Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa muistaa että suomessa on monta ihmistä jotka todennäköisesti makaisivat kuolleina jossain ilman suomalaista sosiaalijärjestelmää.

Tuo on varmasti totta, mutta ei kai vaihtoehtoja ole vain nykyinen malli ja ei sosiaaliturvaa ollenkaan? Minä väitän, että ilman Suomen kaiken kattavaa sosiaaliturvaa, tukiaisviidakkoa ja ansiosidonnaista työttömyyskorvausta Suomessa makaisi monta sataa tuhatta työkykyistä ihmistä vähemmän joutilaina.

Voi olla, että he joutuisivat taas lähtemään ulkomaille etsimään töitä, mutta se olisi terveempää kansantaloudelle, kuin rapauttaa huoltosuhde maksamalla työkykyisille ihmisille vastikkeettomia tukia. Ehkäpä sitten olisi varaa huolehtia hyvin niistä, jotka eivät oikeasti pysty huolehtimaan itsestään?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo on varmasti totta, mutta ei kai vaihtoehtoja ole vain nykyinen malli ja ei sosiaaliturvaa ollenkaan? Minä väitän, että ilman Suomen kaiken kattavaa sosiaaliturvaa, tukiaisviidakkoa ja ansiosidonnaista työttömyyskorvausta Suomessa makaisi monta sataa tuhatta työkykyistä ihmistä vähemmän joutilaina.

Voi olla, että he joutuisivat taas lähtemään ulkomaille etsimään töitä, mutta se olisi terveempää kansantaloudelle, kuin rapauttaa huoltosuhde maksamalla työkykyisille ihmisille vastikkeettomia tukia. Ehkäpä sitten olisi varaa huolehtia hyvin niistä, jotka eivät oikeasti pysty huolehtimaan itsestään?
Kaikille ei ole sitä vaadittavaa kielitaitoa että voisi mennä ulkomaille töihin vaikka haluaisi. Mun antama esimerkki oli vain kuvaus siitä että ei se hyvinvointivaltio ole ongelma vaan ennemmenkin osat siinä. Tosin aika vahvasti epäilen että suomen työttömistä puolet on niitä jotka vaan makaa kotona koska ei huvita tehdä töitä. Ei sosiaaliturva kuitenkaan niin kattava ole että jos on vaihtoehto tehdä oman alan töitä niin ihmiset valitsee sohvan ja kaljan. Vai miltä tuntuisi 500 euroa käyttörahaa kuukaudessa? Tuosta vielä pois sähkö,puhelin,netti yms laskut. Siitä olen samaa mieltä että ansiosidonnaisen 500 päivää on kyllä aivan järjetön kun silloin voi olla kotona ja kukaan ei kysele mitään.

Eikös tästä sanota että tämä hyvä luottoluokitustaso on illuusio, joka syntyy siitä kun luottoluokittajat katsovat meidän eläkevarat likvideinä varoina. Todellisuudessahan niiden käyttötarkoitus ei ole velan lyhentäminen. Todellisuus on siis paljon tuota AA+:aa huolestuttavampi. Näin olen ainakin käsittänyt.

Luottoluokitus on kaikesta pöhinästä huolimatta ihan pelkkä yhden asiantuntijatiimin mielipide. Aika harvassa nuo AAA-maat on. Mutta silti Suomen korkea luottoluokitus osoittaa miten harhaista sekoilua velkaantumispelottelu on.

Oikeasti Suomen velanhoitokulut riippuu ihan EKP:stä. Pankit ja sijoittajat vaan kierrättää EKP:stä lainattua rahaa.

Eli pååtta pitäisi vain kohauttaa olkia ja todeta Lipposmaisesti "so what"? Kyllä pitäisi ensimmäiset hälytyskellot perkele ruveta jo soimaan päässä, ainoastaan julkisen sektorin ihminen ja Arhiksen kaveri voi ajatella muuta. Itse olen nyt palkansaajana ja yrittäjä, lopetan heti palkansaajana olevat työt kun firmat rupeaa pyörimään kunnolla, sen jälkeen kun on pyörinyt kunnolla niin aloitan aktiivisen verosuunnittelun ja yritän maksaa mahdollisimman vähän veroja Suomeen. Ehkä muutan ajatusmaailmaani jos Suomessa ruvetaan arvostaa yrittäjiä ja julkista sektoria leikataan kymmeniä prosentteja, ja EN PUHU OPETTAJISTA JA LÄÄKÄREISTÄ... PERKELE!

Täytyy kyl myöntää että itteäni ehkä eniten nimenomaan pelottaa kolmannen asteen koulutuksen tulevaisuus suomessa mutta samalla sitten huvittaa se miten on itse tullut todisteltua tuota amk opettajien ja yliopisto proffa meininkiä. On aivan saatanan hyviä opettajia, sellasia jotka kertoo asiat niinkuin ne ovat ja osaavat painottaa sen opiskelun sinne oikeasti hyödyllisiin asioihin. Ja sitten taas on niitä opettajia jotka puhuu vuodesta toiseen sitä samaa jargonia ja joka vuosi ihmettelee kun ei opiskelijat taaskaan tajua mitään. On niitä jotka vetää tunnit ihan hatusta ilman mitään etukäteisajattelua, eli tunneilla kuuluu hyvinkin usein sanaparret "mites tää nyt menikään..".

Kaikille ei ole sitä vaadittavaa kielitaitoa että voisi mennä ulkomaille töihin vaikka haluaisi. Mun antama esimerkki oli vain kuvaus siitä että ei se hyvinvointivaltio ole ongelma vaan ennemmenkin osat siinä. Tosin aika vahvasti epäilen että suomen työttömistä puolet on niitä jotka vaan makaa kotona koska ei huvita tehdä töitä. Ei sosiaaliturva kuitenkaan niin kattava ole että jos on vaihtoehto tehdä oman alan töitä.
Jos joku on niin tyhmä ettei viitsi sen vertaa panostaa tulevaisuuteensa kun on nuori. Niin saa katsoa peiliin.

Kielten oppiminen kun on täysin triviaalia hommaa ja kuka vaan oppii jos ei ole koulun tunneilla pihan takana tupakalla kun kieliä luetaan.

Siltikin kieliä nyt oppii jos on yhtään kiinnostusta, jos ei ole kiinnostusta kuin viinaan pilluun ja tupakan polttoon niin saa syyttää itseään jos ei osaa sitten kun puhua näistä kuuluisasta kultaisesta kolmiosta.

Hyvinvointivaltio on se ongelma. Ilman kaikenkattavaa holhousyhteiskuntaa ja suurta veroastetta Suomessa olisi erittäin paljon vähemmän työttömyyttä ja köyhyyttä.

Kai sitä osa aina on köyhiä ja niin edelleen vaikka veroaste olisi kilpailukykyinen, mutta tuskinpa niitä nyt yli 3-4% ihmisistä olisi toisin kuin nyt.

Jos joku on niin tyhmä ettei viitsi sen vertaa panostaa tulevaisuuteensa kun on nuori. Niin saa katsoa peiliin.

Kielten oppiminen kun on täysin triviaalia hommaa ja kuka vaan oppii jos ei ole koulun tunneilla pihan takana tupakalla kun kieliä luetaan.

Siltikin kieliä nyt oppii jos on yhtään kiinnostusta, jos ei ole kiinnostusta kuin viinaan pilluun ja tupakan polttoon niin saa syyttää itseään jos ei osaa sitten kun puhua näistä kuuluisasta kultaisesta kolmiosta.

Hyvinvointivaltio on se ongelma. Ilman kaikenkattavaa holhousyhteiskuntaa ja suurta veroastetta Suomessa olisi erittäin paljon vähemmän työttömyyttä ja köyhyyttä.

Kai sitä osa aina on köyhiä ja niin edelleen vaikka veroaste olisi kilpailukykyinen, mutta tuskinpa niitä nyt yli 3-4% ihmisistä olisi toisin kuin nyt.
Sulla on kyllä mielenkiintoinen asenne erilaisia ihmisiä kohtaan. Jos ei ole kielipäätä että pystyisi uuden kielen opettelemaan sillä tavalla että pystyisi sillä töitä tekemään niin sitten olet köyhä ja arvoton ihminen. Ei se nyt tarkoita että jos et kieliä osaa niin et mitään muuta hyödyllistä osaa sitten tehdä. Nykyään tilanne on eri kun ihmiset kuulevat esimerkiksi englannin kieltä ihan joka tuutista mutta meneppä sanomaan 50 vuotiaalle hitsaajalle joka on tehnyt 30 vuotta hitsaajan hommia että oletpas saamaton ja paska jätkä kun et panostanu sillon 80-luvulla kielten opiskeluun. Mutta helppohan se on huudella nuorena jätkänä. Ei se asia nyt ole ihan niin mustavalkoista.

