on enemmän". Lue vaikka ulkomaalaisia foorumeita, kirjallisuutta jne. niin löytyy sieltäkin "less is more" aikalailla kautta linjan. Wendlerikin sanoo "doing more with less". Se nyt vaan on fakta juttu.

Sulla on nyt sellanen ihan tyypillinen aloittajan uho päällä kun oot päässyt sisään hyvään harrastukseen ja kovin innostunut -> tulee sokeaksi muiden neuvoille -> huomaat sen kyllä joskus muutaman vuoden päästä, ettet tajunnutkaan vielä treenaamisesta yhtään mitään -> ei se mitään, kovin moni haluaa tehdä aloittelijan virheet ihan välttämättä vaikka pakko ei olis. Onhan sulla vielä treenivuosia paljon niin senkus teet miten tahdot. Toivotaan kuitenkin intoa ja menestystä sinulle!

Virheitä on tullut tehtyä ja tulee tehtyä edelleen jatkossakin muttakun tämä ei ole mitään aloittelijan uhoa. En ikinä ole sokea muiden neuvoille mutta en noudatakaan niitä sokeasti, enkä EDELLEENKÄÄN torju niitä. Hyviä neuvoja otan vastaan ja kysyn oikeassa elämässäkin kokeneemmilta. Jopa haen neuvoa, että voin parantua mahdollisimman paljon. Kiitos toivotuksista ja samaa :)

Ton innokkuuden kun pystyisi kanavoimaan siihen, että treenaa oikeasti kovaa niitä perusliikkeitä niin ne "gainssit" voisi olla aivan uskomattomia. Muistan itsekkin aikanaan lukeneeni jotain amerikkailaista bodauslehteä (joka tuli mieleen lähinnä noita ohjelmia ja ruokavalioita lukiessa, aika harva 14-vuotias kirjoittaa omat ohjelmansa englanniksi...) ja aloin vääntää jotain infernaalista settiä - voi kumpa silloin olisin a) tietänyt SS/stronglifts -tyyppisestä ohjelmasta tai b) kuunnellut. Onneksi pelasin jääkiekkoa ja seuran voimaharjoitteluvalmentaja repi ja poltti lehdet ja työnsi tekemään perusliikkeitä :-)

Oon nyt kyllä tehnyt maastavetoa innokkaasti ja penkkiäkin suurella innolla mutta just nyt en voi tehä takakyykkyjä, kun ottaa polveen (tiiän kui surullista). Teen kuitenkin hack-kyykkyjä, pistoolikyykkyjä, etukyykkyjä ja lungeja haluan oppia tekemään oikeaoppisesti :) Oon vähentänyt tota pumppailua toki, mutta kyllä se on vielä sillain hengessä.

Tainnu tulla kateltua Rich Pianan videoita.. joko vedät kuustoista mitallista mutant massia päivässä että maksimoit gainssit?

Ei millään pahalla, alkaa vaan ottaa päähän kun toiset tarjoo hyviä neuvoja ja sä et kuuntele

@Salijönssi ei ole takakyykyissä täysin kunnosa siksi en tee niitä varsinaisesti nyt, pakko saada se kuntoon niin ei polvet mee paskaks. Technique is everything :P
@Merkel En oo katellu Rich Pianan videoita enkä vedä mitää sen supplementsejä, ja onks mun nyt niin helvetin pakko tehä jotain strongliftsiä tai g6 ? En tee tuon ohjelman mukaan enää minkä mainitsin ajat sitten. Oon nyt vähentänyt treenin sisältöä järkevämmäksi ja enemmän raskaita liikkeitä, nykyään kestää itse TREENI 40-80min max suurinpiirtein. Polttaa näin vähemmän rasvaa ja vois saada jotain painoakin :P

@Salijönssi ei ole takakyykyissä täysin kunnosa siksi en tee niitä varsinaisesti nyt, pakko saada se kuntoon niin ei polvet mee paskaks. Technique is everything :P
@Merkel En oo katellu Rich Pianan videoita enkä vedä mitää sen supplementsejä, ja onks mun nyt niin helvetin pakko tehä jotain strongliftsiä tai g6 ? En tee tuon ohjelman mukaan enää minkä mainitsin ajat sitten. Oon nyt vähentänyt treenin sisältöä järkevämmäksi ja enemmän raskaita liikkeitä, nykyään kestää itse TREENI 40-80min max suurinpiirtein. Polttaa näin vähemmän rasvaa ja vois saada jotain painoakin :P

miltä se sun ohjelmas näyttää nyt?
Kannattaa oikiasti kuunnella kokeneempia, osa porukasta tietääkin jotain massankasvatuksesta.

En minä välttämättä, mutta allekirjoittanut on tuplannut kehonpainonsa vuodessa

Laitan sen tähän ja voin muokata sitä neuvojen mukaan, kunhan ei ihan liiallisuuksiin. Hienoa! Paljon painoit ennen ja nyt?
Joo yritän kuunnella muita mutta osaan olla omapäinen kynis :)

Back
Ylös Bottom