Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minun käsittääkseni säilyy. Tapauskohtaisesti voit päästä aikaisemmin eläkkeelle. Ilmeisesti pitää lääkärin todeta, että on työkyvytön. Olenko oikeassa vai aivan väärässä?

Sairaselääkkeelle kyllä, mutta mitä omalla työmaalla seurannut nuiden ikämiesluokassa olevien brankkareiden taistelua elääkkeelle pääsemiseksi niin pitkiä ja raskaita vääntöjä ovat. Eli ihan helpolla ei sitä työkyvyttömyyseläkettäkään saa.

Ei palomiehillä oo ns. ammatillista eläkeikää ollut enää vuosiin, eli kyllä nää nostot koskee samalla tavalla poppamiehiäkin. Ainakaan en oo mistään huomannut vielä itse että ei koskisi?
Toki toi 38 työvuotta otetaan huomioon.

edit: eläkeuudistus.fi: " Rasittuneisuutta tai kuluneisuutta aiheuttavassa työssä tehty pitkä ura (38 vuotta) voi oikeuttaa siirtymään työuraeläkkeelle 63 vuoden iässä riippumatta siitä, mikä on oman ikäluokan alin vanhuuseläkeikä."

Täsmennetään nyt, että sitä tässä hain, että automaattisesti se pelkkä palomiehenä olo ei oikeuta eläköitymään aiemmin

Ite oon kyllä jo päättänyt, että mun työura päättyy kuuteenkymppiin satavarmasti, ellen saa istua jossain toimistossa neppailemassa kiveksiä.

Tuota 38 vuotta juuri tarkoitin, enkä niinkään sairaseläkettä. "Voi oikeuttaa" = katsotaan tapauskohtaisesti. Kuka sen päättää? Tarvitseeko lääkärin diagnoosin vai riittääköhän fyysisen ammatin työhistorian 38 vuoden ajalta? Vähäsen epäselvä systeemi.

Laitetaas nyt tännekin. Eli minä skippaan torstaiset pääsykokeet. Pystyin vihdoin myöntämään itselleni (ja muille) että en ole siinä kunnossa että pystyisin opiskeluja aloittamaan vaikka jollain ihmeen kaupalla pääsykokeista selviäisinkin. Olkapää on siinä kunnossa etten käytännössä pysty tekemään mitään jossa kädet ovat hartialinjan yläpuolella ja vasemman puolen iskiastyyppinen kipu vaivaa päivittäin, onneksi vain satunnaisesti. Nää jutut haittaa selkeesti jo ensihoitajaopiskeluja ja meneillään olevaa työharjoittelua joten olisi kovin typerää kuvitella että pelastajahommista selviis helpommalla.

No päätös oli kyllä todella vaikea koska oon tehny unelman eteen niin paljon duunia ja unelmasta luopuminen nyt ylipäänsä tekee kipeää. Mut ei se duuni missään nimessä oo hukkaan mennyt. Hyvällä lukiotodistuksella pääsin tonne ensihoitajaopiskelijaks ja hyvästä airooppisesta kunnostakaan ei varmaan ainakaan haittaa oo. Nyt vaan täytyy saada paikat jotenkin kuntoon että pääsee treenaamaan punttia ihan tosissaan. Salilla en oo käynyt melkeen 2kk, mutta kohta ajattelin mennä. En kuitenkaan uskalla kyykätä tai vetää maasta ja penkki ja leuatkin ois varmaan hyvä jättää hyvin kevyelle kunnes saa tohon olkapäähän jotain tolkkua... mut kasvatetaan sit vaikka pohkeita ja habaa hetken aikaa :D

Laitetaas nyt tännekin. Eli minä skippaan torstaiset pääsykokeet. Pystyin vihdoin myöntämään itselleni (ja muille) että en ole siinä kunnossa että pystyisin opiskeluja aloittamaan vaikka jollain ihmeen kaupalla pääsykokeista selviäisinkin. Olkapää on siinä kunnossa etten käytännössä pysty tekemään mitään jossa kädet ovat hartialinjan yläpuolella ja vasemman puolen iskiastyyppinen kipu vaivaa päivittäin, onneksi vain satunnaisesti. Nää jutut haittaa selkeesti jo ensihoitajaopiskeluja ja meneillään olevaa työharjoittelua joten olisi kovin typerää kuvitella että pelastajahommista selviis helpommalla.

