Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voipi olla että meikäläisen juoksumotivaatio tässä vähän notkahtaa, kun tänään kolahti postiluukusta suhteellisen iloinen yllätys. Olin päässyt varasijalta sisään opiskelemaan ensihoitoa. 15min jouduin miettimään siirränkö opintojen aloitusta vaikka vuodella ja koittaa sillä aikaa opiskella avoimessa työn ohella, mutta äsken laitoin juuri esimiehelle viestiä että tää ois niinku nyt tässä ja vapaata pitäis saada. Onhan se palomiehistely edelleen se suurin haave, mut ehkä se jää toteutumatta. Ehkä muut saa hoitaa ne automaattihälyt ja pienet nokkakolarit ja itse ravaan jatkossakin pelkästään isommissa possakoissa (tai peruutuksilla).

Voipi olla että meikäläisen juoksumotivaatio tässä vähän notkahtaa, kun tänään kolahti postiluukusta suhteellisen iloinen yllätys. Olin päässyt varasijalta sisään opiskelemaan ensihoitoa. 15min jouduin miettimään siirränkö opintojen aloitusta vaikka vuodella ja koittaa sillä aikaa opiskella avoimessa työn ohella, mutta äsken laitoin juuri esimiehelle viestiä että tää ois niinku nyt tässä ja vapaata pitäis saada. Onhan se palomiehistely edelleen se suurin haave, mut ehkä se jää toteutumatta. Ehkä muut saa hoitaa ne automaattihälyt ja pienet nokkakolarit ja itse ravaan jatkossakin pelkästään isommissa possakoissa (tai peruutuksilla).
meet kyllä sinne enskakouluun. Aivan mahtavaa koulutusta ja töitä satavarmasti. Todella mielenkiintoista myös (jos sairaanhoitajasta puhuit). Sittenpähän olisit varmaan suomen ensimmäinen palomies ensihoitaja. Töitä voisit puskea niin, että pää hajoaa, koska ne ei lopu.

Niin ja mihin muuten hait kun noin alhasilla pisteillä meni sisään?

Onneksi olkoon! Hienoa! Nyt olet päässyt lähemmäs unelma-ammattiasi. Todellakin ja ensihoitajana säästyt hengittämästä niitä myrkkyjä ;) Tuosta sinun fysiikasta on suuri apu ensihoitajanakin. Ei muuta ku kovaa lihaskuntotreeniä ja koulun penkille mars.

Onneksi olkoon! Hienoa! Nyt olet päässyt lähemmäs unelma-ammattiasi. Todellakin ja ensihoitajana säästyt hengittämästä niitä myrkkyjä ;) Tuosta sinun fysiikasta on suuri apu ensihoitajanakin. Ei muuta ku kovaa lihaskuntotreeniä ja koulun penkille mars.

Kiitti :D Unelma-ammatti on ehkä vähän liioiteltua, kun en ensihoitajan ammatista kovin paljon tiedä. Joka tapauksessa odotan nyt into pinkeenä opiskelun alkua ja kai se vähitellen sitten alkaa valjeta minkälaiseen hommaan sitä on lähtenyt mukaan.

Myrkkyjen haistelu ei toki vähene lainkaan, päin vastoin köyhänä opiskelijana pitää ravata entistäkin enemmän keikoilla. Tänään muuten ajoin ekaa kertaa pillikyytiä isolla autolla. Olipa vähän jännää, vaikkakin vähemmän kun kuvittelin. Kessuna oli onneksi ammattikuski joka osasi kivasti neuvoa miten rekkoja ohitellaan turvallisesti. Auto ei kyllä kulkenut yli satasta vaikka ajoin kaasu kirjaimellisesti pohjassa :D

:D kuulostaa siistiltä tuo pillikyyti isolla vehkeellä. Joo, no ainakin voit miettiä, että ensihoitajana saat pykälän verran parempaa liksaa(palomiehen brutto lisinineen n. 3000€/kk vs. ensihoitajan n. 3700€/kk). Palkkahan ei varmaan sinällään ole se pointti sinullakaan, mutta kyllä se ainakin vähän piristää. Varmasti mielenkiintoinen ja haastava ala.

Joo, tiedän että tämä on ilman muuta se "järkevämpi" ammattivalinta, mutta kyllähän se opisto silti vielä polttelee. Eikä se mikään mahdottomuus ole että olisin Amk:sta 1,5v poissaolevana ja kävisin opiston. Olisihan siinä sitten ainakin loppuelämäksi puuhaa kun vois tehdä palopuota muutaman hassun vuoden ja siirtyä eläkehommiin lanssiin ;) Mutta vaikka kiinnostusta on niin epäilen että kun koulu alkaa niin se on henkisesti aluksi niin raskasta että ei ehkä ole voimia tai aikaakaan keskittyä juoksutreeneihin. Tilanne voi kuitenkin olla eri sitten kun opiskelun rytmistä saa kunnolla kiinni.

Kiitos kiitos! Ihan mielelläni lappeenrantaan suuntaan, vaikutti äkkiseltään mukavan lepposalta pieneltä kaupungilta. Varsinki kun siinä on saimaa vieressä.

En tiedä vaikka tuupautuisinkin palokuntaan. Savusukellus kelpoisuutta ei enää ole, mutta äkkiähän sielä kontissa käy uusimassa luvat. Tiedä sitten miten aika riittää, tarkoitus olis kuitenkin tehdä myös oikeita töitä koulun ohella ja jumpallekkin pitäis joskus keretä.

Sinulle ei näköjään pysty laittamaan täällä pakkiksella privaa, mutta jos teillä monimuotoryhmäläisillä on jotain yhteisiä orjentoivia opintoja meidän päiväopiskelijoiden kanssa, niin koitapa tulla nykimään hihasta. Minut luulisi erottavan joukosta ainakin siitä että olen luokkakavereita n. 15 vuotta vanhempi :D

Sinulle ei näköjään pysty laittamaan täällä pakkiksella privaa, mutta jos teillä monimuotoryhmäläisillä on jotain yhteisiä orjentoivia opintoja meidän päiväopiskelijoiden kanssa, niin koitapa tulla nykimään hihasta. Minut luulisi erottavan joukosta ainakin siitä että olen luokkakavereita n. 15 vuotta vanhempi :D

Onneksi olkoon sulle kouluun pääsyn johdosta!!!
Mää itse aloitan koulun tällein superahkerasti poissaolevana syyslukukauden. Eli tammikuussa sitten ryntään sinne. Vielä on hieman epävarmaa joudunko minäkin aloittamaan siellä lastenpuolella ekan lukukauden, koska ei aikuispuolella ala kurssia kevätlukukaudella. Mut täytyy sitten tulla moikkaamaan sinua, ellet ole jo lähteny pelastusopistoon.

:D kuulostaa siistiltä tuo pillikyyti isolla vehkeellä. Joo, no ainakin voit miettiä, että ensihoitajana saat pykälän verran parempaa liksaa(palomiehen brutto lisinineen n. 3000€/kk vs. ensihoitajan n. 3700€/kk). Palkkahan ei varmaan sinällään ole se pointti sinullakaan, mutta kyllä se ainakin vähän piristää. Varmasti mielenkiintoinen ja haastava ala.

Eipä taida olla palkat tuota tasoa kuin pelalla. Yksityisellä sairaanhoitajan palkka on huonompi, kuin lähihoitajalla sairaalassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eipä taida olla palkat tuota tasoa kuin pelalla. Yksityisellä sairaanhoitajan palkka on huonompi, kuin lähihoitajalla sairaalassa.
Minä puhuin kaupungilla tai kuntayhtymällä työskentelevien ensihoitajien palkoista. En yksityisellä työskentelevien sairaanhoitajien.

Minä puhuin kaupungilla tai kuntayhtymällä työskentelevien ensihoitajien palkoista. En yksityisellä työskentelevien sairaanhoitajien.

