Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos moottori on ohc, voiko siinä olla 16 venttiiliä? Entäs dohc:issa 8v, ja jos niin miksi koska eikös sitä vois käyttää yhellä nokka-akselilla? Ovatko 8v:set moottorit ns. sivuventtiili moottoreita?
 
Jos moottori on ohc, voiko siinä olla 16 venttiiliä? Entäs dohc:issa 8v, ja jos niin miksi koska eikös sitä vois käyttää yhellä nokka-akselilla? Ovatko 8v:set moottorit ns. sivuventtiili moottoreita?
"DOHC on lyhenne sanoista Dual Over Head Camshaft ja se tarkoittaa kahta sylinterikannen yläpuolista nokka-akselia. Myös TwinCam-nimityksellä tarkoitetaan yleensä DOHC-rakennetta."
"SOHC on lyhenne sanoista Single Over Head Camshaft ja se tarkoittaa moottoria, jossa nokka-akseli sijaitsee sylinterikannessa. Usein S-kirjain jätetään pois ja puhutaan vain OHC-moottorista. "

Wiki
 
"DOHC on lyhenne sanoista Dual Over Head Camshaft ja se tarkoittaa kahta sylinterikannen yläpuolista nokka-akselia. Myös TwinCam-nimityksellä tarkoitetaan yleensä DOHC-rakennetta."
"SOHC on lyhenne sanoista Single Over Head Camshaft ja se tarkoittaa moottoria, jossa nokka-akseli sijaitsee sylinterikannessa. Usein S-kirjain jätetään pois ja puhutaan vain OHC-moottorista. "

Wiki

No ei tää nyt ainakaan tohon edellä esitettyyn kysymykseen vastaa millään tavalla, mutta onhan se hieno postaus kuitenkin :D Ainakin tossa puhutaan OHC 16v koneesta http://www.store.partsdinosaur.com/page209.html

Edit niin ja eikös yksinkertasempi v8 oo periaatteessa yhdellä nokka-akselilla, niin siinähän on sitte 16 venttiiliä:)
 
Kyllä ne ohc ja dohc koneet on kansiventtiilimoottoreita, oli venoja sitten 8 tai 16.

Sivuventtiilikoneet on sitten ihan eri juttu.

Ja static: Periaatteessa kyllä;)
 
kyllä niistäkin voi hajota, vanhemmista escorteista ainakin. riippuu iskun pituudesta miten käy. ei siihen venttiilien määrällä ole mitään osuutta asiaa.
 
EDIT: Ja mikä on "yksinkertasempi" V8?
Taidetaan tuolla yksinkertaisemmalla tarkoittaa amerikanjenkkien tekemiä kattiloita, jotka ovat työntötankomoottoreita. Niissä ei ole kuin yksi nokka-akseli, joka sekin on sylinteriryhmien välissä. Ja noissa on yleensä joko 16 tai 32 venttiiliä.
 
Saako kone/konetila olla öljyinen katsastuksessa. Oli yksi letku lähtenyt irti ja nyt on koneen takaosa ja pakosarja ihan moskassa. Voiko katsastuksessa tulla hylky jos vien tuollaisena.?????
 
Saako kone/konetila olla öljyinen katsastuksessa. Oli yksi letku lähtenyt irti ja nyt on koneen takaosa ja pakosarja ihan moskassa. Voiko katsastuksessa tulla hylky jos vien tuollaisena.?????

Riippuu varmaan vähä katsastussedästä.. Mulla vuoti toissa vuona öljynpaineanturi öljyä läpi ja sitä melkee valu sieltä koneen kyljestä, mutta kirjoitti vaan korjauskehoituksen. Siinä vielä luki jotain "Ympäristövahinko tai ympäristöriski, öljyvuoto" meinasin sanoa, että sitähän tää on koko auto:D
 
Miten 8v moottorista ei muka hajoa mitään jos jakohihna menee? En kässää..:wtf:

EDIT: Ja mikä on "yksinkertasempi" V8?
Esim. opelin 8v moottori on niin sanottu vapaasti pyörivä, eli männät eivät yllä venttiileihin asti vaikka jako menisikin hihnan katketessa sekaisin. Kun taas yleensä ainakin 16v moottoreissa männät kohtaavat yläasennossa sen venttiilin jos jako on tarpeeksi sekaisin ja silloin tulee huonoa jälkeä.
 
Eli 8v on vähän niinku "pidemmät sylinterit" vai?? Onko DOHC aina 16v?

Jos kyseessä on vaikka 6-sylinterinen moottori jossa kaksi nokka-akselia,neljä venttiiliä per sylinteri on kyseessä 24V. :)

Ihan nyrkkisääntönä voisi pitää että mitä "kireämpi" kone sitä varmemmin venttiilit osuu mäntiin jos jakohihna katkeaa. Tosin lähes kaikki moottorit taitavat nykyään olla niin kireitä että tuho käy jos remmi katkeaa. Jotkut 80-luvun tekniikkaan perustuvat moottorit EHKÄ vielä kestivät katkeamisen.
 
Mulla on kaksi 6-sylinteristä autoa jotka molemmat DOHC. Toisessa on kaksi nokka-akselia ja toisessa on neljä nokka-akselia. Molemmissa on 24 venttiiliä. Ja molemmat jakopäät ketjulla:hyvä:

Aikoinaan mulla oli Mazda 323F Gti 1,8 DOHC (131hv), siinä katkes meno vain kun hihna katkes. Eli siinä ei venttiilit ottanut mäntiin.
 
luin hs:n artikkelia renkaiden vaihdosta:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Renkaiden+vaihdon+muistilista/1135219462789
"Alumiini- ja teräslevyvanteille on omat kiinnityspultit/mutterit.

Tarkista, että pultit/mutterit ovat vannetyyppiin sopivat. Väärän vannetyypin pulttien/mutterien käyttö voi johtaa pyörän irtoamiseen!
"

Onko näin tosiaan? Omat aluvanteiden pultit tuntuvat ainakin sopivan ihan hyvin myös teräsvanteille.
 
Tarkista, että pultit/mutterit ovat vannetyyppiin sopivat. Väärän vannetyypin pulttien/mutterien käyttö voi johtaa pyörän irtoamiseen! [/I]"

Onko näin tosiaan? Omat aluvanteiden pultit tuntuvat ainakin sopivan ihan hyvin myös teräsvanteille.
Totta vitussa on näin. Mutta jos ne kerran tuntuu sopivan, niin ne ovat silloin tekstiä lainatakseni vannetyyppiin sopivat.

Pultit voi olla vanteisiin esim liian lyhyet tai liian pitkät, kartiokulma voi olla väärä tai koko kartio vääränlainen. Ihan silmällä yleensä näkee sopiiko ne vai ei.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom