Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
....
4. Julkisen sektorin huomattava kaventaminen, mutta ei tule tapahtumaan, koska "yksityinen sektori kusettaa, on kallis ja ties mitä!!"
5. Turhien virkojen karsiminen, mutta ei tule tapahtumaan, koska "hyväveliverkostot ja työpaikka naapurin maijalle ja maijan siskolle!!"
....

Meillä päin ely/avi/mavi/tms on viime vuonna tarkastanut mm. maakunnan skeittipaikkojen sekä avantouintipaikkoje turvallisuuden.

Espoossa oli taannoin auki esteettömyysasiantuntija vakituinen pesti. Tehtävänä oli valvoa, että uusissa rakennuksissa esteettömyys toteutuu. Vaatimuksena korkeakoulututkinto ja lähtö n. 3k€ joka tehnee veronmaksajille n 120k€/vuosi.

Esimerkkejä löytyisi loputtomiin. Ensimmäisen maailman ongelmia, sanoisin..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli muuten mieleen, että kun pari vuotta takaperin Suomessa päiviteltiin kreikkalaisten toimintaa, kun maan talous on kuralla ja kansa vastaa kaikkiin korjausyrityksiin lakoilla pahentaen tilannetta entisestään. Kovin vaikuttaa tutulta toiminnalta.
 
Tuli muuten mieleen, että kun pari vuotta takaperin Suomessa päiviteltiin kreikkalaisten toimintaa, kun maan talous on kuralla ja kansa vastaa kaikkiin korjausyrityksiin lakoilla pahentaen tilannetta entisestään. Kovin vaikuttaa tutulta toiminnalta.
Tuskin nämä lakkoilijat sitä kovimpaan ääneen ruoskivat. En usko, että joku ahtaaja on juurikaan kiinnostunut maailman menosta ja ylipäätään tietoinen mitä Kreikassa on tapahtunut, muutakuin "nyt sinne olis halpa lähteä lomalle, pitäsiköhän ekaa kertaa elämässä hommata passi".
 
Meillä päin ely/avi/mavi/tms on viime vuonna tarkastanut mm. maakunnan skeittipaikkojen sekä avantouintipaikkoje turvallisuuden.

Espoossa oli taannoin auki esteettömyysasiantuntija vakituinen pesti. Tehtävänä oli valvoa, että uusissa rakennuksissa esteettömyys toteutuu. Vaatimuksena korkeakoulututkinto ja lähtö n. 3k€ joka tehnee veronmaksajille n 120k€/vuosi.

Esimerkkejä löytyisi loputtomiin. Ensimmäisen maailman ongelmia, sanoisin..

Näinhän siinä käy, kun palkataan satoja akateemisen koulutuksen saaneita ihmisiä virastoon istumaan. Joku niistä alkaa keksimään itselleen töitä. On aika koukuttavaa virkamiehen alkaa pohtimaan kuinka vaarallinen paikka maailma pienelle ihmiselle voi. olla. Hallintoalamainen tuskin selviää hengissä ilman koulutetun ja asioita paremmin ymmärtävän virkamiehen keksimiä sääntöjä. Ja kun on sääntöjä, niin niitähän pitää valvoa. Muutenhan sääntö on turha.

Ensin oman viraston kokouksessa akuutit hallintoalamaisen elämää uhkaavat vaaratilanteet tuodaan korostetusti esille. Perustetaan työryhmä, joka tekee topakan power pointin valtakunnalliseen virastoseminaariin. Perustetaan valtakunnallinen työryhmä. Joku politiikkaan pyrkivä virkamies saadaan kiinnostumaan aiheesta. Pian onkin vaalit ja saadaan uutta tarpeellista lainsäädäntöä suojelemaan hallintoalamaisia heidän omalta tyhmyydeltään.

Sitten perustetaankin muutama virka maakuntavirastoihin ja kuntiin valvomaan, että näitä tuiki tarpeellisia määräyksiä noudatetaan. Välissä on tietenkin pitänyt suunnitella keksityille säännöille kaavakkeisto, ja toimimaton nettiliittymä, joilla hallintoalamainen voi joko ilmoittaa aikeistaan tai anoa aikeidensa toteuttamista. Toimimattomaan softaan meni 15 miljoonaa, kaavakkeistoon miltsi ja aikaa kului yksi vaalikausi.
 
Ei tarvitse ihmetellä yhtään, miksei Suomessa työvoiman hintaelastisuuteen uskota, kuin ei ko. ilmiöön näytetä uskovan kestokulutushyödykkeidenkään suhteen.
 
Taas on pöhöttönyt julkinen sektori pilannut monen ihmisen päivän :(
Mun päivää lähinnä pilaa se, etten keksi kuinka se avantouintipaikkojen ratsaaminen kääntyy yksityisen sektorin tuloksi.

Enivei, kuis sun mielestä tää julkisen sektorin koko? Pitäisikö kasvattaa, supistaa vai onko nyt täydellinen? Ja jos unohdetaan vain koko ja siirrytään muuhun menoon niin onko sun mielestä julkisen sektorin työtahti vertailukelpoinen yksityisen sektorin kanssa? Onko julkisen sektorin työntekijällä yhtään syytä yrittää olla huomenna tehokkaampi kuin eilen? Rajataan nyt toimistohommiin niin jää sairaanhoito, opetus, tulipalonsammutus jne. tästä pois.
 
Mun päivää lähinnä pilaa se, etten keksi kuinka se avantouintipaikkojen ratsaaminen kääntyy yksityisen sektorin tuloksi.

Enivei, kuis sun mielestä tää julkisen sektorin koko? Pitäisikö kasvattaa, supistaa vai onko nyt täydellinen? Ja jos unohdetaan vain koko ja siirrytään muuhun menoon niin onko sun mielestä julkisen sektorin työtahti vertailukelpoinen yksityisen sektorin kanssa? Onko julkisen sektorin työntekijällä yhtään syytä yrittää olla huomenna tehokkaampi kuin eilen? Rajataan nyt toimistohommiin niin jää sairaanhoito, opetus, tulipalonsammutus jne. tästä pois.

Jaa, eikös rahalla yleensä motivoida tekemään paremmin tai tehokkaammin. Sinänsä uskon, että ihmisen sisäinen motivaatio ja työn mielekkyys ovat tärkeitä sille, että ihminen tekee työnsä hyvin. Julkisen sektorin koosta kun puhutaan pitää selvittää suhdelukua tai absoluuttista arvoa haluaa korostaa.

julkisyhteiso%CC%88%20menot%20bkt%20ty%C3%B6nteij%C3%B6it%C3%A4%20arvonlis%C3%A4ys%201975%202012


Tämän kuvaajan olen pari kertaa postannutkin. Minusta tuosta voi päätellä, että ei julkinen sektori nyt sentää ole ihan räjähtänyt käsiin, vaikuttaa aika stabiililta. Toki monet ovat sitä mieltä, että tehtäviä voisi supistaa yhä ja varmaan näin onkin, en osaa sanoa tarkemmin muutakuin, että minusta kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kaikenlaiset konsultit yms syövät tosi paljon julkisia varoja. Niiden käyttöä voisi kyllä vähentää ja paljon.
 
Julkisen sektorin olemassaololle nykyisessä mittakaavassa ei ole olemassa yhtään järkevää selitystä. Julkinen sektori on johdosta lähtien täyttä paskaa.
 
Itse asiassa tuotahan voisi melkein sanoa ihan hyväksi suhteeksi kun julkisella työntekijöiden määrä ei ole kasvanut oikeastaan ollenkaan. Rinnalle ehkä pitäisi saada käyrä BKT:sta,
 
Itse asiassa tuotahan voisi melkein sanoa ihan hyväksi suhteeksi kun julkisella työntekijöiden määrä ei ole kasvanut oikeastaan ollenkaan. Rinnalle ehkä pitäisi saada käyrä BKT:sta,

Ei oo kasvanut ?. Mites toi yksityistäminen jonka valtio kuitenkin kustantaa, muttei ole kuitenkaan valtion palkkalistoilla.Terveydenhuolto, ruokapalvelut, siivous yms
 
Jaa, eikös rahalla yleensä motivoida tekemään paremmin tai tehokkaammin. Sinänsä uskon, että ihmisen sisäinen motivaatio ja työn mielekkyys ovat tärkeitä sille, että ihminen tekee työnsä hyvin. Julkisen sektorin koosta kun puhutaan pitää selvittää suhdelukua tai absoluuttista arvoa haluaa korostaa.

Kuvaaja

Tämän kuvaajan olen pari kertaa postannutkin. Minusta tuosta voi päätellä, että ei julkinen sektori nyt sentää ole ihan räjähtänyt käsiin, vaikuttaa aika stabiililta. Toki monet ovat sitä mieltä, että tehtäviä voisi supistaa yhä ja varmaan näin onkin, en osaa sanoa tarkemmin muutakuin, että minusta kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kaikenlaiset konsultit yms syövät tosi paljon julkisia varoja. Niiden käyttöä voisi kyllä vähentää ja paljon.

Stabiilin sijaan ennemminkin kasvanut tasaisesti muuhun talouteen nähden. En mäkään näe, että julkinen sektori olisi räjähdysmäisesti kasvanut, ennemminkin kysymys mielestäni on onko meillä varaa ja/tai tarvetta nykyiseen?

Mä olen sen verran urhea julli, että olisin valmis ottamaan riskin vaikka nyt sitten tarkastamattomien avantouintipaikkojen muodossa.

Mun mielestä kaikkien elyjen, avien, kelan yms. työntekijöiden yleiskulut/työtunti pitäis julkistaa. Väittäisin sieltä löytyvän aika järkyttäviä lukuja. Vaikka toisaalta julkisen sektorin väittäminen kalliiksi ja tehottomaksi on vähän sama kuin sanoisi mustalaisia varkaiksi, täyttä tuubaa..

Konsulttien tapauksessa sekä työn laadun, että hinnan määrää työn tilaaja. Jos konsultti ei pysty tuottamaan haluttua lisäarvoa järkevään hintaan ei kauppaa synny, siis ainakaan jos ostajalla on pienintäkään tulosvastuuta ja/tai ymmärrystä..
 
Stabiilin sijaan ennemminkin kasvanut tasaisesti muuhun talouteen nähden. En mäkään näe, että julkinen sektori olisi räjähdysmäisesti kasvanut, ennemminkin kysymys mielestäni on onko meillä varaa ja/tai tarvetta nykyiseen?

Mä olen sen verran urhea julli, että olisin valmis ottamaan riskin vaikka nyt sitten tarkastamattomien avantouintipaikkojen muodossa.

Mun mielestä kaikkien elyjen, avien, kelan yms. työntekijöiden yleiskulut/työtunti pitäis julkistaa. Väittäisin sieltä löytyvän aika järkyttäviä lukuja. Vaikka toisaalta julkisen sektorin väittäminen kalliiksi ja tehottomaksi on vähän sama kuin sanoisi mustalaisia varkaiksi, täyttä tuubaa..

Konsulttien tapauksessa sekä työn laadun, että hinnan määrää työn tilaaja. Jos konsultti ei pysty tuottamaan haluttua lisäarvoa järkevään hintaan ei kauppaa synny, siis ainakaan jos ostajalla on pienintäkään tulosvastuuta ja/tai ymmärrystä..

Viittasin konsulttien tapauksessa siihen, että työtä joka aikaisemmin tehtiin virkatyönä tehdään nyt kilpailutettuna jonkun konsultin toimesta ja kulut ovat suuret, mutta tavallaan olet tuossa tulosvastuussa oikeassa kun työlle ei ole ymmärrystä toisella puolella niin sitten voi rahastaa.