Nykyään ei saa olla hoitotason lanssissa kuin ensihoitaja. Ja pela taitaa olla ainut kuntatason ym työpaikka. Ja nyt pilkkua viilaamatta ensihoitaja on sairaanhoitaja, jolla on vain lisäkoulutus. Pelalla on monet vanhemmat ensihoitajat ns. Sairaanhoitajia ilman sitä kunnon ensihoitajakoulua.

Nykyään ei saa olla hoitotason lanssissa kuin ensihoitaja. Ja pela taitaa olla ainut kuntatason ym työpaikka.
Joo tämä on tiedossa :) Kyllähän suurinosa amk:n ensihoitajista käsittääkseni työskentelee pelastuslaitoksilla ja noilla liksoilla. Loput on sitten yksityisellä puolella ajamassa kyytiä ja sairaanhoitajina sairaaloissa. Näiden palkoista en tiedä mitään.

Onneksi olkoon sulle kouluun pääsyn johdosta!!!
Mää itse aloitan koulun tällein superahkerasti poissaolevana syyslukukauden. Eli tammikuussa sitten ryntään sinne. Vielä on hieman epävarmaa joudunko minäkin aloittamaan siellä lastenpuolella ekan lukukauden, koska ei aikuispuolella ala kurssia kevätlukukaudella. Mut täytyy sitten tulla moikkaamaan sinua, ellet ole jo lähteny pelastusopistoon.

Kiitti! Vaihdetaan sitten läpsystä jos sattus opiston ovet aukeamaan. Joskin eilisen palomiehen kanssa juostun juoksu/este treenin jälkeen alkaa kyllä vihdoin tajuumaan et ei musta tuu 25v miestä vaikka kuinka treenaisin :D Eli eiköhän me sitten tammikuussa nähdä!

Joo tämä on tiedossa :) Kyllähän suurinosa amk:n ensihoitajista käsittääkseni työskentelee pelastuslaitoksilla ja noilla liksoilla. Loput on sitten yksityisellä puolella ajamassa kyytiä ja sairaanhoitajina sairaaloissa. Näiden palkoista en tiedä mitään.

Kyytiautot on perustasoa. Taitaa yksityinen tuottaa suurimman osan hoitotasoistakin.

Kommentoidaan, ihan huvikseen vaikka ei mulla varsinaisesti mitään annettavaa ole naisten treenaamisen suhteen...

Itsellä sellanen historia, että hain kaksi kertaa opistoon, josta jälkimmäisellä tulin valituksi. Perus puntti treeniä vuosia takana ja sekalaista liikuntaa. Lihaskuntotesteistä sain täydet pisteet ja ekalla kerralla kun päätin hakea, oli 2 kuukauttta aikaa testeihin. Kävin koejuoksemassa cooperin ja juoksin 2600m. Kahden kuukauden kuluttua opiston testeissä 2750m. Puolen vuoden päästä uusissa testeissä 2820. Opiston lopputesteissä 3000m. Lihaskunnosta sain silloinkin täydet. Täysien pisteiden toistomäärät on jonkinverran kovemmat, mitä hakuvaiheessa....

No kuitenkin, Meinaan tällä sitä, että suurimmalla osalla pelastajaopiskelijoista on aika vankka kuntoilupohja. Toiset on jalkapalloo pelanneet, jääkiekkoa, uimareita, voimanostajia..... Siitä on helppo jotain osa-aluetta kehittää kun joko puntti tai kuntopuoli on vaadittavan tason ylikin. On toki niitäkin, jotka ovat keksineet aloittaa kuntoilun siinäkohtaa, kun ovat alkaneet opistosta haaveilemaan. Mielestäni urheilusta on syytä kuitenkin tykätä, niin jaksaa pitää itseään kunnossa tulevaisuudessakin. Tämän lähemmäs ammattiurheilua ei nimittäin vähillä lahjoilla pääse. (tänäänkin aamu lihaskunto treeni tehtynä, ja illalla varmasti vielä jotain muuta, tästä maksetaan ja työvuoroon kuuluu "pakollinen" liikuntatunti).

No kuitenkin, jos piikkikunnossa

niin piikkikunnossa pääsee rajat hipoen testit läpi, niin voi paikotellen olla aika rankkaa kurssin aikana... No kuitenkin, treenistä kaikki on pitkälti kiinni ja opiston lopputesteissä kaikilla on tulokset noussu mukavasti... Itsekkin, vaikka pidän itseäni maailman surkeimpana juoksijana juoksin sen 3000m Keskiarvo on siellä 3000m paikkeilla ja lihaskuntosuoritteissa keskiarvona toistot on siellä "maksimi" tasolla penkki ja kyykky 40 toistoa jne.

Edellä kirjotellut naisihminen joka ilmeisesti pääsi ensihoitoa opiskelemaan pohti psykologisia testejä ja haastattelua. Opistolla opettaja psykologi kertoi pelastajien tärkeimmästä "ominaisuudesta" mitä psykologisilla testeillä mitataan: empaattisuus....

Palkkauksesta: mulla palkka on perus, 1907€ Lisät siihen päälle muistaaksen 41% palkasta (tulee tasaisesti koko vuoden läpi samat lisät keskiarvon mukaan laskettuna) Tilille ropsahtaa 2700€ aika tarkkaan joka kuukausi. Tässä voi sitten olla jotain henkilökohtaisia lisiä jostain syystä päälle.
Ensihoitajan palkkauksesta sanoisin, ettei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta tuskin tuota 3700 ihan saa, vaan luulojeni mukaan noin. 3300€ (pelastuslaitos).
Ensihoitajia on pelastuslaitosten, ykjsityisten sairaankuljetusyrittäjien, sekä ihan suoraan sairaanhoitopiirien palkkalistoilla... Toisin sanottiuna riippuu työnantajasta ja työnkuvasta palkkaus. Meilläpäin sairaanhoitopiirillä työskenelevät ensihoitajat (tehostetun hoitotason yksikkö) saavat pienempää palkkaa kuin pelastuslaitoksella. Toisaalla taas, kuten Kanta-Hämeessä sairaanhoitopiirin "vati" yksikössä voi ensihoitaja saada mukavasti enemmän mitä pelastuslaitoksella (kuultua).

Edellä oleva kirjoittama mainitsi "kyytiautosta" en tiedä ihan mitä tarkoitti, mutta tänä päivänä voi kansankielellä ampulanssista löytyä ainakin (ensihoito amk lisäksi) pelastaja opiskelijoita, pelastajia, lähihoitajia, sairaanhoitaja opiskelijoita, sairaanhoitajia. Tämän enempää en ala tätä purkamaan, koska joka alueella rakenne on aikalailla erilainen ja on yksityistä ja julkista ja on monen näköistä yksikköä...

Nykypäivänä, ei tarvi tässä työssä haistella juurikaan myrkkyjä. Lähinnä se on omaa tyhmyyttä, mikäli ei käytä suojavarusteita. Itse pidän ensihoitajan työtä huomattavasti rankempana, esim selän kannalta.... Toki moninpaikoin palomiehet tekee molempia...

Terveisiä täältä paloasemalta,
Ps. olisi mukava jos porukka faktoja esittäessään hiukan kertois minkälaisella pohjalla niitä esittää, jotenkin hiukan huvittavaa että heitetään ikäänkuin asiantuntijana ilmaan että palopäälliikö tienaa sitä ja sitä eikä perustella asiaa yhtään millään.
Ps.2 Opistolle ei tarvi olla mikään terävin kynä, mikä varmaan käy tekstin ulkoasusta ja kirjoitusvirheistä selväksi :)
-Palomies...

Asiaa ja hyvä kun tulit kertomaan miten asiat oikeasti on. Minun tiedot on enemmän ja vähemmän internetin "luotettavat" lähteet :)

Palkka-asia ei onneksi ole itselleni millään lailla merkitsevä seikka. Olen tällähetkellä IT-alalla projektipäällikkönä ja palkka tällaisesta siististä sisätyöstä on vähintäänkin kohtuullinen, vaikka mielenkiinnon puutteesta en palkkaneuvotteluitani olekaan kovin optimisti suorittanut. Jos olisin viitsinyt vaatia, olisi palkka lähempänä 5 kuin 4 tuhatta. No, se siitä.. Minä kuitenkin olen kovin huono tuhlaamaan rahojani, ja kun olen siinä onnellisessa tilanteessa että asuntokin on jo oma eikä pankin, niin voin tehdä valintoja tulevaisuuden suhteen ihan muulla perusteella kuin sillä paljonko palkkaa tulee kuussa. Itselleni on tärkeää löytää työ jossa viihdyn ja josta pidän. Itselleni työn merkityksellisyys on yksi iso motivaattori, enkä pidä 70 000 työntekijän suuryritykselle tienaamista niin merkittävänä kuin esimerkiksi palomiesten, ensi-/sairaanhoitajien, lääkäreiden tai vaikkapa lähihoitajien työtä.

Palomiesten työnkuvaan olen päässyt tutustumaan VPK harrastuksen aikana, niillä muutamilla kymmenillä keikoilla/vuosi joissa olen ehtinyt juosta. Olen päässyt tekemään aikalailla kaikenlaista: savusukellusta, kattotyöskentelyä ja muuta kekäleidenpotkintaa. Toistaiseksi olen nauttinut joka hetkestä, vaikka välillä touhu on ollut rankkaa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ensihoitajan työstä ei sensijaan ole kovinkaan selkeätä kuvaa. Kokemukset rajoittuvat niihin muutamiin kertoihin joissa olen soittanut paikalle ambulanssin, yleensä jotain päänsä satuttanutta alkoholistia auttamaan. Jännityksellä siis odotan ensimmäisiä harjoitteluja ja toivon että ala on sellainen johon löytyy se riittävä ja oikea motivaatio. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, palopuoli ei ole vieläkään poissuljettu vaihtoehto, mutta kyllä tässä alkaa pikkuhiljaa ikäkin jo tulla vastaan. En kuitenkaan tahtoisi kouluun vain näyttääkseni että pystyn siihen, vaan kuten Kourakin sanoi täytyy se kunto ylläpitää myös tulevina vuosina. Toki meitä vepareita testataan täysin samalla tavalla kuin palomiehiä, ainakin meidän pelastuslaitoksella.

Kun on hyvä työporukka ympärillä, niin ei tarvitse pelätä. Koulussa pänttää teoriat kunnolla ja sitten työharjoittelussa kertaa pienimmät ja tyhmimmätkin asiat uudelleen ja uudelleen. Hoitoalalla ei mielestäni opi kunnolla vain toteuttamalla lääkärin käskyjä ym. Sun on itekkin vähän ymmärrettävä mikä on minkäkin seuraamusta. Moni asia on sidoksissa yhteen. Vähän ninkuin matikassa, jos tiedät tuloksen, niin sun pitää osata kertoa yhtälöllä miten siihen pääsit.

Ambulanssissa olet loppujenlopuksi aika yksin partnerisi kanssa varsinkin jossain susirajalla. Ensiavussa ym sentään toimitaan tiiminä lääkärin kanssa ihan kasvotusten. Ambulanssissa nyt se helpotus on, että siellä ei mitään maailmaa mullistavaa voi potilaalle tehdä.

Paloasemalla ambulanssissa on paljon työtä kuin itse palokunnassa. Meinaan nyt sitä ihan itse työtä, eikä kaluston ylläpitoa ym. Olin työharjoittelussa pelalla keskustassa joskus, niin aikalailla siinä kokoajan oli keikkaa. Joskus viikolla saattoi olla parin tunnin taukoa. Toki se, että paikoissa missä minä olen ollut, ainakaan vanhemmat palomiehet ei tuppaa muuta tekemään kuin ajamaan autoa ja ottamaan vitaaleja :D

Tästä pääsemme johtopäätökseen, että työharjottelussa otat päivän niitä vitaaleja ja sitten heti otat kouraas sen kirjoituslehtiön. Sillä oppii eniten.

Back
Ylös Bottom