Bulldogit on vähän poikkeuksellisia, koska käyttötarkoituskin on poikkeuksellinen. Selviää esim. tässä videossa:
http://www.youtube.com/watch?v=G_824KBIGnw&feature=related
Rotu on jalostettu niin, että se ei alistu vieraalle eläimellä tai uhalle, minkään kokoiselle eikä myöskään ihmiselle jolla ei ole auktroriteettia koiran silmissä. Koira joka on halukas taistelemaan metsästys- ja suojelutilanteissa vaikka karhun, puuman tai satoja kiloja painavan villisikakarjun kanssa tuskin suvaitsee selättämistä ihmiseltä jota pitää lapasena. Itse oon sitä mieltä, että silloin kun ihmisellä ei älli riitä turvaudutaan fyysisiin keinoihin.
Onhan esim. edellämainittu bullmastiffi iso koira, itsenäinen ja itsepäinen rotu mutta myönnettäköön, että näyttelyjalostuksen myötä niitä alkuperäisiä luonneominaisuuksia on hävinnyt ja käyttötarkoituskin oli ainakaan salametsästäjien kaataminen suurella massaallaan. Ei sieltä löydy sellaista terävyyttä ja tahtotilaa mitä AB:lta vai väittääkö joku tavanneensa aikuisen bullmastiffin, jonka kierrokset nousee nollasta sataan sekunnissa? Selättäminen on silti typerää myös tuon rodun kanssa.
Löysin aika tyhjentävän blogikirjoituksen tuosta selätysasiasta:
http://koirankasvatus.blogspot.com/2011/06/selattaminen.html
Noin se juuri menee.
Oikeasti se auktroriteetti hankittaisiin siellä omassa kodissa ja sitten pidetään sama marssijärjestys siirryttäessä ulkomaailman tilanteisiin ulkoilujen yhteydessä. Jos koira saa päättää asioista kotona ja saa käytöksellään ohjata ihmisen toimintaa on ihan turha kuvitella, että se tottelisi ulkona. Nyt homma menee monella niin, että koiran toiveita täytetään kotona, annetaan niiden nukkua sängyssä, vallata sohva ja ottaa tilanne haltuun vieraiden tullessa kotiin ja sitten toivonmukaan hyväksyä vieraat silloin kun niitä tulee. Kun koira vinkuu, kitisee tai kerjää mietitään mitä se Jeppe tällä kertaa haluaa: "otatko keksin?".
Monessa kodissa se 5kiloinen puuhka on paikan pomo vaikkei omistaja sitä itse ymmärräkään. Kiehnäämään tulevaa koiraa hellitään ja pelokasta koiraa lohdutetaan kuin pikkulasta. Sitten ihmetellään kun koira ulkona rähjää vastaantulijoille, ei siedä lapsia tai on muuten tottelematon. Pienetkin rodut joihin ei ole edes jalostamalla jalostettu niitä suojeluominaisuuksia puolustavat ihmisiään tuolla ulkona koska niiden on pakko, omistaja ei koiran mielestä pysty huolehtimaan lauman koskemattomuudesta. Ollaan me urbaanit nykyihmiset todella surkeita elämään näiden puolivillien luontokappaleiden kanssa.
Meillä itsellä on 54kg uros ja 34kg narttu, joita rapiat 60kg painava avopuolisoni ulkoiluttaa yhtäaikaa ilman mitään ongelmia huolimatta siitä, ettei narttu siedä yhtään vieraita koiria. Molempia koiria voidaan pitää myös vapaana ulkoillessa. Rähjäävää koiraa ohitettaessa koirille riittää pelkkä kieltosana EI ja mahdollisesti terävä nyppäys hihnasta. Noita ei ole tarvinut selättää ikinä, koska otettiin alusta asti linja että kuri pidetään niin kovana ja koirille loogisena ettei fyysisesti niitä tarvitse ojentaa. Ihan selkeää etua noiden kanssa elämiseen on ollut siitä, että olen itse luonteelta kovin dominoiva, koirat kyllä aistii sen. En siedä huonoa käytöstä koiriltani ja sitten niillä onkin hyväkäytöksisinä mukava rikkoa ihmisten ennakkoluuloja "taistelukoirista".