Mukava työ. Keskustelua työnteosta ja opiskelusta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tota pakko kysyä, että mikä on sinun mielestäsi tuo hyvä elintaso? Ja mikä palkka tämän mahdollistaisi?

Itsellä nimittäin on mielestäni ihan hyvä elintaso. On auto, tietokone, töllö, kahvinkeitintä, syön mitä haluan ja ompa katto pään päällä vaikka ei oma olekaan. Ja palkka reippaasti alle 3 tonnia kuussa.

Itse en pahemmin romua kaipaa ympärilleni. Auto, telkkari ja kahvinkeitin ovat kokolailla merkityksemättömiä asioita minulle. Vapautta arvostan sitäkin enemmän. Riittävät taloudelliset resurssit antavat mulla tätä vapautta.

Palkkani Suomessa oli jotain tuota kolmen tonnin luokkaa. Verojen ja elinkustannusten jälkeen siitä jäi ehkä tonni käteen. Täällä jää useita tonneja kuussa käteen. Se riittää mulle. Jos esimerkiksi haluan ostaa uuden auton, niin siinä missä Suomessa sen ansaitakseen piti tehdä vuosia työtä, täällä tarvitsee tehdä vain muutamia kuukausia.
 
Itse olen töissä, joihin kuuluu olennaisena osana matkailu eri puolilla maailmaa, mutta erityisesti Itä-Aasiassa. On tullut kierrettyä Afrikkaa, Eurooppaa, Etelä- ja Pohjois-Amerikkaa, Intiaa ja kaukoitää. Alkuun nämä menetteli, mutta tälläkin hetkellä parhaillaan mietin, miksi ihmeessä oikein teen tätä:

- Saat lähtä matkalle viikonloppuna. Edellinen viikko älytöntä kiirettä valmistella reissua. Viikonloppu vituiksi, lauantaina pakkaamista ja härväämistä ja sunnuntaina sitten koneeseen. Koko lauantai menee kärvistellessä, kun tietää että kohta pitää lähteä. Kolme viikkoa tien päällä, jona aikana nautinnolliset 36 h lentokoneessa istumista. Matkustusaika on HENKILÖKOHTAISTA VAPAA-AIKAA, mutta jos kärsit sikaosaston piinapenkissä yli 16 h tai käytät vapaapäivän saat pienen kipurahan. Ja lennot ovat sitten aina siellä vankiosastolla, eivät liikemiesluokassa

- Samalla lennolla oleva lentoemäntä saa asiaankuuluvat vapaat aikaerorasituksen tasaamiseen. Vientiteollisuuden reissusika taas lähtee illalla viideltä suomenaikaa, on aamulla seiskalta perillä paikallista aikaa, ja menee suoraan töihin tai asiakastapaamiseen nolla tuntia nukutun yön jälkeen. Palatessa samalla kyydillä tuleva lentoemo viettää taas aikaeron tasausta, kun reissusika on sunnuntaina kymppiuutisten aikaan kotona ja lähtee maanantaina aamulla kotikonttorille viettämään päivän bugisen matkalaskuohjelman parissa

- Reissussa konttorihommat eivät yllättäen hoidu itsestään, vaan vitullisen lentämisen ja alueilla kiertämisen jälkeen hotellihuoneessa. Sähköpostit ja seuraavien päivien tapaamisten valmistelut, plus kotikonttorin tuotekehitysprojektin asioita siihen päälle

- Et ehdi viettämään avioelämää, harrastamaan tai nukkumaan kunnolla moneen viikkoon. Viikonloput käytät mukavasti lentäen maasta toiseen, raahaten kolmen viikon kamppeita matkalaukussa edes takaisin. Kun tulet reissusta jossa et ole voinut urheilla yhtään viikkokausiin, oksennat ensimmäisella lenkillä ja aloitat kaikki treenit taas kerran "alusta"

- Samalla reissulla sinulla on seminaariesitelmää, huoltokeikkaa ja myyntikeikkaa. Saat raahata kamppeet kulmahousuista työtakkiin mukana. Asut jossain räkähotellissa viidakon siimeksessä

Tässä näitä näin aluksi. Kuvauksen mukaiset työtehtävät erään suuren kotimaisen vientiyrityksen hommissa. Suomen nuoret, jos haette töihin joissa työnantaja vaatii teitä matkustamaan säännöllisesti, vaatikaa siitä ainakin riittävä korvaus ja kunnolliset ehdot: Aikaeron tasaus 1 pv molempiin suuntiin, tasokkaat hotellit, hyvät kipurahat omalla ajalla matkustamisesta, mannertenvälisille lennoille paikka business luokkaan. Näin viitsitte ehkä tehdä reissuhommia vielä alkuhuuman jälkeenkin.
 
Jotenkin toimihenkilöt ovat hoitaneet asemansa näissä matkustusasioissa niin perselleen kuin olla ja voi. Ei tuollainen ole ihmiselle sopivaa työtä ja varsinkin ilman kunnon korvausta se on pelkkää riistoa. Jo pelkät pitkät lennot ja aikaerosta toipuminen ovat rankkaa työtä. Myyntityössä kaupan päälle voi saada vielä ryypyttäjän tehtävät, joka sekään ei ole kevyttä. Tämä onnistuu tasan tarkkaan niin kauan kuin joku suostuu matkalaukkunsa pakkaamaan noilla ehdoilla.
 
Ulkomaankeikoilla sentään näkee sitä ulkomaata. Jotain aivan hirveätä olisi joutua reissaamaan kotimaassa, esim viikko hotellikuolemaa Oulussa voisi viedä miehen jojoon. Tai sitten että olisit omalla toimistolla mutta joutuisit säännöllisesti hyysäämään vieraita ja juottamaan ja syöttämään niitä yötä myöten.
 
Tässä näitä näin aluksi. Kuvauksen mukaiset työtehtävät erään suuren kotimaisen vientiyrityksen hommissa. Suomen nuoret, jos haette töihin joissa työnantaja vaatii teitä matkustamaan säännöllisesti, vaatikaa siitä ainakin riittävä korvaus ja kunnolliset ehdot: Aikaeron tasaus 1 pv molempiin suuntiin, tasokkaat hotellit, hyvät kipurahat omalla ajalla matkustamisesta, mannertenvälisille lennoille paikka business luokkaan. Näin viitsitte ehkä tehdä reissuhommia vielä alkuhuuman jälkeenkin.

Kiteytit omat ajatukseni nykyisestä työstäni melko tehokkaasti, ollaan kohtalotovereita :-/

Oisipa ollut joku neuvomassa, kun nuorena insinörttinä töitä hain, että vaadi moisia työnantajaltasi... Tai no toisaalta sitten olisi jäänyt todennäköisesti työ saamatta ja kohtalona voisi olla pitkäaikaistyöttömyys, kuten monella saman koulutustaustan hepulla.
Pakko sitä on kait tälläistä huoraamista jatkaa hamaan tulevaisuuteen, kunnes Suomen talous ja teollisuus jälleen alkaa kunnolla vetämään ja olisi jotain työta tarjolla ihan kotomaassakin.

Nimim. Kohta viisi vuotta ja keskimäärin ~165 päivää vuodessa, 60-100 lentoa vuodessa.
 
Mulla on ihan mukava duuni kaikinpuolin; vakityö, joustavat työajat (ts. kukaan ei kyttää millon tulen ja milloin lähden), rento ilmapiiri, kivat työkaverit, ja työ itsessään on ihan mieleistä. Palkka voisi olla parempi, mutta bonukset onneksi nostavat vuositulot ihan hyväksi. Työ on kuitenkin suurimmalta osin helppoa, itsensä haastamista saa kokea enää harvoin. Olen ollut tässä nyt 5 vuotta.
Tekisi mieli tavallaan etsiä jotain muuta, vaihtelu virkistää jne., mutta miten se on niin vaikeaa lähteä tästä?! Onhan tämä tuttua ja turvallista, ja työttömyys ei tässä elämäntilanteessa ole vaihtoehto. Kai sitä pelkää, että uusi duuni ei täyttäisikään odotuksia ja joku menisi vikaan, ja yhtäkkiä olisin työtön. Välillä vaan tuntuu, että itsellä olisi paljon enemmän annettavaa kuin mitä duuni vaatii. Mitään ylenemismahdollisuutta ei tässä tilanteessa ole, kun minun yläpuolellani on vain toimitusjohtaja.
 
Pakko sitä on kait tälläistä huoraamista jatkaa hamaan tulevaisuuteen, kunnes Suomen talous ja teollisuus jälleen alkaa kunnolla vetämään ja olisi jotain työta tarjolla ihan kotomaassakin.

Tuon varaan en tulevaisuuden suunnitelmiani jättäisi.
 
Suomen nuoret, jos haette töihin joissa työnantaja vaatii teitä matkustamaan säännöllisesti, vaatikaa siitä ainakin riittävä korvaus ja kunnolliset ehdot: Aikaeron tasaus 1 pv molempiin suuntiin, tasokkaat hotellit, hyvät kipurahat omalla ajalla matkustamisesta, mannertenvälisille lennoille paikka business luokkaan. Näin viitsitte ehkä tehdä reissuhommia vielä alkuhuuman jälkeenkin.
Taivahan tosi.
 
Mulle mukava työ on työ jossa pääsee vaikuttamaan. Tykkään kehittää ja viedä asioita eteenpäin. Kokemusta on konsultoinnista, projektinvedosta, esimiestyöstä, kehittämistyöstä.. Hotelliöitä ja kilometrejä on takana jokunen, mutta en silti ole saanut tarpeekseni. Nyt kun mietin mukavaa työtä, niin se olisi joku johtajan paikka IT puolella. Sellainen jossa pääsee matkustamaan maailmalla. Todennäköisesti tietohallintopäällikkö tai vastaava. Joku varmaan ajattelee että hullu, mutta minä ajattelen että kuinkahan sinne pääsisin mahdollisimman nopeasti, koska 10 vuoden päästä tuskin olen enää tätä mieltä :)
 
Back
Ylös Bottom