Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
paemmaace.jpg


Saako tuosta sitikasta (yks rumimmista autoista ever, 4 ylimääräistä ikkunaa:lol2:) tummentaa ikkunat tuolla tavalla? Eikö se mene niin että etummaiset ikkunat pitää vaan jättää "auki"?

Anyone?
 
Tuollaisen kopioin:

ASETUKSESSA ajoneuvojen rakenteessa ja varusteista määrätään 68 pykälässä seuraavasti:

1. Auton tuulilasin tulee olla kerroslasia.

2. Tuulilasin ja muiden ikkunoiden on oltava varmuuslasia tai muuta sellaista ainetta, että leikkaavien särmien syntyminen lasin särkyessä jää mahdollisimman vähäiseksi. Varmuuslasin tulee vastata EU:n neuvoston antaman direktiivin 92/22/ETY E-säännön no 43 tai Suomen stan- darisoimisliiton standartin SFS 2728 vaatimuksia. Autossa, jota valmistajatehtaalta ei ole saata- vana tällaisilla laseilla varustettuna, hyväksytään yhdysvaltalaisen standartin ANSI Z.26-1-1983 tai myöhäisemmän vastaavan mukainen ja asianomaisesti merkitty varmuuslasi.

3. Jolleivät matkailuauton muut ikkunat kuin tuulilasi täytä tämän pykälän vatimuksia, niiden tulee täyttää matkailuauton ikkunoista erikseen annetut määräykset.

Nämä eurooppalaiset standardit sisältävät maininnan lasien tummuudesta. Tuulilasin valonläpäisykyky saa olla minimissään 75% ja muiden lasien 70%. USA:n ANSI-standardin mukaan myös tuulilasin läpinäkyvyys saa olla 70%.

Mutta autoon saa tehdä muutoksia. >>Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta>> mukaisesti. Sen pykälässä 23 sallitaan ikkunoiden tummennus seuraavasti:

1. Tuulilasin valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 75%. Etusivuikkunoiden valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 70%. Edellä mainituissa laseissa ei saa käyttää jälkeenpäin asennettuja kalvoja. Muissakaan laseissa ei saa käyttää sellaisia kalvoja, jotka voivat aiheuttaa haitallisia heijastumia.

2. Mikäli näkyvyys taaksepäin korimuutosten takia heikkenee, on autoon asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin antava oikeanpuoleinen taustapeili.

Siis tämä päätös antaa mahdollisuuden jälkeenpäin muuttaa autossa olevan hyväksytyn lasin tummentamisen. Huomattava on se, että takasivuikkunat ja takalasi saavat olla vaikka kuinka mustia, ja vaikka kalvolla tehtyjä. Tummennettuja kalvoja ei saa käyttää tuulilasissa ja etusivulaseissa....

Mää näkisin tuon susiruman ranskalaisen että siinä on kahdet sivuikkunat...
 
Mulla oli Pv544:ssa kaikki muut ikkunat paitsi tuulilasi ja edessä olevat vitun pienet "tupakkaikkunat" tummennettu:D katsastusmies mussutti vitusti kaikkea mutta sanoin että eikös se oo niin että kunhan tuulilasi ja etummaiset sivulasit on tummentamatta niin muut saa vaikka hitsata umpeen jos siltä tuntuu
 
207 pösössä ei ainakaan saannut olla etuovien laseissa kalvoja. ei ainakaan poliisien mielestä riittänyt että pikkuikkunat ei ole tummennettu.
poliisit tulkitsi etulaseiksi kaikki mitkä on etuovissa tai siitä eteenpäin.
 
Tuleeko jotain sanomista jos menee autoa katsastamaan myöhässä?

...vuodella.
 
Itsellä vuoden 01 wolksvagen polo. Noh mulle tuli putken "pönttöön" reikä. Katsastuksesta tuskin pääsen tolla läpi. Voiko toun putken paikata kuinka helposti vai onko uuden pöntön osto edessä?
 
Jos yhtään isompi reikä on niin kyllä se taitaa uuden osto olla edessä. Jotain pientähän nyt voi tietty aina hitsailla. Jos on takapönttö kyseessä ni sen saa jollai viidellä kympillä, että ei mikään kovin kallis ostaa uuttakaan. Etupää maksaa sitte jo vähän enemmän.
 
Etupöntössä tuo taitaapi olla. Sellanen vajaa kahden sentin holikka. Taitedaan koittaa hitsauttaa tuo, aluksi vaan luultiin että se on välikappaleessa, saa nähdä kuinkas helposti tuo irtoaa, käytänkö amiksien pajalla korjauttamassa vai ostanko kokonaan uuden. Kiitoksia vinkeistä :kippis1:
 
Riippuu hieman reiän koosta ja sijainnista mutta normaalisti se on helppo hitsaamalla paikata. aivan nyrkkipajalla suoritettava homma muutamalla kympillä.
 
Riippuu hieman reiän koosta ja sijainnista mutta normaalisti se on helppo hitsaamalla paikata. aivan nyrkkipajalla suoritettava homma muutamalla kympillä.

Kirotun useinhan se reikä on putken/pöntön yläpuolella johon ei hitsaamaan pääse. Sit kun aletaan irroittamaan koko putkea se hajoaa kun on ruosteessa. Ja jos homman joutuu tekemään vielä maanpäällä eikä pääse rasvamontulle on hommassa haastetta! :D Hitsaaminen on muutenkin usein vain väliaikainen korjaus koska yleensä putki katkeaa hitsisauman jommaltakummalta puolelta todella nopeasti koska sauma on kovempaa se ei pitkään kestä rasitusta mitä kohdistuu aina jonkinverran pakoputkeen kun se siellä auton alla heiluu.

Jos ei työnpäälle laske hintaa ja on tarkoitus autoon saada leima esim.myynnin takia on hitsaus paikallaan. Jos auto on tarkoitus pitää itsellään on parempi vaan maksaa pikkasen enemmän ja ostaa uutta vaimentajaa/putkea ennemmin kuin menettää hermonsa jatkuvaan hitsailuun! :D
 
mitkä mahtaa olla vaatimukset pakoputken suhteen..? miten tarttee olla 'näkyvissä'.. :rolleyes:
tällä hetkellä puuttuu koko paska putki ja suodatushärdelli. :lol2:
 
Jos ostan (motonetistä) autoon jarrupalat taakse, niin tuleeko niitä tolla muutaman kympin hinnalla yhessä paketissa molemmille puolille (taakse), vai vaan toiselle?
 
Jos ostan (motonetistä) autoon jarrupalat taakse, niin tuleeko niitä tolla muutaman kympin hinnalla yhessä paketissa molemmille puolille (taakse), vai vaan toiselle?
eikös siinä ylhäällä missä olet valinnut merkin ja mallin niin siinä oikealla on punareunainen laatikko valkoisella pohjalla mustaa tekstiä. missä yleensä lukee "myyntipakkaus sisältää jne.. "
normaalisti tulee kahden pyörän jarrupalat.
 
Kumpi kuluttaa jarruja enemmän, kova ja lyhyt jarrutus vai kevyempi, mutta pitempi jarrutus?
 
Back
Ylös Bottom