No päätös oli kyllä todella vaikea koska oon tehny unelman eteen niin paljon duunia ja unelmasta luopuminen nyt ylipäänsä tekee kipeää. Mut ei se duuni missään nimessä oo hukkaan mennyt. Hyvällä lukiotodistuksella pääsin tonne ensihoitajaopiskelijaks ja hyvästä airooppisesta kunnostakaan ei varmaan ainakaan haittaa oo. Nyt vaan täytyy saada paikat jotenkin kuntoon että pääsee treenaamaan punttia ihan tosissaan. Salilla en oo käynyt melkeen 2kk, mutta kohta ajattelin mennä. En kuitenkaan uskalla kyykätä tai vetää maasta ja penkki ja leuatkin ois varmaan hyvä jättää hyvin kevyelle kunnes saa tohon olkapäähän jotain tolkkua... mut kasvatetaan sit vaikka pohkeita ja habaa hetken aikaa :D

Joo älä pakolla tee. Itsellä salilla ikinä selkä mennyt nostellessa, mutta sitten töissä sen vituiksi vedin, kun piti nostella niitä löysiä läskejä jostain raoista. Hoitajantöissä on pakko olla selkä kunnossa, koska toistoja tulee epäergonomisissa asennoissa niin helvetisti. Sitten vielä, kun valtaosa työpareista sellasia kääpiöitä, että itekkin joutuu kyyristeleen.

ens kerralla sitten tarantin. ei kannata opistoon lähtee jos on paikat mäsänä. mullakin aina aika ajoin käy mielessä hakisko sinne uudestaan ja kävis loppuun. ei ois kuin muutama kuukausi jäljellä. Harmi kun pitää hakea sinne, vaikka tapaturman takia jouduin jättää aikoinaan kesken. Lanssihommista tykkään kyllä enmmän, et sen takia mielellään tuonne ensihoitoon, joko nyt tammikuussa tai sit elokuussa (paikkahan mulla on).

ens kerralla sitten tarantin. ei kannata opistoon lähtee jos on paikat mäsänä. mullakin aina aika ajoin käy mielessä hakisko sinne uudestaan ja kävis loppuun. ei ois kuin muutama kuukausi jäljellä. Harmi kun pitää hakea sinne, vaikka tapaturman takia jouduin jättää aikoinaan kesken. Lanssihommista tykkään kyllä enmmän, et sen takia mielellään tuonne ensihoitoon, joko nyt tammikuussa tai sit elokuussa (paikkahan mulla on).

Lopetitko silloin sitten opiskelut ilman mainintaa että tulet takaisin vai onko systeemit jotenkin muuttuneet? Meiltä lähti kurssilta äijä ja suoraan vaan seuraavaan porukkaan kun meni jalka rikki. Ei käsittääkseni mitään uutta hakua tarvinnut.

Tällä hetkellä kyllä tuntuu että toi oli nyt tossa enkä lähde enää kokeilee. Ikä mulla alkaa tulla kovasti jo vastaan. Toisaalta... joku vuosi sinne tai tänne. No katellaan nyt, jos jaksan jollain tavalla tota airooppista pitää mukana ohjelmassa ja siinä näyttää tulevan jotain kehitystä niin ehkä sitten tulee vielä kokeiltuu. Lihaskunto on kuitenki se helppo osuus mulle tossa joka ei ihan kauheeta panostusta vaadi. Vaikka tänään kyllä reilu 2kk treenitauon jälkeen kun kävin penkkiä varovasti kokeilees niin aika kaukaselta tuntu ne 30 toiston haamurajat kun joku kymppiki meinas tehä tiukkaa :D

Mut mehän nähdään kimilaba tammikuussa tai syksyllä, kummin nyt päätätkään alotella hoitsuopintoja :)

Janne: menin aika huonoon kunttoon tuolloin ja tulevaisuus näytti aika epävarmalta. Sieltä ei pystytty antamaan pitkäaikaista poissaoloa, joten ainut vaihtoehto mulla oli silloin erota sieltä. tämän takia sinne joutuisin uudestaan hakemaan.

Tarantin: muista pitää juoksut mukana, koko elämän. ambulansissa hoitsunakin on tärkeempää, että on kova kestävyyskunto, kuin et ois voimaa. molempi teitysti parempi. Lisäksi juoksu on parasta mitä lenkkarit jalassa voi tehdä.
Onko kolussa ollut jo käytännön reenejä paljon vai ollaanko pääasiassa luennoilla.
Mitenkäs liikunta tilat koululla. tietysti liikunta salin näin pääsykokeissa, mut löytyykö punttisalia, entä käykö jengi pelaamassa vapaa ajalla sählyä,lentopalloa, vesipalloa, pesäpalloa, koripalloa tms

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Janne: menin aika huonoon kunttoon tuolloin ja tulevaisuus näytti aika epävarmalta. Sieltä ei pystytty antamaan pitkäaikaista poissaoloa, joten ainut vaihtoehto mulla oli silloin erota sieltä. tämän takia sinne joutuisin uudestaan hakemaan.

Tarantin: muista pitää juoksut mukana, koko elämän. ambulansissa hoitsunakin on tärkeempää, että on kova kestävyyskunto, kuin et ois voimaa. molempi teitysti parempi. Lisäksi juoksu on parasta mitä lenkkarit jalassa voi tehdä.
Onko kolussa ollut jo käytännön reenejä paljon vai ollaanko pääasiassa luennoilla.
Mitenkäs liikunta tilat koululla. tietysti liikunta salin näin pääsykokeissa, mut löytyykö punttisalia, entä käykö jengi pelaamassa vapaa ajalla sählyä,lentopalloa, vesipalloa, pesäpalloa, koripalloa tms

Muttakun mää vihaan juoksuu ja kaikkea muutakin airooppista, mutta koitan toki pitää sen jollain tasolla mukana jatkossakin. (Mut siinä oot kyllä oikeessa että on se parasta mitä lenkkarit jalassa voi tehdä...)

Koululla on parikin punttisalia, sellanen pommarissa oleva "Rocky"-sali jossa oon käynyt ja sit sellanen uudempi ja hienompi joka on itselläniki vielä testaamatta. Pitää mennä se tsekkaamaan kunhan harjottelut loppuu. En oikein tiedä onko siellä kuin paljon sellasta yhteistä urheiluu, Salutin sivuilta tota voit käydä tutkiis.

Kyllä meillä oli jonkin verran käytäntöäkin tossa ekassa jaksossa, ihan perushoidon juttuja kun tällasia untuvikkoja alalle ollaan. Siirtelyä, pesemistä, petaamista, pistämistä, katetrointia, RR mittausta yms... Ja käsien desinfektointia joka välissä :D Varmaan käytännön ja teorian suhde oli noin 1:3. En sitten osaa sanoa että miten siellä monimuotopuolella on. Nyt on siis viikko takana harjotteluu ja kolme eessä, so far so good.

Toivottavasti saat Taratin kroppas taas kuntoon ja pääset kunnolla treenaamaan! Ja onnittelut vielä opiskelupaikasta, toi kuulostaa tosi hienolta duunilta toikin (ja siitä on varmasti helppo sit ponnistaa vielä palomiesunelmaa kohti, jos jossain vaiheessa siltä tuntuu). :)

Onko täällä enää ketään naisia mun lisäksi, jotka ajatteli hakea tonne pelastusopistoon? Mä olen saanut taas ihan uutta paloa tämän haaveen suhteen. Jotenkin tosi itsevarma olo, että kyllä mä tähän pystyn. Saa nyt sit nähdä, miten käy, mutta ainakin tahto on kova. :)

Mä oon treenaillut lähinnä maksimivoimaa viimeaikoina, mutta nyt kun saliohjelma loppui, ajattelin alkaa treenata taas pidempää sarjaa, ja treenilläni panostaa erityisesti noita testejä varten. Parin viikon aikana olen testaillut noita liikkeitä salilla ja tällä hetkellä tilanne on about tämä:
Penkki 23x45kg
Kyykky 23x45kg
Vatsat 44kpl/min
Leuat 5kpl

Joulu-helmikuussa teen testit, riippuu vähän miten nopeasti saan itseni sellaiseen kuntoon kuin haluan. Tästä ajattelin porskuttaa eteenpäin treenaamalla kerran viikkoon pitkää sarjaa kyykyssä ja penkissä, ja sit taas kerran viikossa isommilla painoilla lyhyttä sarjaa. Vatsoja ja leukoja voisin tehdä taas pitkästä aikaa näiden netistä löytyvien ohjelmien perusteella, joissa kyseisiä liikkeitä tehdään 3krt viikossa. Niillä olen ainakin aiemmin saanut nopeaa kehitystä aikaiseksi. Saa nähdä, miten paljon parissa kuukaudessa saa tulosta tehtyä. :) Juoksen tällä hetkellä 3krt viikossa, mutta kasvatan määrää joulukuusta eteenpäin.

Mä olen saanut taas ihan uutta paloa tämän haaveen suhteen. Jotenkin tosi itsevarma olo, että kyllä mä tähän pystyn.

No haloo, todellakin pystyt!! Etenkin, kun sulla ei sen cooperin kanssa taida olla samanlaista via dolorosaa kuin erä(i)ällä :fuckyeah:

Mulla on epäilys siitä, että opiston odotus naisen/naisten suhteen on pian päättymässä!

No haloo, todellakin pystyt!! Etenkin, kun sulla ei sen cooperin kanssa taida olla samanlaista via dolorosaa kuin erä(i)ällä :fuckyeah:

Mulla on epäilys siitä, että opiston odotus naisen/naisten suhteen on pian päättymässä!

No nyt on juoksu ollut jonkin aikaa katkolla, kun piti saada polvet kuntoon. Mutta nyt on polvivaivat historiaa, eli eiköhän se juoksukunto tässä puolen vuoden aikana taas palaudu entiselle tasolleen. Ainakin tuntuu kivalta taas juosta. :) Kiitti flyte, sä oot kyllä mieletön psyykkaaja!!

Pari kuukautta ois aikaa tsempata näiden mun testitulosten kanssa, pitää ottaa jonkinlainen loppukiri. Tää ei ollut ihan paras päivä testata näitä, mutta koskapa se olisikaan... Kuvasin nää räpellykset ja hyvä että tein niin, koska nyt tajusin, että toi minuutti on aika lyhkänen aika. Eli toisin sanoen sen lisäksi että pitäis kasvattaa määrää, pitäis myös karsia sekunteja pois... Ei tuu kyllä helpolla nää testit menemään läpi. :)

Penkki 46kg, 22kpl, 1min 10s
Kyykky 46kg, 25kpl, 1min 30s
Vatsoja tein 48kpl, meni 1min 10s. Yritin hakea tommosta mahdollisimman nopeeta taktiikkaa, jossa lavat just ja just osuis maahan (mikä on siis vaatimuksena). No meni näköjään vähän liiottelun puolelle, eli täytyy hakee vauhtia vähän alempaa kumminkin. :D
Leukoja tein kuusi, plus tommosen bonus-räpiköinnin loppuun. Pyysin paikallista rouvashenkilöä kuvaamaan, mutta se ei näköjään ollut ihan sisäistänyt tota videokuvaamisideaa, vaan rämpytti laukasunappulaa niin että homma meni ihan vituralleen. En tiedä mitä kaikkia leukoja tohon videolle nyt on tallentunut, paitsi että kutonen ja seiska on noi kaks viimestä.

Mä en malta odottaa, että pääsis kohta Suomeen taas treenaamaan ja syömään kunnolla. Paljon työtähän tää vielä vaatii, mutta en mä tässä vielä ajatellut alkaa stressata kuitenkaan. Ei auta kun pistää uutta vaihetta silmään ja mennä testeistä läpi.

Videoon sellaset katseluohjeistukset, että äänet pois/minimiin, täällä kuunnellaan surkeeta musiikkia...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
:)

Kiva oli katsoa sun tekemistä..
Mielestäni sinulla tuo toisto vauhti oli tuollaista bodaus tekemistä. Itse suosin testeissä sellasia huomattavasti sähäkämpiä toistoja, eli hidas negatiivinen ja myöskin hidas nosto vaatii huomattavasti enemmän työtä. Lisäksi kun esim penkissä viimiset 20cm alastuonnissa pudotat nopeasti ja räjähtävä nosto, niin saat elastista voimantuottoa hyödynnettyä. Eli itse teen niin, että kyykyissä esim. kymmenen nopeeta toistoa, puhallan happea ylhäällä parikertaa, kymmenen nopeeta, puhallan happea parikertaa, kymmenen nopeeta, pari puhallusta, tässävaiheessa alkaa viimiset toistot hidastumaan, viis nopeeta, puh.... viis nopeeta, viis nopeeta... yleensä sinne jonnekin 45 toiston hujakoille :) Eli siis kannattaa hiukan kokeilla jollakin rytmityksellä, toistojen hidastuessa kokemukseni mukaan maitohapot alkaa painamaan lihaksia....

Vatsoissa taas omankokemuksen mukaan kun lysähdät sinne maahan vauhdilla, niin ei tarvitse käyttää voimaa siihen suunnan muutokseen Lisäksi kun lysähdät sinne maahan selällesi, niin takapuoli voi ikäänkuin pikkasen nousta ja hakee vauhtia sieltä lonkan koukistajille.

Leuanvedossa rytmin löytäminen auttaa ja sitä kannaattaa miettiä, pientä kippaamista???? Eli ala asennossa kädet ojennettuna päätä ikään kuin eteenpäin, lapoja taakse, selkä vähän samaan malliin kaarelle, kuin penkissä kun vedät itses ylös leuan tangon yli.....

Nää ei ole mitään treeeni ohjeita kenellekkään, vaan vinkeiksi, millä voi koittaa saada muutaman toiston lisää testeihin...

Back
Ylös Bottom