Eikös nuo kulut ole jossain nähtävillä?
 
.

Eikös nuo kulut ole jossain nähtävillä?

Ei tietääkseni koottuna?

Toimintakertomusten liitteistä (tilinpäätöksestä) noita voi ynnäillä. Itsellä ei ole riittänyt aika ja tahto tehdä mittavaa vertailua. Lisäksi tilinpäätöksiinkin voi noita kuluja jaotella hieman artistin fiiliksen mukaan (ymmärtääkseni).

Jos saataisiin tietyillä spekseillä otetut kulut alekkain niin väittäisin löytyvän mittavia eroja kaupunkien/toimipistieden väliltä osapuilleen vastaavat puitteet vaativista hommista. Näiden asioiden "ryhdistäminen" taasen ei lähtökohtaisesti olisi keneltäkään pois.
 
En kyllä antaisi julkiselle sektorille vastuuvapautta jos käyttävät idioottimaisiin projekteihin kalliita turhia konsultteja. Ihan kuin firmassakin jos pomo palkkaa itelleen idootin ylikalliin liikkeenjohdon konsultin niin kyllä se vika on pomossa eikä konsultissa.

Lisäksi julkisella puolella vaivaa tällainen johtaja -syndrooma mistä hyvänä esimerkkinä vaikkapa vasta tapahtunut maataloustukien maksatuksen myöhästyminen. Ratkaisu = palkataan maksatukselle oma johtaja. Siis wtf. Saatiin yksi kallispalkkainen johtaja lisää, todennäköisesti kohta sille oma maksatus osasto jne ja hupsista keikkaa, näin saatiin maatalous taas rahtua kalliimmaksi ilman että yksikään lanttu kasvaa tehokkaammin tai lehmä tulee lypsettyä.
 
Niitä konsultteja on myös siellä ihan sen takia, kun julkisen puolen omat työntekijät eivät enää tee töitään eikä esimiehillä ole näihin mitään keinoja/otetta jää ainoaksi vaihtoehdoksi työt teettää yksityisen puolen konsulteilla. Kannattaa muistaa, että kaikki konsultin tittelillä kulkevat eivät ole pelkkiä liikkeenjohdon konsultteja.
 
Julkisen sektorin kuluja voi laskea monella tavalla. Veronmaksajien sivuilla on aika selkeä esitys: https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Julkiset-menot/Julkisten-menojen-kehitys/. Kun puhutaan myötä- tai vastasyklisestä talouspolitiikasta, niin Suomessa julkisen sektorin rahoitus on ollut antisyklistä. Menot ovat nousseet aivan vitusti talouden kasvaessa, ja vähintään yhtä paljon silloin, kun muu talous on supistunut. Julkisen sektorin kustannukset per asukas on toinen oiva tunnusluku - etenkin kun muistaa, kuinka pieni osa kansasta on enää nettomaksajia.
 
Vapaavuori puhuu kirjassaan harvinaisen suoraan Suomen poliittisen järjestelmän ongelmista ja omakaan puolue ei ole arvostelun yläpuolella.

Vapaavuori luonnehtii Suomen vaalitapaa poikkeuksellisen henkilökeskeiseksi.

- Tämän seurauksena eduskuntaan valitaan monia sellaisia, jotka sinne eivät kuulu, ja monet niistäkin, jotka kuuluvat kekkaloivat viihdeohjelmissa, tikkakisoissa ja yökerhojen avajaiskutsuissa tavalla, joihin ei perinteisissä sivistyskulttuureissa juuri törmää, Vapaavuori kirjoittaa uudessa kirjassaan Puoliholtiton Suomi (Otava).

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016031721273994_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016031721273981_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016031721273779_uu.shtml
 
Back
Ylös Bottom