SUPERCARB 1kg -40%

Nainen ja ylikunto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venla
  • Aloitettu Aloitettu
Minkälaisia leposykkeitä mimmeillä on? Itselläni tuntuu nyt olevan jotain outoa meneillään, kun välillä pumppu hakkaa ihan niin että sen ihan tuntee. Illalla mittailin sykkeitä eikä menny kertaakaan alle 70:n ja hyppäs muutaman kerran 15 minuutin sisällä 85:een.. Eilen oli kuitenkin lepopäivä eikä mitään liikuntaa. Muistelisin että viime kesänä oli syke jossain 50 tienoilla.. Tarviiko tommosesta huolestua?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Siru, mulla leposykkeen nousu liittyi selvästi ylirasitustilaan kehossa. Tietokoneella istuessa syke saattoi olla 110-120 :eek: Epämiellyttävintä sydämen takominen oli iltaisin, kun yritti mennä nukkumaan... sydän jätti lyöntejä välistä ja sitten takoi taas kauheata vauhtia. Usein oli sellanen "sydän kurkussa" -olo.

Mulla normaalisti leposykettä nostaa niinkin hassu asia, kuin se että jos olen hetken elellyt matalilla hiilareilla ja syön tankkauspäivänä reilumman satsin nopeata (tai nopeata ja hidasta) hiilaria kerralla. Helposti nousee jonnekin 90 lyönnin pintaan, kun normaalisti se on aina alle 60 levossa. Kumma juttu. :)

Siru, mulla leposykkeen nousu liittyi selvästi ylirasitustilaan kehossa. Tietokoneella istuessa syke saattoi olla 110-120 :eek: Epämiellyttävintä sydämen takominen oli iltaisin, kun yritti mennä nukkumaan... sydän jätti lyöntejä välistä ja sitten takoi taas kauheata vauhtia. Usein oli sellanen "sydän kurkussa" -olo.

Näitä samoja fiiliksiä mullakin on.. Oonkin aatellu, että pitää kyllä ottaa tähän töihin toi sykevyö mukaan. Välillä tuntuu takominen niin inhasti tässä työpäivän lomassa ja mä istun pelkästää koneella 8h. Välillä tuntuu myös ettei happi kunnolla kulje ja täytyy oikein vetää syvään henkeä. Oon huomannu, että takoo pahemmin, jos alla on aamuaerobinen. Toivottavasti nyt ei kyse oo ylirasituksesta, kun pieni kesäkiristely sujuu niin kivasti.:jahas:

Näitä samoja fiiliksiä mullakin on.. Oonkin aatellu, että pitää kyllä ottaa tähän töihin toi sykevyö mukaan. Välillä tuntuu takominen niin inhasti tässä työpäivän lomassa ja mä istun pelkästää koneella 8h. Välillä tuntuu myös ettei happi kunnolla kulje ja täytyy oikein vetää syvään henkeä. Oon huomannu, että takoo pahemmin, jos alla on aamuaerobinen. Toivottavasti nyt ei kyse oo ylirasituksesta, kun pieni kesäkiristely sujuu niin kivasti.:jahas:
Just tuota samaa mulla oli myös. Tuntui, että vaikka kuinka koittais istua vaan hiljaa, hengittää syvään monta minuuttia, niin happea ei vaan saa tarpeeksi. Nuo on tosi pelottavia fiiliksiä. Pian sen jälkeen kun mulla alkoi tulla noita joka päivä (sekä sykkeen nousu ihan hämärissä tilanteissa että tuo hapen loppumisen tunne), meninkin sitten jo lääkärille juttelemaan asiasta. Ja siitäpä se lääkäreilläjuoksukierre sitten alkoikin...

Voikohan leposykkeen nousuun vaikuttaa paitsi fyysinen ylirasitus myös esim. stressi? Itsellä oli tässä jokunen aika sitten monikin asia melko rempallaan, joista aiheutui stressiä (kämppä, työt, opiskelu) ja mietin kun välillä tuntui että syke pomppi istuessakin korkealla ja välillä mulle tuli sellaisia hetkiä, että sydän löi muutaman minuutin nopeasti tai sitten että muutama heitto oli nopea (rytmihäiriö?). Nyttemmin kun asiat ovat selkiintyneet, tuntuu sykkeetkin tasaantuneen :)

ääh, kai se on munkin tultava tilittämään tuntojani tänne..monta kertaa oon ollutkin jo kirjottamassa, mutta aina pyyhkiny pois..(" ei mulla kuitenkaan mitään")
Mä en enää edes hahmota tuntemuksiani! mielialat ja olo heittelee mua, viimeviikkoina sekin on vaan kääntyny nii et yhä useemmin on väsynyt,puhki ja voimaton.
alotin suurinpiirtein vuossitten syömishäiriön jotenkin normalisoiduttua salilla käynnin ja muutaman kuukauden päästä oli tosissaan kärpänen purrut, aloin treenaa "kunnolla ja kovaa" ,lihaksen kasvatus mielessä. Tuli sitä lihastakin helposti alkuun niin ruipeloon varteen ja nautin todella siitä mitä tein.
Jossain vaiheessa mieleen alko hiipumaan että "enemmän on paremmin
" ja mikään ei oikee tuntunut riittävän. en oikee osaa arvioida minkä verran on tullut liikuttua, kuitenkin salilla se 3-5 kertaa viikossa ja aerobisia mielenmukaan ( näin jälkikäteen ajatellen kuitenkin sen verran että varsinaisia lepopäiviä tuskin oikein on ollutkaan, en esimerkiksi pitänyt kävelyjä,tms ollenkaan liikkumisena,yms.) työ on keskiraskasta ja raskaammaks sen tekee henkisesti että opiskelen samalla siis oppisopimuksella. ala on tunnetusti kiireinen hoitotyö, joka omalla tavallaan lisää stressin määrää..
En edes osaa eritellä millon nää fiilikset on alkanu, jotenkin sellanen olo ollut pidempäää et joku mättää mutta mikä.Koskaan siihen asiaan ei oo vaan tarpeeks tarttunu, unohtanu vaan ja jatkanu menemään.
Masennuksen takia kävin lääkärissä viikko sitten ja sainkin siihen lääkityksen, otin myös puheeks vähän tätä ylikunto asiaa, lääkäri ei oikeestaan kommentoinu asiaa mitenkään, sano vaan että mene gynekologille selvittämään miks menkkoja ei oo ole.siinä hetkessä ois pitäny pitää pintansa ja vaatia jotain enemmän, mut eipä vaikuttanu lääkäri oikeen innostuneelta enää muhun jo 40min tuhlattuaan..Nyt oon viikon treenannu kevyemmin (vai oonko sittenkään, tainnu vaan huijata itteeni) salilla oon käyny kolmisen kertaa, mutta tehnyt vaan niitä liikkeitä mitä mieli on tehnyt ja välttänyt "suorittamista", lisäks kerran olin pelaamassa salibadya ja kävelyillä käynyt.
En halua viedä liikunnan iloa enää toiste iteltäni, siks onkin niin ristiriitasta ku mielihaluaa mutta kroppa ei ehkä antais periks, ja sillon kun mieli ei jaksaiskaan on tullu joskus mentyä väkisin.not good.
Ravitsemus on kanssa varmaan päin persittä, paljon syön mutta en selkeesti tarpeeks.Painoa en yleensä seuraa, mutta viimeviikollla kurkkasin ku alko olemus näyttää kuihtuneelta, säälittävät 48kg 165cm likassa. Hyi helvetti!
Tästä sisuuntuneena soitin tutulle personal trainerille jonka nään huomenna.
en vaan oikeen tiiä mitä haen tält pt:ltä, apua ravitsemuksessa ja liikunnassa, mut entä jos se ylikunto onkin nyt? äääh. oravanpyörä sanon minä.
toivottavasti ei hirveen sekava kirjotus, tuntuu et näppis jo sauhuu ku saa tilittää!
niin ja mun oireet on siis lähinnä nämä: karmea yöhikoilu, palelu ruokailujen jälkeen, mielialan vaihtelut, unen tarve kasvanut HURJASTI, finninaamaks muuttunu, kuivaiho, mustelmia ja haavoja tulee todella helppoon eikä meinaa parantua millään.sykemittaria en omista joten sykkeistä en osaa sanoa.Sydämmentykytykset ( ? en oo varma onko sitä itteensä, kuitenkin rintojen välissä enempi vasemmal puolel on tuntunu yhä useemmin oudolta..), Ruokahalun vaihtelut on kans suuria, välil ei riittäis hevonenkaan ja joskus ei upois millään.Lisäks kusella saa ravata ihan jatkuvasti, ja etenkin iltasin turpoon ku possu, kaikki nesteet tarttuu ja oon ku 6kk odottava äiti-> aamulla taas kuiva ku luuranko. Huoh.

Kilppuli: Mitä lääkkeitä sait tuohon masennukseen? Meinaan vaan että masennuslääkkeillä ja masennuksella on tapana aiheuttaa noita oireita joita tuossa lopussa luettelit (nestetasapainon vaihtelu, hikoilu, mustelmat jne). Hurjan liikuntamäärän rajoittaminen on varmasti hankalaa ja jos mikään kevyt vähentäminen ei tunnu onnistuvan niin tee vaikka viikoksi tai viikonlopuksi totaalilakko. Pt:lle kannattaa kertoa justiinsa nuo kaikki mitä kirjoittelit tännekin ja pohditte sitten yhdessä mikä olisi nyt fiksuin systeemi edetä. Asiat kyllä järjestyy.

Pikkusen ylikunto huolettaa. Vedän aerobiccia 4,5h viikossa oman treenin lisäksi. Syön vähän verrattuna liikuntaan, syynä kiire ja se ettei jaksa vaivautua kokkaamaan/syömään yksin. Nyt oon huomannut unettomuutta, migreeniä ja kuukautiset tulee miten sattuu (välillä 1kk välein, välillä 4kk taukoa). Lisänä on semmosta "köhää" alhaalla keuhkoissa, joka ei kyllä menoa haittaa eikä olo ole kipeä. Sen huomaa kuivana yskänä ja sitten kun ylävartaloa pyörittelee sivulta toiselle niin hengitys vaikeutuu ja alkaa köhistä. Ylikuntoa vai jotain muuta? Aikaisemmin ei tämmöistä ole ollut vaikka olen lähes vastaavia määriä treenannut useamman vuoden ajan.

törppö: Syön cipralexia toistakertaa..jouduin tossa puolisenvuotta sitten lopettamaan kaikki lääkkeet (eli cipralexin ja dianenovan) koska mulla oli alhaset valkosoluarvot, lääkäri halus tsekata ettei ollu lääkityksen syytä..Hikoilut oli jo tuolloin jolloin ne oli helppo pistää estrogeenin ja masennuslääkityksen piikkiin, mutta eipä nuo oireet loppunu ku lääkityksen lopetin..Oireista unohin muuten mainita ainaisen flunssan ja tukkoisuuden.

Syön cipralexia toistakertaa...

Cipralexista löytyy omakohtaista kokemusta ja juurikin nuo mainitsemasi oireet. Järkyttävä yöhikoilu, palelu, tukkoisuus, nenä vuotaa, kuumeinen olo, nestetasapainon heittely, suolatasapainon heittely ja oikeastaan nuo kaikki muutkin mitä mainitsit. Itse sain kokea ne vielä rankimman kautta ja kolme päivää menikin kahden digestive-keksin voimalla. Odottele rauhassa. Cipralex auttaa hitaasti. Muutamassa viikossa pitäisi pahimpien sivuvaikutusten hävitä ja ehkä vasta kuukauden päästä lääke alkaa vaikuttaa mielialaan ja jaksamiseen. Sama pätee lopetukseen eli lääke vaikuttaa vielä pitkään sen lopettamisen jälkeenkin.

Todella tuskaista on tuo aika kun saa kärsiä sivareista ja mieli on muutenkin maassa, mutta usko pois se helpottaa. Oli omakin uskominen aika tiukoilla kun mitään ei tuntunut tapahtuvan, mutta nyt kun olen syönyt lääkettä kohta kaksi kuukautta olo onkin aivan erilainen. Tuntuu niin kuin olisi taas normaali. Ei tunnu masentuneelta.

Odottele vaan rauhassa se muutama viikko ja vähän päällekin. Jos sittenkin vielä sivarit vaivaa häiritsevästi niin käy uudelleen lääkärin juttusilla keskustelemassa, onko lääke sittenkään sinulle sopiva.

Törppö: olen siis syönyt cipralexia aiemminkin ja aikana jolloin sitä en syönyt (n.6kk) oireet eivät kadonneet minnekkään.

Törppö: olen siis syönyt cipralexia aiemminkin ja aikana jolloin sitä en syönyt (n.6kk) oireet eivät kadonneet minnekkään.

No niin kuin kirjoittelin niin cipralex vaikuttaa vielä monta kuukautta senkin jälkeen kun lääkkeen syönnin on lopettanut. Ja noita sivareita tulee aina kun annostusta muutetaan suuntaan taikka toiseen. Ei minullakaan tullut pienestä annoksesta kuin vähän heikohko olo yhdeksi päiväksi, sitten kun annosta suurennettiin niin johan oli karmea olo kolme päivää.

Jos sulla on noita sivareita ollut kuukausi tolkulla ilman, että ne välillä edes lievittyy niin kannattaa käydä psykiatrin juttusilla. Kyllä mullekin yleislääkäri syötti alkuun vaikka mitä pilleriä, mutta vasta psykiatri tajusi vaihtaa ne cipralexiin (aiemmista lääkkeistä tuli aina huono olo). Voi olla että lääke ei yksinkertaisesti sovi sulle tai annostus on väärä. Minusta nuo oireet viittaa kuitenkin enemmän tuohon cipralexiin ja masennukseen kuin ylikuntoon. Toki valmiiksi sairaana ylikuntokin iskee herkemmin. Kokeile vaikka vähän rauhottaa elämää hetkeksi. Jätät vaikka aerobiset tai puntit viikoksi pois jos totaalilakko ei kuulosta hyvältä. Syöt muutaman päivän ajan ihan mitä huvittaa. Yrität vaan neutralisoida tilanteen mahdollisimman lähelle normaalia.

No niin kuin kirjoittelin niin cipralex vaikuttaa vielä monta kuukautta senkin jälkeen kun lääkkeen syönnin on lopettanut. Ja noita sivareita tulee aina kun annostusta muutetaan suuntaan taikka toiseen. Ei minullakaan tullut pienestä annoksesta kuin vähän heikohko olo yhdeksi päiväksi, sitten kun annosta suurennettiin niin johan oli karmea olo kolme päivää.

Jos sulla on noita sivareita ollut kuukausi tolkulla ilman, että ne välillä edes lievittyy niin kannattaa käydä psykiatrin juttusilla. Kyllä mullekin yleislääkäri syötti alkuun vaikka mitä pilleriä, mutta vasta psykiatri tajusi vaihtaa ne cipralexiin (aiemmista lääkkeistä tuli aina huono olo). Voi olla että lääke ei yksinkertaisesti sovi sulle tai annostus on väärä. Minusta nuo oireet viittaa kuitenkin enemmän tuohon cipralexiin ja masennukseen kuin ylikuntoon. Toki valmiiksi sairaana ylikuntokin iskee herkemmin. Kokeile vaikka vähän rauhottaa elämää hetkeksi. Jätät vaikka aerobiset tai puntit viikoksi pois jos totaalilakko ei kuulosta hyvältä. Syöt muutaman päivän ajan ihan mitä huvittaa. Yrität vaan neutralisoida tilanteen mahdollisimman lähelle normaalia.

kiitoksia, toivotaan näin :) psykiatrille oonkin jo ensviikolla menossa.
Tavotteena nyt oppia siis rauhottumaan ja et mieli yleisesti ottaen paranis, en saa alkaa stressata liikkumisista ja syömisistä, keskityn vaan mielenterveyteen..tuli ehkä purettua vähän väärään ketjuun, mutta helpotti kuitenkin. kiitos!

kiitoksia, toivotaan näin :) psykiatrille oonkin jo ensviikolla menossa.
Tavotteena nyt oppia siis rauhottumaan ja et mieli yleisesti ottaen paranis, en saa alkaa stressata liikkumisista ja syömisistä, keskityn vaan mielenterveyteen..tuli ehkä purettua vähän väärään ketjuun, mutta helpotti kuitenkin. kiitos!

Oikeastaan mä kyllä huomasin tuonkin. Samat sävelet kun mulla viime syksyn, talven ja kevään aikana. Rentoutumisen opettelu ei olekaan ihan niin helppoa kuin voisi kuvitella kun pää tahtoo kelailla omia juttujaan koko ajan. Omaa sairaslomaa takana kohta 9kk ja vasta nyt alkaa tuntumaan siltä, että pystyy hallitsemaan omia ajatuksiaan.

Nyt vaan luotat siihen, että se olotila paranee. Välillä voi tehdä tosi tiukkaa ja voi sattuakin kovasti, mutta loppujen lopuksi susta tulee entistä vahvempi nainen. Kuulostaa varmasti tyhmältä, niin minustakin kuulosti kun terkkari mulle niin sanoi. Nyt kuitenkin on pakko myöntää, että oikeassa oli. Tutustut vaan ihan rauhassa omaan itseesi ja opettelet elämään sen kanssa niin ylä- kuin alamäessäkin. Ja opettelet olemaan armollinen itsellesi. Kenenkään ei tarvitse olla täydellinen vaan meissä kaikissa on omat vikamme. Jos sulla nyt "vähän viiraa päässä" niin ei se tee sinusta yhtään huonompaa ihmistä. Ihminen nyt vaan on kokonaisuus joka on muodostunut pitkän ajan kuluessa ja siihen kokonaisuuteen on vaikuttaneet monet muutkin asiat kuin sinun omat teot tai ajatukset.

Kirjoita vaan jos se helpottaa. Sinun tuntemukset ja ajatukset ovat ihan yhtä tärkeitä kuin muidenkin, kaikki eivät vaan aina jaksa sitä tajuta. Jos et kehtaa julkisesti kirjoitella, niin mulle voit aina laittaa privaa.

Onko kukaan joutunut liian yksipuolisen harjoittelun/ yli-innokkuuden/ liikunta-addiktion/ liian harjoitusmäärän yms. takia vammakierteeseen? Eli kun hajalla oleva paikka parantuu, niin hajoaa toinen..tai monta paikkaa kerralla oireilee.. Kukaan ei maininnut kyseisestä ongelmasta ainakaan ylikuntoketjussa ja monesti nämä kaksi voivat kuitenkin olla sidoksissa toisiinsa. Mimmit, kertokaa kokemuksia, jos löytyy!

Kilppuli.Tiedän, että ehkä kirjoitukseni kuulostaa turhalta fraasilta ja vaikea toteuttaa, mutta
yritä pitää pidempi tauko. Pari päivää tai viikko lepoa ja kunnon ruokaa ei auta kun tilanne on noin paha.

Alkuun se rentoutuminen voi olla vaikea, mutta niinhän on moni muukin asia.Keksi nyt tilalle jotain muuta, mene elokuviin, syömään, lue kirjoja tms. Elämässä on muutakin mukavaa kuin liikunta. Kunhan saat riittävästi lepoa ja keräät voimia niin ehkä sitten on syytä myös miettiä miksi tästä liikunnasta on tullut noin "pakkomielle". Hyvä kun olet jo hakeutunut hoitoonkin. Kuten itsekin pohdit, niin mitä haet personal trainerilta....älä ainakaan uutta "kevyempää" ohjelmaa.

Pidä taukoa ja lepää.

Onko kukaan joutunut liian yksipuolisen harjoittelun/ yli-innokkuuden/ liikunta-addiktion/ liian harjoitusmäärän yms. takia vammakierteeseen? Eli kun hajalla oleva paikka parantuu, niin hajoaa toinen..tai monta paikkaa kerralla oireilee.. Kukaan ei maininnut kyseisestä ongelmasta ainakaan ylikuntoketjussa ja monesti nämä kaksi voivat kuitenkin olla sidoksissa toisiinsa. Mimmit, kertokaa kokemuksia, jos löytyy!

Aivan varmasti ovat sidoksissa toisiinsa. Yksi iso virhe, minkä voi tehdä, on jättää rasitusvammat ja tulehdukset hoitamatta kunnolla. Niitä tulee helposti uusia, ja vammat vain pahenevat, kun ei niitä malta hoitaa. Pian on kierre valmiina. Väsymyskin lisää loukkaantumisriskiä, ja jatkuvassa uupuneessa tukkojumissa väkisin treenaaminen ei voi olla niin turvallista kuin treenaaminen pirtsakkana. Eikö tästä asiasta siis ollut mitään tuossa treenipuolenkaan ylikuntoketjussa? (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=1782416#post1782416)

Itselläni ei ole juuri tästä loukkaantumisasiasta liiemmin kokemusta. Olkapäät olivat hajoamispisteessä silloin, kun tuli pakollinen tauon paikka, joten en ehtinyt rikkoa niitä. Sen sijaan eräs läheinen kilpaurheilijatytteli on mielestäni ollut ainakin hyvin lähellä ylikuntoa ja aika paljon rikki vähän milloin mistäkin. Siis fyysisesti, ja tarpeeksi kauan kipuiltuaan myös henkisesti.

Kovasti vaikeaa se kuitenkin on liikunta-addiktille tai muuten vain liikaa treenaavalle palautella itsensä ja parannella vammansa kunnolla.

Noniin, joku akuutti ylikuntotilanne päällä. Pitihän se arvata. Että ärsyttää. Kolme viikkoa sai tehdä treeniä suunnitelmien mukaan (5 treenipäivää / viikko) ja nyt kosahtaa. Heräilen öisin, leposyke (ja syke yleensä) koholla, lihakset kipeänä, aineenvaihdunta ylikierroksilla. Ai niin, ja tietysti, vakio 37 lämpöä. Aaaaaaargh. No, ei muuta kuin lepoa tää viikko. Sit kun syke on painunut takaisin alas ja uni tulee normaalisti niin treeni jatkuu.

Mulla on takavuosien liian juoksemisen ja saliharjoittelun myötä tosi helposti kipeytyvät pohkeet, takareidet ja akillesjänne myös. Sitä tehtiin salitreeniä jo jumissa olevilla jaloilla...

En tiedä pystynkö ikinä esim. juoksemaan edes puolimaratonia, vaikka haaveissa olisi. Yläkroppa kuitenkin onneksi täysin kunnossa, koska pääasiassa ennen harrastin juoksulajeja. Nykyisin käsiä voi treenata paljon kovempaa kuin jalkoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom