SUPERCARB 1kg -40%

Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

Mitäs tämä nyt on :(. Olen normaalipainoinen, mutta rasvaa löytyy vielä naisille yleisemmistä paikoista, joten olen maltillisella dieetillä. Salilla käyn 4 kertaa viikossa ja muutaman aerobisen teen omaksi iloksi. Mutta mutta, en olekkaan mitenkään kiinteytynyt vaan nuo "rasvakohdat" esim. allit ovat muuttuneen sellaiseksi hyytelömäisiksi ja tuntuu että ne oikein heiluu joka puolelle. Valokuvistakin näkee että olivat ennen kiinteämmät vaikka onkin rasvaa. Mikä mättää, osaako joku sanoa?

Tää vastaus on aika mututuntumalla, mutta niin just siinä mun mielestä käy :D Laihduttamisessa on sellanen ilkee vaihe, että huomaa, että tavaraa on lähteny, mutta ei se nätimmältä näytä. Kroppa ei ehi välttämättä reagoida niin nopeesti yms. Sitä ku jaksaa jatkaa, ei mene liian nopeesti, ni hyvä siitä vielä tulee :) Tsemppiä!

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Koitin vähän etsiskellä keskustelua kasvissyöjistä. En oikeestaan löytänyt, sitä mitä etsin.
Eli. Olen kasvissyöjä. Maitotuotteita käytän vatsavaivojen takia todella harvoin (esim. jossain kahvikekkereillä kakkua tms) ja kananmunakaan ei oikeestaan enää uppoa. Proteeinit vetäsen lähinnä linssien, papujen, pähkinöiden, siementen ja herneproteiinin kautta. Olen kuullut, että palkokasvien protskut ei imeydy kunnolla, ellei syö täysjyvää niiden kanssa ja olen huono syömään pastaa, perunaa riisiä jne. Syön yleensä vain ruisleipää.

Kysymykseni on, että miten mun kannattaisi lähteä dieettaamaan? Haluaisin muutamia kiloja pois salitreenien kärsimättä siitä. Olen juuri aloittanut lenkkeilyn. Olen joskus tehnyt aamulenkkiä tyhjään vatsaan mutta se on aina kostautut väsymyksenä ja karmeana nälkänä päivän mittaan. Eli teen lenkkiä yleensä päivisin. 100g linssejä sisältää n. 25 g protskua, eli pitäis vetästä tyyliin 200 g/annos + leipä, mistä tuleekin sitten jo reilusti yli 600 kcal. Välipaloiksi teen yleensä esim. mangosta ja mustaherukoista mössöä, johon lisäilen herneprotskua ja soijarouhetta. abauttiarallaa noin 30 g protskuu siitä. Iltaisin sama tai sitten syön vain pari leipää ja hedelmän. Aamuisin syön nykyään kaurapuuroa, jossa on siemeniä ja soijarouhetta myös. Olen ihan älytön napostelija nykyään. Ennen olin ihan järkyttävän tarkka kaikesta mitä söin, mutta sitten "tervehdyin" päästäni ja sen jälkeen olen ihan hyvällä mielellä sallinut itselleni herkkuja jne. Nykyäänkin napostellessani syön lähinnä leipää vain tai hedelmiä, mutta syönpähän silti. Tai jos on sattunut jäämään jostain jotain suklaata niin sitä sitten. Eli napostelu kuriin, niin saan varmasti jotakin tuloksia aikaan.

Mutta siis suurin ongelma on tuo proteeini. Kasvissyöjän olisi helppo dietata pelkillä kasviksilla, mutta haluan oikeasti saada tarpeeksi sitä proteeinia. Soijatuotteita en niin paljon tykkää käyttää, eli pitäisi vedellä linssejä ja papuja, eli myös viljatuotteita jotta protskutkin imeytyy.

Syön purkista D-vitamiinia, magnesiumia ja kalsiumia. Mitäs mimmit tuumailee?

Tuo "imeytymisjuttu" ei mun tietojeni mukaan pidä ainakaan sellaisenaan paikkaansa. Kyse noiden ruoka-aineiden yhdistämisessä on ollut aikoinaan monissa perusteluissa siitä, että täysjyvävilja ja palkokasvit täydentävät toisiaan aminohappoprofiilin osalta ja aterialle tulisi näin kokonaisuutena optimaalisempi koostumus. Mutta riittää, että vuorokauden aikana aminohappoprofiili eli proteiinilähteiden profiili on riittävän monipuolinen. Et siis tarvitse linssien oheen täysjyväviljaa välttämättä.

Toki soijan uppoamattomuus aiheuttaa pieniä hankaluuksia yhdistettynä siihen, että muna ja maitotuotteet ovat käytännössä pois laskuista, etenkin jos kovin niukille kaloreille mennään. Mutta soijarouhehan sulle upposi (ainakin kypsentämättömänä?), joten ei tässä ihan silläkään linjalla tarvitse mennä.
- Mites seitan? Quorn? (Lupiini?)
- Herneproteiinista voit tehdä helposti päivittäin 25g proteiinia sisältävän protskusheikin tai pirtelön.

Eli pikaisesti esimerkeistä laskeskellen
- aamulla kaurapuuro esim. 35g hiutaleita, 5g hyväprotskuisia siemeniä (hamppu/pellava), 10 g soijarouhetta = prot n. 10
- marja-herneprotsku-soijarouhepirtelö = prot n. 30 g
- pääruoaksi esim. kasviksia ja
...seitan-linssipaistosta, jossa gluteenijauhoa 30g ja linssejä (kuivap.) 50g = prot 37-42 kasvispuolesta riippuen + mahd. leipä
...quornia 200g = prot 30-36 kasvispuolesta riippuen
...linssi-soijarouhesekoitusta, jossa linssejä (kuiva) 50g ja soijarouhe 20g = prot 26-32
...kikherne-herneproteiinipihvejä, joissa kikhernettä (keitetty) 100g ja herneprot 20g = prot 26-32
- välipalalla esimerkiksi pähkinöitä 10 g + leipäpala = prot n. 5
- iltapalalla esimerkiksi leipäpala ja pieni proteiinipitoinen salaatti tai pienempi herneprotsku-marjapirtelö = prot 10-20

Tällöin kokonaisproteiininsaanti on noin 80-110g/pv.
Jos asut jossain missä pääset käsiksi ns. ekokauppojen tai jättimarkettien valikoimiin, niin kannattaa tsekata nekin. Ekokaupoissa monia hyviä hillitympirasvaisiakin ja soijattomia proteiinituotteita (tempet, erilaiset pihvit ja nakit) ja supermarketeistakin olen löytänyt mm. sellaisia vegenakkeja, joissa on proteiinia n. 27g/100g ja rasvaa noin 10g/100g.

B12-vitamiinin saanti sun kannattaisi varmistaa vitamiinilla, kun et kerran käytä maitotuotteita tai munia juurikaan. Muuten ruokavaliosi näyttää kaikkiaan ihan hyvältä mun silmään (olen itse ollut yli 15 vuotta vegetaristi). Napostelut ensisijaisesti pois, tarvittaessa vähän leipää vähemmälle niin saatat päästä dieetissäsi jo sillä pitkälle. :)

iiihanaa kun vastaus tuli näin nopeasti. Ja vielä noin kauan pupun ruualla eläneeltä. kiitos todella paljon. Tosiaan, soijatuotteita en käytä lähinnä sen takia niin paljon, koska olen kuullut niistä sekä myötä-, että vastaväitteitä, enkä oikein tiedä, mitä mieltä niistä olen. Sillon tällön saatan syödä, mutta siis Kohtuus kaikessa, on mun mottoni. Jos ei oteta huomioon kuutta avokado-päällyistä ruisleipää iltaisin, mutta ei siitä sen enempää. : D

Kiitos ja kumarrus. Noi esimerkkiruokailutkin olivat täysin tervetulleita!:rock:

Minulle nousi yksi yleilnen kysymys kiinteytymisestä, josta kinastelin jo miehenikin kanssa. Eli yksi tuttavaiseni on alkanut käymään salilla, koska tahtoo kiinteytyä. Kyselin tältä, että mitäs ohjelmaa mahtaa tehdä. Sanoi vain, että treenin alkuun tekee n. 45 min aerobista pyörällä tai crosstrainerilla ja sitten alkaa tekemään lihaskuntoa, muistaakseni 3 sarjoilla ja n 15 toistoilla. Sanoin, että kannattaa jättää aerobiset eri päivälle tai tehdä aamuisin tyhjään vatsaan ja vetää lihaskunnot erikseen 3-4 sarjoilla ja n. 8-12 toistoilla. Se kuulemma kasvattaa kokoa ja tutun äidiltä on saanut ohjeet (äiti kuulemma on fitness-kisailija). Turhapa tässä on sitten mennä tavallisen pulliaisen väittämään vastaan, kerta ammattilaiselta on ohjeita saanut.
Poikaystävälleni kerroin tästä ja hän oli samoilla linjoilla tuttavani kanssa. Olen itse eri mieltä. Jos tahtoo kiinteytyä, niin sillonhan se yleensä tehdään snadisti miinuskaloreilla tai ainakin erittäin pienillä hiilarimäärillä. Kiinteä on se, jolla on rasvaprossa niin pieni, jotta lihakset tekevät ihosta kiinteän näköisen. Tämähän ei tietenkään tarkoita isoja lihaksia välttämättä. Mutta siis, 8-12 toistoillahan tunnetusti kasvatetaan lihasmassaa, mutta eihän lihasmassa voi kasvaa jos mennään miinuskaloreilla, eli tahdotaan kiinteytyä, niin kuin tämä tuttavani tekee. Pääpointtini taitaa tässä olla se, että kysyisin enemmän tietäviltä, että kuinka yleistä on kiinteytyä 15 toistoilla? Tai siis.. En tiedä miten tämän päässäni vilisevän ajatusjuoksun nyt muotoilisin sanoiksi, mutta yksinkertaisuudessa se on, että eikös nyt yleensä kiinteydytä 8-12 toistoilla???? Alan itsekin ärsyyntyä, kun ei osaa pukea ajatuksia sanoiksi: :D Kiinteään olemukseen tarvitaan tarpeeksi lihasta, mutta jos ei haluta sitä liikaa, niin lasketaan rasvaprossaa ja pakkosiellä rasvojen alla on olla jonkin verran lihaksistoa, jotta todella saadaa kiinteää jälkeä? Kertokaa mielipiteitä!!! Olenko täysin väärässä. Kiiitos!

^:thumbs:

Kiinteytymis-käsite on haastava ja sitä käytetään vähän ristiin käyttäjästä riippuen. Jotkut käyttävät sitä ihan perinteisestä laihduttamisesta / laihtumisesta ja sitten taas ainakin itse ajattelen, että kiinteytyminen = rasvaprosenttia pienennetään. Sitä on helpoin pienentää kasvattamalla lihasta ja pudottamalla rasvoja. Jos aidosti halutaan pudottaa rasvaprosenttia niin se on järkevä tehdä lihasta kasvattamalla sekä rasvaa polttamalla. Tehokkainta / yleensä suositellaan, että kannattaa pudotella ensin ylimääräisiä rasvoja pois ja sitten kasvatetaan lihasta perään. Aloittelijalla tämä on mahdollista myös yhtä aikaa.

Periaatteessa siis molemmat on ikäänkuin oikeassa, hänen tavallaan rasva palaa, energiaa kuluu ja hän varmasti laihtuu. On eri asia, että onnistuuko hän (ilmeisesti aloittelija?) tekemään myös lihasta samalla, ehkä hieman sitäkin mutta ei optimaalisella tavalla koska hän on jo väsynyt aloittaessaan punttiosuuden. Aloittelijan on hyvä aloittaa hieman pidemmillä sarjoilla, jotta opitaan tekniikat ja opetetaan kroppaa reagoimaan treeniin oikein jne jne. Pitkät sarjat myös kuluttavat energiaa usein enemmän kuin lyhyemmät. Tuo 8-12 on sellainen nyrkkisääntö jos halutaan kasvattaa lihasta maksimaalisesti joten siinä mielessä sinun pohdintasi on ihan järkevää.

Itse neuvoisin aloittelijaa tekemään tosiaan aerobiset erikseen TAI treenin loppuun ja panostamaan tosiaan kunnon lihaskuntoharjoitteluun mikäli tavoitteena on saada sporttinen kroppa ja madaltaa sitä rasvaprosenttia eli kiinteytyä.

No voi perkele, en pääse näpäyttämään miestäni... No ei vaan, tosiaan toi kiinteytymisen merkitys tuntuu niin riippuvan puhujasta. En tosiaan edes ajatellut tosiaan tätä, että tuttavani on vasta aloittelija. Kun minun päähänihän ei mahdu enempää kuin yksi ajatus kerralla. :D MUTTA jos ajatellaan, että hän olisi jo vaikka vuoden käynyt salilla ja sitten haluaa kiinteytyä, niin eikös sitten nuo lyhkäsemmät sarjat olisi ihan jees?

Ja sitten vielä noista ihan kisaajista ja ammattilaisista. Tai että kun tosiaan joltain kokeneelta fitness-mammalta oli noita ohjeita saanut, niin tekeekö kisaajat usein pitkiä sarjoja? Olen selvästikin jämähtänyt noihin lyhkäsiin toistoihin, kun pakko roikkua tuossa asiassa. Vaikka tuli kyllä juuri äskeisellä sekunnilla mieleen, että vaikka joku ammattilainen oli tuttuani neuvonut, niin eihän se tietenkään tarkota, että hän olisi niin treenannut. Mutta jos vaikkapa joku kisaaja on aloittamassa kisadieettiä ja -treeniä, ja esimerkiksi olkapäässä on jo hyvää muotoa, jota ei tarvitse kuin ylläpitää, mutta haba on suhteellisen laiha, niin voisiko hän tehdä haballe lyhempää sarjaa ja olkapäille pidempää? Kuvailemani tilanne on varmasti suhteellisen epäaito ja - tavallinen, mutta toimisiko se näin teoriassa?

MUTTA jos ajatellaan, että hän olisi jo vaikka vuoden käynyt salilla ja sitten haluaa kiinteytyä, niin eikös sitten nuo lyhkäsemmät sarjat olisi ihan jees?
No kyllä minä sanoisin että vaihtelu on kaiken a ja o, eli tuottaa erilaista ärsykettä sille lihakselle. Tekisin 5-15 välillä toistoja. 8-12 pääasiassa.
Ja sitten vielä noista ihan kisaajista ja ammattilaisista. Tai että kun tosiaan joltain kokeneelta fitness-mammalta oli noita ohjeita saanut, niin tekeekö kisaajat usein pitkiä sarjoja? -- Mutta jos vaikkapa joku kisaaja on aloittamassa kisadieettiä ja -treeniä, ja esimerkiksi olkapäässä on jo hyvää muotoa, jota ei tarvitse kuin ylläpitää, mutta haba on suhteellisen laiha, niin voisiko hän tehdä haballe lyhempää sarjaa ja olkapäille pidempää? Kuvailemani tilanne on varmasti suhteellisen epäaito ja - tavallinen, mutta toimisiko se näin teoriassa?
Tähän on todella vaikea vastata, koska optimaaliset treenit on aina kullekin yksilöllistä. Ihan lajista, tavoitteesta, lähtötilanteesta, heikkouksista/vahvuuksista jne kiinni minkälaista treeniä kisaajat tekee. Esim. bikini fitness on sellainen laji, ettei siinä haeta hirveästi lihaserottuvuutta niin he tekevät usein pitkiä sarjoja. Jos sitä hauista pitää kasvattaa niin kyllä silloin ne 8-12 toistot on fiksuimmat sarjat sille lihakselle ja olkapäitä voi tehdä sitten eri tavalla.

Niin joo, todella ajattelin taas vain body fitnessiä. Tosiaan bikinissähän ne on todella aika pieniä verrattuna bodyyn. Kyllähän meitsi noi kertomasi jutut jollain tavalla tiesi, mutta päässäni oli taas vain yksi ja ainut ajatus. Jep, fiksua. Mutta kiitosta paljon vastauksista! ;)

^tuli jo postauksia väliin... tää vastaus on ... no, en nyt näe samalla niitä postauksia. no, jollekin. :D

^no, joo. oot ehkä oikeessa. ainakin miehen kaveri joskus sanoi että kun hän tosissaan rakensi kroppaansa, oli tilanne jossain kohtaa se että joku paikka oli jo "tarpeeksi" iso ja johonkin tarvi lisää; eli hän sitten rankaisi kovilla painoilla ja vähemmillä toistoilla sitä paikkaa, johon sitä lihasta tarvittiin ja sitä lihasta, jossa jo oli tarpeeksi, ärsytti kevyesti pitkillä sarjoilla. -- näin se menis kyllä järkeenikin.

mutta mitä tulee kiinteytymiseen; itse tekisin aloittelijana erilaisia sarjoja; samoin kehittyneempänäkin. Itse olen ollut yhden Suomen huippuvalmentajan asiakkaana puoli vuotta; rasvaa paloi, lihas kasvoi. Tärkeintä oli/ON optimaalinen ruokavalio sekä TEHOKAS treeni, vähällä aerobisella. - en nyt ihan aloittelijaksi itseäni kutsuisi, mutta toimii varmasti naisella kuin naisella. ;)

Mitäs, kun nyt pitäisi olla dieetillä, ja paino vaan jumittaa paikallaan? Mitat tällä hetkellä 168/60, eli muutamasta kilosta tässä vain yritettäisiin eroon.
Kalorit ovat olleet nyt reilu kolme viikkoa noin 1700-1900 / päivä. Kiloklubi suosittelee 2100-2200 kaloria ilman painonpudotusmoodia. Eli missään huikeissa miinuksissa ei pyöritä, mutta miinuksissa kaiketi kuitenkin. Teen nykyään kaksi salitreeniä yksijakoisella ohjelmalla viikossa (kesto noin 50min), sen lisäksi uin vähintään yhden kerran viikossa 40-60 min ja juostua tulee 30-50 kilometriä viikossa. Vähän vaihtelee kuinka monena päivänä ja millaisen pituista lenkkiä, mutta noihin viikkokilometreihin pyrin.

Eli noin 200-400 kalorin vajeella ollaan oltu 3 viikkoa, mutta painossa ei ole tapahtunut mitään. Kannattaako vaan jatkaa nykyisillä kaloreilla, ja katsella vielä hetki alkaako tapahtua mitään, vai pitääkö jostain alkaa jo karsimaan? Kun kun..en millään haluaisi pihistellä ruokia enempää, koska nytkin välillä tuntuu, että energiat esim. pitkällä lenkillä eivät riitä, enkä suorituskyvystä ole valmis luopumaan yhtään. (ensimmäinen maraton keväälle jo varattu jne)
Teen kuitenkin fyysistä työtäkin (kokki, olen siis jaloillani/kävelen kaikki päivät), joten ei kulutuksen kovin pientä pitäisi olla. Ruoat menee suurimmaksi osaksi vaa'an kautta. Tähän 3 viikkoon mahtuu vain 1 herkuttelupäivä, mutta ei senkään kalorit olleet kuin 2600, minkä kuroin varmasti kiinni jo seuraavan päivän pitkiksellä..

^ vastasimpa siinä sitten nätisti itse itselleni, että rauhassa vaan :) Tänään oli paino pudonnut 1,2 kiloa, eli eiköhän tuo lähde tuosta alaspäin :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Hei! Mikä olis realistinen tavoite kesäkuuhun mennessä? Olen kohta 18 v urheilija ja pelaan futista. Tällä hetkellä vaaka näyttää 66 kg ja olen 165cm pitkä. Oon aina ollu melko lihaksikas ilman erityistä salitreeniä mutta nyt on ongelmana talven aikana kertyneet kilot. Viime kesänä painoin vähimmillään 60kg. Haluaisin siis rasvaa pois jo ihan senkin vuoksi että se tukisi harrastustani ja tietty haaveena ois olla rantakunnossa kesään mennessä. En siis ole mikään ylipainoinen mutta pieni lantiolle muodostuva pelastusrenkaan alku on havaittavissa. Samoin kasvot pyöristyny ja allit ilmestyny käsivarsiin x( Vartalotyyppi on päärynän ja tiimalasin sekotus, eli suhteellisen helposti rasvaa kertyy alavartaloon ja mulla onkin melko paksut jalat (tottakai paljon lihasta rasvan alla), mutta myös käsivarsissa ja rinnoissa näkyy painonnousu.

Ongelmana mulla on ollu painon jonoilu ja se että alotan tosi kovalla motivaatiolla joka kuitenki johtaa herkkuihin sortumiseen ja muuhun mässäilyyn. Mua auttaa se että pääsen vauhtiiin ja pystyn olemaan vaikka viikon ilman herkkuja ja syömään vaan sillon kun on nälkä. Kaipaisin nyt vaan vinkkejä ja jotain viikkovauhtia mikä mun kannattas ottaa tavotteeks painon pudotuksessa. Ootteko te kokenu ruokapäiväkirjan hyödylliseksi/ motivoivaksi?

Musta ruokapäiväkirja on siitä hyvä että sillä saa realistisen kuvan omista syömisistä. Yleensä kai suositellaan 0,5-1 kg viikossa pudotustahtia, eli kyllä kesään mennessä pitäisi ehtiä. ;) Kokeile vaikka tota Kiloklubia, se laskee valmiiksi vajeet ja kalorit jne kunhan muistaa merkitä sinne myös liikunnat.

Ongelmana mulla on ollu painon jonoilu ja se että alotan tosi kovalla motivaatiolla joka kuitenki johtaa herkkuihin sortumiseen ja muuhun mässäilyyn. Mua auttaa se että pääsen vauhtiiin ja pystyn olemaan vaikka viikon ilman herkkuja ja syömään vaan sillon kun on nälkä. Kaipaisin nyt vaan vinkkejä ja jotain viikkovauhtia mikä mun kannattas ottaa tavotteeks painon pudotuksessa. Ootteko te kokenu ruokapäiväkirjan hyödylliseksi/ motivoivaksi?

Tässä toteat että sorrut herkkuihin ja mässäilyyn. En lähtisi liikkeelle painon pudotuksesta vaan ruokavalion tarkistamisesta. Kun syöt kulutukseen nähden tarpeeksi ja terveellisesti kasviksia, marjoja ja proteiinipitoista ruokaa suosien, ylimääräinen karisee kyllä. Muista, että kasvat edelleen, et välttämättä pituutta, mutta luusto jne kasvaa yhä. Sinun ei kuulu 17 vuotiaana painaa saman verran kuin 20 vuotiaana, ts. painon nousu on normaalia. Toki, jos huomaat että oikeasti on ylimääräistä rasvaa, on siitä ok koittaa hankkiutua eroon mutta mitään projektia siitä ei kannata tehdä: Varsinkin kun olet itse todennut että se ei johda mihinkään.

Tässä toteat että sorrut herkkuihin ja mässäilyyn. En lähtisi liikkeelle painon pudotuksesta vaan ruokavalion tarkistamisesta. Kun syöt kulutukseen nähden tarpeeksi ja terveellisesti kasviksia, marjoja ja proteiinipitoista ruokaa suosien, ylimääräinen karisee kyllä. Muista, että kasvat edelleen, et välttämättä pituutta, mutta luusto jne kasvaa yhä. Sinun ei kuulu 17 vuotiaana painaa saman verran kuin 20 vuotiaana, ts. painon nousu on normaalia. Toki, jos huomaat että oikeasti on ylimääräistä rasvaa, on siitä ok koittaa hankkiutua eroon mutta mitään projektia siitä ei kannata tehdä: Varsinkin kun olet itse todennut että se ei johda mihinkään.

Kiitti vastauksista ja joo samaa olen itsekkin miettinyt että näillä mun liikuntamäärillä pitäs kyllä ylimääränen lähtee ihan perus terveellisellä ruokavaliolla ja jättämällä herkut pois. Mutta sitten mietin että haluun mieluummin mennä vähän tarkemmilla syömisillä ja herkutella sit vaikka kerran viikkoon ku sillai että ei herkkuja ollenkaan eikä myöskään mitään erityistä kalorien laskentaa tai makrojen kanssa leikkimistä. Aargh en tiedä. Tässä iässä sitä rupee helposti turhan itsekriittiseks. Usein mulla käy myös niin että viikko alkaa hyvin mutta sit kun se herkkupäivä perjantaina tulee niin se venyy sitten koko vklp mittaiseksi ja pahimmassa tapauksessa jatkuu vaan. Samoin kuukautisten aikaan mun tekis mielie syödä ihan kaikkea, siis tunkee vaan ruokaa suuhun, joten sekin aika on aina oma haaste että miten kestän sen yli sortumatta.

Mulla ainakin toimii dieetillä viikottaista herkkupäivää paljon paremmin se, että herkkuja saa syödä useammin, mutta rajoitetummin. Esimerkiksi tummaa suklaata syön dieetillä käytännössä joka päivä (1-2 palaa), mutta mitään muita karkkia tai "karkki-/sipsipäiviä" ei sitten olekaan (noin 1-2 x kuussa voi tulla sitten käytännön syistä otollinen hetki jollekin vapaammalle päivälle, viimeksi tällanen oli hautajaisreissu). Mun pääkopassa yksi herkkupäivä per viikko -ajattelussa sille päivälle alkaa kasaantua ihan liikaa toiveita ja ajatuksia edeltävinä päivinä ja homma hajoa helposti käsiin. Sulla kuulostaisi olevan vähän sama juttu.

Jos siis haluat laskea ja seurata syömisiäsi lukuina, niin noin -500kcal/pvä on sopiva vaje. Kovana treenipäivänä -200 esimerkiksi, kun kesään on vielä aikaa. Ja suosittelisin herkkupäivän sijaan säännösteltyä, mutta sallittua herkuttelua ihan minä päivänä vaan niiden makrojen ja pääosin hyvin syömisen rajoissa.

^ Just noin. Lapsilla on karkkipäivä, aikuiset eivät sellaisia tarvi. Sitä paitsi mielestäni vähän jotain hyvää kohtuu harvoin, ja hyvällä omallatunnolla maistuu n. 1000 x paremmalta, kuin usein jotain ja paljon kerrallaan, ja höystettynä siitä seuraavalla morkkisella.

Back
Ylös Bottom