Neuvoja & mielipiteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pateez
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo, on minullakin todistuksessa enkku 10. Mielestäni on kuitenkin luontevampaa käyttää suomalaisia sanoja, jos koko muu tekstikin on suomeksi. Saattaa tosin johtua siitä, että suomen kielen arvosanani oli myös 10 (kerskailua...). Miltähän suomi kuulostaa 20 vuoden päästä :) Varmaan enemmän englannista peräisin olevia sanoja kuin suomalaisia (aivan perisuomalaisia sanoja on olemassa todella vähän, lähes kaikki sanat ovat peräisim ruotsista).

Lopetan off-topicin omalta osaltani tähän, sorry.

Jep, suosittelen Pateezia nostamaan äikännumeronkin kymppiin ja vaalimaan suomen kieltä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Äikkä oli 9. Mutta ei tämä ole mikään palsta jossa keskustellaan todistuksista joten eiköhän lopeteta. En nää tarvetta :) puhun ihan sujuvasti ja kirjoitankin jos tarve vaatii, tosin täällä kirjoitan hyvin epäselvästi, mutta kyllä siitä selkoa ottaa. Niin, saa nähdä miltä suomi kuulostaa sitten ;)

Muuten, olen miettinyt miksi eräs kaverini painaa minua n. 8kg enemmän vaikka hänellä ei ole lihasta lähellekkään samoja määriä (vaikka ei itsellänikään ole paljoa toki mutta ihan vitusti enemmän) eikä hän ole muutenkaan tukevampi vaan näyttää heiveröisemmältä jne. Ei ole lihava tai ylipainoinen. Samanpituisia. Hän syö 3-5 ateriaa josta itse syön sen tuplat. Onko luuston rakenteella tai painon sijoituksella jotain tekemistä asian kanssa? Ei tullut mieleen mitään varmaa vastausta niin kysyn tässsä näin vähän off-topiccina. <-- Kuulostaa niin hölmöltä mutta totta, joku viisas voisi vastata
Todennäköisesti tuo johtuu siitä että kaverisi ryhti on heikompi. Tästä voisi arvailla että sinun ryhtisi on parempi koska treenaat ja syöt hyvin, kun taas kaverisi ei treenaa(?).

Mutta tätä ketjua seuranneenna ajattelin tuoda vähän omia kokemuksia esiin. Tuosta sinun Starting Strenghtin välttämisestä tulee mieleen oma tilanteeni 16-vuotiaan kun aloitin treenaamisen. Itsekkin opiskelin mielestäni kaiken mahdollisen treenaamisesta. Koin tietäväni kaiken treenauksesta, olinhan lukenut pakkista ja bodylehtiä. Ainoa vain etten tajunnut että aloittelijan ei kannata rykiä 5-jakoisella heti alkuun, koska olihan Starting Strength aivan saatanasta(liian vähän liikkeitä ja tuntuu tyhmältä mennä salille 3 liikkeen takia jne..) No minulle tästä ohjelmani typeryydestä mainittiin, mutta en kuunnellut koska tiesinhän kaiken omasta mielestäni. No todellisuus alkoi valjeta siinä 18-vuotiaana kun eräs kaverini sai ensimmäisen treenivuotensa täyteen. Kaveri painoi ohi lihasmassassa ja kaikkien liikkeiden työpainoissa, kyllä siinä oli sormi suussa kun pikkuhiljaa alkoi valjeta se kuinka paljon voi kehittyä fiksummalla lähestymistavalla. Nimenomaan lähestymistavalla aloittelijalle. No tästä viisaastuneena ja masentuneena(oli kova paikka kun olin veivannut kaksi vuotta ja kaveri oli niin paljon kovempi:hyvä:) aloin selvitellä asioita oikeasti ja kysyin tietoa niiltä kokeneemmilta treenajilta. Ohjelmat meni vaihtoon ja salibandyn lopettamisesta asti vaivannut polvi leikattiin ja kyykkyjäkin uskalsin tämän operaation jälkeen tehdä. Ja nyt takana 1,5 vuotta fiksumpaa treeniä ja tulokset+peilikuva päivittyneet parempiin päivä päivältä.

Eli tarinan opetus. Kuuntele kokeneempia ja suodata lukemaasi, jos luet jotain nelijakoisten ketjua niin siellä todennäköisesti saa kuvan nelijakoisten ylivoimasta. Mutta siellä ei kerrota että aloittelijalle on parempiakin juttuja. Niitä juttuja, joita moni on tuolla perustellut. Mulla meni käytännössä 2 vuodesta ainakin 150% hukkaan. Sain jotain gainsseja, mutta olisin voinut saada parempiakin. Ja olet puhunut polviongelmasta tuolla ketjun alussa, jos vähänkään reistailee kannattaa tutkituttaa.

