Heippa!
Kirjoittelin jo tuonne Mimmien treeniohjelmat-ketjun alle, mutta ehkäpä tämä postaukseni sopii parhaiten tänne ylikunto-puolelle.
Olin tässä reilun viikon lomalla saapasmaassa - ilman punttia, jumppia ja lenkkeilyä. Taisi olla pisin aika liikkumatta vuoteen. Niin ja tarkennettakoon, etten ollut kokonaan laiskottelulomalla, vaan hyötyliikuntaa tuli: kävelyä kaupungilla, shoppailua ja rappusten kiipeämistä neljänteen kerrokseen. :whip:
Loma teki hyvää: niin kropalle kuin mielellekin. Oli ihanaa, kun oli aikaa itselle ja myös
halua miettiä omaa suhtautumista liikuntaan. Olen aina vähätellyt liikuntojani, pohtinut kaikkien liikkuvan enemmän ja
kokenut huonoa omaatuntoa lepopäivistä. Lomani aikani ajattelin oikeasti ensimmäistä kertaa liikunnan hallitsevan liikaa elämääni. Viime vuosina olen sairastellut syömishäiriöitä, mutta aina kieltänyt visusti pienetkin viittaukset pakkoliikuntaan. Olen siis tiedostanut syömisongelmani, en liikuntakiemuroita.
Ajatusmaailmani on ollut vääristynyt siinä mielessä, että olen koko ajan ollut sitä mieltä, etten voi olla liikkumatta vähempää - kroppani "kulahtaa" heti. Siispä oma nykyinen positiivinen ruumiinkuva onkin kääntynyt tappioksi: sen ylläpitämisestä on tullut pakkomielle. Jaa, onkohan ko. ajattelussa mitään järkeä?
Olen vetänyt viikossa seitsemän tasavauhtista tunnin lenkkiä. Oikean jalan pohje alkaa olla heikossa kunnossa. Ilmeisesti siinä on jonkin asteinen rasitusvamma, en tiedä. Treenaan 3 kertaa viikossa salilla. Ohjelma on kaksijakoinen. Lisäksi olen jumpannut joka viikko kesän ajan lauantaisin ja sunnuntaisin 1,5 h/treeni. Tässä siis lihaskuntoa ja aerobista hyppelyä. Jos on jäänyt treenit väliin, olen kokenut huonoa omatuntoa. Olen skippaillut kaveri-iltoja, shoppausreissuja (rakastan shoppailuja), juhlia yms. ei-liikuntaa treenieni takia. Aionko elää kolmekymppiseksi näin? Elänkö liikkuakseni?
Viikko ilman liikuntaa oli ihana, kun ei tarvinnut stressata, ehdinkö tehdä kaikki treenit. En ollut kotona, ei ollut salia, eikä lenkkikamppeita mukana. Tänä aamuna sain nukkua matkaväsymystä pois: ei ollut kiirettä herätä aamujumppaan. Ei ole ollut perjantai-iltana kiva lähteä kavereiden kanssa juhlimaan, kun on tiennyt, että "täytyy" seuraavana aamuna herätä viimeistään yhdeksältä aamujumppaan. Yleensä nukuin siis 3-4 h yössä ja puolikuolleena nousin hyppimään. :wanha: Vatsalihaksiakin pitää tehdä joka päivä, kun muuten vatsa pullottaa. Näin.
Tuntuipas ihanalta purkautua!
Ärsyttää sanoa suoraan kaikki, mutta silti hyvältä. En voi jatkaa näin - elämä on liian raskasta. Syksyllä vaihdan ohjelmaa (pyydän täältä neuvoja): alan puntata 4 kertaa viikossa, vähennän lenkkejä ja kevennän jumppia. Mie en usko, että ihminen tarvitsee unelmakroppansa säilyttämiseen liikuntaa 13 h viikossa.
Nyt olisi muutettava jotain. Olisi ihana saada pitkästä aikaa tuloksia. Kuntoni ei ole hyvä - aerobista jaksan hädin tuskin 10 + 10 min salilla alkulämmittelynä ja lenkit pitää tehdä kevyesti. Takareidet eivät ole juoksua kestäneet enää pitkään aikaan, kävely vain toimii. Selkä on jumittunut, ja niskaa särkee usein. Olen todella väsynyt, paleltaa, nälkä vaivaa, heikottaa ja kiukututtaa.