Nettohinnat ja kauppakartelli - Suuri ja salainen paljastusketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Joo samoin nämä katu-uskottavat urheiluvaatteet. Joku logo selässä maksaa ainan sairaasti vaikka sama huppari ilman logoja maksaa jossain minimanissa 19,90.

Ei niistä sisäänostohinnoista voi mitään sanoa kun ei pääse muuten tutustumaan yrityksien kirjanpitoon. Tämä on taas tätä (vasemmisto)populismiä jossa tuijotetaan yhtä asiaa ja unohdetaan kymmenen muuta vaikuttavaa seikkaa.

ps. eurooppalaiset (esim. saksalaiset) nettikaupat hakevat usein tavarat tukusta vasta tilauksen jälkeen. Tästä seuraa että kahden finninaaman pyörittämä nettifirma voi myydä tavaraa erittäin halvalla koska euroopan tukkuhinnat ovat Suomea halvempia ja kiinteät kustannukset tuolla tavalla toimien ovat erittäin pienet.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseäni kiinnostaa ihan muutevain isompien kodinkoneiden hinnat.

Itse maksoin 47" LG:n töllöstä vähän yli 1000 euroa (4020 malli) ja käsittääkseni tossa ei ihan järkkyä katetta voi enää myyjällä olla?

Ei tuon kokoinen laite lähde enää tehtaaltakaan ilmaiseksi. Jos nyt vertaa vaikka logistiikkakuluja ja materiaalimääriä esim. johonkin älypuhelimeen.

Eli jos joku tietää miten tuollaisen tuotteen hinnoittelu tulee tehtaalta kaupan hyllylle, niin kiinnostaa ihan muuten vain.

Eipä noissa telkkareissa katteet ole juuri mitään. Se mitä yritys tuosta hakee on myynti.
 
Lisää spoilausta:

Eli alv 0% hintoja Applen tuotteille viime elokuussa:

Imac
24" 2,66ghz 900e
2,93ghz 1050e
3.06ghz 1200e

MacBook Pro
13" 2,53ghz 750e
15" 2,8ghz 1050e
17" 2,88ghz 1200e

Listalta unohtui Iphone 3GS 32GB jonka hinta Applen unlockkaamana (tai siis ei ikinä ole edes operaattorilukittu) 375€
 
Eipä noissa telkkareissa katteet ole juuri mitään. Se mitä yritys tuosta hakee on myynti.

No itse ajattelin ettei voi olla. Siis jos ajattelee jo mikä määrä tavaraa tuollaisessa 47" töllössä on. Ja iso koko maksaa rahdata. Varmaan vähintään 100 matkapuhelinta liikahtaa samankokoisessa kuutiomäärässä mitä tuo telkkari vie tilaa.
 
Tuli vielä pari mieleen.

- Suomalainen leipä tms. taisi olla halvempaa Virossa? Tästä oli juttua joskus lehdessä.
- Apteekit.
 
Itse tilaan lihat ja pussikeitot englannista.

Olisikohan millään kuljetusfirmalla tarjota kylmäketjua vaikka nyt sitten englannista suomeen, voisi tilailla kalapuikot ja ranskanpotut ilman sulamisia?

Oisko linkkiä heittää?
 
Joo samoin nämä katu-uskottavat urheiluvaatteet. Joku logo selässä maksaa ainan sairaasti vaikka sama huppari ilman logoja maksaa jossain minimanissa 19,90.
Tässä pitää ottaa kuitenkin huomioon, että niiden räppi-kuteiden ja Niken lenkkareiden kovempi hinta perustuu osaltaan esimerkiksi markkinoinnin suurempiin kustannuksiin. Ei ole mieltä verrata Tarjoustalon no brand-hupparin ja Adidaksen hupparin myyntihintaa ainoastaan tuotantokustannuksiin. Ei se merkki siinä maksa, vaan se että ihmiset tunnistaa sen merkin.
 
Hyvin katetta lienee saa kaikista puhelimien datakaapeleista yms härpäkkeistä. Olikohan Noksun datakaapeli hinnaltaan jotain 35euroa. Aika hyvin jostain piuhan pätkästä, kun samalla hinnalla saa nykyään esim. mikroaaltouunin.
Kaukomaissa kyseinen piuhan pätkä maksaa alle dollarin.

Lisäksi hyvää tiliä tehdään kaikenlaisilla muistikorteilla ja usb-tikuilla eli oheiskrääsällä, joita ilman se lähelle nettohintaan myyty kamera tai mp3 soitin ei toimi.

Tässä pitää ottaa kuitenkin huomioon, että niiden räppi-kuteiden ja Niken lenkkareiden kovempi hinta perustuu osaltaan esimerkiksi markkinoinnin suurempiin kustannuksiin. Ei ole mieltä verrata Tarjoustalon no brand-hupparin ja Adidaksen hupparin myyntihintaa tuotantokustannuksiin. Ei se merkki siinä maksa, vaan se että ihmiset tunnistaa sen merkin.
Ja yleensäkin ottaen kova hinta on myös hyvää ja ilmaista mainosta tuotteen laadusta. Ihminen automaattisesti ajattelee kalliimman tuotteen olevan parempi.
Tähän nyt vois heittää sen legendan jostain shamppoopullosta/hoitoainepullosta, joka ei mennyt parin euron hintaan kaupaksi jossain Prismassa sitten millään. Heti kun tuotetta alettiin myymään noin 10-15 euron hintaan parturiliikkeissä, niin jopas alkoi kauppa käymään.
 
Tässä pitää ottaa kuitenkin huomioon, että niiden räppi-kuteiden ja Niken lenkkareiden kovempi hinta perustuu osaltaan esimerkiksi markkinoinnin suurempiin kustannuksiin. Ei ole mieltä verrata Tarjoustalon no brand-hupparin ja Adidaksen hupparin myyntihintaa ainoastaan tuotantokustannuksiin. Ei se merkki siinä maksa, vaan se että ihmiset tunnistaa sen merkin.

Aavistuksen verran ironiaa tuossa mun kommentissa ;)
 
No itse ajattelin ettei voi olla. Siis jos ajattelee jo mikä määrä tavaraa tuollaisessa 47" töllössä on. Ja iso koko maksaa rahdata. Varmaan vähintään 100 matkapuhelinta liikahtaa samankokoisessa kuutiomäärässä mitä tuo telkkari vie tilaa.

Tuo telkkarikauppa on menossa samaan suuntaan kuin kännykät. Telkkarit menee yleensä nahkoineen tai pienellä tappiolla, mutta kun kylkeen lyödään piuhat ja liittimet, asennus, vakuutus ja pätkämaksu niin alkaa kate näyttää erilaiselta.
 
Suurin lisäarvo luodaan asiakkaiden mielessä. Ihminen on niin sairaalloisen kiinnostunut omasta asemastaan laumassa, että se kulkee vaikka intin kusiluistimissa jos niissä lukee Manolo Blahnik. Kunhan vain pystyy signaloimaan kanssaihmisille, että minäpä se olenkin aika menestynyt yksilö. Mutta se brändin luonti ei olekaan ihan simppeli juttu. Vähän ohi aiheesta menee nyt...
 
Sitten päästään tosiaan tähän Kauppakartelliin ja heidän sanelemiinsa pelisääntöihin. Vaikka sen 1kg makaroonipussin saisi jostain halvemmalla kuin 400gr pussin Keskolta, niin kyllä sen K-kyläkauppiaan on ostettava kalliimmalla se 400gr makaroonipussi sieltä Keskolta ja jättää vaikka se 1kg pussi ostamatta, vaihtoehtoisesti ostaa myös se Keskolta. Itse asiassa Kesko varmasti vaatii että niitä vieläkin kalliimpia 1kg pusseja pitää olla tietty määrä varastossa. Kaupathan siirtyvät pikkuhiljaa automaattiseen tilausjärjestelmään mikä tilaa tuotteet automaattisesti siten kuten tavarat ovat loppumassa tai arvioi tavaroiden loppuvan. Monesti nämä menevätkin pieleen ja tulee vääriä tuotteita vääriä määriä ja hukkamenekki senkun lisääntyy ja hintoja joudutaan tämän vuoksi nostamaan. Myös hieno järjestelmä itsessään nostaa hintoja.

