Muille koirille agressiivinen American Bulldog

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peklo
  • Aloitettu Aloitettu
Koiralle pitää näyttää kuka on johtaja, muuten se ottaa tosiaan kyllä kontrollin kaikesta.
Tämän kaltaiset kommentit ja lausunnot on melko ongelmallisia sillä ne eivät sisällä minkäänlaista konkretiaa, ainoastaan mielikuvia. Miten koiralle osoitetaan kuka on johtaja? Hakataanko sitä? Ärähdetäänkö sille satunnaisissa tilanteissa? Käytetäänkö aina tiukkaa ja käskevää äänensävyä? Tepastellaanko talossa aina rinta rottingilla ja leuka pystyssä? Jos se vetää lenkillä niin ärähdetäänkö "perkele!" ja nykästään hihnasta niin kovaa että vinkasee? Niin kuin sanoin, totemalla että "kaapin paikka pitää näyttää", synnyttää ainoastaan jonkinlaisen mielikuvan osaamattoman mielessä. Kun katsoo noita ulkona liikkuvia koiria ja omistajia niin on aika selvää että aika moni koiran omistajakin on osaamaaton. Itse veikkaisin sen johtuvan siitä ettei kyetä johdonmukaisuuten, ei ole pitkäjänteisyyttä kouluttamista varten tai ei edes tiedetä eikä selvitetä miten koiraa pitäisi kouluttaa, vaan liikutaan ainostaan mielikuvien perusteella. Koiralle pitää näyttää kaapin paikka saatana!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Snow whitelta otettu! Sen verran on kyllä tullu lihaa, voimaa ja nopeutta treenaillessa että ei hypi kyllä fyysisesti silmille AB, mutta henkisesti sitäkin enemmän ;) nyt on jo hiukan rauhoittunut mutta edelleen ongelma on olemassa! Tottelee yksin ja sisätiloissa kaikkea ja hyvin! Mutta kun toinen koira tulee vastaan niin jotain sille tapahtuu, tai minulle :/[/QUO

Ota Jukkaan yhteyttä, se varmaan osaa antaa vinkkejä asian tiimoilta

tässä ei vissiin ollut piteistä aihe, vaan ihan toisesta rodusta;)
Ja ainahan ne pitti uutiset pääsee kunnolla julkisuuteen..

mut esim. Poliisikoira hyökkäsi lenkkeilijän kimppuun Tampereella
Julkaistu: 15.07.2011 11:25, päivitetty: 15.07.2011 12:13
Vapaa-ajalla ollut poliisikoira iski miehen kimppuun lenkkipolulla myöhään torstai-iltana.
Yllättäen sattunut hyökkäys tapahtui Tampereen Lukonmäessä puolenyön aikoihin.

Kihlakunnan syyttäjä Katariina Nikkari kertoi Ilta-Sanomille, että vuonna 1982 syntynyt Kangasalalta kotoisin oleva mies sai hyökkäyksessä vammoja ranteeseen, pakaraan ja jalkaan.

Mies vietiin ambulanssilla sairaalaan saamaan hoitoa vammoihin. Miehen vammoista ei ole vielä tässä vaiheessa tarkempaa tietoa.

Koska tutkinta on vasta alussa, syy koiran hyökkäykseen on vielä epäselvä. Poliisikoiran kohtalo on myös vielä auki.

Tapausta tutkitaan järjestysrikkomuksena ja vammantuottamuksena.
Jussi Hakonen

tälläisista uutisista ei ole kuin pieni juttu ja sekin jää sit siihen, entä ku ns."tappajakoira" puree jotain? siitä sit hehkutetaan joka paikassa...

Pitbull on yleisnimi suunnilleen kymmenelle eri koirarodulle ja niiden sekoituksille, uutisissa mainittua "koirarotua" ei taida edes olla olemassa.

Onhan se pitbull ihan oma rotunsa, tarkemmin siis amerikanpitbullterrieri. Suomessa aika harvinainen kylläkin. Mutta monta rotua sekoitetaan pitbulliin, esim mulla itselläni on amerikanstaffordshirenterrieri eli amstaffi joka on luoneen ja ulkonäön osalta aika paljon pitbullin tyyppinen.

Samaa mieltä siinä että selkeästi ihmiselle agressiivisen koiran paikka on montussa. Eri asia on pihaa vartioiva koira joka ei päästä vieraita pihalle. Mutta jos koira alkaa esim lenkillä osoittamaan agressiivisuutta vieraita ohikulkijoita kohtaan ja tätä tapaa ei saada kitkettyä pois niin koira on piikkiä vailla. Vieraille koirille uhoaminen on taas toisille roduille täysin luontaista, ei kaikista tarvitse pitääkään eikä koira siitä hyvästä vielä monttuun jouda.

Alkuperäinen kysymys oli, kuinka käytöstä voisi rauhoittaa/saada loppumaan, ei pitäisikö mielestänne koirani lopettaa!!

Uskon että kovinkaan moni koiranomistaja ei osaa tulkita koiran käyttäytymistä oikein. Esim. joku voi tulkita pelokkaan käyttäytymisen agressiivisena ja silloin väärästä tulkinnasta koira on montussa. Eihän Peklon koira ole ollut ihmiselle agressiivinen?! Mistähän tuo koiran lopettaminen nyt tähän tuli. Aika pitkälle asioita viedään... :)

Onhan se pitbull ihan oma rotunsa, tarkemmin siis amerikanpitbullterrieri. Suomessa aika harvinainen kylläkin. Mutta monta rotua sekoitetaan pitbulliin, esim mulla itselläni on amerikanstaffordshirenterrieri eli amstaffi joka on luoneen ja ulkonäön osalta aika paljon pitbullin tyyppinen.

Juu no ei ole. Se nimenomaan on yleisnimitys, johon mm. tuo apbt kuuluu, ja niin kuuluu muuten amsukin. Ja jos yhtään tiedät amsun historiaa, niin samankaltaisuus ei yllätä, tosin näyttelypainotuksen myötä amsua on jalostettu raskaampaan suuntaan. Jostain merkillisestä syystä jopa american bully sekoitetaan apbt:iin, vaikka ero ulkomuodossa on silmiinpistävä.

Juu no ei ole. Se nimenomaan on yleisnimitys, johon mm. tuo apbt kuuluu, ja niin kuuluu muuten amsukin. Ja jos yhtään tiedät amsun historiaa, niin samankaltaisuus ei yllätä, tosin näyttelypainotuksen myötä amsua on jalostettu raskaampaan suuntaan. Jostain merkillisestä syystä jopa american bully sekoitetaan apbt:iin, vaikka ero ulkomuodossa on silmiinpistävä.

Juu ei kyllä ole mikään yleisnimitys, jos asioista on perillä yhtään niin ei pitbull nimitystä käytetä mistään muusta rodusta kun amerikanpitbullterrieristä. :)

Juu ei kyllä ole mikään yleisnimitys, jos asioista on perillä yhtään niin ei pitbull nimitystä käytetä mistään muusta rodusta kun amerikanpitbullterrieristä. :)

Harmi vaan ettei 99,9% ole asioista perillä. Juuri sen takia alkuperäisen apbt:n maine on pilattu varmaan aikojen loppuun saakka... samalla on myös muiden vähänkään etäisesti rotua muistuttavien rotujen. Mediaseksikkyyden nimissä myös sekarotuinen koira, joka on purrut ihmistä tai vierasta eläintä on monesti "pitbull" niin Suomen kuin ulkomaidenkin medioissa.

Suurelle yleisölle se nimenomaan on yleisnimi, kuten Lee tuossa yllä kertoo. Jos mä juttelen tuttujen kanssa, joilla on kokemusta/ tietoa/ muuten vaan kuuluvat jonkinlaiseen amerikanpitbullterrierikerhoon, niin niiden kanssa käytän sanaa "pitti", ja molemmat tietävät, mistä on kyse, eli apbt:tä. Jos juttelen tuntemattoman/ sellaisen kanssa, josta tiedän, ettei ole kovin sisällä harvinaisemmissa koiraroduissa (äärimmäisen harva on), niin käytän rodun koko nimeä, vaikka se hankalaa ja aikaa vievää onkin :)

Kokeile muuten joskus laittaa googlen kuvahakuun "pitbull." Veikkaa ennen sitä hakua, kuinka monta aitoa apbt:ä siitä tulee etusivulle ja tarkasta sitten saldo, niin pääset jyvälle, mitä todella suuri enemmistö ajattelee kuullessaan sanan pitbull. Voin ennakkoon paljastaa sen verran, että siitä sanasta tulee useimmiten mieleen jotain ihan muuta, kuin apbt. Eli kyllä se vaan tässä todellisuudessa on yleisnimitys, eikä sitä muuta miksikään se, että pienen, rotujen oikeista nimistä perillä olevan porukan slangissa pitti tai pitbull on vain lyhenne sanasta amerikanpitbullterrieri.

Uskon että kovinkaan moni koiranomistaja ei osaa tulkita koiran käyttäytymistä oikein. Esim. joku voi tulkita pelokkaan käyttäytymisen agressiivisena ja silloin väärästä tulkinnasta koira on montussa. Eihän Peklon koira ole ollut ihmiselle agressiivinen?! Mistähän tuo koiran lopettaminen nyt tähän tuli. Aika pitkälle asioita viedään... :)

Ei ole, joskin on aikakova vahtimaan ettei tontille tule ketään luvatta, yhdessä kun mennään vastaan on kaveri pienen haistelun jälkeen!

Johan otsikossakin on mainittu AB, eikä "mikä-tahansa-sesse-on-ilkeä."
Näihin törmää aivan liian usein, joiden mielestä "mulla onkin jumalauta tämmöinen koira, ei mikään rotta". En ole vielä oikein keksinyt miten semmoisiin ihmisiin suhtautuisi, säälien vai halveksuen.

