Nettohinnat ja kauppakartelli - Suuri ja salainen paljastusketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Tekis mieli runoilla pieni novelli tähän mutta tyydyn kysymään, että onko ihmiset ihan oikeasti näin tyhmiä vielä 2000-luvullakin?

Hahhah, kyllä ne vaan on. Tulee mieleen yksi ex-työntekijä joka näki meidän tuotteen loppuhinnan asiakkaalle. Ok, siis yksi tuote saattaa maksaa saman verran asiakkaalle kuin on työntekijän kuukausipalkka. Siitäpä tämä neropatti alko vetämään yhteenvetoja "mä kuule teen päivässä muutaman näitä tuotteita ja firma saa jokaisesta mun liksan verran rahaa. Niin että mun palkalla ei ole todellakaan mitään merkitystä" (oli palkkakeskustelu). Noniin tämä kaveri siis on nykyään jo pitkään ollut ex-työntekijä. Mutta kyllä siis ihmiset on vitun tyhmiä liiketalous asioissa jos eivät ole firmaa pyörittäneet ja tämäkin ketju sen osoittaa...

Mäki myyn asiakkaalle studiokuvasta printin 12 eurolla vaikka maksan siitä ite 0,30€, nettoan ihan hemmetisti?

Kyllä 50 sentiä pitäisi riittää sulle. Siinä on jo 40% KATETTA !!!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hahhah, kyllä ne vaan on. Tulee mieleen yksi ex-työntekijä joka näki meidän tuotteen loppuhinnan asiakkaalle. Ok, siis yksi tuote saattaa maksaa saman verran asiakkaalle kuin on työntekijän kuukausipalkka. Siitäpä tämä neropatti alko vetämään yhteenvetoja "mä kuule teen päivässä muutaman näitä tuotteita ja firma saa jokaisesta mun liksan verran rahaa. Niin että mun palkalla ei ole todellakaan mitään merkitystä" (oli palkkakeskustelu). Noniin tämä kaveri siis on nykyään jo pitkään ollut ex-työntekijä. Mutta kyllä siis ihmiset on vitun tyhmiä liiketalous asioissa jos eivät ole firmaa pyörittäneet ja tämäkin ketju sen osoittaa...

Näimpä. Minä toivon, että kun joku valopää menee tämän ketjun innoittamana Prisman kylmähyllylle tinkaamaan maitopurkista "kun tiedän ettei tää maksa teille näin paljoa" , niin kauppa unohtaisi hetkeksi asiakaspalvelun ja laajentaisi väliaikaisesti vartijan oikeuksia valistaakseen kuluttajaa rahan kulusta tässä maailmassa.
 
Telkkareista ja muusta viihde-elektroniikasta kun oli puhetta niin pari sanaa Gigantista. Sisko on ollut viitisen vuotta Gigantissa myyjänä. Kaikki tarjous- eli ns. sisäänvetotuotteet, esimerksi just telkkarit myydään 0-katteella tai jopa tappiolla. En tarkoita nyt kaikkia telkkareita, vaan just sitä yhtä missä on helvetin matala hinta ja mitä toitotetaan mainoksissa. Suurin kate on kaikessa oheissälässä ja tuotteen myymiseen liittyvissä "vakuutuksissa" ja rahoituksissa. Vakuutuksilla tarkoitan tätä Gigantin Happy Care-lunastusturvaa, joka maksaa jotain (en tiedä mitä) ja on voimassa vuoden. Eli jos tuote hajoaa, tiputitpa sen itse vaikka lattialle tms, vuoden sisällä, niin Gigantti korvaa sulle uuden vastaavan tuotteen tosi pienellä omavastuulla.

Sisko nättinä naisena tekee pirusti katteellista myyntiä myymällä sen halvan telkkarin tällä vakuutuksella, rahoituksella ja siihen päälle kotiteatterit ja muut sälät mistä sitten tuleekin hyvin sitä katetta.

Vielä elävä esimerkki vaikka 2m Hama HDMI-piuhasta: hintalapun hinta 19€, sisäänostohinta 3,90€.
 
Se jos mikä on ärsyttävää että proteiinipatukat maksaa jotain tautiset 2-3 euroa kappale kun tavalliset karamellit maksaa vain euron. Kyllähän niiden kulutus varmaan on paljon pienempää mutta kyllä se nyt olisi kaupan velvollisuus myydä patukat mielellään hieman halvemmalla mitä tavalliset karamellit.
 
Kunnon marttyyriketju tästäkin taas muodostunut. Onneksi nykymaailmassa kuluttajat eivät ole pienellä markkina-alueella, kuten Suomessa, täysin yksittäisten kauppiaiden sanelupolitiikan alaisina. Itse olen ainakin just niin m*lkku, että käyn kodinkonekaupoissa katselemassa ja vertailemassa esim. telkkareita ja ostan sen loppuen lopuksi joltain nettifirmalta, JOS hinta on monta sataa euroa halvempi. Jos hintaeroa ei juurikaan ole, niin en mä noiden nettiputiikkien kanssa ala säätämään. Sama juttu esimerkiksi prätkäkamojen kanssa: ne voi käydä sovittamassa All Rightissa ja ostaa Belgiasta tai Saksasta.

Olen itsekin ollut aikoinaan myymässä yksikköhinnaltaan melko hintavia tuotteita ja kyllä homma vaan niin menee, että omistaja itkee aina siitä kuinka katteet menee jos myydään vähänkin alennuksella, mutta itse vaaditaan omaan käyttöön maahantuojilta tilauksen yhteydessä yksi tai kaksi ilmaiskappaletta. Lisäksi omistajan mielestä yksittäiset myyjät eivät saa pyytää ilmais- tai ale-kamoja maahantuojilta, vaan ne pitää ostaa kaupasta netto plus toimituskulut -periaatteella. Näyttää paremmalta omissa kirjoissa.
 
Jos mä nyt vielä kerran sanon tämän niin sitten sitä ei tarvitse yhden "paljastuksen" jälkeen kirjoittaa seuraavissa viidessä postissa. Eli se ostohinnan ja myyntihinnan erotus ei ole se mitä myyjälle jää käteen. On kaiken helvetin maailman kuluja. Nyt mä luulen, että kaikki tietää tämän, eli jos seuraavan paljastuksen jälkeen näet punaista ja tekee mieli kirjoittaa tuo sama helvetin litania mikä on kirjoitettu jo puolessa tämän ketjun viestissä, niin voitko olla kuitenkin kirjoittamatta sen. ME TIEDETÄÄN JO!!!
 
Juupajuu tässä vähän omia havaintoja työelämän varrelta;

Navigaattorin sisäänosto hinta 105e ->ulosmyynti 209e

Auton maalipinnan kestopinniote aineet 2 ainetta joilla saa valmiiksi yhteensä 30 autoa ja sisäänostohinta 300e ja asiakkaalle myydään käsittely 400e/1 auto joten tuosta laskee 400*30 on aika paljon.

Voi saatana että alkoi vituttaa tuo ruudinkeksijä-yhteenveto.
Ihan sama kuin laskisi, että miehen hiustenleikkuu parturissa on 25€, mutta leikkuun jälkeen hiuksiin laitettava vaha/geeli maksaa yrittäjälle purkilta noin 4€ ja sillä muotoilee sadat hiukset: sata (100!!!) kertaa kakskytviis (25!!!) euroa miinus neljä euroa vahapurkista on aika paljon ahneelle yrittäjälle.
 
Voi saatana että alkoi vituttaa tuo ruudinkeksijä-yhteenveto.
Ihan sama kuin laskisi, että miehen hiustenleikkuu parturissa on 25€, mutta leikkuun jälkeen hiuksiin laitettava vaha/geeli maksaa yrittäjälle purkilta noin 4€ ja sillä muotoilee sadat hiukset: sata (100!!!) kertaa kakskytviis (25!!!) euroa miinus neljä euroa vahapurkista on aika paljon ahneelle yrittäjälle.

Ai mitä, yritätkö sä nyt kertoa, että se voitto ei ole se sisäänostohinnan ja myyntihinnan erotus ja, että yritystoiminnassa on muitakin kuluja kuten esim. työvoiman palkkakulut ym.?

Tosi hyvä juttu, että hoksasit kertoa tuon. Sitä ei ole vielä kukaan kirjoittanutkaan.
 
Ai mitä, yritätkö sä nyt kertoa, että se voitto ei ole se sisäänostohinnan ja myyntihinnan erotus ja, että yritystoiminnassa on muitakin kuluja kuten esim. työvoiman palkkakulut ym.?

Tosi hyvä juttu, että hoksasit kertoa tuon. Sitä ei ole vielä kukaan kirjoittanutkaan.

Surkea yritys. En hoksannut kertoa tuota, kuten viestistäni varmaan huomaat, jos sen läpi luet. Onneksi sinä valaisit asiasta ja noista muista kuluista, ne eivät silmääni tässä thredissä aiemmin osuneet. Mutta nyt siis minäkin tiedän. Kiitos.
 
Sehän on vaan hyvä juttu jos tässä avataan hieman sitä mikä on hyvää tai toisaalta aivan paskaa bisnestä.

Eikä varmasti ole yrittäjän arki aina herkkua, koska aina löytyy joku joka tekee halvemmalla ja/tai paremmin. Tee siinä sitten kauppaa jos tiedät, että asiakkaan kannattaisi mennä kilpailijalle.
 
En minäkään näe mitään väärää nettohintojen kertomisessa tuotteiden osalta. Lähinnä ihmetystä herätti tuo palvelujen käsinkosketeltaviin tuotteisiin sekoittaminen hinnoittelun osalta.
 
Jos mä nyt vielä kerran sanon tämän niin sitten sitä ei tarvitse yhden "paljastuksen" jälkeen kirjoittaa seuraavissa viidessä postissa. Eli se ostohinnan ja myyntihinnan erotus ei ole se mitä myyjälle jää käteen. On kaiken helvetin maailman kuluja. Nyt mä luulen, että kaikki tietää tämän, eli jos seuraavan paljastuksen jälkeen näet punaista ja tekee mieli kirjoittaa tuo sama helvetin litania mikä on kirjoitettu jo puolessa tämän ketjun viestissä, niin voitko olla kuitenkin kirjoittamatta sen. ME TIEDETÄÄN JO!!!

En nyt olis kuitenkaan niin varma että se olis vielä ihan kaikille selvää. Osa porukasta kun ei tajua edes että se alv:n osuus siitä hinnasta ei jää yrittäjälle.
 
Se aine menee vissiin ihan itestään siihen auton kylkeen? Mäki myyn asiakkaalle studiokuvasta printin 12 eurolla vaikka maksan siitä ite 0,30€, nettoan ihan hemmetisti? Kyllä hei se työkin maksaa ja sehän se vasta suomessa maksaakin. Ei se yksittäisten tuotteiden kate kerro toiminnasta mitään, jos tässä nyt on esim. näitä kalliita kodinkoneita ja telkkareita ihmetelty, kattokaa vaikka Expertin tilinpäätöstietoja ja ihmetelkää. Ketjun liikevoitto% pyörii 2% nurkilla. Niin että paljonko pannaan sitä alennusta vielä?

Sori en valaissu kunnolla omaa tyhmyyttäni mutta tottakai tarvii työntekijän jolla menee about 1-1½H hommaan mikäli asiansa osaa
 
Ja edellisestä työpaikastani tiedän että kys lafkassa, myydään autojen laseja about 60-70% katteella.... ja hintaan lisätään viellä asennustyöt ja kun laskee työtunnit mitä siihen kuluu niin asennustyö kumminkin kattaa sen nelin tai viisin kertaisesti
 
Sisäänostohinnasta ei pysty päättelemään vielä yhtään mitään. Myyntikatekin on ulkopuoliselle monitulkintainen. Käyttökate voisi jo antaa tietyn toimialan sisällä jotain suuntaa. Tämän ketjun viesteistä on mahdotonta sanoa mitään, kun ei edes tiedetä mitä keskustelijat tarkoittavat sanalla "kate", puhumattakaan alojen kustannusrakenteesta.
 
Oot kyllä niin pihalla joissain asioissa, ettei mitään rajaa. Tietysti kun on luonteeltaan tommonen foliohattutakinkääntäjä, niin mitä voi odottaakaan.

Noi automaattitilausysteemit aiheuttavat ongelmia, koska niitä on käyttämässä kaupoissa lähtökohtaisesti Pirkko 50v. Itse systeemit toimivat pirun hyvin, kunhan henkilökunta on asiantuntevaa ja ovat syntyneet viimeistään 70-luvulla :D

Kirjoittelin varmaan tunnin ajan tähän kaikenmaailman paskaa ruokakauppojen katteista, maidon hinnasta, ketjujen toiminnasta ym. Vituttaa kun tuli tuhlattua tunti elämästä ihan turhaan. Deletoin sitten koko paskan, koska ihan turha tänne on mitään tulla selittämään. Suurimmaksi osaksi jengillä ei ole mitään hajua perusliiketoiminnasta tai kansantaloudesta. Selitetään jotain "tilaat vaan Saksasta ja alat vaan myymään hei halvemmalla kuin iso paha ketju"-paskaa tajuamatta mistään mitään. Se nyt ei vaan ole niin helppoa. Tai ehkä se on, jos vaan myy paria tuotetta jossain torilla. Googlettakaa vaikka nyt alkuun jotain ostovoimasta. Ei ne siellä Saksassakaan tai muualla keski-Euroopassa onnesta hihku kun ruoka on niin saatanan halpaa... Puhumattakaan jostain Thaimaasta. Ajatelkaa kuin onnellisia jengi on kun ruoka ei maksa käytännössä mitään.

Ajatelkaa nyt vähän mitä tapahtuisi, jos Suomessa ruoka olis suhteessa moninverroin halvempaa kuin muualla maailmassa? Tai vaikka kaikki tuotteet yleensäkin olisi esim. Saksahinnoissa. Tänne oikein tulvisi ihmisiä töihin muualta, kun palkasta vain murto-osa menee ruokaan ja muihin tuotteisiin. Palkat kun kuitenkin ovat korkeammat. Pitäisi sulkea rajat, kun työttömiä tulisi niin saatanasti, jengiä on vaan liikaa. Siitähän taas muu maailma tykkäisi... Varmasti Saksastakin oikein mielihyvin lähetetään ruokaa tänne paratiisi-Suomeen, jossa kaikilla on vitusti rahaa ja ruoka on halpaa. Tekee hyvää oman firman hintaimagolle, kun Suomessa käyneet turistit haukkuvat omassa maassaan omat tuotteet lyttyyn, koska ne ovat samanhintaisia siellä kuin paremmin palkkaa maksavassa Suomessa. Suomesta tulee joku Pohjois-Korea, jes.

Ei helvetti, kelatkaa nyt hei vähän! Tässä on vähän isommat kuviot kyseessä kun se, että tilataan jostain Saksasta bisseä ja myydään se pilkkahintaan ulos. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka 10 sivua, mutta tuntuu, että se on vain helmiä sioille. Ei pahalla. Sanotaan nyt loppuun se, että kaikki isot firmat mahtavassa maapallossamme haluavat tehdä vitusti rahaa. Vaikka kuinka vikisisi, niin aina on epäkohtia, jotka eivät muutu. Joskus jotkut asiat hieman paranevat, mutta kokonaiskuva pysyy aina samana. Joku halpenee, vastaavasti joku kallistuu. Suuryritykset löytävät kaikkeen aina keinot. Emme elä missään utopiassa, valitettavasti. Tämä tietenkin on ihan itsestäänselvää, tiedän toki sen.

Jotta ihmiset voivat runkata loppuun, niin kerrotaan nyt se, että esim. maidoista kaupalle jäävä kate on selkeästi huonompi kuin 0,30€, joka on siis ilmeisesti tuottajalle maksettava summa, he siis saavat toimitusketjussa suurimman osan... Maito muutenkaan ei ole mikään huipputuote, vaikka sitä myydäänkin paljon. Kokonaisuus ratkaisee niinkuin olettaa saattaa.

Suuryritykset, kuten ketjut, jyrää muut alleen. Raha on voimaa jne.

Pieni tarina loppuun:
Pieni suomalainen yrittäjä löysi mainion markkinaraon ja alkoi tuomaan Suomeen täysappelsiinimehua, joka säilyi lämpimässä, oli parempaa kuin kalliit xxx-täysmehut ja kaiken lisäksi vielä halvempaa, säilyikin vielä vähän kauemmin. Yrittäjä sai tuotteet kauppoihin, asiakkaat ihastuivat. Xxx:n tuottaja (suuri suomalainen firma) huomasi asian, teki diilit kauppojen kanssa paremmista hyllypaikoista ja pisti xxx:t kamppanjaan. Seuraus: uutta halpaa xxx:n veroista mehua ei mennyt kaupaksi, joten espanjalainen tuottaja pisti sopimuksen poikki, koska ei halunnut oman mehunsa profiloituvan Suomessa paskemmaksi kuin xxx:n. Xxx säilytti markkinaosuuden ja nosti hinnat takaisin. Parin vuoden tauon jälkeen kyseinen espanjalainen mehu on löytänyt tiensä takaisin hyllyihin, maahantuoja on toki eri, hinta pirusti korkeampi. Espanjalainen saa varmasti enemmän rahaa, tuotteet myydään nykyään kylmässä, koska se nyt vaan on coolimpaa. Ja tämmöistä ei tapahdu vain Suomessa, sitä tapahtuu kaikkialla missä on suuryrityksiä. Joten turha inistä siitä, kuinka pahat ketjut täällä sortaa, kun Saksassa kaikki on niin paljon parempaa... Tapahtuu sitä sielläkin, varmaan selkeästi pahempanakin. Meidän pieni Suomemme ei todellakaan ole mikään iso tekijä näissä piireissä.

Kun mennään ulos sieltä torin perunanmyyntitasolta ja noustaan isoon liigaan taloudessa, niin homma ei olekaan enää niin simppeliä. On se kansantalous ihanaa! Miksei me kaikki voitais vaan halailla toisiamme ja myydä kaiken samaan hintaan. Kansalaispalkat joka maahan ja elämä hymyilee.

Ps. En todellakaan ole mikään kapitalisti, joka suvaitsee suuryritykset ja heidän keinonsa.


Hyvä, että tässä ketjussa joku puhuu asiaakin!
 
Paljon voi odottaa hinnan tippumista Askon myymissä Incanto-sohvissa (malli B497 ovh 3026€) jos kunnolla kauppaa alkaa käymään myyjän kanssa. Eli mikä on vielä hyväksyttävissä rajoissa oleva alennus mitä kannattaa lähteä myyjältä tinkaamaan? En odota, että tarvitsee nahoilla myydä, mutta ei kumminkaan asiakkaan tarvitse maksaa ylihintaa. Vai onko Asko sellainen ettei siellä neuvotteluvaraa juurikaan ole? Ko. tuotehan on tilaustuote joten mitään varastointi/pääoman sitomiskuluja ei Askolle synny tuotteesta vaan he toimivat vaan välittäjänä valmistajan ja ostajan välillä.
 
Paljon voi odottaa hinnan tippumista Askon myymissä Incanto-sohvissa (malli B497 ovh 3026€) jos kunnolla kauppaa alkaa käymään myyjän kanssa. Eli mikä on vielä hyväksyttävissä rajoissa oleva alennus mitä kannattaa lähteä myyjältä tinkaamaan? En odota, että tarvitsee nahoilla myydä, mutta ei kumminkaan asiakkaan tarvitse maksaa ylihintaa. Vai onko Asko sellainen ettei siellä neuvotteluvaraa juurikaan ole? Ko. tuotehan on tilaustuote joten mitään varastointi/pääoman sitomiskuluja ei Askolle synny tuotteesta vaan he toimivat vaan välittäjänä valmistajan ja ostajan välillä.

Askon / Iskun sohvista saa virallisella tarjouskampanjalla pois sen 25-30%. Eli samaan pitäisi pystyä myymään hyvällä katteella normaalipäivänäkin. Suomisoffassa sitten 90% hinnoista pois eikä silti kannata ostaa.
 
Sen verran pitää vielä lisätä että osti sitten mitä tahansa, niin ns. "normiduunareitten" kanssa ei kannata asioida vaan etsiä käsiinsä esim. myymäläpäällikkö ja hieroa hänen kanssaan kauppaa, kenellä on valtuudet ylipäätänsä alennuksia antaa.
 
Sen verran pitää vielä lisätä että osti sitten mitä tahansa, niin ns. "normiduunareitten" kanssa ei kannata asioida vaan etsiä käsiinsä esim. myymäläpäällikkö ja hieroa hänen kanssaan kauppaa, kenellä on valtuudet ylipäätänsä alennuksia antaa.

Jos kaupalla on kannattavuuden puitteissa mahdollista käyttää alennuksia tinkivien asiakkaiden kanssa, niin kyllä ne duunarit saa varmasti joka kaupassa sitä alennusta antaa. Ei se tee asiasta yhtään kannattavampaa jos isompi pamppu sen tekee. Näin ainakin niissä paikoissa missä itse olen ollut.
 
Back
Ylös Bottom