Starting Strenght Starting Strenght Starting Strenght Starting Strenght Starting Strenght Starting Strenght Starting Strenght Starting Strenght Starting Strenght Starting Strenght Starting Strenght

T: kyykkypenkkimave sarjapainojen YT tuplaantui 3 kuukaudessa ja painoa tuli +8kg, eikä rasvaprosentti noussut yhtään

Arskan golden six, starting strenght vai elaston kaksjakoinen? Menen varmaan ylihuomenna treenaamaan nii ois hyvä tietää :)
Ja kaveri ei treenaa mutta se treenas yhessä vaiheessa kuukauden mutta en huomannut että se olisi kasvanut yhtään muuten paitsi hartiat. Eikä nekään huomattavasti. Ryhdistä en ole aivan varma, voi olla. Hän ei harrasta mitään, juo ja polttaa. Silloin kun oli salilla ei tehnyt yhtään ainutta moninivel-liikettä paitsi penkkiä kerran maxeja.

Zone-sarja -42%
No mikä vaan. Aloittelijana helpointa on yksijakoisella, kun ei kuitenkaan ole kykyä treenata oikeasti kovaa. Kumpaakin (g6 ja SS) tehneenä itse pidin enemmän ss:tä, puhtaasti koska sarjat olivat lyhyempiä. Jotkut tykkää arskasta kovasti. Aloita vaikka jommalla kummalla noista ja tee sillä se kolme kertaa viikossa kunnolla, ainakin nyt alkuun pari kuukautta ennen kun vaihtelet muihin. Yksijakoista voit kyllä aloittelijana ja tossa iässä hinkata tuloksekkaasti helposti yli puoli vuotta.

Itellä toimii perhanan hyvin järjestys jossa ensin G6, minkä jälkeen siirtyy elaston 2-jakoiseen ja sitten kun taas tottuu niin Wendlerin 5/3/1:llä maksimivoimia ylös.

Kyykynhän voi alottaa vaikka luudan varrella.

Mielipiteitä kyseisestä ohjelmasta.
Penkki punnerrus käsipainoilla tai
Ristitalja
Vipunostot sivuille
Pystypunnerrus
Leuat
Hauiskääntö tai scott penkki
Kulmasoutu
Punnerrukset
Vatsat
Vinot vatsat

Noh taidan koittaa Arskan kuusikkoa nyt kuukauden tai kahden ajan tiistaista lähtien :)
Postailen sitten miten menee ja miltä tuntuu ja kuinka onnistuu! Btw nyt on rinta/olkapäät/hartiat kasvanu aika radikaalisti
Tosin mua häiritsee vähän toi että siinä ei oo maastavetoa :p

Tässä mun progressiota noin 2KK ajalta Starting Strenghtiä, merkkasin joka treenin sarjapainot ylös (luvun perässä | tarkoittaa että sarja onnistui ja - tarkoittaa että failasi)

yykky - 55|57.5|60|62.5|65|67.5|70|72.5|75|77.5|80|82.5|85|87.5|90-85|82.5|85|87.5|90|92.5|92.5|95|97.5|100|102.5-
Penkki - 35|37.5|40|42.5|45|47.5|50|52.5-|45|47.5|50|52.5|55|55|57.5-|57.5|
Pystäri - 25|27.5|30|32.5|35|37.5-37.5|32.5|35|37.5|37.5|40-|40|42.5-|42.5-|
Mave - 75|77.5|80|82.5|85|87.5|92.5|97.5|102.5|107.5|105|107.5|112,5|115|117,5|120|122,5|

Tein tällein:

A:
Kyykky
Penkki
Mave
Leuat 3x MAX
Vatsoja 3x

B:
Kyykky
Pystäri
Kulmasoutu
Ransk. punnerus ojentajille 3x8-12
Hauiskääntö tangolla 3x8-12

Suosittelen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielipiteitä kyseisestä ohjelmasta.
Penkki punnerrus käsipainoilla tai
Ristitalja
Vipunostot sivuille
Pystypunnerrus
Leuat
Hauiskääntö tai scott penkki
Kulmasoutu
Punnerrukset
Vatsat
Vinot vatsat

Missä jalkojen treenaus? Nyt listalla on puolet vartalosta.