Ihan vain kyssänä näille "mulla on maailman kovin koira" rodun omistajille. Mikä siinä on, että on ihan niinkuin pakko ottaa se fyysisesti vaativa rotu? Ostakaa border collie, niin saatte 400 kertaa enemmän haastetta kun opetatte sen korjaamaan teidän auton kun ite ootte salilla. Koirat kyrvänjatkeena ei varmaan koiralle mikään mahtava elämä ole.

Moniko teistä tarttee sen vahvan ja suojelevan koiran viettiä puolustaa? Kovasti on samaa ajatusta kuin kysymyksessä "mihin sä ny tarttet tota takaspoileria ja 400 heppaa". Auton vielä ymmärtää jos ei ole rahasta kii, mut koiraa ei kyllä millään.

Ja olen myös samaa mieltä siitä, että viimeistään siinä vaiheessa pitäisi tajuta koiran olevan väärä, jos koira pitää selättämistä palkintona. Ziisus fak, vahva koira, joka pitää omistajaansa pellenä. Koirat alistaa toisiaan ihan samalla tavalla, niin fyysisesti kuin henkisesti. Onneksi harvemmin fyysisesti.

ps. jos mä ottaisin isomman koiran, niin se olis collie just. Mut kyllä täällä mietitään koiraa kun semmoinen hommataan ja otetaan se asuinpaikan mukaan. Ei siis beaglea kaupunkiin tai jotain muille koirille aggressiivista "mulla onkin vittu näin kova koira" rotua.

Ehkäpä näistä keskusteluista viisastuneena, joku miettii 2 kertaa, että minkä rodun itselle valitsee. Toki kun koiran on jo ottanut, niin siitä pitää kantaa vastuu ja yrittää tulla toimeen viettien ja perimän kanssa. Olipa se sitten Chihu tai Kangal. Itseä ainakin välillä vituttaa oman koiran jääräpäisyys. Ei voi turvallisin mielin tutustua uusiin koiriin/ihmisiin. No iteppä on tullu koira hommattua ja kasvatettua, niin vastuu löytyy peilistä.

Vähän pistää miettimään ovatko kaikki ihmisten päälle hyökänneet koirat juuri näiden "kyllä koiran pitää puhetta uskoa" kouluttamia? Koira totteelee fyysistä ylivoimaa ihmiseltä ihan samoin kuin se tottelee koiralaumassakin fyysistä ylivoimaa. Jos ihmisellä pettää henkinen kontrolli, niin on jumalauta pare pistää koiraa niin kovasti turpaan, että se tietää mitä tuleman pitää jos ei tottele. Jos et siihen kykene, ja koira pitää sun kurinpalautusta leikkinä, niin voit katsoa peiliin ja kysyä "miksi vitussa mulla on tämmöinen koira, joka on perheen pomo enkä voi asialle mitään kuin vain itkeä peukalo suussa?"

Ja mä en edelleenkään kannata maailman ihanimpien otusten hakkaamista millään tasolla, mutta ne ovat kuitenkin eläimiä ja osa todella vaarallisia sellaisia.

Vähän pistää miettimään ovatko kaikki ihmisten päälle hyökänneet koirat juuri näiden "kyllä koiran pitää puhetta uskoa" kouluttamia? Koira totteelee fyysistä ylivoimaa ihmiseltä ihan samoin kuin se tottelee koiralaumassakin fyysistä ylivoimaa. Jos ihmisellä pettää henkinen kontrolli, niin on jumalauta pare pistää koiraa niin kovasti turpaan, että se tietää mitä tuleman pitää jos ei tottele. Jos et siihen kykene, ja koira pitää sun kurinpalautusta leikkinä, niin voit katsoa peiliin ja kysyä "miksi vitussa mulla on tämmöinen koira, joka on perheen pomo enkä voi asialle mitään kuin vain itkeä peukalo suussa?"

Ja mä en edelleenkään kannata maailman ihanimpien otusten hakkaamista millään tasolla, mutta ne ovat kuitenkin eläimiä ja osa todella vaarallisia sellaisia.

Voiko tuota enää paremmin sanoa, samaa mieltä kyllä jokainen koira tottelee kun pidetään kunnon kuri, aina ei puhe auta, silloin joutuu näyttää koiralle kuka talossa määrää.

Voiko tuota enää paremmin sanoa, samaa mieltä kyllä jokainen koira tottelee kun pidetään kunnon kuri, aina ei puhe auta, silloin joutuu näyttää koiralle kuka talossa määrää.

Nimenomaan AINA ei puhe auta! Kyllä itsekin otan omasta koirastani välillä otteen, jotta saisin kontaktin. Nykyään kokvin usein ei enää puhe (huuto) auta. Tämäkin seikka on omaa laiskuutta. Heti kun ei ole treenannut koiran kanssa, niin huomaa, että koiran korvista kuulolaite menee pienemmälle.

Jokainen voi tietenkin miettiä tilannetta jossa oma koira on lähdössä jonkin (koiran, kissan tai humalaisen) päälle, että pysähtyykö oma koira käskemällä vai otanko koirasta kiinni. Itse nykyään otan varmasti kiinni. Itse olen tieni valinnut :confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom