Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Kumpi kuluttaa jarruja enemmän, kova ja lyhyt jarrutus vai kevyempi, mutta pitempi jarrutus?
Jos alkunopeus on sama, niin teoriassa varmaan saman verran. Sama määrä energiaa siinä on hukattavana, on jarrutus sitten hidas tai nopea. Käytännössä taas jos aletaan pilkkua viilata, niin hitaassa jarrutuksessa ehtii ilmanvastus, aurinkotuulet ja planeettojen asento hoitamaan osan hommasta. :jahas:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos jarruttelee hitaasti ja pidempään niin jarrutusta voi tehostaa aikalailla moottorijarrutuksella, jollon jarrujen kuluminen taitaa jäädä aika paljon pienemmäks verrattuna siihen, että jarrutetaan nopeasti pelkästään jarrulla.
 
Ja jos oikeasti puhutaan kovasta jarrutuksesta niin levyt saattaa mennä kieroksi siinä hommassa.

Riippuu varmaan aika paljon jarruista... Ei mulla ainakaan ole mitkään levyt mennyt kieroiksi, vaikka radalla beemeristä hävis +27asteen helteessä viiden kierroksen jälkeen jarrut... Ei ole vakio jarrut kyseessä.
Tuohon jarrulevyjen kierouteen vaikuttaa mun mielestä hyvin paljon oikein sisään ajetut jarrut.
 
Riippuu varmaan aika paljon jarruista... Ei mulla ainakaan ole mitkään levyt mennyt kieroiksi, vaikka radalla beemeristä hävis +27asteen helteessä viiden kierroksen jälkeen jarrut... Ei ole vakio jarrut kyseessä.
Tuohon jarrulevyjen kierouteen vaikuttaa mun mielestä hyvin paljon oikein sisään ajetut jarrut.


Juu no bemareissa ainakin isommilla koneilla olevissa on aika paksut jarrulevyt jotka on vielä jäähdytetyt. Nämä ei kyllä kovin helposti kieroon mene. Mutta vaikkapa jossain vanhassa Civicissä missä on pienet ja ohuet levyt niin menee helpommalla.
 
Huollossa menivät sitten laittamaan Castrolin 5W-30 öljyä, jota ei tunnut löytyvän mistään puljusta. Voiko laittaa eri merkkistä öljyä sekaan?
 
Minkäsarvosissa autoissa porukka pitää vielä kaskoa? Alkas oma golf olla maksettu, pyynnit vastaavilla siinä 7-8ke ja pitäis kai joku vakuutus ottaa kun tuo rahotuksen kyljessä tullu kasko umpeutuu myös. Toisaalta ei tuo kasko näyttäs ihmeitä maksavan tuon liikennevakuutuksen päälle ainakaan noitten hintalaskureitten mukaan...

Sit vielä jos maksan vuoden vakuutuksen kerralla, mut päädynkin vaihtamaan auton pois vaikka parin kuukauden päästä niin vakuutusyhtiö kai tilittää mulle käteisenä ton "käyttämättömän" vakuutusajan?
 
Minkäsarvosissa autoissa porukka pitää vielä kaskoa? Alkas oma golf olla maksettu, pyynnit vastaavilla siinä 7-8ke ja pitäis kai joku vakuutus ottaa kun tuo rahotuksen kyljessä tullu kasko umpeutuu myös. Toisaalta ei tuo kasko näyttäs ihmeitä maksavan tuon liikennevakuutuksen päälle ainakaan noitten hintalaskureitten mukaan...

Sit vielä jos maksan vuoden vakuutuksen kerralla, mut päädynkin vaihtamaan auton pois vaikka parin kuukauden päästä niin vakuutusyhtiö kai tilittää mulle käteisenä ton "käyttämättömän" vakuutusajan?


Osakasko nyt on ihan järkevä, täyskaskoa en itse ehkä enää tuon hintaiseen ottaisi mutta tämähän on kiinni aivan omista ajotaidoista/tottumuksista. Kun maksaa kerralla vakuutuksen ja jos vaihtaa yhtiötä tai myy auton niin sisässä olevat vakuutusmaksut saa takas tilille.


EDIT2. Kyyyyllä mä sanoisin että mielummin ehottomasti sitä Castrollia kuin jotain Mobilia...
 
Viimeksi muokattu:
Osakasko nyt on ihan järkevä, täyskaskoa en itse ehkä enää tuon hintaiseen ottaisi mutta tämähän on kiinni aivan omista ajotaidoista/tottumuksista. Kun maksaa kerralla vakuutuksen ja jos vaihtaa yhtiötä tai myy auton niin sisässä olevat vakuutusmaksut saa takas tilille.


EDIT2. Kyyyyllä mä sanoisin että mielummin ehottomasti sitä Castrollia kuin jotain Mobilia...

Ja kyyyllä mä sanoisin että erimerkkisiä öljyjä ei pitäis mennä sekottelemaan, mutta jos niin kuitenkin tekee, olis hyvä katsoa että ne viskositeetit on ainakin sinnepäin.
 
Kyllä hiukan kannattaa kattoa, jos erimerkkisiä öljyjä sekoittelee. Ensinnäkin tietysti edellä mainittu viskositeettiluokka ja sen jälkeen ehkä viel API-luokka tai auton valmistajien luokitukset, jos sellaisia purkin kyljessä on. Osa öljyistä on aika voimakkaasti lisäaineistettu ja kaikki lisäaineet ei välttämätä sovi keskenään ja tuloksena voi olla esimerkiksi öljyn voimakkaampi vaahtoaminen.

En silti usko, että pienissä määrissä on kovin suurta merkitystä.
 
Kyllä hiukan kannattaa kattoa, jos erimerkkisiä öljyjä sekoittelee. Ensinnäkin tietysti edellä mainittu viskositeettiluokka ja sen jälkeen ehkä viel API-luokka tai auton valmistajien luokitukset, jos sellaisia purkin kyljessä on. Osa öljyistä on aika voimakkaasti lisäaineistettu ja kaikki lisäaineet ei välttämätä sovi keskenään ja tuloksena voi olla esimerkiksi öljyn voimakkaampi vaahtoaminen.

En silti usko, että pienissä määrissä on kovin suurta merkitystä.

Kaikki API-luokitellut moottoriöljyt ovat sekoituskelpoisia. Öljyjenvalmistajat ovat aikoinaan sopineet yhteiset laatumääritteet valmistamilleen öljyille. Öljyjen sekoittaminen ei varmaankaan paranna öljyn laatua muttei se myöskään aiheuta suoranaista haittaakaan. :)

Lainaus Wikipediasta ==>> Öljyissä käytetään yleisesti API-luokitusta ilmaisemaan öljyn laatua ja käytännössä se on paras tapa vertailla öljyjen laatueroja. API-luokitus ilmaisee myös millaiselle moottorille öljy on tarkoitettu. Öljytölkin kyljessä saattaa lukea esimerkiksi API SJ/CC. S-kirjain ilmoittaa sopivuuden bensiinimoottorille, ja vinoviivan jälkeen tuleva C ilmoittaa sopivuuden diesel-moottoreille. S:ää seuraava J-kirjain ilmoittaa öljyn laadun: mitä kauempana aakkosissa kirjain on, sitä vaativammat moottoritestit öljy on läpäissyt ja sitä laadukkaampaa öljy on (samoin myös C:tä seuraava kirjain). API-luokitus ilmoittaa vain moottoriöljyn laadun lähtötason, eli öljy vähintään täyttää - mutta voi ylittää - API-moottoritestin vaatimukset.
 
Saahan moottorikelkalla ajaa ihan perus ajokortilla?

Miten kelkassa menee vuosimaksut?
Saa ajaa.
Liikennevakuutus ainoa pakollinen maksu jos meinaa kilvissä pitää. Sen suuruus riippuu kelkasta ja vakuutusyhtiöstä. Esim. mulla 700cc polaris jotain 200€/vuosi.
Ps. Kausi avattu eilen :dance:

edit: siis moottorin koosta riippuu tuo vakuutusmaksun määrä
 
Eli 500cc kelkassa se on jotain 150-170e luokkaa? Eikai teho vaikuta vakuutukseen? 101kW:D
Voiko kelkkaa pitää ns. seisonnassa?

Ei siis pelota ajella kilvettömällä yms kelkalla mutta kai se on mahdollista laittaa niin että mitään maksuja siitä ei tule?
 
Eli 500cc kelkassa se on jotain 150-170e luokkaa? Eikai teho vaikuta vakuutukseen? 101kW:D
Voiko kelkkaa pitää ns. seisonnassa?

Ei siis pelota ajella kilvettömällä yms kelkalla mutta kai se on mahdollista laittaa niin että mitään maksuja siitä ei tule?
Tuo liikennevakuutus on ympärivuotinen. Ja nytkun vähän tarkemmin muistelen niin ennen meni se vakuutusmaksun suuruus moottorin mukaan, mutta nykyisin myös se teho vaikuttaa? Enivei kannattaa kysyä joka yhtiöstä tuota vakuutusta, niissä on nimittäin todella suuria eroja.
Jossain vakuutus yhtiössä oli tuo seisonnassa pitämisen mahdollisuus. Mutta yleinen käytäntö on että liikennevakuutus koko vuodelta ja kasko sitten niiltä kuukausilta kun pystyy ajamaan. Jos poistat rekisteristä sen niin ei tarvi mitään maksuja maksaa. Mikä kelkka sulla on? En kyllä keksi mitään muuta 101kw 500cc kelkkaa kuin yamahan phazeri turbolla.
 
Arctic Catin 500 ZL, "vähän" viritettynä :D

No onko järkeä maksaa vakuutusta koko vuodelta? Eikö olisi järkevää ottaa se pois rekisteristä keväällä ja syksyllä sitten ottaa se taas "kilpiin"?
 
Arctic Catin 500 ZL, "vähän" viritettynä :D

No onko järkeä maksaa vakuutusta koko vuodelta? Eikö olisi järkevää ottaa se pois rekisteristä keväällä ja syksyllä sitten ottaa se taas "kilpiin"?
Teet kelkalle liikenteestä poiston, se maksaa jonku kympin, kilvet pitää viedä konttorille, sitten kun ajokausi alkaa niin konttorilta uudet kilvet ja rekisteröinti maksu, ne taas maksaa jonku kympin. Sitten kun joissakin vakuutus yhtiöissä se liikennevakuutuksen maksu painottuu 90% talvikuukausille nii se säästö koko rumballe on muutaman kympin luokkaa + kelkkasi on kaksikilpinen. Mutta selvitä vakuutusyhtiösi kanssa miten heillä pelaa nuo hommat niin saat tietää onko se kannattavaa vai ei. Jos ajokausi siellä päin on tyyliin yks tai kaks kuukautta niin sitten siinä voi vähän säästää.
Nuo 101kw kuulostaa vähän essonbaarin hattiwateille...
 
Teet kelkalle liikenteestä poiston, se maksaa jonku kympin, kilvet pitää viedä konttorille, sitten kun ajokausi alkaa niin konttorilta uudet kilvet ja rekisteröinti maksu, ne taas maksaa jonku kympin. Sitten kun joissakin vakuutus yhtiöissä se liikennevakuutuksen maksu painottuu 90% talvikuukausille nii se säästö koko rumballe on muutaman kympin luokkaa + kelkkasi on kaksikilpinen. Mutta selvitä vakuutusyhtiösi kanssa miten heillä pelaa nuo hommat niin saat tietää onko se kannattavaa vai ei. Jos ajokausi siellä päin on tyyliin yks tai kaks kuukautta niin sitten siinä voi vähän säästää.
Nuo 101kw kuulostaa vähän essonbaarin hattiwateille...

Joo eli ei mitään järkeä ruveta veivaamaan kilpiä ees taas.
Paitsi että vois heivata ne kilvet sinne ja ajella ilman, ei niillä kilvillä oo ennenkään ajeltu.

e. niin, tuossahan on jo vakiona 71kW, jokainen AC:n kelkoista mitään tajuava tietää että ei se 30kW:n lisäys nyt mikään mahdottomuus ole:lol2:

Mutta kiitos vastauksista, nyt vaan lumia ja kelkkakelejä odotellessa!
 
Back
Ylös Bottom