Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Onko mahdollista että auton rengas tyhjenee itsestään? Auto seisoi pihalla pari päivää ja toinen takakumi oli tyhjentynyt lähes kokonaan. Pumppasin käsipelillä ilmaa sinne eikä sieltä mitään pihinää kuulunut eikä se lähtenyt siitä vauhdilla tyhjenemään, eli vuoto on tosi pieni jos sellaista on.

Yhessä vanhassa autossa kävi kerran sama juttu. Silloin vaihoin tilalle vararenkaan ja pumppasin tyhjentyneen kumin täyteen eikä se siitä tyhjentynyt.

Jos rengas nyt tuosta taas tyhjenee niin pitää varmaan töräyttää sinne paikkausvaahto. Onko vaahdolla paikattu rengas vaihdettava toiseen vai onko se ns. uudenveroinen??
Vaahtoa ei kannata laittaa kuin hätätapauksessa eli jos rengas ei tyhjene nopeasti niin vie ennemmin rengasliikkeeseen paikattavaksi. venttiilin juuresta löytyy aika usein syy pikkuvuotoihin kuten yllä mainittiin, kannattaa katsoa ettei ole mitään piikkiä naulaa yms renkaassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaahtoa ei kannata laittaa kuin hätätapauksessa eli jos rengas ei tyhjene nopeasti niin vie ennemmin rengasliikkeeseen paikattavaksi. venttiilin juuresta löytyy aika usein syy pikkuvuotoihin kuten yllä mainittiin, kannattaa katsoa ettei ole mitään piikkiä naulaa yms renkaassa.

Eikä perustubeless paikan laittaminen mitään rakettitiedettä ole, jos jostain saa värkit lainaan (ainakin täälläpäin huoltoasemalta lainasivat kun kysyi) ja se ruuvi tai muu vuotokohta löytyy..

"Kerran telkkarista nähnyt" tiedoilla ensikertalaisella meni 10min, sisältäen asennuskaljan juomisen. Rengas ei irronnut autosta ja 2 vuotta myöhemmin paikka tietääkseni pitää edelleen..
 
Eikä perustubeless paikan laittaminen mitään rakettitiedettä ole, jos jostain saa värkit lainaan (ainakin täälläpäin huoltoasemalta lainasivat kun kysyi) ja se ruuvi tai muu vuotokohta löytyy..

"Kerran telkkarista nähnyt" tiedoilla ensikertalaisella meni 10min, sisältäen asennuskaljan juomisen. Rengas ei irronnut autosta ja 2 vuotta myöhemmin paikka tietääkseni pitää edelleen..

Oletan että puhut mato-paikasta? :D

tuli mielikuva kuinka oot vanne kiinni navassa irroittanut renkaan vanteen päältä ja tehnyt tossupaikan :hyvä:.
Siinä menisi kyllä ainakin yksi olut:dance2:
 
Vaahtoa ei kannata laittaa kuin hätätapauksessa eli jos rengas ei tyhjene nopeasti niin vie ennemmin rengasliikkeeseen paikattavaksi. venttiilin juuresta löytyy aika usein syy pikkuvuotoihin kuten yllä mainittiin, kannattaa katsoa ettei ole mitään piikkiä naulaa yms renkaassa.

Jeps. Pitää aamulla katsoa mikä on tilanne. Viidessä tunnissa ei ollut tapahtunut mitään muutosta. Renkaan pinnasta ei löytynyt mitään mikä olisi voinut vuodon aiheuttaa.
 
Miks jossain sanotaan, että jakohihnan vaihtamisen aikana pitäs pyörittää konetta 2 kierrosta ja jossain taas sanotaan ettei saa liikkua yhtään?

edit: pelkästään et varmistuu ajotuksesta?
 
Autossa ollut subi jo hyvän aikaa. Maanantaina sitten yhtäkkiä subi vain lakkasi toimimasta.
(ei ole siis luukutettu, ei todellakaan.) Vahvari on fusionin 600W ja subi pieni JBL.
Kytkennät on kunnossa, virta tulee ainakin subin päällä olevaan ylimääräiseen sulakeboksiin (oli jo valmiiksi siinä, turha tuossa olla muuten minkäänlaista sulakeboksia)

vahvarissa palaa himmeänä punainen valo, akku on ladattu täyteen, eli sekin on eliminoitu pois että virta olis vaan vähissä. Mitä tehdä?

Veikkaisin, että herätepiuhasta löytyy vika. Eli tsekkaat onko liitäntä kunnossa sekä vahvistimen, että soittimen päässä. Jos molemmat on kunnossa johto luultavasti poikki ja uutta vaan tilalle.
 
Miks jossain sanotaan, että jakohihnan vaihtamisen aikana pitäs pyörittää konetta 2 kierrosta ja jossain taas sanotaan ettei saa liikkua yhtään?

edit: pelkästään et varmistuu ajotuksesta?
siis vaihtamisen jälkeen ei aikana, olisi hyvä pyöräyttää konetta pari kertaa ja tarkistaa merkit ennen käyntiin laittoa.
 
siis vaihtamisen jälkeen ei aikana, olisi hyvä pyöräyttää konetta pari kertaa ja tarkistaa merkit ennen käyntiin laittoa.
mites ne merkit edes vois olla eri kohdissa noiden kierrosten jälkeen?
 
En tajua asiasta mitään, mutta varmaan on siis tarkoitus tarkastaa, että asennuksen jäljiltä ne merkit on siellä missä pitääkin.

Konetta pyöritetään +4 kertaa kierto läpi että tarkistetaan merkkien paikkansapitävyys. Yhdenkin hampaan heitto saattaa joissain olla liikaa ja pyöritellessä kaikki "hakee tilansa" niin on hyvä varmistaa asia näin;).
Myöskin jos on tullut virhe jaossa ja venttiilit osuvat mäntiin niin nyt sen tuntee omassa kädessä ja asian voi korjata kun tuntee että mäntä toppaa yhtäkkiä. Jos taas menet vain ja starttaat niin kampiakseli ei paljoa pysähtele venttiilin edessä.
 
paemmaace.jpg


Saako tuosta sitikasta (yks rumimmista autoista ever, 4 ylimääräistä ikkunaa:lol2:) tummentaa ikkunat tuolla tavalla? Eikö se mene niin että etummaiset ikkunat pitää vaan jättää "auki"?
 
PItäs vaihtaa kesärenkaat talvirenkaisiin ja nyt alkoi mietityttää, että missä helvetissä mahtaa olla mun talvirenkaiden pultit. Kesärenkaat siis aluvanteilla ja talvirenkaat peltivanteilla. Ei kai noita alupultteja voi käyttää peltivanteeseen?
 
PItäs vaihtaa kesärenkaat talvirenkaisiin ja nyt alkoi mietityttää, että missä helvetissä mahtaa olla mun talvirenkaiden pultit. Kesärenkaat siis aluvanteilla ja talvirenkaat peltivanteilla. Ei kai noita alupultteja voi käyttää peltivanteeseen?

Joissain tapauksissa voi. Riippuu vanteista.
 
No jatketaan samalla linjalla :D. Mistä mä tiedän, että sopiiko ne vai ei? Asennusvaiheessa pultti ei istu kunnolla tms?

Entäs sitten kun nuo ei mun tuurilla passaa ja pitää käydä kaupasta hakemassa pultit niin mistä mä tiedän millaset niitten pitää olla? Pitää nyt köljätä takalooda ensin läpi, jos vaikka ne pultit olis siellä tallessa. Renkaiden mukana ei mitään pussukkaa tullut.

Taidan muutenkin ajaa noi kesärenkaat loppuun ja hommata kesäkumitkin peltivanteilla. Käytännöllisempää.
 
No jatketaan samalla linjalla :D. Mistä mä tiedän, että sopiiko ne vai ei? Asennusvaiheessa pultti ei istu kunnolla tms?

Entäs sitten kun nuo ei mun tuurilla passaa ja pitää käydä kaupasta hakemassa pultit niin mistä mä tiedän millaset niitten pitää olla?
Tuttu ongelma viime syksyltä, taisin kysellä tuota täälläkin. Liian pitkät pultit voi hajottaa käsijarrun vivuston ja sen kyllä kuulee selvästi ajaessa jos ne pultit on liian pitkät. Mutta lyhyt muutaman sadan metrin testiajo ei ainakaan tuossa autossa saanut mitään hajalle.
Peltivanteisiin pulttien osto ei ole iso toimenpide, ainakin joissain varaosaliikkeissä riittää että tiedät auton rekisterinumeron, ne kattoo sen mukaan koneelta tiedot. Noissa hinnoissa on sitten todella eroa (korkein hinta taisi olla melkein 3x halvimpaan nähden), kannattaa kysellä useammasta paikkaa.
Nämä kokemukset siis diesel mersusta.
 
Ja jos pultit on liian lyhyet niin hyvällä tuurilla lähtee renkaat ajossa irti.
Katot vaan käykö kartiokulma pulteissa niihin vanteisiin (otat yhden pultin ja työnnät sen irrallaan olevan vanteen reiästä sisään ja painat sen sormella pohjaan.) jos se tulee sopivan pitkälle läpi niin ei muuta ku paikalleen.
 
Lisäksi kannattaa katsoa minkä muotoinen se kartio niissä vanteissa on ja verrata pultteihin. Joissakin autoissa on vakiovanteissa pallonmuotoiset kartiot, joita taas tarvikevanteissa harvemmin on.

Lisäksi joissakin Fordeissa on alkuperäiset mutterit ihan järjettömän suuret ja sellaisiin vanteisiin ei tavallinen mutteri sovikaan kun menee läpi.

Ja onhan niitä muitakin eroja vaikka mitä. Tutkimalla selviää.
 
Back
Ylös Bottom