Kauppakartelli kyllä vääristää aika pahasti kilpailua.

Oot kyllä niin pihalla joissain asioissa, ettei mitään rajaa. Tietysti kun on luonteeltaan tommonen foliohattutakinkääntäjä, niin mitä voi odottaakaan.

Noi automaattitilausysteemit aiheuttavat ongelmia, koska niitä on käyttämässä kaupoissa lähtökohtaisesti Pirkko 50v. Itse systeemit toimivat pirun hyvin, kunhan henkilökunta on asiantuntevaa ja ovat syntyneet viimeistään 70-luvulla :D

Kirjoittelin varmaan tunnin ajan tähän kaikenmaailman paskaa ruokakauppojen katteista, maidon hinnasta, ketjujen toiminnasta ym. Vituttaa kun tuli tuhlattua tunti elämästä ihan turhaan. Deletoin sitten koko paskan, koska ihan turha tänne on mitään tulla selittämään. Suurimmaksi osaksi jengillä ei ole mitään hajua perusliiketoiminnasta tai kansantaloudesta. Selitetään jotain "tilaat vaan Saksasta ja alat vaan myymään hei halvemmalla kuin iso paha ketju"-paskaa tajuamatta mistään mitään. Se nyt ei vaan ole niin helppoa. Tai ehkä se on, jos vaan myy paria tuotetta jossain torilla. Googlettakaa vaikka nyt alkuun jotain ostovoimasta. Ei ne siellä Saksassakaan tai muualla keski-Euroopassa onnesta hihku kun ruoka on niin saatanan halpaa... Puhumattakaan jostain Thaimaasta. Ajatelkaa kuin onnellisia jengi on kun ruoka ei maksa käytännössä mitään.

Ajatelkaa nyt vähän mitä tapahtuisi, jos Suomessa ruoka olis suhteessa moninverroin halvempaa kuin muualla maailmassa? Tai vaikka kaikki tuotteet yleensäkin olisi esim. Saksahinnoissa. Tänne oikein tulvisi ihmisiä töihin muualta, kun palkasta vain murto-osa menee ruokaan ja muihin tuotteisiin. Palkat kun kuitenkin ovat korkeammat. Pitäisi sulkea rajat, kun työttömiä tulisi niin saatanasti, jengiä on vaan liikaa. Siitähän taas muu maailma tykkäisi... Varmasti Saksastakin oikein mielihyvin lähetetään ruokaa tänne paratiisi-Suomeen, jossa kaikilla on vitusti rahaa ja ruoka on halpaa. Tekee hyvää oman firman hintaimagolle, kun Suomessa käyneet turistit haukkuvat omassa maassaan omat tuotteet lyttyyn, koska ne ovat samanhintaisia siellä kuin paremmin palkkaa maksavassa Suomessa. Suomesta tulee joku Pohjois-Korea, jes.

Ei helvetti, kelatkaa nyt hei vähän! Tässä on vähän isommat kuviot kyseessä kun se, että tilataan jostain Saksasta bisseä ja myydään se pilkkahintaan ulos. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka 10 sivua, mutta tuntuu, että se on vain helmiä sioille. Ei pahalla. Sanotaan nyt loppuun se, että kaikki isot firmat mahtavassa maapallossamme haluavat tehdä vitusti rahaa. Vaikka kuinka vikisisi, niin aina on epäkohtia, jotka eivät muutu. Joskus jotkut asiat hieman paranevat, mutta kokonaiskuva pysyy aina samana. Joku halpenee, vastaavasti joku kallistuu. Suuryritykset löytävät kaikkeen aina keinot. Emme elä missään utopiassa, valitettavasti. Tämä tietenkin on ihan itsestäänselvää, tiedän toki sen.