Noh taidan koittaa Arskan kuusikkoa nyt kuukauden tai kahden ajan tiistaista lähtien :)
Postailen sitten miten menee ja miltä tuntuu ja kuinka onnistuu! Btw nyt on rinta/olkapäät/hartiat kasvanu aika radikaalisti
Tosin mua häiritsee vähän toi että siinä ei oo maastavetoa :p

Ei se mavettomuuteen kaadu, koska kyykkyä PALJON. Onhan tästä esim. Massaa! Voimaa! -kirjassa suositeltu variaatio ns. Perusohjelma, jossa hauiskäännöt jätetty kokonaan pois, kyykkyä joka toinen kerta 3 sarjaa ja joka toinen 2 sarjaa, jolloin tehdään viimesenä liikkeenä 1 sarja mavea. Joka toinen kerta toistot 5-10 ja joka toinen 10-20, eli sellaista mikrosyklittelyä ja vaihtelua tulee. Tosin maveenhan ei mitään 20 toiston sarjoja sitten...

Masaf... kattoo sit lähen kyl ekaks varmaan tällä ihan, ja en oo kyllä ikinä vetänytkään 20 sarjoja (tai yli) vain kuin alkulämmöksi tai loppu failureen, tai sitten ehkä joskus vatsoille, forkuille, pohkeille. (Siis kaikissa liikkeissä, mavessa vedän yleensä 12 max mieluiten 8 lähettyvillä.) Kattoo sitten jos vaihdan sitä aina vähän väliä, jalkojen kasvu mulla ei kuitenkaan ole ongelma..

Ei sitä kyykyssä/mavessa mitään yli kympi sarjoja paljoo viljellä. Selkä vaan menee paskaks kun tekniikka alkaa pettämään, vaikka jalat jaksaisikin puskea.

Tee mieluusti useampi lyhyempi sarja, kuin yksi failure sarja. Varsinkin yksjakosessa failureen ei varmaan kannata mennä suunnitellusti kuin ennen kevennystä.

Tuo oli max, yleensä 6-10. 3-5 sarjaa noilla toistoilla. Kaikista yleisin määrä mitä vedän toistoja on kuitenkin 8.
12 mihin siis menen maksimissaan, ja failure ehkä treenin viimeiseen liikkeeseen, joku pumppaava esim kuin cable curlssit loppukevennykseksi.

Ei sitä kyykyssä/mavessa mitään yli kympi sarjoja paljoo viljellä. Selkä vaan menee paskaks kun tekniikka alkaa pettämään, vaikka jalat jaksaisikin puskea.

Ei paljoo viljellä, mutta ne ketkä kyykyssä viljelee, omaa yleensä paksut reidet... Sen takia ei varmaan paljo tehdä, koska ne ei ole kivoja. Mutta ekana liikkeenä pitkät kyykkysarjat on ihan omiaan jos haluaa lihasta kasvattaa.

Selkä kasvaa/vahvistuu samalla, eikä tekniikan tarvi kusta. Tietysti yhtäkkiä ei voi ruveta tekemään liian isoilla paikoilla mitään 3x15-20 kyykkysettiä, jos ennen on liikkunut mukavissa 1-6 toistomäärissä. Ja jos selkä olisi jäljessä/heikompi, niin eiku jullea yms. kehiin, samalla kun aktivoi myös lonkankoukistajia jne.

Mielipiteitä ohessa olevasta ohjelmasta. Huom. Jalat ja vatsat teen eri päivänä joten ei tarvitse ihmetellä. Eli mielipiteitä pitäiskö jotai vaihtaa tai muuttaa ohjelmasta.
Rinta:
Penkki tai käsipainot 4x10
Peck deck 3x10

Olkapäät:
Vipunostot sivuille 3x10

Kädet:
Hauis kääntö painoilla 3x10
Hauis tangolla 3x10
Ojentaja taljassa (narulla) 3x10
Dippi 3xmaks

Selkä:
Leuat 3xmaks
Kulmasoutu 3x10

(Olen 16 vuotias aloittelija)

Pateez;

Mä lueskelin sun tekstejä ja voisin vannoa että jos 20 vuotta sitten olisi ollut pakkis niin mä olisin samanlaista shittiä... siis settiä tänne kirjoittanut.

Musta on ensinnäkin todella hienoa että olet innostunut kuntosaliharrastuksesta. Todella hyvä valinta ja tässä lajissa löytyy haastetta aina ja kaikille, aina on se isompi ja vahvempi kaveri. Hyvä että sä olet ymmärtänyt myös ravinnon tärkeyden, etkä vaan heiluttele tankoa ja elä loppupäivän ES:llä.

Mä taisin aloittaa saliharrastuksen kanssa siinä 14 vuotiaana. Ei mitään käsitystä mitä pitää tehdä, koska ja miten. Ainoa info oli jotku ruttuset jenkkien bodauslehdet mistä kopsasin Mr.Olympian treenirutiinit. Sain aika nopeesti noista sen käsityksen että mitä enemmän liikkeitä niin sitä parempi. Olkapäät vaati ainakin 6 eri liikettä, haukkarit vähintään 10 (koska pala). Isoja raskaita liikkeitä mä en tehnyt.

-Kyykkyjä en siksi koska siihen ei voinut laittaa ollenkaan painoja kun se 20kg tanko tuntui hintelästä pojasta jo yksinään niin painavalle. Koko liike on niin epämukava ja reidetkin oli seuraavana päivänä kipeet
-Penkkiä tein jonkun verran. Tajusin että jos perseen nostaa mahollisimman korkeelle ilmaan niin siihen tankoon voi laittaa 5kg kiekkojen lisäksi 2,5kg kiekot. Sit se näyttää jo ihan salilehtien painonnostotangolle. Noh. Persettä vaan korkeemmalle...
-Mun mielestä rinta oli muutenkin kivempi tehdä vaikka taljassa kun sillon näki ittensä peilistä, jalat oli kivempi tehdä jalkaprässissä kun sinne sai laittaa ne 20kg kiekot (jos jaksoi nostaa) ja hauis piti tehdä aina scott-penkissä kun siinä olkavarret painuu patjaa vasten ja pala näyttää isommalta :face:

Noita mä sitten hieroin pari vuotta, vaihdoin siinä välissä salia ja lisäsin vaan liikkeitä. Lopulta tikkurilan Finnbodyssa tuli aikanaan yksi vanhempi salimörssäri juttelemaan. Kerroin suu vaahdossa miten oon treenannu takaolkapäitä ja seuraavaks lähen rullaamaan forkkuja. Kaveri kuunteli siinä hetken kunnes totesi: sä et poika tiedä treenaamisesta yhtään mitään. Teet kaiken päin vittua, väärässä järjestyksessä ja väärällä tavalla. Haluatko jatkaa samalla vai sovitaanko että käydään pari kertaa yhdessä täällä niin mä voin vähän auttaa sua.

Pari viikkoa ton jälkeen mulla oli 3.jakoinen ohjelma, jalkapäivänä kyykkyä, selkäpäivänä mavea ja rintapäivänä penkkiä. Jokaisen jälkeen yksi apuliike ja jokaisen päivän välissä aina lepopäivä. Treeniaika salilla tippui siitä 2 tunnista 45 minuuttiin, paino lähti nousuun, samoin voimatasot.

Pointti on se että jos sä haluat mennä noilla sun copypaste ohjelmilla ja ruokavaloilla niin tottakai saat mennä. Treenaa niiden mukaan niin pitkälle kuin jaksat. Mutta sitten kun joskus tulee fiilis että haluaisit tehdä asiat oikein ja siten että sillä treenamisella on jotain kehityspohjaakin niin tule täältä kysymään neuvoa ja OTA SE VASTAAN. Mutta älä multa, mä en tiedä näistä enää mitään...

Juu.. Tossa jotain kuvia lähiajoilta.

Screenshot by Lightshot
Screenshot by Lightshot (huono pose, ja kontrasti ei ole mistään kotoisin ... aivan erinnäkönen puhelimella.)

<- Toinen kuva tänään ja toi eka n. 3-4 vko si. Mulla oli kuva jaloistakin mutta se katos johkin, en jaksa nyt ettiä.
Niin ja ravintopuolesta syön nyt enemmän, 1-2h välein. Syön myös vähän monipuolisemmin. Koulussa tosin en kerkeä syömään noilla väliajoilla, mutta välipalaa on yleensä jne.
Tosin olen miettinyt jotain mitä vois ottaa kouluun jonka vois syödä suht pikaseen ja saada vähäsen kaloreita siitä.

Juu.. Tossa jotain kuvia lähiajoilta.

Screenshot by Lightshot
Screenshot by Lightshot (huono pose, ja kontrasti ei ole mistään kotoisin ... aivan erinnäkönen puhelimella.)

<- Toinen kuva tänään ja toi eka n. 3-4 vko si. Mulla oli kuva jaloistakin mutta se katos johkin, en jaksa nyt ettiä.
Niin ja ravintopuolesta syön nyt enemmän, 1-2h välein. Syön myös vähän monipuolisemmin. Koulussa tosin en kerkeä syömään noilla väliajoilla, mutta välipalaa on yleensä jne.
Tosin olen miettinyt jotain mitä vois ottaa kouluun jonka vois syödä suht pikaseen ja saada vähäsen kaloreita siitä.

Mun mielestä nimenomaan tosta tokasta kuvasta näkee, että kädessä on habaa. Siis se kuva, missä on paita päällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom