Entäpä jos on realisti ja tietää että ei se vaihtamalla parane?
Tai jos vaan on palkka ja työajat ja muut plussat vaikka paperilla niin suuret että sen pienen vitutuksen voittaa. Mä olen ollut vuodesta -88 asti samalla alalla ja vasta elämäni toisessa työpaikassa. Paikassa on kyllä yrittäjä vaihtunut joten kaikki kuvioitkin on vaihtuneet siinä välissä. Miksi lähteä vaihtamaan jos häviää palkassa, joutuu tinkimään vapaa-ajasta, työajat huononmat,häviää lomat ja kannattaako ottaa riskiä että se onkin paskempi kuin entinen? Olen myös selvitellyt ns. taloudellisia juttuja sekä kouluttautumista niin jos itse sanoo irti tai vaihtaa paikkaa ja se ei suju niin on heikommilla kuin että vaikka firma potkii irti ja sitten katsoo uusia tuulia.
Jossain koulutuksessa oli pisteytetty elämän stressi tilanteita. 1. sijalle pääsi läheisen kuolema,sairaus ja avioero. 2.sijalla oli työpaikan vaihto.
Talous on varmasti yksi iso tekijä, ja monesti tosiaan siitä omasta kopista saattaa näyttää joku asia olevinaan huonolta, vaikka todellisuudessa muualla on paljon huonommin. Ehkä olen jotenkin orientoitunut sen mukaan, kun aina on paukutettu että minun sukupolveni ei enää pääse tekemään samassa firmassa pitkää uraa ja etenemään sisäisesti mihinkään - enkä nyt tarkoita kaiken vapaa-ajan menettämistä, vatsahaavaa ja toimitusjohtajan kulmahuonetta, vaan että jotenkin pysyvät aivot kunnossa ja palkalla elää.
Nämä esittämäni pohdinnat eivät ole sinänsä mitään mielipiteitä, vaan julkista monologia, joka ehkä on ainoa todellinen ilmaus tuosta iän alkamisesta kolmosella nykyisin (olen ollut samassa paikassa siis vuodesta 2003, en tosin yhtäjaksoisesti).
Minäkin tunnen ihmisiä jotka on monta ammattia ja työtä kokeilleet. Esim eräs oli kaupassa sitten opiskeli markkinointia. Sitten oli alkossa. Sitten opiskeli ravintola alaa, oli tarjoilija. Sitten kokki. Ja nyt opiskeli hoitajaksi ja nyt on hoitajana. En voi kuin ihmetellä että miten on tullut toimeen ja miten jaksaa..
Mä tulkitsen tän jonkinlaiseksi mielenterveysongelmaksi, siis kyvyttömyyden kiinnittyä tai sitoutua mihinkään. Jatkuva uuden aloittaminen on jännittävää, eikä tarvitse koskaan ottaa vastuuta omasta ammattitaidostaan kun aina on aloittelija. Eihän se tietysti aina nappiin mene se ammatinvalinta, etenkään 15-vuotiaana, mutta kyllä kai jossain vaiheessa on jo jonkinlainen käsitys ennakkoon eri aloista niin ettei tarvitse kaikkea todeta erilaiseksi kuin kuvitteli. Jotta saan vedettyä oikein kunnon maineenmenetyspisteet, siteeraan Robbie Williamsia: "Things are better when they start".
- - - Updated - - -
Outoa tuo olisi minusta siksi, että eikö muka urallaan etene tai saa lisää vastuuta missään vaiheessa? Vuosien mittaan sitä tulisi kehittyä niin vahva ammattitaito, että sitä voisi hyödyntää muutenkin kuin tekemällä sitä samaa hommaa. Jossain vaiheessa sitä pitäisi siirtyä asiantuntijatehtäviin, esimieheksi tai perustaa oma yritys.
Niin, ei ole sama asia että ei saa vastuuta tai että ei ota vastuuta. Kaikki eivät halua, ja kyllä mä senkin jollain tasolla ymmärrän että joillekin on helpottavaa tehdä samalla rutiinilla se 8h. Itse turhaudun, jos tekemistä on joko liian vähän tai se on liian aivotonta, mutta en halua myöskään elää ja hengittää työtäni, tuoda sitä kotiin tai uhrata muuten vapaa-aikaani.
Pari vuotta sitten tein kolmepäiväistä työviikkoa ja opiskelin kahtena päivänä. Se oli oikeastaan ideaalitilanne.