Jotta ihmiset voivat runkata loppuun, niin kerrotaan nyt se, että esim. maidoista kaupalle jäävä kate on selkeästi huonompi kuin 0,30€, joka on siis ilmeisesti tuottajalle maksettava summa, he siis saavat toimitusketjussa suurimman osan... Maito muutenkaan ei ole mikään huipputuote, vaikka sitä myydäänkin paljon. Kokonaisuus ratkaisee niinkuin olettaa saattaa.

Suuryritykset, kuten ketjut, jyrää muut alleen. Raha on voimaa jne.

Pieni tarina loppuun:
Pieni suomalainen yrittäjä löysi mainion markkinaraon ja alkoi tuomaan Suomeen täysappelsiinimehua, joka säilyi lämpimässä, oli parempaa kuin kalliit xxx-täysmehut ja kaiken lisäksi vielä halvempaa, säilyikin vielä vähän kauemmin. Yrittäjä sai tuotteet kauppoihin, asiakkaat ihastuivat. Xxx:n tuottaja (suuri suomalainen firma) huomasi asian, teki diilit kauppojen kanssa paremmista hyllypaikoista ja pisti xxx:t kamppanjaan. Seuraus: uutta halpaa xxx:n veroista mehua ei mennyt kaupaksi, joten espanjalainen tuottaja pisti sopimuksen poikki, koska ei halunnut oman mehunsa profiloituvan Suomessa paskemmaksi kuin xxx:n. Xxx säilytti markkinaosuuden ja nosti hinnat takaisin. Parin vuoden tauon jälkeen kyseinen espanjalainen mehu on löytänyt tiensä takaisin hyllyihin, maahantuoja on toki eri, hinta pirusti korkeampi. Espanjalainen saa varmasti enemmän rahaa, tuotteet myydään nykyään kylmässä, koska se nyt vaan on coolimpaa. Ja tämmöistä ei tapahdu vain Suomessa, sitä tapahtuu kaikkialla missä on suuryrityksiä. Joten turha inistä siitä, kuinka pahat ketjut täällä sortaa, kun Saksassa kaikki on niin paljon parempaa... Tapahtuu sitä sielläkin, varmaan selkeästi pahempanakin. Meidän pieni Suomemme ei todellakaan ole mikään iso tekijä näissä piireissä.

Kun mennään ulos sieltä torin perunanmyyntitasolta ja noustaan isoon liigaan taloudessa, niin homma ei olekaan enää niin simppeliä. On se kansantalous ihanaa! Miksei me kaikki voitais vaan halailla toisiamme ja myydä kaiken samaan hintaan. Kansalaispalkat joka maahan ja elämä hymyilee.

Ps. En todellakaan ole mikään kapitalisti, joka suvaitsee suuryritykset ja heidän keinonsa.
 
Suurin lisäarvo luodaan asiakkaiden mielessä. Ihminen on niin sairaalloisen kiinnostunut omasta asemastaan laumassa, että se kulkee vaikka intin kusiluistimissa jos niissä lukee Manolo Blahnik. Kunhan vain pystyy signaloimaan kanssaihmisille, että minäpä se olenkin aika menestynyt yksilö. Mutta se brändin luonti ei olekaan ihan simppeli juttu. Vähän ohi aiheesta menee nyt...

Ei oikeastaan. Nykymaailmassa brandi luodaan kaupan ulkopuolella, ja samaan aikaan kaupat tehdään jo netissä tai muotilehdessä tai jossain muussa ihmisten käyttäytymiseen vaikuttavassa mediassa. Ensin tuotteesta luodaan ilmiö, jolloin ihminen ei enää osta pelkkää paitaa tai kenkiä, vaan juuri statuksen yhteiskunnassa. Uutta ja innovatiivisuutta ei enää etsitä kaupasta "haa, tuossa on kauppa, käyn katsomassa mitä uutta sinne on tullut". Ei. Nykyään ihmiset tietävät tasan tarkkaan mitä haluavat ja kauppa toimii oikeastaan vaan logistiikkaketjun päänä. Sieltä ihmiset voivat käydä poistamassa sen oman kappaleen kulloisestakin ilmiöstä. Netti ja mainokset antavat meille selvän käsityksen siitä, mikä on oikea hinta kovassa kilpailussa. Lopputuotteen hintaja määräytyy jostain ihan muualta kuin tuotteen oikeasta hinnasta. Yritysten vuosikatsaukset kuitenkin kertovat että yksikään firma ei loppujenlopuksi tee mitään ryöstövoittoa, joten olemme tyytyväisiä siihen 100€:n paitaan.

Eli ns. luonnollinen kaupankäynti puuttuu suurelta osin tästä nykysysteemistä. Kulutus on homogenisoitunut ja kaikilla kuluttajilla on pääsy loputtomaan datavirtaan. Päätöksiä ei enää tehdä tuotteen laadun tai hinnan suhteen, vaan sen mukaan mikä on fiilis googletuksen jälkeen ja onko facebookissa tai pakkotoistossa kehuttu kyseistä puljua.
 
Juupajuu tässä vähän omia havaintoja työelämän varrelta;

Navigaattorin sisäänosto hinta 105e ->ulosmyynti 209e

Auton maalipinnan kestopinniote aineet 2 ainetta joilla saa valmiiksi yhteensä 30 autoa ja sisäänostohinta 300e ja asiakkaalle myydään käsittely 400e/1 auto joten tuosta laskee 400*30 on aika paljon.
 
Auton maalipinnan kestopinniote aineet 2 ainetta joilla saa valmiiksi yhteensä 30 autoa ja sisäänostohinta 300e ja asiakkaalle myydään käsittely 400e/1 auto joten tuosta laskee 400*30 on aika paljon.
Minkä verran yhteen auton käsittelyyn menee miestyötunteja? Aineillahan tuossa ei "netota", vaan myydään palvelua, johon sisältyy aineet.
 
Juupajuu tässä vähän omia havaintoja työelämän varrelta;

Navigaattorin sisäänosto hinta 105e ->ulosmyynti 209e

Auton maalipinnan kestopinniote aineet 2 ainetta joilla saa valmiiksi yhteensä 30 autoa ja sisäänostohinta 300e ja asiakkaalle myydään käsittely 400e/1 auto joten tuosta laskee 400*30 on aika paljon.

Se aine menee vissiin ihan itestään siihen auton kylkeen? Mäki myyn asiakkaalle studiokuvasta printin 12 eurolla vaikka maksan siitä ite 0,30€, nettoan ihan hemmetisti? Kyllä hei se työkin maksaa ja sehän se vasta suomessa maksaakin. Ei se yksittäisten tuotteiden kate kerro toiminnasta mitään, jos tässä nyt on esim. näitä kalliita kodinkoneita ja telkkareita ihmetelty, kattokaa vaikka Expertin tilinpäätöstietoja ja ihmetelkää. Ketjun liikevoitto% pyörii 2% nurkilla. Niin että paljonko pannaan sitä alennusta vielä?
 
Juupajuu tässä vähän omia havaintoja työelämän varrelta;

Navigaattorin sisäänosto hinta 105e ->ulosmyynti 209e

Auton maalipinnan kestopinniote aineet 2 ainetta joilla saa valmiiksi yhteensä 30 autoa ja sisäänostohinta 300e ja asiakkaalle myydään käsittely 400e/1 auto joten tuosta laskee 400*30 on aika paljon.

Tekis mieli runoilla pieni novelli tähän mutta tyydyn kysymään, että onko ihmiset ihan oikeasti näin tyhmiä vielä 2000-luvullakin?
 
Tekis mieli runoilla pieni novelli tähän mutta tyydyn kysymään, että onko ihmiset ihan oikeasti näin tyhmiä vielä 2000-luvullakin?

Mut siis eihän työ maksa mitään!!!111 :D

Kaikki uteliaat voivat mennä www.finder.fi. Sieltä sitten etsitte yritysten nimellä ja katsotte taloustiedot. Voitten sitten yhdessä ihmetellä ahneita kauppoja. Toihan on tosin ihan pilipaliversio, josta tosiaan näkee vain liikevaihdon, tuloksen ym. Mutta saa ainakin jotain kuvaa ja vieläpä ilmaiseksi.
 
Back
Ylös Bottom