Tuo "imeytymisjuttu" ei mun tietojeni mukaan pidä ainakaan sellaisenaan paikkaansa. Kyse noiden ruoka-aineiden yhdistämisessä on ollut aikoinaan monissa perusteluissa siitä, että täysjyvävilja ja palkokasvit täydentävät toisiaan aminohappoprofiilin osalta ja aterialle tulisi näin kokonaisuutena optimaalisempi koostumus. Mutta riittää, että vuorokauden aikana aminohappoprofiili eli proteiinilähteiden profiili on riittävän monipuolinen. Et siis tarvitse linssien oheen täysjyväviljaa välttämättä.
Toki soijan uppoamattomuus aiheuttaa pieniä hankaluuksia yhdistettynä siihen, että muna ja maitotuotteet ovat käytännössä pois laskuista, etenkin jos kovin niukille kaloreille mennään. Mutta soijarouhehan sulle upposi (ainakin kypsentämättömänä?), joten ei tässä ihan silläkään linjalla tarvitse mennä.
- Mites seitan? Quorn? (Lupiini?)
- Herneproteiinista voit tehdä helposti päivittäin 25g proteiinia sisältävän protskusheikin tai pirtelön.
Eli pikaisesti esimerkeistä laskeskellen
- aamulla kaurapuuro esim. 35g hiutaleita, 5g hyväprotskuisia siemeniä (hamppu/pellava), 10 g soijarouhetta = prot n. 10
- marja-herneprotsku-soijarouhepirtelö = prot n. 30 g
- pääruoaksi esim. kasviksia ja
...seitan-linssipaistosta, jossa gluteenijauhoa 30g ja linssejä (kuivap.) 50g = prot 37-42 kasvispuolesta riippuen + mahd. leipä
...quornia 200g = prot 30-36 kasvispuolesta riippuen
...linssi-soijarouhesekoitusta, jossa linssejä (kuiva) 50g ja soijarouhe 20g = prot 26-32
...kikherne-herneproteiinipihvejä, joissa kikhernettä (keitetty) 100g ja herneprot 20g = prot 26-32
- välipalalla esimerkiksi pähkinöitä 10 g + leipäpala = prot n. 5
- iltapalalla esimerkiksi leipäpala ja pieni proteiinipitoinen salaatti tai pienempi herneprotsku-marjapirtelö = prot 10-20
Tällöin kokonaisproteiininsaanti on noin 80-110g/pv.
Jos asut jossain missä pääset käsiksi ns. ekokauppojen tai jättimarkettien valikoimiin, niin kannattaa tsekata nekin. Ekokaupoissa monia hyviä hillitympirasvaisiakin ja soijattomia proteiinituotteita (tempet, erilaiset pihvit ja nakit) ja supermarketeistakin olen löytänyt mm. sellaisia vegenakkeja, joissa on proteiinia n. 27g/100g ja rasvaa noin 10g/100g.
B12-vitamiinin saanti sun kannattaisi varmistaa vitamiinilla, kun et kerran käytä maitotuotteita tai munia juurikaan. Muuten ruokavaliosi näyttää kaikkiaan ihan hyvältä mun silmään (olen itse ollut yli 15 vuotta vegetaristi). Napostelut ensisijaisesti pois, tarvittaessa vähän leipää vähemmälle niin saatat päästä dieetissäsi jo sillä pitkälle.