Henkilökohtaisesti mulla on yleensä lepo auttanut suhteellisen nopeasti, mutta toisaalta en ole ikinä vetänytkään tuollaisia treeniputkia kuin sinä. Periaatteessa ylirasitustiloista "parantuminen" voi tietääkseni tuntua aluksi hyvinkin ikävältä, kun on elimistö on tottunut kuluttavaan elämäntapaan. Suurin ongelma on tietysti siellä henkisellä puolella, kun on niin kiinni treenissä ja rutiineissa.
Tein itsekin päätöksen joulun tienoilla että nyt on pakko vaan hellittää ja vähentää ylenmääräistä liikuntaa. Ongelmani on että liikunnasta on tullut minulle keino purkaa henkistä ahdistusta ja stressiä, tukahdutan tunteeni liikkumiseen. Samalla tavalla kun joku syö suruunsa niin minä heittäydyn lattialle punnertamaan, tekemään staattisia pitoja tai kulmasoutua alakerran levytangolla. Nautin siitä tunteesta kun kärsin hetken äärirajalla. Suorituksen jälkeen olenkin ihan turta, enkä voi surra murheitani. Liikunta on kuin huumetta.
Asun vielä kotona, minulla ei ole töitä, vietän välivuotta ja ystävätkin ovat kadonneet. Minulla on huonot välit perheenjäsenteni kanssa, mikä aiheuttaa stressiä ja ahdistusta -> ankaraa liikkumista. Kun ei ole rahaa tai ajokorttia, ei voi mennä mihinkään tai ostaa mitään. Ainoa tukeni on 300 kilometrin päässä asuva poikaystävä. Ainoa jolle voin puhua. (Uskokaa pois, perhesuhteet ovat niin tulehtuneet ettei läheisyyttä ole).
Joululomalla päätin ensimmäistä kertaa yli puoleentoista vuoteen pitää totaalilepoa. Ennen sitä olen 'lepopäivinäkin' aina säätänyt jotain mikä toi hikeä pintaan (vaikka varsinaista päätreeniä ei ollut). Masentuneina kausina ruokahalukin oli välillä poissa joten elin helposti tuhansien kalorien miinuksilla. Ja toisaalta liikuin joka päivä jopa tuhannen kalorin edestä.
Henkisiä oireita:
- masennus
- itkuherkkyys
- itsetuhoisuus/ahdistuneisuus
- levottomuus
- seksuaalinen haluttomuus
Lisäksi on kahdenlaisia fyysisiä oireita. Näitä on silloin kun olen 'liikuntaputkessa'. Ja kroppa on tottunut rasitukseen.
Fyysisiä oireita:
- Unettomuus
- Janon tunne (joka kostautuu vessassa ramppaamisena)
- Rytmihäiriöt (harvoin mutta joskus)
- Kuivat limakalvot (nenä, silmät, suu)
- Verensokerin nopea lasku
- Toisaalta ruokahaluttomuus
Nyt parin viikon
levon tuomat fyysiset oireet:
- Väsymys ( nukuin joka päivä 10-12 tuntia ja välillä vielä keskellä päivää, olisin voinut nukkua koko ajan)
- Ruokahaluttomuus
- Pahoinvointi
- Hengenahdistus (syvään hengittäessä yskittää)
- Lihasheikkous (käsien ja jalkojen vapina)
- Nopea leposyke ja yöllinen hikoilu
Lisäksi olen huomannut että lepoviikkona (tai yleisesti) ruokailun jälkeen iskee hirveä palelu ja väsymys jonka olen ennen saanut pois liikkumalla. Kamalinta oli että ajattelu oli lähes mahdotonta ja päätä särki. Kyse ei ole verensokerin laskusta sillä väsymys tuli jopa niistä aterioista jolloin en syönyt hiilihydraatteja. Varsinkin proteiinin käsittely väsytti (kana, kananmuna ym., maitotuotteita en juurikaan käytä). Pelkkiä kasviksia syödessä olo pysyy virkeänä. Ja en tiedä väsyttääkö rasvankaan syöminen.
Niinä iltoina kun tuli jouluna syötyä reippaammin (hiilareita varsinkin) -> koko yön syke niin korkea että olo oli sietämätön. Oksettava. Paita litimärkä. Ja toisaalta aamulla ihan voimattomat raajat. Ei mitään energiaa jäljellä. Ainoa hyvä puoli jonka lepo toi oli se että sain sentään nukahdettua nopeasti ja ettei tarvinnut käydä yöllä neljää kertaa vessassa.
Ennen ruoan jälkeen oli helppo tempaista sarja punneruksia ja olo oli taas virkeä ja verenkierto piti kehon lämpimänä. Mutta tiedän ettei kukaan normaali ihminen tee joka ruokailun jälkeen mitään hikijumppaa joten päätin alkaa vain totuttelemaan väsynyttä ruoansulatustani. Olen myös laihtunut kesästä aika paljon joten olisi kiva jos vanhat vaatteet eivät valuisi päältä. Onneksi sentään lihasmassa on säilynyt. Senttejä on lähtenyt ainoastaan alueilta jolle kerään rasvaa (keskivartalo).
Ylikuntoon pääsee kai pienemmälläkin vaivalla... Halusin vain jakaa ajatuksiani tästä aiheesta. Koska tärkeintä on myöntää ongelma kun sellainen on.