Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä itselläkin meinas mennä puuro väärään kurkkuun ku luin ton 3700e kuukaudessa. Perustasolla kun olin oli palkka 1700e/kk +lisät eli about 2100e/kk. yksityisellä siis. pelastuslaitoksella oli hivenen parempi.
Silloin ku ite kävin pelastusopistoa, ei siellä mitään huippu urheilijoita ollu ku muutama. ihan perusjamppoja, hyvällä kunnolla. Eli ei tarvi olla mikään supermies sen selvitäkseen, mut kyllä lenkillä pitää käydä, eikä punttitouhuistakaan haittaa ole. En usko et taratiinalla jäis koulu kunnon takia kesken tai ura. kunhan testit menis vaan nappiiin.
Niinkuin joku tuossa mainitsikin niin kyllä se lanssi homma on paljon rankempaa kuin palopuolella olo.

tottakai hoitotasolla on parempi palkka kuin perustasolla, mut et ois noinkin paljon isompi, oli mulle kyllä yllätys. Toivottavasti pitäiskin paikkaansa ni loppuis neljänvuoden päästä tää ikuinen köyhyys. Kaveri on keskiuudenmaan pelalla hoitotasolla, eikä sillä kyllä tuon taulukon mukainen palkka ole, reilu kolmetonnia se saa ilman ikälisiä. Mutta varmasti on läänikohtaisia eroja. Ehkä L4 voi saadakkin jotain 3700e/kk. en tiedä.
Perustasolla yksityisellähän on hoitoalan huonoin palkka. Vuonna 2015 se on samalla tasolla muiden hoitoalan palkkojen kanssa, kun tehy sai sen vihdoin neuvoteltua, pari vuotta sitten.

tottakai hoitotasolla on parempi palkka kuin perustasolla, mut et ois noinkin paljon isompi, oli mulle kyllä yllätys. Toivottavasti pitäiskin paikkaansa ni loppuis neljänvuoden päästä tää ikuinen köyhyys. Kaveri on keskiuudenmaan pelalla hoitotasolla, eikä sillä kyllä tuon taulukon mukainen palkka ole, reilu kolmetonnia se saa ilman ikälisiä. Mutta varmasti on läänikohtaisia eroja. Ehkä L4 voi saadakkin jotain 3700e/kk. en tiedä.
Perustasolla yksityisellähän on hoitoalan huonoin palkka. Vuonna 2015 se on samalla tasolla muiden hoitoalan palkkojen kanssa, kun tehy sai sen vihdoin neuvoteltua, pari vuotta sitten.
Joo ja silti niiden lisäajat on ihan helvetisti pienemmät ja lisäprosentitkin, eikä mistään saa tasurivapaita.

Oon tarkastellut näitä palkka ym muita etukiekuroita kuin hullu ja yksityisellä ambulanssilla on aivan karmea riistopaskapalkka. Itsellä perustasolla 1785€/kk. Tein 240h/kk töitä. Siihen varallaolo ym muut lisät hyvällä tuurilla 500€.

Sairaalassa taas n. 100h/kk. Peruspalkka 2080€ ja lisät kuussa n. 500-800€. Plus vielä isommat lomarahat kuin ambulanssissa n. 50%.
Ylitöitäkin saa tehdä sairaalassa huomattavasti isommilla lisillä.

Niin ja tuossa 3700€ on lomarahat ym kaikki muukin ylityö varmaankin. Ikälisät vielä 10% niin johan siitä tulee. Hoitotason palkkalisä on perushoitajaan n. 300€ mutta nouseehan siinä mukana lisät, lomarahat ym kaikki. Kuitenkin kaikki on suhteellista. Edellisen työpaikkani hoitotasoisilla on huonompi palkka kuin perustasoisella ea:ssa kunnalla.

Joo ja silti niiden lisäajat on ihan helvetisti pienemmät ja lisäprosentitkin, eikä mistään saa tasurivapaita.

Oon tarkastellut näitä palkka ym muita etukiekuroita kuin hullu ja yksityisellä ambulanssilla on aivan karmea riistopaskapalkka. Itsellä perustasolla 1785€/kk. Tein 240h/kk töitä. Siihen varallaolo ym muut lisät hyvällä tuurilla 500€.

Sairaalassa taas n. 100h/kk. Peruspalkka 2080€ ja lisät kuussa n. 500-800€. Plus vielä isommat lomarahat kuin ambulanssissa n. 50%.
Ylitöitäkin saa tehdä sairaalassa huomattavasti isommilla lisillä.

Niin ja tuossa 3700€ on lomarahat ym kaikki muukin ylityö varmaankin. Ikälisät vielä 10% niin johan siitä tulee. Hoitotason palkkalisä on perushoitajaan n. 300€ mutta nouseehan siinä mukana lisät, lomarahat ym kaikki. Kuitenkin kaikki on suhteellista. Edellisen työpaikkani hoitotasoisilla on huonompi palkka kuin perustasoisella ea:ssa kunnalla.

Eikö oo siistejä ne varailla olo tunnit? Käytännössä oot töissä, mut saat korvaukseksi 2.7 euroa tunnilta. Tai ton verran oli kun itse viimeksi vuonna 2013 niitä tein. Ihan käsittämätöntä että on mahdollista tällä alalla, että on joku varailla olo.

Mutta kuitenkin enemmin olisin nytkin töissä perustasollan huonommalla palkalla kuin sairaalassa osastolla. Paljon letkeempää hommaa se kuitenkin on, ei oo kiire (no välillä, mut erilainen kiire), saa kurkkia toisten ihmisten koteja ja kun ei oo keikkaa ni unta kuulaan/kirjan lukemista jne. Ei vaan löytyny perustason paikkaa kun vaihdoin paikkakuntaa.

Eikö oo siistejä ne varailla olo tunnit? Käytännössä oot töissä, mut saat korvaukseksi 2.7 euroa tunnilta. Tai ton verran oli kun itse viimeksi vuonna 2013 niitä tein. Ihan käsittämätöntä että on mahdollista tällä alalla, että on joku varailla olo.

Mutta kuitenkin enemmin olisin nytkin töissä perustasollan huonommalla palkalla kuin sairaalassa osastolla. Paljon letkeempää hommaa se kuitenkin on, ei oo kiire (no välillä, mut erilainen kiire), saa kurkkia toisten ihmisten koteja ja kun ei oo keikkaa ni unta kuulaan/kirjan lukemista jne. Ei vaan löytyny perustason paikkaa kun vaihdoin paikkakuntaa.

Itse en ole ikinä siirtoautoo ajellu, voisin kyllä ajella jos ei tarvitsisi asua siinä lanssissa. Varallaolot on kyllä aivan naurettavia. Sitten vielä lasket niitä varallaolokyytejä ja et meinaa saada niistä palkkoja, kun ohjelma tai kuittaaja kusee. Sitten niitä varallaolotunteja ei lasketa mihinkään, eli vaikka käytännössä olisit 220 tuntia töissä, niin et välttämättä täytä tuntimääriäsi ja jäät miinukselle.

Itse tykkään olla nykyään enemmän sairaalassa. Ensiavussakin homma on lähinnä samaa kuin ambulanssissa. Sisätaudeilla nyt vakinaisesti töissä yökkönä. Eihän näistä sairaalahommista kyllä samanlaista rushia ja iloa saa kuin lanssista, eikä niin mielenkiintoista ole, mutta kyllä tää tonnin parempi palkka nostaa suupieliä vähän. Jos tunnilleen lasketaan palkka, niin se on 3 kertaa parempi.

Laskeskelin, että pelastettiin, kerran yhden äijän henki metsästä ja hommaan meni 3 tuntia. Tienasin siinä kolmen tunnin aikana 21€ noin.

moi tarantin! Miten koulu on lähtenyt käyntiin? oletko viihtyny ja tuntuuko siltä et nyt on oikea ammattin valinta? Mitenkäs pestusopisto, vieläkö se on haavena? Itse vielä lykkään puolella vuodella aloitusta, koska ei ala monimuoto opiskelua tammikuussa.

Moikka! Koulu on lähteny kivasti käyntiin. Alussa tuntu että on kauheesti hommia, mutta nyt on todella rentoa, koulua hyvä jos 3 päivänä viikossa ja harvoin koko päivää. Hyvin siis olisi työn ohessakin voinut suoritella, mut hyvä näin. Pääsis vaan tutor opettajan kanssa juttusille että sais järkättyä itselle vähän enemmän tekemistä ja edistettyä opintoja hieman nopeemmassa tahdissa. Oon kyllä tykännyt toistaiseksi, vaikka pitkältihän tässä vaiheessa opetellaan semmosia skillejä mitä ei toivottavasti tartte hirveesti duunissa sitten tehdä, vaippojen vaihtoa ja muuta mukavaa :D

Opistohaave on edelleen ja 3vk päästähän ne pääsykokeetkin olis. Ei vaan oikein ole uskoa itseen että se Cooper tulis menemään, pakko kai vähitellen myöntää että oon vaan liian vanha tai muuten vaan totaalisen paska juoksemaan. Ei nimittäin enää mistään ajan ja harjoittelun puutteesta ole kiinni kun oon niin monta kuukautta päässyt treenaamaan. Mutta treenaamista en oo kokonaan lopettanu, huomenna taas aamusta juoksemaan "puolicooperia" pääsykokeiden valmisteluilla eli aamulenkillä + abt. tuntia myöhemmin 6min lämmittelyllä juoksua.

Moikka! Koulu on lähteny kivasti käyntiin. Alussa tuntu että on kauheesti hommia, mutta nyt on todella rentoa, koulua hyvä jos 3 päivänä viikossa ja harvoin koko päivää. Hyvin siis olisi työn ohessakin voinut suoritella, mut hyvä näin. Pääsis vaan tutor opettajan kanssa juttusille että sais järkättyä itselle vähän enemmän tekemistä ja edistettyä opintoja hieman nopeemmassa tahdissa. Oon kyllä tykännyt toistaiseksi, vaikka pitkältihän tässä vaiheessa opetellaan semmosia skillejä mitä ei toivottavasti tartte hirveesti duunissa sitten tehdä, vaippojen vaihtoa ja muuta mukavaa :D

Opistohaave on edelleen ja 3vk päästähän ne pääsykokeetkin olis. Ei vaan oikein ole uskoa itseen että se Cooper tulis menemään, pakko kai vähitellen myöntää että oon vaan liian vanha tai muuten vaan totaalisen paska juoksemaan. Ei nimittäin enää mistään ajan ja harjoittelun puutteesta ole kiinni kun oon niin monta kuukautta päässyt treenaamaan. Mutta treenaamista en oo kokonaan lopettanu, huomenna taas aamusta juoksemaan "puolicooperia" pääsykokeiden valmisteluilla eli aamulenkillä + abt. tuntia myöhemmin 6min lämmittelyllä juoksua.

Voi kuule jos kusi ja paska ym pelottaa, niin älä käy sitä koulua loppuun... :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaisko kuitenkin juosta koko matkaa, esim. 3000m ja vetää se vaikka vauhtileikittelyllä niin palautumiskyky kasvaisi jaksaisi sitten testissä pidempään.

Tosin unohda noi lainauksen kilometrimäärät ja juokse vain se matkä jonka uskot riittävän testissä.

Vauhtileikittely lisää nopeutta ja parantaa irtiottokykyä

Vauhtileikittelyssä on parasta harjoitusmuodon joustavuus: juoksija voi tehdä päivän vireystilaan parhaiten sopivan harjoituksen. Toisin kuin TV kovassa tai pitkissä vedoissa, ei vauhtileikittelyssä ole mitään tiettyä toimintatapaa. Vedot voidaan juosta täysin tilanteen mukaan, ja niiden pituus voi olla mitä vain 50-300 metrin väliltä.

Vauhtileikittelyä ei tarvitse säädellä sykelukeman mukaan. Vauhti voi olla villiä ja vapaata aina pikajuoksuun saakka. Tästä syystä harjoitus kehittää juoksijan kykyä juosta täysvauhtisesti, joka puolestaan lisää sykereserviä muilla tehoilla tehtäviä harjoituksia ja kilpailemista kohtaan.

1. Kokeneen juoksijan vauhtileikittely voi olla pituudeltaan 8-12 kilometrin mittainen. Noin kymmenen minuutin mittaisen alkuverryttelyn jälkeen syke nostetaan ylös noin kaksi minuuttia kestävän vedon avulla. Tämän jälkeiset 300 metriin asti ulottuvat vedot juostaan vaihtelevassa maastossa. Loppuverryttelyn pituus on 10-15 minuuttia.

2. Aloittavalle juoksijalle sopii 6-8 kilometrin mittainen vauhtileikittely. Kymmenen minuutin alkulämmittelyn jälkeen tehdään noin 90 sekunnin mittainen pitkä veto sykkeen ylös nostamiseksi. Tämän jälkeen juostavat vedot ovat pituudeltaan 50-150 metrin mittaisia.

http://raskaansarjankuntoilija.blogspot.fi/2013/08/vauhtileikittely-on-mukavin-treeni.html

https://www.youtube.com/watch?v=4XbR-ynPRvs

Kiva kuulla että olet viihtynyt. Viisi vuotta olen lanssissa ollut töissä, enkä kertaakaan ole vaippoja vaihtanu. eritteiden kanssa kyllä sit on joutunu työskentelee. onko nuorisopuolellakin noin vähän koulua, että vois siinä samalla tehdä töitä. Jos näin on ni täytyypä sit miettiä uudelleen josko aloittaisikin tammikuussa. Onhan mulle vielä paikka vpk:ssa vapaana ;)

Morpho, ei taida nyt tässä enää leikittelyt auttaa. Olen siis kyllä treenannut hyvinkin monipuolisesti erilaisia lenkkejä ja vetoja. Huomenna nyt sattuu olemaan vuorossa tommonen.

Kiva kuulla että olet viihtynyt. Viisi vuotta olen lanssissa ollut töissä, enkä kertaakaan ole vaippoja vaihtanu. eritteiden kanssa kyllä sit on joutunu työskentelee.

Sinäpä sen sanoit niin mun ei tarvinnut ;)

onko nuorisopuolellakin noin vähän koulua, että vois siinä samalla tehdä töitä. Jos näin on ni täytyypä sit miettiä uudelleen josko aloittaisikin tammikuussa. Onhan mulle vielä paikka vpk:ssa vapaana ;)

Ainakin nyt syksyllä on ollut, eikä läsnäolopakko ole kuin harjoitustunneilla ja simulaatioissa, mutta itse kyllä kiltisti istun luennoilla. Silti esimerkiksi tällä viikolla koulua on 2 päivänä yhteensä ~10h.. Meillähän vaihtuu lukujärjestys joka viikko, eli tiukempia viikkoja on toki mukaan mahtunut myös. Mutta kuten sanoin, luennoilla ei ole läsnäolopakkoa joten helposti tuo on töiden kanssa yhteen sovitettavissa. Harjoittelut on sitten eri juttu kun niissä on sitten mentävä sen ohjaajan työvuorojen mukaan, mutta niitäkin voi varmasti vaikka venyttää pari viikkoa pidemmälle jaksolle jos sattuu että pitää olla muissa töissä jonkun vuoron ajan. VPK:ssa on ilman muuta paikka vapaana, vaikka sainkin lähes kymmenkunta luokkakaveria rekrytoitua touhuun mukaan :P

Mitä vittua...? En edes viitsi lähteä tähän provoon oli sen verran luokaton veto.

No voisin väittää, että n. 30% potilaista joita tuut hoitamaan on jommat kummat alla. Ei sun tarvi niitä vaipottaa, mutta olen mä kusettanut kyydillä äijiä pariin kertaan oksennuspussiin. Potilaista kuitenkin suurin osa noita ikäihmisiä ja muutenkin eritteet tulee hyvin tutuiksi jopa lanssissa. Puhumattakaan, että sairaanhoitaja ensihoitajat on hyvin vahvasti muualla kuin vaan lanssissa. Esim. teholla, EA:ssa. EA:ssa ollessa aika usein on joutunut noita paskavaippoja katselemaan. Mummot on paskantanut suun kautta ja housut täynnä meleenapaskaa.

Tä nyt ei ollut provo vaan todellisuus.

Ja itse olen vaipottanut lanssissakin, koska ennemmin paskat vaipassa kuin paareilla, sängyssä tai missä vaan.

Ei tarvi, eikä kuulu vaipottaa ihmisiä lanssissa, Se nyt on ihan periaatekysymyskin ;)

No tuskinpa tarintiinin ura tuohon kaatuu. Eiköhän kaikkia ällötä ne ekat ripulit sun muut. Niihin kyllä jollakin tavalla tottuu. Tietysti kyllähän ihmisillä on erilaisia fetissejä voi kai niistä jotkut tykätäkin.
Enpä oo kyllä nähny minkään lanssin varuste valikoimiin kuuluneen vaippoja, kronareita kyllä löytyy ja niitä on kyllä laiteltu alle.

Joo-o, se on hassua että joka ikinen kerta kun joku erehtyy mainitsevansa ettei omaa mitään intohimoa pissa ja kakkaleikkeihin niin heti alkaa kuulua kamala "Oot väärällä alalla" huutelu. Netissä. Rupesin miettimään että missä vaiheessa koulutusta itse muutun samanlaiseksi? Oisko se jo ekan harjottelun jälkeen joka koostuu juurikin pääasiassa noista hommista kun muuta ei vielä osaa vai missä vaiheessa se tapahtuu? Tää ei nyt oo vittuilua brn2:lle vaan siis ihan yleinen huomio tähän aiheeseen.

Mulla ei ole mitään ongelmia ruumiin eritteiden kanssa. Omakohtaista kokemusta ei toki ole kuin elukoiden ja sukulaisten kusista ja paskoista joten kyllähän se varmasti pieni shokki on kun ensimmäisen kerran joutuu jonkun mamman ribuloita pesemään. Mutta en epäile hetkeäkään että siinä ois joku ongelma suoriutua. Kyllä ne on sitten täysin erilaisia caseja joissa mitataan se soveltuvuus alalle. Kyllä mulle ainakin on suuri kysymysmerkki se miten pystyn toimimaan tilanteessa jossa mun valinnoilla ja teoilla voi on suuri ja välitön vaikutus siihen selviääkö joku potilas hengissä. Sellasta painetta en ole eläessäni kohdannut ja sen kohtaaminen jännittää huomattavasti enemmän kuin ripulin :D Tunnen niin paljon alalla työskenteleviä ihmisiä että uskon omaavani aika realistisen kuvan siitä mitä työ pahimmillaan ja parhaimmillaan on.

Alkuperäisellä kommentillani tarkoitin siis sitä että vaippojen vaihto tuskin kuuluu jokapäiväiseen työnkuvaani valmistumisen jälkeen. Jos se olisi sitä mitä haluan nimenomaisesti tehdä niin sitten ei kyllä kannata käydä koulua loppuun vaan vaihtaa alaa.

se nyt oli lähinnä vitsaileva heitto, kun sanoin. Tuo stressipuoli on kyllä pahin, palkka ei oikein korrelloi vastuuta. Eläkeikä taas nousee, eli pitäs 70 vuotiaaks olla duunissakin. Palomiehenä pääsis joskus ihmisten aikaaan.

Pääsiskö palomiehenäkään sen aikasemmin? Ts. työvuosien lukumäärästähän se on kiinni ja ite oon tuhrannu kouluissa niin monta vuotta että 38v työuran jälkeen oon jo melkeen sen 70v muutenki. Vai säilyykö palomiehillä nykyinen eläkeikä?

Minun käsittääkseni säilyy. Tapauskohtaisesti voit päästä aikaisemmin eläkkeelle. Ilmeisesti pitää lääkärin todeta, että on työkyvytön. Olenko oikeassa vai aivan väärässä?

Back
Ylös Bottom