Eikä ulkomaille muutto pelkästä kielipäästäkään ole kiinni. Jos on perhe, lapset koulussa jne niin ihan jonkin verran saa panostaa projektiin että pystyy muuttamaan ulkomaille. Itselläni on tilanne että voisin muuttaa ulkomaille, duunipaikka ja asunto olisi valmiiksi. Mutta emännällä on täällä töitä ja taas ulkomaan paikassa ei ole kansainvälistä koulua (eikä emännälle töitä) joten taloudellisesti veroedun huomioidenkin ei välttämättä jää plussan puolelle ja taas jos lapsia ei saa kouluun niin pikkaisen hankala homma se on.

Sitä paitsi ketjun nimi on miten maamme (Suomi) talous saadaan kuriin eikä siihen ratkaisuna ole että kaikki muuttaa ulkomaille. Vaikka se henkilökohtaisesti houkutteleva ratkaisu olisikin.

Ihan totta, ehkäpä meidän maan sudet ja hirvet tykkäisi jos ihmiset lähtisi pois mutta ei se tosiaan ehkä ole ketjun otsikkoon vastaava näkökulma

Crc älä ylitulkitse. Siis sanoin sitä että jos on ollut laiska eikä osaa kieliä saa syyttää itseään.
Kieliä todellakin oppii ja äkkiä jos vaan haluaa.

Ja lapset & ulkomaat.
Mä ainakaan jos lapsia hankin, en todellakaan tee sitä Suomessa. Lapsetkin oppii luonnostaan kaksikielisiksi ja kansainvälisiksi, eikä joudu aikuisena kärsimään suomen perseestä olevista työmarkkinoista, helvetillisistä veroista ja ankeasta ilmapiiristä.

Suoraan sanoen olen katkera siitä että mä jouduin kasvamaan suomessa. se on suunnaton etu jos kasvaa kaksikieliseksi ja kahden kulttuurin jäseneksi.

Suuri epäloogisuus vielä noista osingoista valittamisessa tulee että Suomen valtio on isoin yksittäinen osingon saaja. Sen jälkeen tulee eläkeyhtiöt. Osinkoja maksavat pörssiyritykset toimivat pääsääntöisesti kansainvälisesti siten että markkinat ja suuri osa työntekijöistä ja investoinneista on maan rajojen ulkopuolella. Eli osinkorahat ovat kerätty maailmalta ja kotiutetaan Suomessa (joskin voi tietysti mennä takaisin ulos). Veroprosentti voi olla liian pieni mutta niistä sentään maksetaan veroja. Jos "osinkorahat" olisi investoitu, todennäköisesti investoinnit olisivat tapahtuneet Suomen ulkopuolelle ja silloin ei olisi saatu edes noita vähäisiä verorahoja. Eikä tietenkään valtion ja eläkeyhtiöiden osinkoja.

Fortum teki suuret investoinnit - Intiaan.

Niinpä, kukapa vaan sen osaisi riittävän paksusta ratakiskosta vääntää...

EDIT: Mutta sitten pitää tottakai vinkua Nallen osingoista. Sehän antaa loput sympatiat Arhikselle.

Koska tällaisella retoriikalla saa ääniä. Iso osa kansasta on niin vieraantunut talouden reaaliteeteista, että he kuvittelevat firmojen päätehtävän olevan työpaikkojen luonti. Julkinen sektori tukitoimin ylläpidettävien elinkeinojen kanssa on kasvanut niin suureksi osaksi BKTta, että valtaosin näinhän se onkin.

Toki tämä on varmaan se isoin juttu julkisessa keskustelussa, mutta jotain siellä takanakin luulisi olevan. Pidän esimerkiksi Li Anderssonia sen verran terävänä (vaikka lähes kaikesta eri mieltä olenkin), että hän pystyisi tämän maagisen kannan jollain muullakin kuin populismilla perustelemaan.

...ainoastaan julkisen sektorin ihminen ja Arhiksen kaveri voi ajatella muuta.

...

Ellen väärin muista aiemmista kirjoittelusta niin pååtta taitaa kuulua osittain ryhmään :)

...

Crc älä ylitulkitse. Siis sanoin sitä että jos on ollut laiska eikä osaa kieliä saa syyttää itseään.
Kieliä todellakin oppii ja äkkiä jos vaan haluaa.
...

Mä olin aikanaan koulussa paska kielissä, vaikka mielestäni yritinkin. Paljon pienemmällä vaivalla sain (kouluasteilla ennen yliopistoa) luonnontieteistä ysiä ja kymppiä mitä kielistä kutosta ja seiskaa. Onneni oli se, että mua ei pelottanut puhua rälliengäntiä ulkomaille lähtiessä jossa se muutamassa kuukaudessa kehittyi sellaiseksi, että pystyn englanniksi työskentelemään.

Onko siis minun hyvyyttä ja kovan luonneharjoituksen tulosta, että minulle erinomaisen paskalla kielitaidolle ulkoimaille lähtö ei jännittänyt vai sattuiko mulle vaan hyvät kortit? Mä olen tähän asti luullut, että mulle on jossain jaossa natsannut "rohkeus" lähteä sönkkäämään. Ilman kielitaitoani en pystyisi nykyisiä töitäni hoitamaan, olisinko silloin laiska paska?

Luottoluokitus on kaikesta pöhinästä huolimatta ihan pelkkä yhden asiantuntijatiimin mielipide. Aika harvassa nuo AAA-maat on. Mutta silti Suomen korkea luottoluokitus osoittaa miten harhaista sekoilua velkaantumispelottelu on.

Oikeasti Suomen velanhoitokulut riippuu ihan EKP:stä. Pankit ja sijoittajat vaan kierrättää EKP:stä lainattua rahaa.

Lähinnä kait tässä odotetaan, että eurokriisi ylettyy ydinmaihin oikein toden teolla. Siinä vaiheessa muutetaankin sitten jo vakaus- ja kasvusopimusta. Tai siis siitä toivottavasti tehdään siinä vaiheessa vakaus- ja kasvusopimus. Nythän se on epävakaus- ja degrowth-sopimus.

Toki tämä on varmaan se isoin juttu julkisessa keskustelussa, mutta jotain siellä takanakin luulisi olevan. Pidän esimerkiksi Li Anderssonia sen verran terävänä (vaikka lähes kaikesta eri mieltä olenkin), että hän pystyisi tämän maagisen kannan jollain muullakin kuin populismilla perustelemaan.

Ellen väärin muista aiemmista kirjoittelusta niin pååtta taitaa kuulua osittain ryhmään :)

Mä olin aikanaan koulussa paska kielissä, vaikka mielestäni yritinkin. Paljon pienemmällä vaivalla sain (kouluasteilla ennen yliopistoa) luonnontieteistä ysiä ja kymppiä mitä kielistä kutosta ja seiskaa. Onneni oli se, että mua ei pelottanut puhua rälliengäntiä ulkomaille lähtiessä jossa se muutamassa kuukaudessa kehittyi sellaiseksi, että pystyn englanniksi työskentelemään.

Onko siis minun hyvyyttä ja kovan luonneharjoituksen tulosta, että minulle erinomaisen paskalla kielitaidolle ulkoimaille lähtö ei jännittänyt vai sattuiko mulle vaan hyvät kortit? Mä olen tähän asti luullut, että mulle on jossain jaossa natsannut "rohkeus" lähteä sönkkäämään. Ilman kielitaitoani en pystyisi nykyisiä töitäni hoitamaan, olisinko silloin laiska paska?

Siinäs näit, oot kyvykäs kun haluat.

Mä olin koulussa hyvä kielissä koska mulla oli motivaatiota ja sain pelkkää 10:ä. Sen lisäksi mä olin hyvä luonnontieteissä ja sain pelkkää kymppiä. Samoin kuin fysiikassa pelkkiä ysejä kuten historiassakin. Ihan pelkästään siksi koska mun mielestä ne oli mielenkiintoisia juttuja ja ei millään lailla pakkopullaa. Ei lahjakkuutta vaan uteliaisuutta.

Itse en tehnyt mitenkään älyttömästi töitä päin vastoin vaan ehkä lähinnä oikeasti ajatus mukana kun opettelin. Kielitaidon merkityksen opin vaan jo ihan pentuna siitä että puoli sukua asuu ulkomailla ja tiesin jo silloin että tulevaisuudessa haluan sinne ja osata kieliä. Eli oppiminen tapahtuu sillä että on olematta kamalan laiska.

Englanti taittuu, olen aina suhtautunut siihen tosissani, saksa taittuu paremmin, kun olen aina suhtautunut siihen intohimolla.
Niissä asioissa pärjää aika hyvin mistä oikeasti pitää.

Vähän kun pakkiksella aika moni vetää sarjoja 100 kg:llä penkistä. Ei se ole lahjakkuuskysymys vaan kiinnostuskysymys.

Vähän kun pakkiksella aika moni vetää sarjoja 100 kg:llä penkistä. Ei se ole lahjakkuuskysymys vaan kiinnostuskysymys.

No mut pakkiksella aika moni myös tienaa 150k€ vuodessa :)

Tää nyt menee aika paljon ohi ketjun aiheesta mut ei varmaan kaikki motivoituneet tuupi satasella kovin pitkiä sarjoja tai pärjää esim jääkiekossa (tai kielissä). Kyl se jotain pientä muutakin tarvii..

Jos on tarpeeksi hyvä jääkiekossa niin ei edes tarvitse osata kieliä että pääsee maailmalle töihin. Tai formulassa :)

... satasen penkisarjoilla ei pääse mihinkään :D

Jos on tarpeeksi hyvä jääkiekossa niin ei edes tarvitse osata kieliä että pääsee maailmalle töihin. Tai formulassa :)

... satasen penkisarjoilla ei pääse mihinkään :D

Osaa yllättävän hyvin muuten nykykiekkoilijat ja Valtteri bottakselle erityiskunniamaininta.

Muuten olen vähän sitä mieltä..
Että suomi & eurooppa on täynnä jos jostain ählämsählämistänistä kotoisin olevaa kielitaidotonta sakkia joista niistäkin osa on ihan töissä. Yliopistot täynnä ties mitä afrikkalaisia.

Niin kyllä suomalaiset jotka nyt on ihan valkoihoista kielitaitoista eurooppalaista koulutettua väkeä.. Kyllä paljon suurempi osa pääsee kun on pääsemättä ulkomaille..

Puljujärvi osoitti hyvin että hommat voi hoitaa vähän heikommallakin kielitaidolla kunhan vaan hoitaa :)

Muutenkin kielitaito saa vähän liiaksikin huomiota jos hakee Suomesta käsin ulkomaille töihin. Ja yleensäkin työhönotto haastattelussa. Aika monen kansalaisuuden kanssa on tullut neuvottelupöydissä istuttua ja esimerkiksi yleenä niillä saksalaisilla tai aasialaisilla ei mikään ihmeellinen englannin kielen taito ole.

Ot:
Mitä mä olen maailmalla ollut niin voisi melkein kehua suomalaisten kielitaitoa.. Ei suomalaisia paremmin englantia osaa kuin hollantilaiset ja jossain määrin ehkä muut pohjoismaalaiset.

Muu eurooppa oli se sitten saksaa, puolaa, ranskaa, italiaa, espanjaa, jugoslavioita tai tsekkejä ja kumppaneita, venäläisistä puhumattakaan, ei kyllä englannin kielellä suomalaisia parempia ole mitenkään päin.

Ja Aasialaiset päälle.
Tai no mun kokemukset on lähinnä 20-25 vuotiaista naisista (lähinnä opiskelevista) ja ei ne nyt niin hirveän kielitaitoisia ole olleet. Tosin niiden kanssa kommunikaatio on aina toiminut hyvin.. (Sitä ymmärtää jos oikeasti haluaa )

Suomalaiskansallinen ei me osata mitään eikä meistä olisi edes Münchenin mc donaldsin vessan rahastajaksi- ei osata kieliä eikä mitään muutakaan-asenne on vaan perseestä ainakin jos ottaa huomioon että harvassa maassa englanninkielisen maailman ulkopuolella on näin helvetin kielitaitoinen kansa + kohtuullisen moni osaa sujuvasti useampaa vierasta. Ja harvassa maassa on näin koulutettu kansa.

Muutenkin kielitaito saa vähän liiaksikin huomiota jos hakee Suomesta käsin ulkomaille töihin. Ja yleensäkin työhönotto haastattelussa. Aika monen kansalaisuuden kanssa on tullut neuvottelupöydissä istuttua ja esimerkiksi yleenä niillä saksalaisilla tai aasialaisilla ei mikään ihmeellinen englannin kielen taito ole.

Sitä paitsi ketjun nimi on miten maamme (Suomi) talous saadaan kuriin eikä siihen ratkaisuna ole että kaikki muuttaa ulkomaille. Vaikka se henkilökohtaisesti houkutteleva ratkaisu olisikin.
Moniko noista huonoa englantia puhuneista saksalaisista ja aasialaisista on sitten hakenut ja päässyt töihin ulkomaille?

Suomen taloutta ei kuriin saada. Tässä tilanteessa on parempi vain keskittyä pistämään oma talous kuntoon.

Moniko noista huonoa englantia puhuneista saksalaisista ja aasialaisista on sitten hakenut ja päässyt töihin ulkomaille?

Suomen taloutta ei kuriin saada. Tässä tilanteessa on parempi vain keskittyä pistämään oma talous kuntoon.

Totta tuokin.

Oma talous kuntoon vaikkapa ulkomailla työskentelemällä ja sitten downsiftailemaan Suomeen sosiaaliturvalla jos koti-ikävä iskee ja Suomessa on vielä jotain jaettavaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom